Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Super stearman

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Super stearman

    Har brummat en hel del med min calmato nu, skulle vara skoj att ha en till kärra.

    Tänkte först en lågvingad calmato sport och sedan snabbt vidare till en warbird........

    Men har ändrat mig phet :roll:
    Tycker om att glida runt på halvgas och bara "flyga" lixom, behöver inte gå fort alls

    Är en sådan lättflugen? Eller, helst skulle jag vilja att den kan flyga långsammare en calmaton 8)

    Det e kyoshos super stearman jag fluktat på.....

    Eller e jag ute å cyklar ?
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du hittar ingenting som flyger bättre än calmatosporten eller långsammare för den delen! Stearman är en fantastisk flygare o riktigt vacker i luften men trixigare att starta o få ner så det hänger lite på hur pass säker du känner dig.. Min röst går till sporten!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Standard

    Håller med Bokis, sporten är ett bättre val. Har själv båda modellerna.
    Stearman är kul men kräver definitivt mer av sin pilot. Calmato Sports kan man göra det mesta med fast den är så snäll.

  4. #4

    Standard

    Tycker om att glida runt på halvgas och bara "flyga" lixom, behöver inte gå fort alls
    Jag tycker det låter mer som skala, än sportplan. Kör på Stearman...

    Är du osäker låter du nån med mer erfarenhet ta upp dig på buddybox ett par flygningar så blir du varm i kläderna.

  5. #5

    Standard

    Hej.

    Super-Stearman är roligare att flyga än ett rent övningsplan, den kan t.ex. göra en Lomcevac (det klarar dom flesta modeller inte), spinner snyggt , särskilt på rygg, kniveggsflyger bra. Den är dock lite svårare att starta och landa som dom andra säger. Gör aldrig snap-roll på lägre höjd än 50 meter för om man inte släpper sidrodret i tid, går den i spin.

    Varning för att den inte alltid går ur spin automatiskt, eller i alla fall tar ett eller två extra spinvarv ibland, man bör alltid tvinga ur den med sidroder för att inte bli överraskad. Ett enda spinvarv betyder kanske 15 meters höjdförlust och -0,1 meter är ingen bra flyghöjd.

    Stukar man landningsstället så bör man använda värme när man riktar (i demonterat tillstånd).

    Den är extremt kurs-instabil på asfaltbana men helt O.K. på gräsbana.

    Den går att ta med i bilen utan demontering.

    Blir den skadad så är det mer arbete att reparera eftersom den är en dubbeldäckare.

    Bästa motorn är en .70 fyrtakt, då slipper man bly i nosen och får ett "visst" extra drag

    Den här modellen flyger på ett sätt som liknar många fullskalaplan, dvs. inte som en dart-pil, som är neutral i alla flyglägen.

    Ett perfekt flygplan för den som gillar gamla flygplan och busflygning (barnstorming).

    Mindre bra för den som vill flyga rakt och snällt utan excesser, trots det inte svårflugen egentligen.

    Jag rekommenderar det här planet till den som känner sig säker när han eller hon flyger ett övningsplan, och vill ha ett vassare plan som påminner om fullskalaplan, men som inte är så oförlåtande som en SU-31 eller Extra-300 kan vara vid landningen, för Stearman är inte alls lika elak när man flyger för sakta vid landningen. Den klipper med vingen när den stallar men inte alls lika häftigt.

    Den kan landas med sporrhjulet först och sedan huvudstället, om man håller tungan rätt i mun, (om man nu tycker det ser kul ut).

    Jag tror att man måste har flugit ett tag för att gilla en Super-Stearman men då älskar man den

    Bosse S.

  6. #6
    hunkyduude
    Guest

    Standard

    tackar för senaste inlägget, har själv köpt en kyosho p-17 stearman idag. Har tidigare bara flugit högvinge calmaton. Har inte köpt motor ännu, 4-t ska det vara och fundrar på en TT F-54S, lämna gärna kommentaren på motorvalet, ska jag välja en större? vilken ?

  7. #7
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hunkyduude
    lämna gärna kommentaren på motorvalet, ska jag välja en större? vilken ?
    Det skrev han väl... eller?

    Citat Ursprungligen postat av Rumpfelstosse


    Bästa motorn är en .70 fyrtakt, då slipper man bly i nosen och får ett "visst" extra drag





    Bosse S.
    / Christian Olsson

  8. #8
    hunkyduude
    Guest

    Standard

    visst, jag ska alltid nöja mig med en åsikt.
    Förlåt, jag ska aldrig fråga nått på detta forum igen!

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hunkyduude
    visst, jag ska alltid nöja mig med en åsikt.
    Förlåt, jag ska aldrig fråga nått på detta forum igen!
    Givetvis skall du fråga, det är bl.a. det som forumet är till för.

    Men jag tycker att du har ett förbaskat underligt sätt.
    Du registrerade dig den 21:e och den 22:a konstaterar du att "du aldrig skall fråga något på detta forum igen"

    Då kan det inte hjälpas om man börjar undra om du är en ovanligt snarstucken person eller om du har missförstått forumets funktion.

    Ett gott råd som brukar fungera bra är att registrera sig och sätta igång att läsa för att ta in "stämningen" på forumet några dagar, eller några veckor. För att sedan mjukstarta med lite inlägg och frågor.
    Sen skadar det inte att ha en lite ödmjuk attityd...

    Vid användarnamnet till vänster står antalet skrivna inlägg av respektive användare, när det börjar röra sig om flera hundra inlägg kan du räkna med att det rör sig om ganska kunniga personer som har hört frågorna du ställer många gånger förut, men trots detta bemödar sig om att försöka hjälpa dig som är ny här, det tycker jag förtjänar en viss respekt tycker inte du det?
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10
    hunkyduude
    Guest

    Standard

    du har helt rätt i allt du säger, tycker bara att svaret jag fick var rätt onödigt. skapar ju ingen vidare possitiv stämning direkt tycker jag.

  11. #11
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du väljer att tolka det så, så visst...
    Men i stället för att brusa upp kan du ju enkelt påpeka att du söker fler förslag... Det finns ju sällan enbart ett sätt att lösa ett problem i vår hobby. Så det är ju bara att efterlysa fler åsikter, det är ingen som tar illa upp för det.

    Det är lätt hänt att man uttrycker sig lite slarvigt på forum men om man hellre friar än fäller och förutsätter att folk inte menar något illa (vilket brukar stämma, åtminstone på det här forumet) så blir livet mycket lättare...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Jag vet inte så mycket om en Stearman men har en Calmato Sport som jag verkligen gillar och som verkligen kan bygga självförtoendet igen om man har varit ute på vingliga turer med mer svårflugna plan.

    I min calmato armbågade jag in två servon i vingen vilket också gjorde det lite tekniskt skoj och jag kunde börja lära mig lite mer avancerade saker i min computer-radio som Flaperon och Aileron differential.

    Bästa hälsningar / Petter


  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Klockrent Petter! En själsfrände!
    Jag har exakt samma resonemang som du ang, Calmaton..
    Finns icke bättre flygetyg att bygga självförtroende med..
    Ska fasen plocka i ett servo till i min,ser sköj ut:TACK!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Yeah! Lycka till och må vårvädret stå oss bi!

  15. #15
    hunkyduude
    Guest

    Standard

    Hej allihop...

    Valet föll på en Saito 72:a, verkar vara en mycket bra motor (och vacker)som inte väger mycket mer än en 54:a.
    Stearman har även den 2 servon till skevrodren, nybörjare som man är undrar jag lite gran på radio valet och hur jag ska koppla ihop det hela.
    En handlare sa att jag skulle köra separata kanaler till servona för flaps mm. annars fuskade jag!?
    En annan skrattade och säger att det räcker gott att köra med en Y-kabel till en kanal.

    Nyttan med separata kanaler? ska det vara om man vill kunna trimma rodren separat? För att kunna köra rodren som flaps?....varför?
    En Hitec optic 6 funderar jag på, någon åsikt om denna, är den tillräckligt för mig och räcker den även till i framtiden för mer "avancerade" plan?

    Soliga vår hälsningar

  16. #16

    Standard

    Med separata kanaler för skevrodren kan du trimma dem oberoende av varandra och köra flaperons (flaps + ailerons).

    Jag kör mest med Y-kabel och tycker det funkar bra. Man måste dock ha en bra grundinstallation för om man vill trimma ena skevrodret så åker det andra i motsatt riktning.
    På de små sportplan jag har är inte heller flaperons nödvändigt.


    Y-kabel = Enkel installation
    Två kanaler = Fler trim och inställningsmöjligheter

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Optic 6 räcker mycket bra även för separata skevroder (höger skevroder i kanal 1 och vänster i kanal 6). Använder själv flaperons på min Sukhoi för att få ner landningshastigheten och få upp kärran snabbare på ett ojämnt fält.

    En annan fördel med separata skevroder är att om det blir krångel kan man ta ner modellen med ett fungerande skevroder. Min kompis märkte nu i veckoslutet att hans U-Can-Do 46 rollade dåligt, så han tog ner den. Det visade sig att ena skevservokabeln hade hoppat ur.
    Två höjdroderservon på separata kanaler gör också att man kan rädda modellen även om ena höjdroderhalvan skulle sluta fungera.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    44
    Klubb
    Lunds modellflygklubb

    Standard

    Hej,

    Jag har en Optic 6 som jag är väldigt nöjd med och har flugit alla mina modeller med. Uppriktigt sagt har jag faktiskt två, men den ena gick upp i en puff av blå rök när jag stoppade i ett icke-Hitec batteri med polerna tvärtom - urk urk. Optic 6:an är bra för den är väldigt prisvärd och har alla grundläggande computer-radio funktioner.
    Nu har jag precis börjat med en Mutliplex Royal Evo. Den är helt annorlunda och väldigt rolig att lära känna. Man får hela tiden det där fåniga flinet när man lär sig nya saker !

  19. #19

    Standard

    vem säljer super stearman?


    mvh daniel

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kyosho butiker eller ÖMH ..tex..
    Förutsatt att den finns hos kyosho sverige,till o från så är ju modellerna slut..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Ombyggnad PT17 till Super-Stearman
    Av Lelle i forum Byggdagboken
    Svar: 312
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 09:40
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  3. Super stearman.
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:38
  4. Motor till kyosho p-17 super stearman ?
    Av hunkyduude i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:26
  5. Locklyft Boeing Super Stearman (Obs ej ARF)
    Av genland i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •