Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: Byggtråd: Somethin Extra

  1. #1

    Standard Byggtråd: Somethin Extra

    Började lite bygga på Somethin Extra igår,jösses vilken kvalitét.Enda problemet är att allt är i tum men det finns tabeller

    Here we go,hade bara mobilen.

    Dag1:

    Dessa lister skulle vara 24"=ca.60cm men de vara ca.62cm.Handboken förstår man bra.


    Det går snabbt med Ca och kicker men började fundera på en sak.Sig rec. tjockt eller medium Ca men jag andvänder tunnt,är det någon skillnad?


    Så här ser det ut i verkstaden när jag bygger

    Det var allt för i dag.Får se när det blir nästa uppdate och då skall det andvändas en riktig kamera

  2. #2

    Standard

    Härligt med byggsatser som håller hög kvallite. Ca medel och tjock fyller bättre om man har ojämnheter eller små springor. Tunn tycker jag att balsan nästan suger upp så det inte blir mycket kvar på ytan. Tunn använder jag bara när jag vill utnyttja kappilärkraften.

    Jag är lite försiktig med CA och kiker. CA är allergiframkallande och kiker är kancerframkallande. Har till och med hört att Kiker är väldigt kancerframkallande. Ett fönster på vädring under tiden man jobbar är ju en enkel åtgärd. Jag brukar dessutom ha gasmask och gummihandskar. Det finns tunna och fina kirurghandskar på storköp. Annars så är det ju roligt att jobba med CA. Allting går ju mer än dubbelt så snabbt. Så det har också blivit mitt favorit lim.

    Skall bli skoj att se när du bygger den. En på klubben har en Somethin Extra och verkar flyga kanon.

  3. #3

    Standard

    Har sagt det förut och säger det igen, en kitbyggare ska ha en Hobbico builders ruler!


  4. #4

  5. #5

    Standard

    Idag skall jag kanske börja på vingen.Hittade en tub med vitlima och nu undra jag om det går at andvända,alltså att det säkert håller fast?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vitlim är mycket hållbart om passningen mellan bitarna är bra. Det fyller alltså inte men med laserskurna byggsatser brukar ju passningen inte vara några problem. Dessutom är det snällt mot hälsan så står du ut med torktiden så kör gärna med vitlim.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag bygger med trälim av typen "Great Planes Pro Wood Glue". Det torkar snabbt, kan sandpappras, luktar inget, tvättas av händerna med tvål och vatten och är framförallt inte giftigt som CA är! ...Jag tycker det blir trevligare att sitta och bygga med det limmet.

    Bygg med trälim, det är väldigt funkis och bygget blir bättre då du inte hafsar ihop bitarna och skjuter CA från höften...

    Med lite fantasi kan du bygga lika snabbt som med CA, bygg två eller tre delar samtidigt, dvs: Jobba på en del och låt ett par andra torka, sen shiftar du.
    När det sedan är dags att putsa vinge och kropp med sandpapper kommer du att vara glad att du valt ett lättjobbat lim.

  8. #8

    Standard

    Specielt i vingen är det viktigt att det blir rakt för att när man andvänder Ca så har man ett försöka att få det rakt för sedan sitter det

  9. #9

    Standard

    Ett litet byggtips ang lim:

    När du plankar vingen är det smart att fästa balsaflaket mot framkant på vingen med tunn CA, sedan sprayar du lite vatten på balsaflaket så det blir flexibelt, stryker trälim på undersidan av flaket och på spryglarnas ovansida. Tryck ned balsaflaket och lägg på sandpåsar och låt torka.

    = Det ena limmet utesluter inte det andra och att använda lite tunn CA för att fästa något är väldigt användbart.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag har ett häfte med en massa tips och trix, där finns en metod när man ska planka en sprygelvinge som gör att man kan använda sig av vitlim.

    Som jag kommer ihåg nu som hastigast så fungerar principen som så att man applicerar tunnt med lim på båda ytorna, låter det torka något - sedan trycker man ihop materialen och värmer med strykjärn - VIPPS så sitter det.

    Ska skriva av texten här så snart jag hämtat hem den från hobbyrummet. Detta torde ju vara en suverän metod för oss som är känslig mot CA.

    To be continued...

  11. #11

    Standard

    Dag2:

    Nu har jag börjat på vingen.
    T5 tack för tipset


    Nu är alla spryglar på plats på först vingen.Lägger på vitlim på lim utan och trycker fast nålar och kolla att den är i 90 grader och sätter en lite klicka Ca för att hålla den i 90grader och sedan får det torka.

    Satt och såg på webbarna och funderar hur ni har limmat ihop de som man skall limma ihop,lim på båda sidorna och sedan trycka ihop?

    Det var alltför idag PDT_Armataz_02_29 .

  12. #12

    Standard

    Tunn balsa, antingen för "webbing" eller plankning sammanfogar du såhär (med trälim):

    -Ta två bitar tunn balsa och skär kanterna som ska fogas med rakblad och linjal så de blir perfekt raka.

    - Lägg ihop bitarna mot varandra och tejpa över fogen med en bit målartape längst hela fogen.

    -plocka upp bitarna och vänd på dem (tapen håller dem samman).
    Öppna fogen genom att bryta isär bitarna något och stryk ett tunt lager trälim i fogen.

    -Låt torka på platt underlag, gärna i press. (Två glasskivor är utmärkt att skära på och sedan pressa tunn balsa med)

    ...Gör du rätt så blir skarven osynlig och kan enkelt putsas med fint sandpapper till skillnad mot en stenhård, skrovlig CA-fog.

  13. #13

    Standard

    Dag3:
    Då har det hänt lite igen.Går ej så snabbt framåt
    Har ingen broska att få den ihop.

    Lite bilder:

    Har byggt ena vingen och stabilisatorn och höjdrodret


    och en bild på vingen

    Det var allt för idag

  14. #14

    Standard

    Dag4:
    Detta bygge går långsamt framåt men nu har det hänt lite igen.
    Ett bild bevis:



    Idag kommer jag kanske att börja på kroppen.Men behöver man
    ha byggt båda vingarna före man börjar på kroppen?

  15. #15
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Knappast troligt att du måste bygga andra vinghalvan men jag skulle nog göra det. Men en tanke är om du inte kan bygga vinghalvalan som är kvar paralellt med kroppen?

    Och det är alltid kul att se en modell växa fram på dessa byggtrådar. Hoppas att jag snart kan komma i gång med mitt bygge, ska oxså göra en byggtråd av den.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #16

    Standard

    Dag5:

    Internet låg ner igår så det blev ingen update igår.
    Men nu har det hänt saker


    Här var det skruvar och annat gött.


    Motorbocken passas in till en Evolution .46


    Här limmas två kroppsidor ihop.Man kan andvända olika tyngder


    Servobrygga limmas på plats och är passad för Futaba 3003s
    Jag älskar trälim men Ca

    Så tog acken i kameran slut så då tog jag mobilen.

    Man limmar på morgon och så är det torrt när man kommer hem.Här limmas båda kroppsidorna ihop.

    Det var allt för idag!

  17. #17
    ssns avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    813
    Klubb
    Ulricehamns Modellflygklubb

    Standard

    Balsastrukturer är möe vackra! Saknar ibland att bygga från ett "kit" Men som den slöis som jag ibland är så får det bli ARTF maskiner...

    Men.. Hatten av för er som fortfarande har energi nog att "bygga" från grunden!

    SoSen
    What´s Gravity?? (2-Stroke for ever!)

  18. #18

    Standard

    Ett tips (till nästa bygge, för sent nu): Innan du monterar servobryggan så borra skruvhålen med en fin borr och skruva i servoskruvarna, ta sedan ur skruvarna och droppa en pyttedroppe tunn CA i hålet... Nu har du en perfekt gänga som gör det skitenkelt att ta i och ur servon utan att du sabbar skruvhålen.

    Jag har som sagt byggt två SSE's och det är kanonfina kit, just nu jobbar jag på en oldtimer som mest är en låda pinnar och en ritning, ingen manual PDT_Armataz_02_28

    ps.
    Det är bra att du bygger med trälim!

    ps2.
    Använd gummiband att dra ihop bakkroppen med så den böjer sig lika på båda sidor.

  19. #19

    Standard

    Såg din byggtråd Smf,snyggt

    Somsagt det är väldigt fin passform och enkelt att bygga.
    Skall limma fast tankgolvet ännu sedan skall jag börja på en Trush light så det får vila enstund.

  20. #20

    Standard

    Yep, det fina med de där laserskurna kitten är att de är "self aligning",,,vad heter det på Svenska?

    Om inte en del klickar fast som lego, då vet man att nånting inte är rakt Suveränt enkelt att få rakt och snyggt.
    SIG gör helt klart bra kit, har byggt tre av dem...

Liknande ämnen

  1. Premiärflygning Sig Somethin' Extra
    Av T5 i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 20:06
  2. Sig Somethin' Extra - Kit
    Av Glawe i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 21:53
  3. Byggtråd 2 : Sig's Somethin Extra
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 120
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 20:05
  4. Sig Somethin Extra
    Av Glawe i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:25
  5. Motor till Somethin Extra
    Av Casimir_rc i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •