Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: Byggtråd: Somethin Extra

  1. #41

    Standard

    Jag tror inte nitro eller metanolsoppa fräter på Monocote, då skulle det inte funka på de tiotusentals plan som är klädda med det.
    Däremot tycker jag det är svårare att jobba med än Oracover och väljer därför bort det.

    Snygg vinge btw, klassisk SSE trim!

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Cool pilot! Ser fram emot fortsättningen - den där kommer du ha mycket kul med i sommar


  3. #43

    Standard

    Här kommer det två nya bilder.


    Ena vinghalva färdig. Klassiskt SSE mönster


    Kroppen påbörjad. Toppen och bottnet blir rött och sidorna blir vita.

    Med vilket lim har ni limmat Canopyn med?

  4. #44

    Standard

    Skruva fast canopyn med 4-6 servoskruvar.
    De sitter bra och det blir snyggt.

  5. #45

    Standard effektiv byggtid?

    Ganska komiskt, jag hade planer på att skaffa ett metanolplan nångon gång i sommar och just somethin extra ligger på kanske-högen. Dock så är jag också ett slappo som föredrar ARF, tyvärr så får man i proncip 2.5 st byggsatser för samma peng com en ARF. Så, ungefär hur länge tar det att bygga en somethin extra?

  6. #46

    Standard

    Om jag inte minns riktigt fel som byggde T5 sin SSE på en vecka.
    Med Ca lim skulle jag tror att du bygger den på en vecka.

  7. #47

    Standard

    Jag bygger med trälim och det tar max en vecka att göra den träfärdig om du ligger i lite.
    Men ta dig tid och njut av bygget, det är en kul process.

    Ang. Kostnaden så blir det inte stor skillnad kit/arf. Man måste köpa klädsel, hjul, lim och kanske lite verktyg... Men kitbyggare får helt klart fler brudar, äter mer fläskpalt och har starkare farsor än arf'are så köp ett kit!

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jag bygger med trälim och det tar max en vecka att göra den träfärdig om du ligger i lite.
    Men ta dig tid och njut av bygget, det är en kul process.

    Ang. Kostnaden så blir det inte stor skillnad kit/arf. Man måste köpa klädsel, hjul, lim och kanske lite verktyg... Men kitbyggare får helt klart fler brudar, äter mer fläskpalt och har starkare farsor än arf'are så köp ett kit!
    Jag som har lite halvkasst med utrymme/tålamod.. men men..

    Menar du att klädsel, hjul, lim och diverse verktyg mm kostar ca 1400?? uj uj uj...

  9. #49

    Standard

    SSE har en relativt stor priskillnad mellan ARF/Kit, men generellt är det inte mycket pengar man sparar på att bygga själv.
    Man får förstås bättre kvalitet om man limmar varenda skarv själv, men det blir inte nödvändigtvis billigare.

    Finns också en tendens att man smackar på den bätre (dyrare) hårdvara när man köper den löst motför vad som kommer med i en ARF förpackning.

    Iofs är ARF'erna riktigt bra nu och hårdvaran som följer med de stora tillverkarna är bra.

  10. #50

    Standard

    Här kommer det en prislista:

    SSE=120€ för kit
    +
    Hjul 10€
    Sporrhjul 1€
    Tank 7€
    Klädsel 24€
    -----------------------
    162€ = Ca.1458Kr

    Då hade jag alla verktyg hemma som behövdes.
    För SSE Arf tar de ca.259€ = Ca.2331Kr
    Det är vad jag har betalat .

  11. #51

    Standard

    Ja okej, jag får fundera lite på vad det blir sen till sommaren. Har ju redan byggprojekt på gång nu. Men jag har iallafall snappat upp lite info och ska "spåna" vidare. Tack!

  12. #52
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Personligen tycker jag det kan kvitta om den kostar 1500 eller 2500 eller tom 3000kr. Jag tycker faktiskt att hobbyn har tappat lite med alla ARF kärror. Visst, det finns dom som tycker är det är skitskoj att flyga och inte alls gillar att bygga själv. Men för min del så ligger halva glädjen i att flyga träbit man spikat ihop själv, + att kärran inte ser likadan ut som alla andras.

  13. #53

    Standard

    Casimit_RC: Som sagt, SSE har ett stort glapp mellan kit och arf, många andra modeller ligger närmare varandra i pris.
    Sen tycker jag man får räkna med lim, byggyta och verktyg/tillbehör som inte alla nybörjare har, det krävs ju trots allt lite mer prylar för att bygga kit än ARF.

    Glawe: Visst, det märks att det blir färre och färre kit då de flesta köper ARF.
    ARF är ju också väldigt prisvärda nu och oftast välbyggda så man 'behöver' inte bygga själv för att få ett bra plan.
    Jag tycker det är kul med den här hobbyn att det finns utrymme för både byggare och flygare.
    (Sen har vi ju en tredje kategori som ofta syns på det här forumet, det är de som köper en fin ARF och sen bygger vidare på dem och gör dem extra fina, tex. KMP maskinerna...Fortfarande ARF, men med en hel del byggtid och egna lösningar tillfört.

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Glawe
    Personligen tycker jag det kan kvitta om den kostar 1500 eller 2500 eller tom 3000kr. Jag tycker faktiskt att hobbyn har tappat lite med alla ARF kärror. Visst, det finns dom som tycker är det är skitskoj att flyga och inte alls gillar att bygga själv. Men för min del så ligger halva glädjen i att flyga träbit man spikat ihop själv, + att kärran inte ser likadan ut som alla andras.
    Jag tycker inte det kvittar om det kostar 1500 eller 3000, det är ju ganska stor skillnad i pris ellerhur? Alla njuter ju av sin hobby på sitt sätt så jag tycker att ARF bara är bra för då kan vi som har 80% flyga / 20% bygga som hobby få ihop maskinerna snabbare.
    Jag respekterar fullt ut de som bygger ett plan under väldigt lång tid och som blir ofantligt vackert och skalaenligt osv, men jag skulle aldrig klara av det, dels pga tålamod/intresse och den skräcken att råka krascha underverket.

    Om flygplanet ser för standard ut kan man ju klä om det.

    /Andreas

  15. #55
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Som sagt, det va min personliga uppfattning, och skulle priset diffa på 1500kr för att jag får min modell som man vill under ett halvår till ett års tid så gör det inte mig så mycket. Och misstolka mig inte, jag har själv ARF plan hemma, men jag föredrar att tälja och limma själv. ARF är superduper för de som inte orkar/vill/ eller tycker det är roligt att bygga.

  16. #56
    Glawes avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    2 171
    Jobb
    Programerare
    Klubb
    Eslövs Flygklubb

    Standard

    Nu har jag beställt ett SSE kit jag med. Ser fram emot bygget och tackar för denna byggtråden

  17. #57

    Standard

    Här har jag lite svammel och bilder från mina SSE byggen
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_35...key_SSE/tm.htm

    ...Du kanske hittar nåt nyttigt.

  18. #58

    Standard

    Här kommer det två nya bilder.




  19. #59

    Standard

    SSE börjar snart att bli färdig
    Slänger upp en bild på den:


    Funderar på att köpa en OS FS-70II Surpass till SSE.
    Men hur blir det med TP när man har en 4 takt?

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Min Irvine 53 väger 515g enligt specen, en OS70 II väger 580g enligt dess spec. Så det torde inte vara några större problem, jag har mitt batteri under tanken och det är ju lätt att flytta på om man skulle ha en tyngre motor.

Liknande ämnen

  1. Premiärflygning Sig Somethin' Extra
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 20:06
  2. Sig Somethin' Extra - Kit
    Av Glawe i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 21:53
  3. Byggtråd 2 : Sig's Somethin Extra
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 20:05
  4. Sig Somethin Extra
    Av Glawe i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:25
  5. Motor till Somethin Extra
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •