Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur behandla balsa innan plastfilm....

  1. #1
    Irokees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    135
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard Hur behandla balsa innan plastfilm....

    Här kommer en fråga som varit på tapeten förrut...men jag kommer inte ihåg svaren...!
    Vad behandlar ni balsa med, innan plastfilm strykes på ?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    203
    Jobb
    driftsoperatör
    Klubb
    Grums modellflygklubb

    Standard

    Jag brukar bara borsta bort dammet från finslipning, sen är det bara att stryka på...

  3. #3

    Standard

    Jag har byggt några kit och metoden jag använder är att först dammsuga med en sån där borste på dammsugarmunnstycket. Sedan torkar jag med en fuktig handduk (Du kommer bli förvånad hur mycket damm som ligger i träet).
    Sen klär jag med Oracover förstås

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Blåser av med tryckluft.
    / Christian Olsson

  5. #5
    Irokees avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    135
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard är det allt !!??

    alltså inget lackande eller dyl !
    Kanonbra, då tar jag "RagTac" å kör på !

  6. #6

    Standard

    Jepp, klädseln värms direkt på en välputsad och rengjord träyta.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    35
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Det finns en produkt som heter "Balsa Loc" om jag minns rätt. Detta är i princip ett utspätt vitlim som strykes på och får torka innan man applicerar klädseln. Tanken är att Balsa Loc skall tränga ner i balsan och ge ett bättre fäste till filmens limskikt. Men i de flesta fall räcker det med en ordentlig rengöring, med typ "klädrulle" dvs rulle med klibbigt papper som användes för att avlägsna damm från kläder. Man blir lika förvånad var gång man ser hur mycket damm som finns på en "ren" yta.

    Gunnar

  8. #8

    Standard

    Det finns nån slags rulle med taggar på för att perforera balsaytan lite lätt och på så sätt lättare slippa luftbubblor, ingen aning om det är nått som fungerar bra eller dåligt dock, någon annan kanske vet?

  9. #9

    Standard

    Har inte testat, men rent spontant skulle jag inte vilja börja rugga upp och perforera en yta jag just slipat.
    Klär du ordentligt blir det inga luftbubblor, bubblorna kommer oftast när man lägger film på film för att ångorna från klistret inte har nånstans att ta vägen.

    På täckta ytor får du jobba från mitten och ut med strykjärnet och skicka luften ut mot kanterna.
    Blir det en bubbla kan du försiktigt göra ett litet hål med hobbykniv och släta till.

Liknande ämnen

  1. Frågor innan inköp!
    Av niklasloow i forum Nybörjare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 16:01
  2. Airbrusha på plastfilm?
    Av Ompa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 16:31
  3. Avkoppling innan julstöket.
    Av lassebetong i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •