Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Stjäla bil med startspärr?!?

  1. #1
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard Stjäla bil med startspärr?!?

    När jag bytte bil från en Golf -83 till Toyota Corolla -99 så sade jag till min sambo att stöldrisken nu var betydligt mindre eftersom bilen har elektronisk startspärr.. Nyckeln är ju kodad till bilen på något sätt och kan inte startas utan rätt nyckel.
    Då svarade min kloka sambo.. - Jaha!? då kan man inte stjäla nya bilar då????

    Ja, vad svarar man på det??
    Går det att "tjuvkoppla" nya bilar eller? :roll: :?:
    / Christian Olsson

  2. #2

    Standard

    det finns experter som menar på att bilarna är för stöld säkra .
    dom menar på att personrånen har ökat för att komma över bilnyckel.

    mvh daniel

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    79
    Jobb
    Processtekniker
    Klubb
    Stenungsundsmodellflygklubb

    Standard

    Det ligger något i det som din sambo säger.
    Man kan stjäla dom ,om man lyckas komma över en extra nyckel eller koden till nyckel.
    Vet att vi tappade bort en nyckel till vår bil och när vi väl fick en ny , så behövde dom alla nycklar (även en plastreserv-nyckel) för att koda om samtliga på en och samma gång. Detta är en Passat -99.

    Sedan finns det väl kanske högteknologiska biltjuvar med , men dom är nog inte lika vanliga som den gamla "stammen" var.
    Kanske finns det någon som blitt av med sin nyare bil på vanligt sätt?

    Har en kompis vars bil , en Audi RS4 blev utsatt för stöld. Den gick att stjäla ...200 meter sedan stoppade bilen. Kanske var det så att bensinpumpen stoppade då?
    Bärgaren kunde med starta den och precis hinna köra upp den på bilen ,sedan stoppade den igen.'
    Mvh Eje

  4. #4
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Jag har läst på lite nu och det går ju att stjäla en bil med startspärr men det är inget som den vanliga jönssonligan-biltjyven sysslar med samtidigt som det är en hel vetenskap eftersom styrboxar osv ska kopplas förbi!
    Som tur är. :!:
    / Christian Olsson

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Jobb
    snart industritekniker
    Klubb
    Södertälje mfk

    Standard

    Alla bilar går att stjäla,skillnaden är bara hur svårt det är.

    Det finns säkert något sätt att ta sig förbi startspärren.

  6. #6
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ja Frippe, det finns sätt. Jag läste om det och det är ingen utrustning som en vanlig biltjuv har i fickan en Lördagkväll iallafall.
    / Christian Olsson

  7. #7
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Ett sätt som en del förslagna tjuvar gör är att sitta i en bil på en parkering och sedan scanna av och spela in koden när någon stackare larmar på och låser sin bil med fjärrkontroll. Sedan kan de lätt öppna och larma av bilen när man har gått iväg.
    Iof så kommer man "bara" in i bilen och kan inte köra iväg eftersom nyckeln saknas. Men det kan ju vara nog så jobbigt.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    När jag hade inbrott i min gamla Golf så fick tjuven inte igång motorn eftersom han glömde att dra ut choken! MOOOOOOOOOHAHAHAHAHAHAHHAHAHA!!!!! :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin:
    / Christian Olsson

  9. #9

    Standard lång näsa

    Jag har en Sharan och i fjol sommar var mina båda vindrutetorkare totalt kassa, taggiga och utslitna. De är svåra att hitta på bensinmackar så jag tänkte åka till VW i Täby och köpa nya. Jag kilade in på Konsum före bilturen till Täby - när jag kom ut var torkarna stulna.

    Undrar vad tjuven fick för dem på hälarmarknaden...

  10. #10
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    / Christian Olsson

  11. #11

    Standard

    Ett sätt som en del förslagna tjuvar gör är att sitta i en bil på en parkering och sedan scanna av och spela in koden när någon stackare larmar på och låser sin bil med fjärrkontroll. Sedan kan de lätt öppna och larma av bilen när man har gått iväg.
    Iof så kommer man "bara" in i bilen och kan inte köra iväg eftersom nyckeln saknas. Men det kan ju vara nog så jobbigt.
    Det där är inte helt sant, om man inte har ett väldigt enkelt/gammalt larm.. De allra flesta larm använder rullande koder, vilket gör att dom inte accepterar samma kod en gång till (inom en nära tid). Algoritmerna som styr kodningen lär vara omöjliga att räkna ut med bara en eller ett par koder från samma sändare inspelad.

    Bilägare med den här typen av larm kanske känner igen sig i att det ibland inte går att larma av bilen med en tryckning utan att det går först på andra försöket.. Det kan bero på att larmet "tappat synken" och behöver två signaler efter varandra från sändaren för att räkna ut att det är rätt. Det kan exempelvis hända om man trycker på sändaren upprepade gånger utan kontakt med bilens mottagare, men är visst numera inga större problem.

    Detta är fritt ur minnet efter en diskussion med en konstruktör av just billarm för ett par år sedan, reserverar mig därför för detaljfel..

    /Thomas

  12. #12
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Ok, nu handlade det ju inte om larm utan om startspärrar..
    Larm är ju en annan femma..
    / Christian Olsson

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Där finns startspärr i larm oxå 8)

  14. #14

    Standard

    Visserligen är huvudämnet startspärr, men larm och immobiliser (i det här fallet nyckelstartspärr) är ganska intimt förknippade med varandra i bilstöldskydd. Kommenterar bara så ingen får uppfattningen att det är hur lätt som helst att "ta över" larmet...

    Tänk gärna också på att transpondern i nyckeln inte oförstörbar, så behandla den gärna med lite varsamhet. Även antennen (vanligen runt tändlåset) också är känslig så montera ingen extra elektronik eller utrustning i dess omedelbara närhet.

    /Thomas

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Alla larm och dyrligt styrs ju av datorer. Och så länge man har datorer kan de "hackas" å bilen kan bli stulen utan någon som helst åverkan på dem.

    Tror att typ stora myndigheters datorer är säkrare än vad dom som sitter i bilen är, ändå kommer hackers in i dom

    Fast det tar ju garanterat längre tid än fört i tiden då man stal en bil med lite ståltråd å en skruvmejsel.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  16. #16

    Standard

    Intressant jämförelse, men bilen och dess larm kommunicerar inte ut någon information, vilket minimerar risken för intrång. Inte heller finns det behov för någon att kunna komma åt info i bilen på samma sätt som en databas, där massor av olika människor behöver info ofta. Alla ingångar sitter så att säga innanför det larmade skalet på bilen, hade det krävts att hackare var inne på t.ex CIA så skulle säkert försöken minska..
    Man kan ju iofs läsa ut mängder med info via systembussen i nyare bilar, men det kräver förmodligen att man läser ut bilen avlarmad, och som sagt inifrån. Att sedan tolka den är inte så lätt det heller. Dagens bilar är mer avancerade än man många gånger kan tro..

    Det går att stjäla bilar med aktiverat larm och blockerad styrenhet, men det är mycket svårt och kräver en otrolig detaljkunskap om exakt den modell det handlar om, samt inte att förglömma, rätt programvara..

    /Thomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •