Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byggnation Tojeiro 140 från Protech

  1. #1

    Standard Byggnation Tojeiro 140 från Protech

    Här kommer jag att visa byggnationen utav min Tojeiro 140 från Protech. Jag kommer även att skriva på http://www.rcflygskola.se/Tojeiro.htm. Det är ett F3A plan i den lägre prisklassen, riktpris i Sverige är 4600 kronor. Den är 199 cm lång och har spännvidd på 183 cm.



    Jag har känt och klämt på två stycken innan jag beställde min. De såg riktigt fina ut men det finns ett par missar. Bland annat så finns det ingen riktig piptunnel, så 2-taktare är lite bökigt att montera. Jag har tänkt mig en 4-taktare YS 140 FZ med en Hatori mini-pipa. Pipan är bara 235 mm lång och det förenklar byggnationen väsentligt.




    Tyngdpunkten hamnar lätt för långt bak ifall man inte tänker sig för. Även den totala vikten hamnar oftast över 5 kilo, vilket är den övre gränsen vid tävlingar. I Sverige så är vi inte så hårda på den regeln. Men skulle man vilja tävla internationellt så måste planet vara under 5 kilo.



    Här är bilder från hur den levererades:







    Byggsatsen kommer med de flesta tillbehör. Spinnern är helt i plast så den kommer jag inte att använda. Länkar mellan servon och roder kommer jag också att byta ut. Stället har jag hört att tidigare ägare tycker är för lågt, men jag mätte det så såg det ganska OK ut. Så de har antagligen blivit uppdaterade.

    Konstruktionen är laserskuren balsa och plywood, den är sedan klädd med Oracover. Vingarna är delbara men man inga möjligheter att justera anfallsvinkeln som på mer exklusiva F3A-plan. Stabilisatorn är fast, således även där inga justeringsmöjligheter.








  2. #2
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Snyggt, ska bli kul att följa monteringen
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  3. #3
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Det ska bli intressant att följa projektet.

    Kämpa på!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  4. #4

    Standard

    Den ser ut att hålla en ruskigt fin kvalitet! Är det tänkt att man skall kunna strappa batterier etc i den eftersom det finns avlånga uttagna hål? Smart i så fall, tycker att många tillverkare borde ta åt sig lite av vad folk tycker och alla moddar man måste göra innan man har den klar. Lite ack fästen å så borde inte vara så himla svårt att få in i maskinerna?

    Kul iaf, ser fram emot att få se den växa fram tills den står på fältet och magen pirrar
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    Den ser ut att hålla en ruskigt fin kvalitet! Är det tänkt att man skall kunna strappa batterier etc i den eftersom det finns avlånga uttagna hål? Smart i så fall, tycker att många tillverkare borde ta åt sig lite av vad folk tycker och alla moddar man måste göra innan man har den klar. Lite ack fästen å så borde inte vara så himla svårt att få in i maskinerna?

    Kul iaf, ser fram emot att få se den växa fram tills den står på fältet och magen pirrar
    Den är främst byggd för förbränningsmotor. Slitsarna är för att fästa tanken, men de fungerar ju lika bra att fästa batterier. Jag har däremot hört att den har en tendens att bli baktung. Så batterierna få man nog försöka att ha en del utav batterierna en bit framför brandväggen.

  6. #6

    Standard

    Här är några bilder när den är temporärt hopsatt.







    Jag har mätte anfallsvinkeln på vingar och stabbe och den var OK.

    Undersidan på vingarna är helt vita när man får modellen. Jag personligen vill helst ha ett mönster som syns bra och skiljer sig från ovansidan. Jag valde att göra ett stort rött band på undersidan av vingen



    Jag har valt Graupner/JR DS 5391 servon till vingarna. De är digitala och växellådan är kombinerad metall och nylon, samma princip som som betydligt dyrare DS 8401. Den drar med 5 kilo och rör sig 40 grader på 0,13 sekunder. Jag har 10 cm förläggningskabel som är säkrad med klipps och tejp.



    När jag kom till linkaget till sidroder så fick jag byta ut grejerna mot eget. Här är Pull-Pull systemet som följer med Tojeiro. Det följde inte med några muttrat för att säkra de svarta stängerna. Jag provade med M2 och det passade inte.



    Jag bytte ut dessa till andra. Då visade det sig att vajrarna var så snålt tilltagna så att de inte räckte ifall man inte hade minst lika långa stänger. Jag bytte ut alltihopa och satte in ett hjulformad servoarm som har diameter 45 mm. Servoarmen har jag bara monterat temporärt för att kunna mäta upp rätt längd på vajern. Servot är ett JR DS 8401.



    Roderhornet till sida är utav samma typ som alla andra, fast istället för bricka på andra sidan så har man två roderhorn. Vajern säkrar man med mässingsrör som man trycker ihop. De som följde med såg väldigt klena ut så jag tog egna.



    Mer utförlig beskrivning på steg för steg när jag bygger denhär modellen finns på http://www.rcflygskola.se/Tojeiro.htm[/img]

  7. #7
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Verkar vara schyst kvalite´ på modellen. Ser komplett ut också.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #8

    Standard

    Kvalliten är bra. Inget att klaga på för de pengarna. Men man skall inte jämföre den med proffskärrorna för 15 000 Kr. Om man jämför den med normala ARF:er i 40-storlek så är Tojeiron riktigt bra. Att den är klädd med Oracover är ju ett klart plus. Det verkar dessutom som den går ganska snabbt att bygga. Jag kommer däremot att krångla till det lite eftersom jag vill montera motorn med puck och nosring. Detta för att få ner vibrationerna så mycket som det går. En 140 4-takt ruskar ju otroligt i modellen på tomgång.

    Än så länge ger jag tummen upp till denhär modellen. Det skall bli roligt att se hur den flyger. Men formmässigt så är den väldigt lik erkänt bra modeller som till exempel Smaragd, Eclipse och min före detta Titan.

    Smaragd


    Smaragd


    Eclipse


    Titan

  9. #9

    Standard

    Verkligen snyggt foto på Smaragden, härliga färger!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    110
    Klubb
    Mfk Albatross

    Standard

    Grymt!

  11. #11
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Verkligen snyggt foto på Smaragden, härliga färger!
    Kan bara hålla med!!!!!
    / Christian Olsson

  12. #12

    Standard

    Roligt att ni gillade bilderna. Det är en klubbkompis som har Smaragden. Den har över 1200 starter och ser fortfarande ut som ny.

    Här är några fler bilder till på den







    Bilderna är tagna med en Nikon D70 och ett 300 mm objektiv.

  13. #13

    Standard

    Installation utav höjdservon. Jag vill ha två servon till höjden ifall ett slutar att fungera. Tojeiro är förbered för ett servo och en stötstång bak. Stötstången går till en genomföring som delar upp den till vänster och höger höjdroder. Mellan genomföringen och höjdroderna så monterar man var sin stötstång.

    För att få två servon, ett till varje roder. Så väljer jag att sätta servona där bak. Tojeiron har en tendens att bli baktung så detta kan bli lite lurigt. Men jag har valt Futaba 9650 som väger endast 26 gram. Det är ett digitalt mini servo som är vanligt att man sätter i stabben på F3A-plan. De drar 3,6 kilo och roterar 60 grader på 0,14 sekunder på 4,8 V. Jag kommer dessutom att byta aluminiumröret till stabben till ett i kolfiber. På det sparar jag 11 gram. Jag behöver ju inte stötstång bak och genomföringen genom kroppen. Där sparar jag ett och annat gram också, så det bör gå ungefär på ett ut viktmässigt jämfört med Tojeirons förbered lösning.


  14. #14

    Standard

    Nu är det dags att limma fast stabben. Innan jag gör detta så kontrollerar jag att den är rak. Sedan tar jag bort filmen på de ytor som skall limmas.





    Jag använder 2-komponent UHU Acrylit.


  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ser mkt trevligt ut.

  16. #16

    Standard

    Nu är det dags för motorinstallation. Jag har köpt en puck och nosring från RC Sweden för att få ner vibrationerna. Jag monterade två stycken kolfiber-rör som skall hålla nosringen. Observera att jag gjorde förstärkning i brandväggen där jag fäster rören.





    På Tojeiro finns det ingen piptunnel från början. Så det blir till att göra en själv. Jag bränslesäkrade tunneln med LustreKote från Top Flite. Det tål upp till 15% nitro. Jag kommer att ha 20% till min motor. Så jag dränker in det ett antal gånger för att ha lite mer marginal. (Jag får vara lite uppmärksam på det här. Men jag har använt LustreKote tidigare med mycket bra resultat.)




    Det syns inte på bild, men kroppen har två stycken förstärkningsspant där piptunneln är. Därför tar jag upp ett par extra hål så jag har möjlighet att göra rent piptunneln efter flygning. Jag har förstärkt runt hålen med plywood. Det som däremot syns bra på bild är allt spill av LustreKote. Nu är det upp till bevis hur mycket nitro det klara när jag tvättar rent den.


  17. #17

    Standard

    Här är fästena från Hatori som man skruvar fast pipan med. Det är ett rör av sillikon som utgör dämpningen. Jag monterade ytterligare en slang som stopp, så att metallbitarna aldrig kan komma i kontakt med varandra.



    Pipan är Hatoris mini pipa fÖr 4-taktare.





    Jag bytte originaltanken mot en Kavan tank. Original tanken såg OK ut men YS 140L pumpar upp truck i tanken. Bara för att vara på den säkra sidan så bytte jag den. Klunken är en YS klunk som är som en svamp. Den filtrerar bränslet och suger upp varje droppe i tanken utan att ge störningar utav leveransen utav bränsle. (Samma teknik som man har på motorsågar).



    Luftning och påfyllning av bränsle. Har ett Dubro finalfilter på tankningsslangen. Så jag har två filter i modellen innan den når förgasaren. I min bränsledunk har jag dessutom en klunk från en motorsåg som också är ett mycket fint filter. YS motorerna är känsliga så det gäller att ha rent bränsle om man inte gillar att meka.



    Blev tvungen att flytta gas servot till vänstersida. Både OS och YS har förgasararmen så att servot hamnar på vänster sida av modellen. Jag blir mer och mer konfunderad över vilken motor Protech har byggt Tojeiro för.

    Två stycken mottagarbatterier på 4,8 V är inbäddade i skumgummit. Lösningen är lite temporär eftersom jag kommare att använda batterierna för att ballansera TP. Det är Sanyo 1400 mAh NiCA. Inte de lättaste men jag tog vad jag hade hemma. Till början utav nästa säsong så skall de bytas ut mot GP 1300 NiMh som tål över 20 A och väger 23 g/cell. Då sparar jag ca 100 g. Batterierna kommer att cyklass ett antal gånger innan premiärturen. Detta för att säkerställa att de fungerar.

    Tanken är monterad uppe på en skumgummi bit och är relativt löst fastspänd.


Liknande ämnen

  1. DC 3 Douglas protech
    Av fortuna i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 08:00
  2. Sidroder servo till Tojeiro
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 13:10
  3. Motor val till Protetech Tojeiro 90
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 21:07
  4. Protech Vortex
    Av Cringer i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 20:06
  5. Protech Slopemaster 3D
    Av Glawe i forum Segel och Hang
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •