Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    servicetekniker

    Standard LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG

    Jag tycker vissa företag är väldigt slö reser man bort ange detta på webben om man ej har saker delar i lager ange detta på webben
    Vi kunder betalar minst 30 till 100 % mer när vi handlar i sverige ordna då med service léverans inom 2 dagar och ej någor t strul
    Jobbar själv inom service och försäljning och skulle inte ha kvar en enda kund om jag skulle behandla mina kunder som vissa handlare gör .
    Har man Mail / webb butik ska man svara inom 12 timmar OBS
    annars lägg ner. Vissa har leverans tider på 2-3 veckor varför ????
    skicka kunden vidare om ni ej har grejorna

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall inte försvara handlarna men är det så att det framgår innan man gör en beställning att det är 1-2 v leveranstid så är det väl inte mycket att orda om. Då har man ju sitt fria val att beställa eller inte. Men att dom bör svara på mail inom 1-2 dagar tycker jag är rimligt - åtminstone under må--fr. Även Hobbyhandlare måste ju få vara lediga emellanåt.:
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard Re: LÅG KVALITE PÅ FÖRETAG

    Citat Ursprungligen postat av UL
    Vissa har leverans tider på 2-3 veckor varför ????
    Om det inte finns hemma så läggs en beställning hos deras leverantör om de i sin tur inte heller har hemma utan skall ta hem ifrån var det nu är så kan många veckor gå tyvärr, det får man förstå men man skall som kund självklart bli underättad om detta så man inte själv tror att det dyker upp ett paket vilken dag som helst när det i själva verket kanske är en månad borta.

    Jag är ganska säker på att de allra flesta handlar gör så gott de kan men många faktorer rår de inte över helt enkelt...

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    MFT har runt 700 ordrar i veckan har jag hört.. dvs 140 om dagen, om de nu jobbar 40h i veckan vilket de förmodligen inte gör.
    Är detta nu sant så är det ju otroligt att vi får våra prylar överhuvudtaget!
    / Christian Olsson

  5. #5
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Varför inte ha lagerstatus i webbshopen som många utländska företag har.

    En sak som slått mig är att jag aldrig fått något restat från utlandet, det verkar som att det som finns på webben också finns på lager.

    Många ggr går det snabbare att få grejor från Asien än från Sverige och till ett mycket lägre pris.
    //Tobbe

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Javisst blir det dyrare i Sverige. Vi får byta regering så att vi får bort införseltullen på 3 - 15%, Moms med 25%, arbetsgivaravgifter, fraktavgifter, fraktkostnader, speditionsavgifter, lagerkostnader, hyreskostnader för lokaler och kanske t.o.m. räntekostnader för banklån. Skulle man som handlare sedan drista sig till att vilja ta ut en lön - behöver vi definitivt bidrag från staten för att kunna hålla "Asien"-priser.

    Nej, Asien kan vi inte konkurrera med. Mitt mål är att hålla samma prisbild som övriga Europa - och det är hårt nog. Vid direktimport slipper kunden också ofta igenom "nätet" - att slippa tull & moms. Dessutom har man inga avgifter till speditörer etc. Skulle de avgifterna tas ut på privatimporten hade vinsten minskat betydligt.

    Vad gäller bemanningen så är det så med Air Media att det är en firma som jag driver på min fritid. Ibland är jag borta flera dagar upp till flera veckor åt gången. Detta skriver jag gång på gång, men det kan ju inte upprepas tillräckligt många gånger tydligen. De kunder som inte kan acceptera de villkoren får ju handla av någon annan.


    Har man Mail / webb butik ska man svara inom 12 timmar OBS annars lägg ner. Vissa har leverans tider på 2-3 veckor varför ???? skicka kunden vidare om ni ej har grejorna.
    Jag håller med om att kundkontakt är mycket viktigt. Men om man inte är fysiskt i närheten av firman, kan man ju inte ens svara på mailen. Skulle man lägga ner verksamheten för att man som HANDLARE har vissa villkor? Är det alltid på kundens villkor handel genomförs? Nja, jag håller inte med om det. Jag fick vänta tre månader på min nya bil - Skulle Ford i Sverige lägga ner bara för att de inte kunde leverera omgående? Hallå?

    Men det är klart - många handlare hade gärna sett att AM försvann från marknaden så att de kunde justera upp priserna till de "gamla" nivåerna igen...

    ...tycker jag

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Om man jämför antal utövare i tyskland och i sverige är det otroligt
    att antalet shoppar i sverige överhuvudtaget existerar.

    Det största värdet i en affär ligger i lagret, man ska ha råd att ha stora
    lager. Detta är pengar som på sikt genererar mer men så länge de ligger
    är prylarna bara en belastning, om handlarna även direktimporterar vill
    man inte ha en massa på lager då priserna går upp och ner i övriga världen, vem vill handla en modell som kostar 1000:- kronor mer för att
    modellen kom i stort parti för man ska ha på lager, sen sjunker priset på modellen hos leverantören/bättre växlingskurs/etc. Vilket resulterar i att den som tar hem nån åt gången kan snabbt sälja iväg den modell han köpte till fullpris och sedan gå ut med det nya bättre priset.

    Att bedriva handel i sverige är inte lätt, inte i några avseenden med
    skatter på skatter etc.
    Sen att vi är ganska få som utövar denna hobby gör det inte lättare, och
    sen internet kom och man kan handla i hela världen till bättre priser
    gynnar heller inte handeln.

    Så det bästa vi som konsumenter kan göra i detta läget är att
    enbart handla hos våra svenska handlare.
    Ökar omsättningen, ökar lagerhållning och leveranstiderna minskar.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    servicetekniker

    Standard

    Det jag kritiserar är att man inte kan informera att varan dröjer 1-4 veckor att den ej finns i lager.

    Att vissa handlare är på semester utan att informera detta på webben.

    Leverans tider mer än 1 vecka = order för tillverkning det vill säga att man skickar in en order för att tillverka produkten.
    Bilar tillverkas efter order.
    Jag betalar gärna mer för produkten men den ska då finnas för leverans.
    Visst är det svårt att hålla samma priser som i asien men genom att varor finns tillgänglig i sverige med snabb leverans och bra service kan man ta ut högre priser.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM
    J
    Vad gäller bemanningen så är det så med Air Media att det är en firma som jag driver på min fritid. Ibland är jag borta flera dagar upp till flera veckor åt gången. Detta skriver jag gång på gång, men det kan ju inte upprepas tillräckligt många gånger tydligen. De kunder som inte kan acceptera de villkoren får ju handla av någon annan.


    Har man Mail / webb butik ska man svara inom 12 timmar OBS annars lägg ner. Vissa har leverans tider på 2-3 veckor varför ???? skicka kunden vidare om ni ej har grejorna.
    Jag håller med om att kundkontakt är mycket viktigt. Men om man inte är fysiskt i närheten av firman, kan man ju inte ens svara på mailen. Skulle man lägga ner verksamheten för att man som HANDLARE har vissa villkor? Är det alltid på kundens villkor handel genomförs? Nja, jag håller inte med om det. Jag fick vänta tre månader på min nya bil - Skulle Ford i Sverige lägga ner bara för att de inte kunde leverera omgående? Hallå?


    ...tycker jag

    Mvh
    Ove
    Men du har en webbutik. Och där förväntar jag mig svar inom några dagar eller ett meddelande om när du kommer igen!

    Nu har jag väntat en månad och ingen svar på mejl telefon eller fax.
    Spela in ett telefonsvar och tala om när du är tillbaks.

    Jag har 585 spänn på ditt konto och det börjar kännas nervöst.

    Olle Persson Rättvik
    (har beställt EPPseglare och ack)

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    För ett par år sen så slutade jag köra R/c bensinbåt och började flyga istället. i Svea rike finns det EN seriös handlare för stora R/c båtar & med ett bra sortiment. Givetvis vet han om detta och sätter priserna därefter. :?

    När jag började flyga så var det ju rena himmelriket med ett tjugotal svenska webshoppar där den ena hade lägre pris än den andra så gnäll inte för mycket pojkar! Var glad att ni inte kör båt istället! DET är dyrt vill jag lova!
    / Christian Olsson

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleP
    Jag har 585 spänn på ditt konto och det börjar kännas nervöst.

    Olle Persson Rättvik
    (har beställt EPPseglare och ack)
    Själv är jag mycket oroligare när mina pengar är på mitt konto än Oves... PDT_Armataz_02_29
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Tråkig läsning!

    Men tyvärr är det nog bara att lära sig acceptera hur det fungerar hos många (inte alla) av våra Svenska handlare.

    Själv drar jag mig numera för att beställa i Sverige, och sen sitta i ovissheten vecka efter vecka och vänta på grejor.
    //Tobbe

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Bra att ämnet tas upp kring förskottsbetalning.

    Om Ni inte har varan inom en vecka efter betalning är det bra att skicka ett mail och kolla leveransen. Jag har så många transaktioner och mail och paket att packa - ensam - att det ibland händer att man missat en inbetalning. Bästa metoden är att skicka ett mail direkt när Ni betalt - då går det fortast. Sedan är jag inte nöjd med Sparbankens bankgiroservice. Jag kan inte inte gå in via Internetbanken och kolla inbetalningarna. Jag ser inte VEM som betalt. Därför måste jag alltid vänta på inbetalningsslipen som kommer med posten någon eller några dagar senare (och då kan ordersedeln hamnat en bit ner i högen). På mitt Postgiro ser jag det direkt via Internetbanken.

    Så Tobbe, sitt inte vecka efter vecka i ovisshet. Skicka ett mail och påminn om att Du betalt, så löser sig problemet.

    Talar man statistik, så är det uppskattningsvis en procent - EN av hundra orders - som strular. Tyvärr är inget 100 procent perfekt, men problemet ligger ändå på en nästan rimlig nivå. Även om det inte är kul för den som drabbas.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag tycker det är aningen konstigt att man väntar veckovis innan man hör av sig till säljaren om man inte fått sina varor. Jag beställde en interface kabel av ÖMH för 2 mån sen ungefär. När den inte kommit på på 4 dagar så hörde jag av mig till dom. Det visade sig att dom missat min beställning. Detta vart på fredagen jag skickade dom mailet ang detta. På tisdagen hade jag min kabel.

    Alla kan göra misstag , alla kan missa skicka nån sak som är beställd MEN jag fattar inte kunder som beställer saker och kommer dom sen inte inom rimlig tid så hör dom inte av sig själva till handlaren.

    Ang lev tiderna så står det oftast på handlarens hemsida ungefär hur lång tid det tar att få sina sakerna. Har man ändå beställt så har man accepterat lev tiden.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE
    Alla kan göra misstag , alla kan missa skicka nån sak som är beställd MEN jag fattar inte kunder som beställer saker och kommer dom sen inte inom rimlig tid så hör dom inte av sig själva till handlaren.
    .
    Det här bygger på att handlaren svarar på mejl eller telefon.

    Jag har försökt ringa airmail och mejlat flera gånger, men inget svar.
    Vad ska jag göra?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1
    Jobb
    Hobbyhandlare / Simulatorinstruktör

    Standard

    Hej,
    Air Media har varit stängt större delen av sommaren, vilket också annonserats på hemsidan. Jag har varit bortrest och jobbat.

    Mvh
    Ove

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ove
    Hej,
    Air Media har varit stängt större delen av sommaren, vilket också annonserats på hemsidan. Jag har varit bortrest och jobbat.

    Mvh
    Ove
    Hur definierar du sommar?
    Min slutar efter augusti.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    9
    Jobb
    servicetekniker

    Standard

    Hej
    Här kommer ett tips för att minska strul och sura kunder.
    När man är bortrest eller ej kan svara på mail /telefon stäng webben eller lås den så man ej kan beställa .
    Ordna så man kan se lagerstatus då vet man att inom 2-5 dagar har man grejorna.
    Svenska handlare ska konkurrera med hög service och korta leverans tider då kan man ha högre priser.

    MVH
    Umberto

  19. #19

    Standard

    Testa http://www.fullkontroll.se/ där får ni garanterat service.

Liknande ämnen

  1. Kvalite Quique kontra Aeroworks, PA, Composite ARF
    Av KenPro i forum Bensinmodeller
    Svar: 243
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 08:55
  2. Composite-ARF , hur är kvalité mm på dom flygen?
    Av Snickarjävel´n i forum Bensinmodeller
    Svar: 110
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 05:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •