Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vinden kvaddade mitt plan!

  1. #1

    Standard Vinden kvaddade mitt plan!

    Arghh... Kom precis hem från fältet med trasigt plan.

    HAr flugit min 4*60 med OS.70-fs ett fåtal gånger, kanske 15 gånger totalt.
    Hade precis fått allt perfekt intrimmat, motorn startar med en backflip och allt är sådär mysigt helfunkis.

    Landade en bit bort och taxade långsamt mot mig, då kommer en stark vindpust och flippade planet.
    Hela skiten lyfte från sidan och tippade över högra vingspetsen!
    Stjärtpartiet gick rakt av i fallet och dinglar bara i pushrodsen till höjd och sidorodret... Slutfluget för ikväll

    Jag som precis kommit ur min motivationssvacka och byggt deltavinge, dragit ett par liter genom Somethin' Extran och dammat av 4*60'an. Fan!
    Bara att dra igång grillen då, öppna en kall öl och leta fram epoxyn

    Som de säger; "Det är bara att bryta ihop och komma igen"

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Känner igen det där.
    Skulle ut o skolflyga med min far förra veckan.
    Vi hade precis spenderat lite tid åt att bygga om 40-trainern ifrån noshjul till sporrställ.
    Kom ut till fältet och kände att det blåste en hel del. Så vi bestämde oss för att bara provtaxa lite o känna.
    Taxade iväg till bortre ändan av banan, och vände o taxade tillbaka, när planet hade några meter kvar så högg vinden tag i vingen och kastade iväg planet som landade på fenan *knak*
    Lättlagat, bara två limpunkter o lite film, men fortfarande tråkigt...

  3. #3
    loops avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    329
    Jobb
    Automations ingenjör
    Klubb
    SalaRFK

    Standard

    Vad ör 4*60 för kärra??

  4. #4

    Standard

    Det är en sportmodell från Sig.
    Den heter egentligen "Four-star 60" och är en klassiker. Byggde min från kit.
    ~180cm spännvid, 60-storlek

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag har också varit med om ett liknande missöde. Hadde en Cub som stog parkerad flygklar i depån när vinden friskade i. Plötsligt lyftes min kärra upp av en kraftig vindby och gjorde en bakåt volt och landade på rygg. :?
    Följden blev skador på vingen där den sitter monterad mot kroppen, vingen knäcktes helt enkelt, bruten stjärtfena samt en hel del klädsel att reparera. Tog några dar att få i ordning men det ordnade sig. Men det är aldrig kul att reparera. Jag lider med dig. PDT_Armataz_02_21
    Hoppas att du får ordning på grejorna.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6

    Standard

    När det blåser så här mycket är det kanske säkrare att ha kärran högt upp i luften än på marken?
    Man blir ju så less då det inte är ens eget fel, hade varit "bättre" om jag kvaddat, då fanns det ju nån att banna för missödet.

    Har monterat loss stötstängerna och CA limmat tillbaka stjärtpartiet (som ramlade av helt när jag tog bort klädseln).
    Funderar på hur jag ska fortsätta laga, tror kanske en epoxad plywoodplatta på varje sida av kroppen skulle funka.... Förslag?
    (Tänk er en vanlig sportkärra där du huggit av stjärtpartiet rakt av. Brottet går precis framför stabbe och fena)


    /Edit: Kommer att försöka laga så gott jag kan och sedan göra en brutal provflygning.
    Dvs stressa så mycket som möjligt med fullfartsloopingar etc... annars kommer jag inte att kunna lita på lagningen, om den nu håller stresstestet ...Ska filmas!

  7. #7
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Hrrmmm...



    SoSen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    22
    Jobb
    reservdelsgubbe
    Klubb
    Östhammars modellflygklubb

    Standard

    Känner igen allt det där.
    Hände ngt liknande för mig i Söndags.
    Hade flygit min Eagle Trainer 2-3 gånger i luften den här dagen.
    När jag efter 4 gången fått till trimningen på motor & roder(flög nu kanon fint) så gör jag en inflygning men när planet är ca:1,5 meter ovanför marken så byter vinden riktning.
    Planet tappar all stabilitet å gör en fin "landning med höger vingspets rak ner i gräset.
    Tycker på håll att det såg ju inte så farligt ut.
    Blir mycket förvånad när jag kommer fram till planet och ser att det fått ganska stora skador.
    Blir lite arg när jag ser att skruvarna som håller fast vingen är hela men kroppen fått sig en riktig omgång.

    Fenan avbruten kroppen nästan rakt av bakom vingen främre vinginfästningen totall slut.
    Skulle lägga in bild på vraket men kan/vet inte hur det går till.

    Tror att den har gjort sitt nu.
    Tråkigast är att jag totalt bara hunnit köra ca: 2 tankar i luften när detta händer.
    Black Horse har använt 6 mm "grova" nylon/plast skruvar till vinginfästning.Skit konstruktion, skruvarna borde ha gått av för då hade kroppen klarat smällen.

Liknande ämnen

  1. Vikt på mitt plan?
    Av staflaraf i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 17:29
  2. Mitt första el plan QQ Yak
    Av js_ i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 21:12
  3. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03
  4. Hur mycket kan mitt plan lasta ?
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 06:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •