Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Noobiefrågor Calmato trainer

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Underbart!

  2. #22

    Standard

    coolt, i alla lägen så är faktiskt trainers roligast att flyga Bra att det löste sig med proppen så bra!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Jo, var å flög idag oxå, gräset var fryset man jag har köpt nya hjul så de e 75mm istället för org 64mm dessutom fjädrar de mera som ett riktigt däck, istället för att vara stenhårda. Landningarna blir tystare å mukare

    Åker med 11*5prop (APC) funkar hur bra som helst. Puttrar mest runt inga fullgasrepor ops:

    Högvingat råKKar för noobs 8) Bara när man får solen i trynet som det kan bli lite lurigt, om man flyger lite snett bortåt så kan det se ut som den e på väg snett hitåt om ni fattar
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  4. #24

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Då är det bara att vara kall och vänta tills man ser vart flygmaskinen är på väg!
    Funkar nästan alltid om man inte måste vänta för länge.. 8)

    Happy landings!
    /Lars
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #25

    Standard

    Vingla lite snabbt med skeven så ser man vilket håll man flyger, men det säkraste är nog att man är koncentrerad på flygningen och följer med så 'glömmer' man inte hur planet ligger i luften.

  6. #26
    EPGs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    330
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Det bästa är att undvika solen så mycket man kan, har man en hyffsat snabb kärra så kan det sluta lite smått obra annars http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=1 PDT_Armataz_02_15
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Oj, solen kan ställa till det :cry:


    Jag flög idag å kände mig kaxig å började prova när den stallar, men asså den "vingtippar" ju aldrig, den bara tappar ned nosen lite å får lite mera fart å sedan planar ut igen.

    STALL är väl när ena vingen ramlar ned (!) osså tappar man höjd å får probs...... eller? Eller stallar alla förr eller senare? Jag flög sakta sedan på tomgång, började ge lite höjd tills den stannade.....

    Jag fick den att tappa ena vingen när jag åkte snett mot vinden, men inte i medvind eller motvind.

    Däremot rollarna ser ut som ........usch. Prova lite hit å dit idag men de blir mera som en makaron, när den ligger på taket så tappar den höjd. Ska man blippa på lite höjd precis innan den åker "upp å ned" å sedan släppa när den rullar tebax?


    Noobishquestion fortsätter :roll:
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  8. #28

    Standard

    En trainer är just en trainer för att den flyger och stallar så snällt.
    En kärra med högre vikt och mindre vingyta har en större tendens att 'klippa' när den stallar...dvs, när luftflödet över vingen är så lågt att vingen tappar sin lyftkraft.
    De flesta enkla sportkärror är precis som trainern ganska okritisk i lågfart och stallar mer eller mindre med att droppa nosen lite tills den får upp flyfarten igen. En warbird eller racer med mindre vingyta och tyngre vikt klipper å andra sidan rejält och droppar ena vingen och tippar över (tip stall).
    Man kan också ha en skränkning på vingen, kallas wash out som innebär att vingspetsen pekar lite nedåt i förhållande till vingroten, det betyder att vingen stallar sist ute i spetsen och kan flygas lite långsammare innan den tip stallar, samma kan man ådstadkomma med att vinkla upp skevrodren ett par millimeter.


    När du rollar bör du ge lite dykroder halvägs genom rollen för att få den lite rakare.
    Det äe ganska svårt att få en helt perfekt roll på en trainer då den har så mycket lyftkraft, vinge med flat undersida och inte är symetrisk på något vis.
    Om man rollar långsamt ska man också vara med på sidrodret och stötta så rollen blir snygg.



    ps. Hinner inte korrekturläsa så du får ta det för vad det är och det kommer säkert inlägg om hur fel jag skrivit
    Keep it up!

  9. #29

    Standard

    Hej igen
    En bra övning för att du ska lära dig att använda rodret är en enkel 'stall turn' eller 'hammer head'.
    Den är rolig att göra och perfekt nybörjarträning då du får använda båda spakarna.
    En fin avslutning på en flygning om du inte vill göra ett vanligt inflygningsvarv...full fart i medvind---stallturn---landning i motvind!

    -Dra på för full och flyg något förbi dig själv i planflykt.
    -Dra upp vertikalt och sänk långsamt gasen till tomgång
    -Precis innan planet tappat farten ger du fullt sidroder (balancera med skevroder om det behövs)
    -Låt planet vända runt sin egen vingspets
    -Flyg vertikalt nedåt och ge långsamt mer gas
    -Plana ut på samma höjd som du gick in i manövern

    ...Lycka till och posta en video när den sitter!


  10. #30

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Ah, ska se till å öva lite så den sitter, får bli i slutet av nästa vecka då det blir massa jobbande nu

    Som ullabella sa: Nu ska vi ööööööööööööööööööööööva!
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    För att dra upp en gammal noobtråd, tror min Gx40 (org i calmaton)håller på att lämna in, börjar låta som en marackas! antar att det e phet glapp i vevstaken. Har inte rivit den än, har nog kört upp en 8-10liter nu. drog lite i proppen upp å ned men den var inge glapp där



    Osså en sak till, nu när man flygigt massa lågvingade elkärror i typ 1m spännvid, SATAN va seg trainern är i luften, när jag startade den å skulle vända runt 1a repan trodde inte den svarade på radion eller så...... blev en fiiiiin lång sväng med hjärta i halsgropen, jeje Sedan var det så det "skulle vara"

    Få se vad som ramlar ur den när man öppnar baklocket
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  12. #32

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Hmmm... Min 46:a började oxå låta som en marackas, och det visade sig vara lagren som hade rostat - sannolikt pga en slarvigt uttömd tank så motorn låg å dröp i 10% nitro en tid. Det var lite meck, men när jag till sist fick ut lagren var de alldeles knögliga i rullbanan och helt glappade.

    MEN med ett par nya lager går den tyst som en humla igen. Jipppii!!

  13. #33

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    oki, bra med tips. Har inte hunnit tagit ur den än, fullt upp med att jobba å.... äh, har inte blivit av bara ops:

    Låter bra, kanske inte e staken då 8)

    Bör kunna riva på tis-ons, återkommer med Marackasrapport
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Mmmmmmmm,

    Vevstaken var inte glapp, däremot lagret var rostigt som bara den.

    Ska värma ur dem imorgon
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  15. #35

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Äh, skit osså !!

    Hann beställa lager till motorn innan jag började se över bitarna, spricka i vevaxeln oxå, brevid där baklagret sitter.......

    Ska fixa bild senare......

    Den där får nog gå i pension
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  16. #36

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Äsch då... Det var ju lite tjabbigt. Men för att tänka lite positivt: Ta en liten whisky och tänk på allt roligt ni haft tillsammans, och sedan på att detta är ett fantastiskt tillfälle att få köpa en splirrans ny pryl

    Bästa häls - Petter

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    ska ned till bokis å fixxxa en 4pluttare framöver, det blir nog bra
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  18. #38

    Standard

    En tråd i min smak !! Bra frågor och duktigt folk som svarar.

    Lycka till Heda :-) Välkommen till gänget!
    Modellflyg är ju så underbart trevligt!

  19. #39

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Mera noobfrågor 8)


    Hur många flygningar flyger ni på samma laddning på mottagaraccen ? Jag har orginalaccen till Hitec optic 6 radion, den e på 1300mah samt jag har ju sådan där voltspy på planet.

    Jag flyger 12min per tank (timer på radion) för då har jag typ 1/3 soppa kvar när jag landar, dvs god marginal

    Jag har som mest flygigt 4*12min på samma laddning, kan man klämma ut ett par tankar tankar till ?

    Hur många flygningar gör ni per laddning ?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  20. #40
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    På en sån kärra som du har så räkna med ca 250-300MaH per flygning,detta förutsatt att något servo inte ligger o stångar,lätt hänt med tex trottelservot..
    Har du fastnat för det här med flyg så köp en laddare som visar hur mycket ström du får i,det är så gött o veta!
    Jag skulle inte klara mig utan det i alla fall!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Jet trainer!
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 19:22
  2. Lågvingad trainer (Calmato 1400 EP Sports)
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:23
  3. trainer
    Av Rc flygplan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:33
  4. calmato trainer
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •