Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Funtana X100

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard Funtana X100

    Har bestämt mej för en Funtana X100. Den borde komma inom en vecka.
    Får hoppas att vingen håller, föregångaren hade ju lite problem med det.

    Nåja, funderar lite på servon under tiden. Hitec 6975HB verkar lagom eller?
    Jag gissar den blir lite baktung så att ackar och allt måste monteras så långt fram det bara går. Men det löser sej väl. Ska lägga upp nån bild här under monteringen.

  2. #2
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Välkommen Håkan!

    Det vore trevligt med lite bilder. Ang Servot vet jag tyvärr inte om det passar. Men bör göra det eftersom det inteär ett standardervo typ 3003 eller 3001.

    Lycka till!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  3. #3

    Standard

    Kolla på HS5475HB (4.3kg) eller HS5625MG (7.9kg), ett bra val torde vara 5475 på skev, och 5625 på sida och höjd, lite beroende på hur du vill flyga samt vilken marginal du vill ha på dragkraften. Åsså ett HS56 till gasen eller varför inte ett futaba 3003 om du behöver vikt fram.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Jag har ett par 5475HB som fungerar alldeles utmärkt i ett annat plan. Men jag tänkte gå upp ett snäpp i storlek på servon på detta planet. Just nu är favoritsetuppen två 6975HB på skeven, ett 5945MG till roder och två 5245MG till höjden, men det är inte spikat ännu.
    Jag tror jag skippar servot till gasen (el ).

    Håkan

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Håkan
    Jag har ett par 5475HB som fungerar alldeles utmärkt i ett annat plan. Men jag tänkte gå upp ett snäpp i storlek på servon på detta planet. Just nu är favoritsetuppen två 6975HB på skeven, ett 5945MG till roder och två 5245MG till höjden, men det är inte spikat ännu.
    Jag tror jag skippar servot till gasen (el ).

    Håkan
    Vad har du för anldeningar att byta servon?
    Orkar de gamla inte eller knakar dom?

    Det jag egentligen undrar är ju, hur sjutton bestämmer man vilket servo jag ska ha?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Motor och reglage flyttas från ett plan som har mer eller mindre standardservon och det duger inte riktigt till Funtanan. I manualen krävs minst 50 oz.in. som blir ungefär 3.6 kgcm på svenska och jag vill inte ligga på marginalen. Så därför måste jag ha ett par andra servon.

    När jag väl tittade till ett annat plan så stämde inte servona längre. Det satt ett 5975HB på skeven och det var helt okej, snabbt och starkt. Men den modellen är utgången. Dessutom hade jag blandat ihop vad sidorodret hette ops:

    Nu är det i alla fall beställt 6975HB till skeven, 5925MG till sida och 5245MG till höjden.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard Drivlina

    Motor, reglage och propeller


  8. #8

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Motorfästet kom med posten i fredags.



    Tyvärr så passar inte fästet med motorn, fast jag hade kollat så noga med måtten på fronten på växellådan. Det vara bara det att jag hade kollat på ritningen. Och glömde bort att jag bytte växellåda för att få ut mer effekt ur motorn och det var andra mått på den nya växellådan. I och för sej ett mycket lyckat byte, men då får jag göra om motorfästet. Nå, då har jag att göra i väntan på det stora paketet.


  9. #9

    Standard

    en liten varning på detta motorfäste! Min erfarenhet av dessa fästen å kraftiga motorer är att de går sönder i "skarven", verkar bli nån slags ultraljuds vibrationer som tar död på dem. Gör ett riktigt av plywood och gängstång eller 4mm glasfiberlaminat med gängstång.

    Hyperion säljer ett liknande till sin Z40 motorer men det håller ca 4-5 flygningar, nu säljer de ett konverteringskitt med plywood och gängstång som håller, har inte lyckats ha sönder det ännu iaf.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Tack för varningen. Detta är just Hyperions motorfäste för Z40. Med skarven antar jag att du menar den justerbara biten i mitten som hålls ihop med skruvar. Tycker det känns rätt starkt när jag drar i den. Inte värt att chansa då.

    Attans, jag hade tänkt slippa göra ett eget motorfäste. Det hade sparat en del besvär och vikt. Jaha då får det bli gängad stång med en aluminiumplåt i framkant. Plus att jag kan staga upp bakdelen på motorn. Tyngre lär det bli i alla fall.

  11. #11

    Standard

    ah ok, jo den spricker i "bocken" inte vid skruvarna konstigt nog. Kört med en Z4045 i en YAK med Hyperions org bock och den gav upp ganska omgående, tycker också att den ser rejäl ut men skenet bedrar. Prova gärna i en test bänk för att se om din ger med sig också?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Asså jag blir inte klok på var du menar att motorfästet går sönder? För om det är den den tjockare mitten-biten som ser ut som ett U (lite grand i alla fall...) och där fronten på motorn skruvas fast som går sönder så klarar jag mej för jag måste ändå göra en ny sån bit som passar fronten på min motor.
    Eller om det är på de två sidorna som har typ tusen lättningshål och som skruvas fast i brandväggen?

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard Lådan kom idag

    Kolla viken motorhuv! Går att skicka ner en mekaniker för att meka om det behövs.



    Mycket plast har det gått åt alltså. Verkar bra förpackat.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Funderar på att använda Flightpower EVO20 2500 mAh ackar.
    Är det någon som har kört de på i medel 15A med peakar upp mot 60-70A? Det är bara 6C i medel. Enligt specen ska det gå utan vidare.

    Vore bra om någon med erfarenhet av dessa eller snarlik storlek kunde berätta om de funkar med höga effektuttag.

  15. #15

    Standard

    Vad är det för komponenter (Motor, Acc och reglage)?

  16. #16

    Standard

    exakt i "u" bocken till själva motorfästet så spricker den. Skall du ändå göra en ny så skulle jag ta gängstång och alu platta, blir mkt bättre än Z40 fästet.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jensj
    Vad är det för komponenter (Motor, Acc och reglage)?
    Jag kommer att använda grejorna du ser på första bilden i posten.
    Hacker C50-15L med 6.7:1 växel
    Hacker Master 77-O-FLIGHT
    Ubec 5V
    9S ackar.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard Motorfästet

    Så här blev det.
    De gängade stängerna ser klena ut, men det är provkört och det är i praktiken väldigt stabilt.

  19. #19

    Standard

    ser bra ut, har sett andra som gjort likadant på liknande modeller så det kommer säkert hålla. Vi har en Extra på 2m som är elkonverterad och där sitter motorn monterad i motorkåpan som i sin tur sitter med 4st nylon skruvar...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    121
    Klubb
    Bondens åker

    Standard

    Fick besked om att HS6975HB-servona inte gick att få tag i.
    Det blir HS5925MG på skeven istället.

    Har i princip bestämt mej för 10S 2500 mAh Fligtpower-ackar.

Liknande ämnen

  1. ShowTime 4D 90 eller Funtana X100
    Av Stuff i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 21:38
  2. Funtana X100
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 00:11
  3. X100, Zero, Bobcat
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-28, 00:07
  4. Funtana X100
    Av Tobbe O i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 10:10
  5. Funtana X50 och X100
    Av flygar henry i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •