Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Roto 25 bensin(montering)

  1. #21
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Har den varit i luften men bensinaren nu? Jäkligt snygg motor..
    / Christian Olsson

  2. #22

    Standard

    Den ska upp idag faktiskt, har planet i bilen och smiter ut till fältet efter jobbet.
    Tyvärr lär inte kraften räcka, 18X6 prop @ 6700rpm på Extran som väger 6.2kg
    (Planet behöver 8" pitch för att få optimal fart...Väntar på att hobbyshoppen ska få hem lite Menzproppar i fina storlekar)

    När jag flög samma plan med FT160'n var den för långsam med 17X6, men perfekt med 16X8.

    ...Så den teoretiska slutsatsen blir: Om motorn inte börjar ge mer kraft är 16X8 perfekt. Om motorn börjar leverera mer efter lite inkörning blir 17X8 eller 18X8 bäst.

  3. #23

    Standard

    Wow! That's it!... Ingen mer flygning innan jag har bättre propeller.
    Gjorde en flygning idag och det var med ren bonntur, lite hjälp från ovan och lugnt spakande jag fick ned planet utan totalhaveri.

    Det blåste ~10m/s sidvind och redan på startrakan kände jag att det inte fanns tillräckligt med drag för att få bra flygfart.
    En vindpust drog upp ena vingen och när jag kompenserade skev så lyfte alltihopa och det var bara att gilla läget.
    Med full gas var det vingligt och vinden försökte hela tiden välta runt planet som knappt höll tillräcklig fart för att inte klippa.
    Cirklade försiktigt upp mot höjd och dök mot landningen för att ha styrfart.
    När jag drog ned på tomgång dog motorn och det blev en kniveggslandning med vingel, men jag lyckades träffa landningsbanan och till slut få båda hjulen på backen. .. Ruskigt nära en totalkvadd.
    Svårt att få till roderkordination för sidvinden då planet vinglar från sida till sida och hela tiden styr upp mot vinden... Det blev "ormigt" minst sagt.

  4. #24

    Standard

    Lite motorfrågor:

    1. Jag maxade ut toppvarven till 6700 och ändå lät det som om motorn ibland fyrtakatde och bluddrade till i luften, jag garanterar att jag har snålast möjliga nålinställning, men på ljudet i luften låter motorn som den går rikt ?!?

    2. Tomgången går att få ned till ~2000, men då dör motorn om jag går snabbt från full gas till tomgång.
    För att få en tillförlitlig nedtrottling från max-->min får jag ställa upp tomgången till 3000rpm = för högt då planet taxar runt på det varvtalet.

    3. Hur vet man när den är inkörd? Metanolmotorer har jag känn på när de lossnar och kan hålla maxvarv utan att tappa varv, svarar på nålinställningar och får en jämn och fin tomgång, men bensin har jag ingen koll på.

  5. #25
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Wow! That's it!... Ingen mer flygning innan jag har bättre propeller.
    Gjorde en flygning idag och det var med ren bonntur, lite hjälp från ovan och lugnt spakande jag fick ned planet utan totalhaveri.

    Det blåste ~10m/s sidvind och redan på startrakan kände jag att det inte fanns tillräckligt med drag för att få bra flygfart.
    En vindpust drog upp ena vingen och när jag kompenserade skev så lyfte alltihopa och det var bara att gilla läget.
    Med full gas var det vingligt och vinden försökte hela tiden välta runt planet som knappt höll tillräcklig fart för att inte klippa.
    Cirklade försiktigt upp mot höjd och dök mot landningen för att ha styrfart.
    När jag drog ned på tomgång dog motorn och det blev en kniveggslandning med vingel, men jag lyckades träffa landningsbanan och till slut få båda hjulen på backen. .. Ruskigt nära en totalkvadd.
    Svårt att få till roderkordination för sidvinden då planet vinglar från sida till sida och hela tiden styr upp mot vinden... Det blev "ormigt" minst sagt.
    Det var roligt att höra att allt gick väl. Oftast så kommer man bara ihåg ens otur

    Hoppas det går bättre med en annan propp. Väntar med spänning!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  6. #26

    Standard

    Jo, det var väl inte så smart att ens försöka flyga idag. Mkt sidvind och för lite drag i spisen.
    När jag hade FT160'n på testade jag en 17X6 @ 9000rpm och då flög jag plattan i mattan hela tiden, lite dumdristigt att testa 18X6 @ 6700rpm med den erfarenheten ...Men, men, man måste ju exprimentera lite!

  7. #27
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av T5
    Jo, det var väl inte så smart att ens försöka flyga idag. Mkt sidvind och för lite drag i spisen.
    När jag hade FT160'n på testade jag en 17X6 @ 9000rpm och då flög jag plattan i mattan hela tiden, lite dumdristigt att testa 18X6 @ 6700rpm med den erfarenheten ...Men, men, man måste ju exprimentera lite!
    ja man får prova sig fram. Ibland går det bra. I vissa fall mindre bra. Hoppas du får ut kraften med din ROTO 25.

    Jag pratade med Ove på Airmedia. Han hade installerat en OS 120 med pump i sin Ultimate ca:1600mm i spännvidd. Det var mycket kraft i maskineriet. Spik rakt upp med fullgas och det vart inga problem.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  8. #28

    Standard

    Någon som kan hjälpa med frågorna ovan?

  9. #29
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det låter till mig som motorn inte går på lågfartsnålen alls utan bara på högfart..Tomgången på de jag har går att få ner rejält..
    Bluddrar den innan den dör eller bara lägger av?
    9 gånger av 10 står lågfartsnålen för fett från början o har du inte rört den så kan du börja med att minska,skruva in den 1 varv o se vad som händer..
    Vad det gäller inkörning så är den ringad o den kommer att gå bra efter ett par tankar,det märks mest på att den behöver mycket mindre bränsle på tomgång,se ovan ops:
    Proppen är oxå en del av det hela 18x10,19x8 så trivs den mycket bättre,
    en tvåtaktare behöver "lagom" motstånd o det har inte din med 16" tums proppen..O gärna en aluspinner så du får lite svänghjulseffekt,gör mycket för tomgången..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #30

    Standard

    Om jag ställer tomgången till 2000 så går den jättefint, problemet är att den lägger av (tvärdör) om jag trottlar ned snabbt. Trottlar jag långsamt dör den inte.
    Måste ställa upp tomgången till 3000 för att kunna rodda gasen fram och tillbaka snabbt.
    Lågfartsnålen 'känns' bra, dvs bra tomgång och fin respons när man drar på för fullt från tomgång. Jag körde den med 18" prop, inte 16".

    Detn känns som om jag har för lite kraft för att gå upp till så stora proppar som 18X10, då lär den inte varva mycket. Tycker redan nu den varvar lite slött på 18X6 : 6700rpm.

  11. #31
    Johnnys avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    377
    Jobb
    Arbeidsleder Norasonde Arbeidsinkludering AS.
    Klubb
    Kongsvinger MFK

    Standard

    Hei.
    Jeg kjørte min Roto 50 med de orginale avgassystemet.
    Motoren var sløv. Den drog nesten ikke min 2m extra.
    Etter att jeg monterte møffler ble det liv i motoren.
    Det gikk rakt til vers.


    Monter en slik vist du har plass.
    Motoren våkner til liv.

    Mvh. Johnny.

  12. #32

    Standard

    Johnny: Det finns inte plats för en sån pipa på min extra.
    Idag flög jag med en 16X8 och det gick perfekt... Bra drag och lagom med power för sport/aerobatic.
    Kanske en 35cc hade varit det ultimata, men det här känns jättebra nu... En 8" pitchad prop är rätta svaret på den här kombon.
    (Ska testa en Menz 17x8 också och jämföra den mot APC 16x8)

    /Mkt nöjd och ser fram emot fler bensinkärror ...Liiite större

  13. #33

    Standard

    Har lagt vantarna på två stycken Menz 17X8 idag. Ska ut och testa imorgon.
    "The force seems to be strong in this one" som de skulle ha sagt i Star Wars

    ...Nåväl, om någon finner intresse i den här tråden fortfarande så finns en RPM rapport och att hämta imorgon kväll.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Vi väntar med spänning . Min roto kommer inte föräns om 1 vecka ca :x

  15. #35

    Standard

    18X6 JE, trä @ 6700
    16X8 APC @ 8400
    17X8 Menz @ 8000


    Rekommenderar Menz 17X8 som standardpropp för ROTO25 med standardsystem.
    Svarar bra på gasen och har bra fart/drag kompromiss.
    Jag kommer köra den som min allt i allo till den här motorn.

  16. #36

    Standard

    ...Smackade min Graupner Extra idag, så motorn kommer att få ett nytt hem.

  17. #37

  18. #38

    Standard

    Motorn dog, dök för att få upp farten och sen planade jag ut för att landa... Planet slutade flyga och föll rätt ned.
    Tyckte jag hade bra fart och det blåste hård motvind, men den här kärran vill inte flyga under 'tok-hög-hastighet' helt enkelt...
    Bröt loss stället, knäckte kroppen.

  19. #39

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    T5: Du råkar inte ha någon bild på slangarna som går in i tanken? Har en Roto25 på väg hem men håller i skrivande stund på att montera tanken i planet men vet inte hur man ska koppla ops:

  20. #40
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Råkade ut för samma sak med min Sukhoi senaste höst (flygning nr. 47 med planet). Motorstopp, och så damp den i backen. Brandvägg och landningsställ loss, men jag reparerade och har flugit 37 flygningar efter reparationerna.

    Vi har ett mycket ojämnt fält med grästuvor och det frestar hårt på landningsstället. I söndags lossnade limningen så nu blir jag tvungen att reparera Sukhoien igen. Får nog byta hela infästningen och lägga dit en ny plywoodskiva.

    Illa att kroppen på din Extra gick av, då kan det bli svårare att reparera.

    Min Sukhoi är ju ingen 3D-modell, det enda 3D-plan jag har är min lilla 40-size Twist (räknar inte med mina små elplan). Har länge varit sugen på Funtana X100 själv, men nu har jag ju fått tips av Casimir i ett inlägg där han skriver om Seagulls Yak 54 (90 size).

    Tror nästan jag ska satsa på en sådan och en Magnum 120 fyrtaktare. Det borde bli ett något större 3D-plan som passar min plånbok :-)

    Här litet bilder på hur min Sukhoi såg ut efter dead stick "landningen" i höstas. Det var inte så svårt att reparera. Hade ingen kamera med så jag tog bilderna med min telefon.





Liknande ämnen

  1. Roto 35 FS
    Av Kamikaze i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 00:30
  2. roto 35
    Av mikael 54 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 06:38
  3. Roto
    Av pilotkalle i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 22:44
  4. ROTO 25 V + ROTO - Standard
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 21:54
  5. Roto 70 V2
    Av Ekis i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •