Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Noobiefrågor Calmato trainer

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Noobiefrågor Calmato trainer

    Hej

    Har flygigt min calmato trainer nu en 4-5 tankar lite småfrågor som dykt upp.

    1# Vilken prop är bra? alltså bra på det mesta, dia, stigning, nu flyger jag med 10x6 för då går den inte så fort på tomgång när man landar

    2# Hur viktigt e det att man balanserar propellern? Är det något märke man ska akta sig för?

    3#De där "pluttarna" som sitter på stötstängerna e av plast, ska man byta till någe mera "heavyduty"

    4# Hur hårt kan man egentligen flyga med en sådan modell, e det ingen risk att de går av eller någe, vingen lossnar eller typ så? Eller e det en sådan modell som det bara e att "slita" i spakarna å hålla full mutter.

    Garva inte nu, 8) jag e riktigt färsk på flyg, bil av alla sorter har jag kört sedan jag lärde mig stava men, men det här e ju lite annorlunda, men skiiiitskoj

    ps, E det normalt att stripningen å dekaler lossnar när man gör ren den? Typ drar lite med en trasa så åker det med lite här å där, verkar som det kommer in avgaser under å löser upp limmet, ds

    /Patrik

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    1. Det beror ju på motorn.. Jag hade en ASP .46 tvåtakt och en 10x6 propp. Det funkade bra. Större diam på proppen så tog den i marken. Trebladig 10X6 funkade bra det med.

    2. APC propparna är bäst tycker jag. Bra effekt och låg ljudnivå. Genom att balacera proppen minskar du påfrestningarna på lager m.m i motor och modell. Master Airscrew tycker jag inte är någon höjdarpropp..

    3. Mina höll och visade inga tendenser på att gå sönder.

    4. Jag flög lite lättare aerobatic innan jag sålde min Calmato och det var inga problem. Jag flög den ganska hårt och den höll bra. Givetvis ska vingen vara ordentligt limmad och man får ju kolla efter varje flygning att man inte har fått sprickor nånstans.

    5. Det är normalt på Calmaton tyvärr.. Om det inte funkar att stryka på klädseln igen så lägg en droppe CA lim så sitter det.
    / Christian Olsson

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    vilken calmato är det du har o vad har du för motor?
    O den tål det mesta du kan göra med den i luften,det lovar jag..
    Klädseln är ett aber,jag har tagit självhäftande film o klätt framkanterna med,det skyddar bra!
    Balansera propp behöver du nog inte bekymra dig om om den inte vibrerar mycket på fullgas..
    Vad det gäller pluttarna(antar att du menar linkarna ) så funkar de bra ,om man känner sig osäker så kan man ju alltid byta till metall!
    Se till att du använder en liten snutt med bränsleslang o låsa dessa med,vare sig du använder plast eller metall..
    Ha det! //Bokis
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Åker med :
    En optic 6 radio
    Kyosho gx-40
    å högvingad calmato (sån där röööööd)

    På linkarna sitter det krympslang över

    Låter då som man kan köra vidare som den är då.

    Ska klämma dit en sådan diodvoltmätare för mottagaraccen så man ser på utsidan.

    Någe mera att tänka på eller bra att ha??
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  5. #5

    Standard

    Du kan ta tjejens nagellack (genomskinliga varianten) och pensla över klädselskarvarna.
    Det blir nästan osynligt och klädseln håller bättre.

    Ang. hållbarheten så kan du nog flyga ordentligt och dra i spakarna, men gör inga fulldykningar med full "upp" i maxfart, kanske knäcker vingen.... använd sunt förnuft och när du är less på maskinen kan du flyga ihjäl den!


    ...Bygg skidor eler köp Dubros skidor, snart är vintern här och en trainer är helt perfekt för vinterflyg med skidor.

  6. #6
    DrClaes
    Guest

    Standard

    Hej,


    Calmaton är ett utmärkt plan och GX 40 en bra motor!

    1. Jag rekommenderar byte till större hjul på noshjulet för högre markfrigång, , jag gjorde så på min calmato sports och de är ju ganska lika i nosen... Och skulle nog prova med en 11x5 och räkna med lite bättre stigprestanda (på bekostnad av lägre toppfart, inget är ju gratis, men den ska gå fort nog ändå).

    2. Dito som andra sagt: obalanserat går bra ett tag, balanserat är snällare mot motor och plan. Flertalet proppar "duger", även Master Airscrew är OK medan man lär sig om man vet att man förbrukar mycket propellrar... dyrare proppar är lite bättre.

    3. Både jag och Kent Gunnarsson i Åsele hade haveri på våra calmato trainer pga nylonlänken till höjdrodret släppte under flygning, trots krympslangen, och inte under någon våldsam busflygning heller. Rekommenderar därför varmt byte till metallänk just på höjdrodret som tar störst påfrestningar.

    4. Min känsla efter 20 timmar med Calmato original (och 15 med Calmato sport) är att så länge påfrestningarna på planet "bara" är uppe i luften så tål den vad som helst som man kan slänga på den (med originalmotorn, alltså)... jag utsatte den för mycket oöm behandling med mycket och stora roderutslag i hög fart... och det hade nog gått bra........ tills en dag (efter ca 4-5 rejäla krascher som krävt mycket balsa + plywood + lim) som jag tog upp den på höjd, dök 2-3 sekunder och drog full höjd, då gick vingen av på mitten, friggon runt "lådan" som vingbalken sitter i sprack på ena sidan..... och det var pensionsavgången för min Calmato! Så om du kraschar den några gånger skall du nog vara beredd på att den kan få brottanvisningar m.m, som hel och fin kan du gå betydligt tuffare fram med manövrarna!

    Tyvärr med calmaton är det att vänta att dekoren släpper, det är mycket retfullt och gör att modellen fort ser "skabbig" ut även om man aldrig ens satt ner den hårt...

    /Claes i Lycksele

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Finfina svar på frågorna !!

    Byter nog de där linkarna ändå, e ju mörkt på kvällarna å någe lär man pyssla med Men roderhornet på vingen kan man ha kvar orginal eller pajar de oxå?

    Skidor ligger på inköpslistan, men först lär ju det bli vitt.
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  8. #8
    DrClaes
    Guest

    Standard

    Jo, nylonroderhorn verkar vara väldigt tåliga; jag tror svaga punkten på länken var "sprinten" som gick genom roderhorn och länkage.

    /Claes

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    En fråga till

    Köpte till en spinner till min calmato(när flygplanet inhandlades), går det lika bra att flyga utan? Jag startar min med en skruvmejsel med gummihandagt som jag håller åt fel håll, så spinnern sitter ju bara där å ser snygg ut.

    Tänkte prova å skifta mellan ett par proppar jag köpt nu och tänkte slippa fippla med spinnern, är spinnern för uteseende eller vad gör den?

    Nooooobfrågorna fortsätter............ :roll:
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  10. #10

    Standard

    Ja, du kan lugnt flyga utan spinner.
    Jag har ingen spinner för tillfället på något plan.... Spinnern underlättar om du använder starter och ser snygg ut.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heda
    En fråga till

    Tänkte prova å skifta mellan ett par proppar jag köpt nu och tänkte slippa fippla med spinnern, är spinnern för uteseende eller vad gör den?

    Nooooobfrågorna fortsätter............ :roll:
    Tycker du ställer riktigt vettiga frågor och känner igen mig från då jag just skaffade min Calmato.

    Om du ska köpa propellrar så kan jag varmt rekomendera JXF-propellrar, dessa ser nästan identiska ut som APC förutom att de är svarta istället för gråa. Vet att både Östersund Modellhobby och Skånehobby har JXF, länk till deras nätbutiker finns här till vänster på sidan.

    Ps. min link på höjdrodret gick också av i "sprinten"

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Om man ska köpa linkar e det vanlig M2 på calmaton eller vad ska man shoppa ??

    Fluktade ju i DUBROS lilla katalog å den fanns ju "hurmångasomhelst" typ
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  13. #13

    Standard

    Om man ska köpa linkar e det vanlig M2 på calmaton eller vad ska man shoppa ??
    Haha, jag har en hel låda linkar men aldrig nån som passar, är det inte mm så är det tumm, och är det inte tummgänga så är det mm

    Ta med stötstången till hobbyaffären så får du det du ska ha, alternativt uppgraderar du hela stötstången + linkar genom att köpa en påse komplett Sullivan stötstång, Gold n' rod. Jag använder den gul-blåa (semi-flexible) och den är mycket bra.
    Smidig att installera, men styv nog att inte flexa under belastning... Kostar 60-70spänn för ett paket med två kompletta stötstänger +linkar.

    Rekommenderas.


    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXFU92&P=7

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Sådan link köpte jag, som man skruvade på bara osså var det kula på den, phet med gänglåsning nu på å runt muttern.

    Ser det okej ut eller :roll:http://www.sporthoj.com/forum/attach...8&d=1161033655

    edit: crappy skitmobbekamera ops:
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  15. #15

    Standard

    Det funkar...Se bara till att du verkligen har trätt kulleden över kulan... Leden ska vara i mitten av kulan. (knäpper till när den hamnar i läge)

    Alla helikoptrar kör med kullänkar typ överallt, så det ska nog duga fint åt din trainer också.


    Ett tips om lite servomekanik (Bara för skojskull )
    -----------------
    Hur stora utslagen på roderytan blir kan du reglera med länkaget...
    Om du monterar stötstången långt från servocentrum på servosidan och på rodersidan i det lägsta hålet får du max utslag.

    Omvänt; sätt stötstången i översta hålet på roderhornet (som du har på bilden) och nära servocentrum på servosidan har du minimala utslag.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Phet nice, då byter jag så på hela planet 8)

    Jag byggde ihop det så som det stod i beskrivningen, utslagen blev ju större än de rekomenderade men det var ju bara att ställa ned med radion så man hamnade rätt.

    Imorrn e jag ledig då ska det flyyyygas om det inte spöregnar
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Weeee

    Vilken fullträff med 11*5 prop, den "bromsar" mera när man slår av, stiger rakt upp tills det blev en liten prick på himmlen bara, yeah

    Nu har jag inte suttit och åkt full rulle med förra proppen 10*6 men känns inte som den gick någe långsammare nu iaf

    Ska shoppa större noshjul bara........

    ME happy
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  18. #18

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Hepp

    Finns en snutt med ljud nu, knopade mest ihop den för att Bokis skulle få höra "ljud" å inte metallica som i spitfilmen 8)

    Muhahahahha

    Edit: en länk oxå :roll: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=2irmAR6_5oc"]YouTube - calmato 40 trainer[/ame]
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    "Bokis framför sitt djupt kända tack"!
    Bra jobbat!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Jet trainer!
    Av Baua i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 19:22
  2. Lågvingad trainer (Calmato 1400 EP Sports)
    Av UlfB i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:23
  3. trainer
    Av Rc flygplan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:33
  4. calmato trainer
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •