Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stift till Kyosho 40

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Stift till Kyosho 40

    Tjena

    Rätt ny på flyg å dess motorer, så jag har en liten fråga. Har en calmato 40 och kyoshomotorn som följde med, motorn går finfint osv. Men undrar vilket stift som man ska stoppa i ? O.S A3 e ju orginal, funkar det bra i dessa motorer, har kört en massa buggy å andra högvarviga bilmotorer å de som hade A3 stiftet orginal bytte man rätt snabbt ut mot någe annat (de verkar rätt varma).

    Eller håller det bra för den e så milt trimmad?

    Någon som har kolla eller haft en sådan kärra ?

    /Patrik

  2. #2

    Standard

    Jag kör två olika stift och de funkar klockrent:

    OS-F till fyrtaktare och OS-8 till tvåtaktare.
    Testa med OS-8'a till din motor.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag har enbart kört med OS A3 i min Kyosho GX40 utan problem, annars så är ju Enya 3 ett bra stift.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Schyrre med svar

    En fråga till, kör på 16% Nitro nu för det var soppan jag hade hemma. "Qickfire"

    Går det att köra den med 0% Nitro å ändå få hygglig tomgång osv, vill ju inte få motorstopp i onödan när man e färsking, har ju ändå lite puls när man ska landa som det e nu.

  5. #5

    Standard

    Bränsle är en högst individuell och omdebatterad sak.
    Jag kör mina tvåtaktare på 5% nitro och det går bra... Skulle säkert funka fint med 0% också, men jag är så nöjd att jag inte ids exprimentera.
    Samma sak med fyrtaktarna som jag kör på 15% nitro. Kanske overkill, men det är kanonfunkis... Men det fordrar att jag tar med två olika dunkar till flygfältet. I framtiden kommer nog en soppa att gå genom alla mina motorer, kanske en kompromiss på 10%, vi får se.

    Jag tycker du ska testa med 5-10% nitro så har du bra bränsle till din motor.
    Nån vanlig sportblandning från tex Morgan, Byron eller Powermaster. Antingen sytetisk olja eller en mix av ricin/syntet.
    Jag kör med Byronsoppa som har 16% olja, ricin/syntet, men många andra kör med ren syntetisk olja. Det är en het potatis som du själv får ta ställning till.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag har aldrig använt nitro i någon av mina motorer, varken 2-takt eller 4-takt förutom ett undantag och det är en Topaz 46 som jag fick med i ett köp av en flygmaskin. Dock har jag haft funderingar att köra med 5% nitro i min Kyosho 40 för att få en säkrare tomgång då den dött ett par gånger på tomgång inför landning.

    Så min rekomendation är den att 5-10% nitro inte vore så dumt till kyosho-motorn.

  7. #7

    Standard

    Då Kyosho motorn är en ASP / Magnum / SC så tror jag du skall ha lite nitro i den. Har för mig jag läst på andra forum att dessa vill ha lite nitro för att gå bra.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    yepp, tack för alla svar

    känns som man landar på 10 % 8)

Liknande ämnen

  1. Äter stift
    Av rnermfors i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 19:32
  2. Irvine 53 äter stift???
    Av rnermfors i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 21:59
  3. Stift
    Av trapperwolf i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 11:50
  4. Hjulkåpor till Kyosho CAP .40 ?
    Av colsson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •