Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad ska vi göra?

Antal röster
82. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Försöka omstrukturera SMFF

    20 24,39%
  • Starta det egna RC-Flygförbundet

    55 67,07%
  • Gå ur SMFF

    3 3,66%
  • Ingenting SMFF är bra som det är

    4 4,88%
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Omröstning - Ska vi skapa ett RC-Flygförbund?

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Omröstning - Ska vi skapa ett RC-Flygförbund?

    Det är bara att konstatera att SMFF är en hopplöst orörlig cementklump som med sitt odemokratiska röstningssystem omöjliggör förändring i positiv riktning för över 90 procent av dess medlemmar. Fritidsflygarna inom SMFF utgör den absolut största delen och får ut absolut minst. SMFF delade ut 76.500 kr i stöd förra året till klubbarna. Medlemmarna betalade in 1.700.000 kr!

    Jag har talat med många som tycker att det är dags att bryta sig loss och skapa ett eget Fritidsflygarförbund.

    Mitt förslag är RC-Flygförbundet.

    Med en medlemsavgift på max 100 kr/år kan vi få:

    - En Ansvars- och Olycksfallsförsäkring värd sitt namn
    - Jurist- och konsulthjälp i frågor som rör buller och tvister. Med en "central" jurist som automatiskt kopplas in i exempelvis bullerklagomål bevakar vi på bästa sätt klubbarnas rättigheter.
    - Personer som arbetar för att bevaka frekvenstilldelning och luftfartslagar
    - Hjälp och stöd till klubbarna med bidragsansökningar och ekonomiskt stöd från kommun och landsting.
    - Gemensamma Flygmeetings för alla landets modellflygare med fest, workshops, föredrag och gemensamt utbyte av erfarenheter och tips.
    - En webbsida - Hjärtat i RC-Flygförbundet - med ett livaktigt forum där all information finns tillgänglig H24.
    - Istället för en Styrelse ska vi ha några "Språkrör" som delar på ansvaret. Språkrören ska väljas demokratiskt och dela ansvaret med de övriga språkrören. De är språkrör just precis för att de ska föra medlemmarnas talan och handla utifrån medlemmarnas önskemål.

    Med ett eget RC-Flygförbund kan vi i lika hög grad som SMFF söka medlemskap i RF, SFS etc. Jag skulle tro att de inte nobbar oss om vi växer oss starka.

    Vad ska vi göra?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Jag representerar en klubb som nu har tagit ställning till att lämna SMFF. (Anslutningen till SMFF är frivillig)
    Vi har haft ett extra årsmöte där beslutet tagits och vi avvaktar det formella beslutet nu på ordinarie årsmöte. Orsaken till att vi tagit den ställning vi har är att vi ser att vi lämnar ifrån oss ca 9000 kr per år för vår lilla klubb (ca 50 medlemmar). Vi anser inte att vi får något för dessa pengar. Klubben behöver dessa pengar själva och vi kan göra mycket för denna summa. Detta gäller både extra försäkringar och trevliga träffar.

    Min gissning är att en eller två av oss 50 väljer att stanna kvar i SMFF vilket i praktiken innebär att vi inte längre är en SMFF klubb.

    Vi tycker oss märka en viss arrogans från förbundets sida i alla undvikande svar på frågor och ett allmänt passivt förhållningssätt till klubbfrågor.
    Man kan naturligtvis anklaga oss/mig för att inte vara aktiv mot förbundet men jag ser inte hur man skall kunna rå på ett förbund som vi uppfattar som "sej själva nock". Vi uppfattar inte att det finns någon "inbjudan till diskussion"
    I beslutet på det extra årsmötet gav klubben oss i styrelsen i uppdrag att bevaka ett eventuellt bildande av ett nytt förbund och att vi i så fall skulle ta positiv ställning till en anslutning.

    Stig Johansson
    Marks Modell Flygklubb

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, du säger det bra Stig. Som fritidsflygare uppfattar man SMFF som väldigt arrogant och som att SMFF's styrelse talar ner till oss "ofrälse" som om vi inte begriper ett dugg.

    Att starta ett "eget" RC-Flygförbund kommer säkert att uppfattas av SMFF's styrelse som mycket naivt. Men då är ju frågan vilket som är mest naivt - att tro att man kan lägga om kursen i SMFF eller starta ett RC-Flygförbund som utformas direkt av medlemmarna och till en tredjedel av priset? (Nu vill ju SMFF dessutom höja medlemsavgiften till 370 kr)!!!!

    Det är långt ifrån alla av landets 230 klubbar (hittar ingen exakt siffra på SMFF's webbsida) som ens orkar föra en diskussion om SMFF's vara eller icke vara som Ni gör i Marks MFK.

    Min idé är att varje modellflygare ansluter sig direkt till RC-Flygförbundet (RCFF). Klubbtillhörigheten är ju egal - egentligen. En koppling mellan RC-Flygförbundsmedlem och klubb sker frivilligt på lokal nivå - dvs genom att man betalar till RCFF (RC-Flygförbundet) OCH sin lokala MFK eller att man i klubben beslutar att kollektivt ansluta alla medlemmarna till RCFF. När det sedan gäller support, hjälp och stöd från RCFF i form av juristhjälp eller bidrag, etc. representerar ju klubben en grupp RCFF-medlemmar som har rätt till del av kakan. Kom också ihåg att det finns ett stort antal "friflygare" som flyger i parker och inomhus och som inte känner behovet av medlemskap i en klubb. De är ju också potentiella klubbmedlemmar om de kan få valuta för sina pengar.

    Det är bara en idé. Nyckelordet bör vara KISS-Keep-It-Simple-Stupid! Det vore kanske fel att tvinga klubbar att välja sida - SMFF eller RCFF.

    RCFF ska bygga på frivillighet och frihet. Det spelar nog ingen större roll om man har en klubb som består av både RCFF- och SMFF-medlemmar. Det ena utesluter inte det andra och tiden får utvisa vad som ger mest "Bang for the Bucks".

    Vi ska själv utforma RCFF. Det innebär att policy, mål och syfte ska öppet diskuteras.

    Genom att medlemmarna är direktanslutna bör organisationen bli rak och okomplicerad. En medlem = En röst.

    RCFF's Stadgar bör också hållas raka och enkla. Jag läste precis igenom SMFF's stadgar på 18 sidor. Mycket av stadgarna gick faktiskt ut på att försvåra för medlemmar att kunna rösta igenom förändringar. 2/3-majoritet och procedurer för ikraftträdande av besluten etc.

    Jag vill öppna en diskussion om idéen att skapa RCFF och alla förslag är välkomna.

    Hur vill du att DITT RCFF se ut?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard Nytt rc-förbund

    Hej!

    Vi i Malmö Radioflygsällskap kommer definitivt att ta upp frågan om utträde ur SMFF på vårt nästa årsmöte i februari 2007. I vår klubb är det många som frågar sig vad vi egentligen får för de 25000 kr klubben årligen betalar till förbundet. Avgiften till SMFF skulle vi i stället kunna använda till att på ett par års sikt kunna köpa in en ny klubbstuga, dra in el, ordna ännu bättre meetings, köpa in ny gräsklippare etc. (Det finns många hål att stoppa pengarna i för en klubb som vår) Som det är nu får vi alldeles för lite tillbaka för de 370 kr som klubben betalar in per medlem. Den höga avgiften försvårar också för klubben att få nya medlemmar. Många unga idag tycker att det är mycket pengar.

    Skandalerna som varit i SMFF på senare tid har nu också fått bägaren att rinna över och jag tänker då på den dåliga hemsidan (som ett barn gjort bättre), medlemsregistret som inte fungerar, nonchalansen att besvara e-mail, bemöta kritik på forumena, Skala-VM osv.

    Idag känns det som SMFF endast har existensberättigande för dem som tävlar och det gör de(SMFF) kanske bra, jag vet inte för jag tävlar inte själv men i vår klubb på 100 medlemmar är det nog bara 2-3 stycken som gör detta. Prioriteringarna ligger fel och jag tror att det är där skon klämmer. Tävlingsverksamheten kräver administration som belastar den verksamhet som skulle kunna komma alla modellflygare till godo.

    Om SMFF ska överleva måste det till drastiska förändringar framöver om vi inte ska fortsätta tappa ännu fler medlemmar i framtiden. SMFF måste bli mer modernt och börja arbeta mer demokratiskt och utnyttja den moderna tekniken för detta. Människor idag är mer välutbildade och ifrågasättande än vad de var förr. De kräver resultat och valuta för sina pengar!!
    SMFF måste också skaffa sig en fräschare image och inte vara så gammalmodiga som de upplevs som idag.

    Tyvärr tror jag dock att det är för sent att få förändringar till stånd inom SMFF som skulle leda till förbättringar för fritidsflygarna. Man har försökt att påverka i så många år nu och man kommer till en gräns då man säger att nu får det vara nog!

    Därför tycker jag att idén med ett nytt förbund låter väldigt tilltalande och väl värt att tänka över. Go for it Ove!




    Det är inte så mycket jag kräver av ett förbund!

    Jag tycker att ett nytt RC-förbund skulle ha följande målsättning:

    1) Medlemsavgiften ska vara på högst 150 kr för att inte avskräcka nya medlemmar.
    2) Det ska vara ett förbund för radiostyrt modellflyg.
    3) Det ska vara ett förbund som har en modern prägel och förmåga att locka till sig nya medlemmar (bland annat de som idag flyger i parker och på ängar) Säkert 5000-10000 modellflygare som inte är med i något förbund.
    4) Det ska synas och höras i media så mycket som möjligt.
    5) Det ska ha en försäkring som är värd namnet.
    6) Det ska ha en mycket fräsch hemsida med massor av reportage och bilder/video som kan locka till sig den unga generationen. Länkar till bra modellflygsidor ska finnas.
    7) Det ska kunna förklara för allmänheten att modellflyget har utvecklats en hel del de senaste 50 åren och inte bara består av stickor och strån.
    8 ) Det ska varje år med hjälp av klubbarna anordna några stora meeting i ett antal städer runtom i landet, där modellflyget av idag presenteras på ett sätt som får folk att bli intresserade och förstå att det inte är leksaker vi håller på med. Här skulle förbundet kunna ordna med bussar till dessa träffar till självkostnadspris för de unga som inte har råd med bil.
    9) Det ska aktivt verka för att höja statusen på modellflyget i Sverige.
    10) Det ska ha minimal byråkrati och utnyttja den nya tekniken för att hålla nere administration och byråkrati.
    11) Det ska aktivt verka för att hjälpa klubbarna mot myndigheter som vill begränsa verksamheten med hjälp av inhyrda advokater.
    12) Ta tillvara på det stora intresset som finns för det lilla elflyget (parkflyers) eftersom det är en bra inkörsport till lite mer avancerade modeller längre fram.
    13) Det ska synas och höras i debatten.


    De som vill tävla kan fortsätta att vara med i SMFF men får då stå för hela kostnaden som detta kräver i administration.

    Detta var lite tankar från mig och som sagt ett nytt förbund tål att tänka på!

    Go for it! Ove jag stödjer dig fullständigt!

    Mvh

    Jakob Rydinger
    v.ordf/sekr Malmö Radioflygsällskap
    www.mrfs.se

  5. #5

    Standard

    Hej!

    Kul att det kommer nya idéer!

    Men fortfarande är det så att om vi bildar ett nytt förbund så minskar vi modellflygare vår möjlighet att påverka omgivningen, vi är splittrade i mer än ett förbund/förening. Skall vi förändra SMFF så är det lättast inifrån. Det är bara att gå till sig själv, vem kan förändra mig och mitt tänkande? Inte är det någon annan! Alltså återstår bara att jag kan förändra mig själv men ingen annan.

    Ett nytt förbund kräver en styrelse, vem ställer upp? Och varför kan du då inte ställa upp i SMFF eftersom du har idéerna och visionerna! Ett nytt förbund kräver nya stadgar, vem skriver dem i överensstämmelse med RFs riktlinjer (annars får du inte vara med i RF).

    Jakobs alla 13 förslag är bara att implementera, en del måste skrivas som motioner, lämnas in senast den 7 januari 2007 (punkterna 1, 5 och 10). Övriga punkter finns redan i målsättningen för SMFF, så det är bara att börja arbeta med alla punkterna. Och det är du och jag som medlemmar som skall arbeta med punkterna 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12 och 13. Punkt 11 finns redan, det är bara att prata med styrelsen så skall du vid behov få hjälp från SMFF, FSF och/eller RF. Prata med lokalpressen, det är inte svårt, vi fick nästan en helsida i Mora Tidning den 9 augusti.

    Styrelsen kan och orkar inte allt men den kan hjälpa till genom att tillsätta kommittéer som gör jobbet. Men då får vi faktiskt anmäla oss själva till styrelsen för att ingå i lämplig/önskad kommitté. Då visar du solidaritet med dig och oss alla modellflygare.

    Jag har suttit i flera valberedningar och alltid funnit det lika svårt att finna nya ledamöter i styrelser, det må vara SMFF, den lokala klubben, SDF, FBU, det är likadant, nästan ingen vill arbeta i styrelsen. Och ibland får man trots allt in latmaskar och/eller nötter i en styrelse. Och då blir det än slitigare för de som vill göra ett bra jobb.

    Så jag rekommenderar alla duktiga förslagsställare att kontakta styrelsen för att få ett uppdrag för att driva modellflyget framåt!

    Jag har själv lagt ned omkring 60 verksamhetsår som styrelsemedlem i flera olika föreningar. Och jag fortsätter för närvarande i fyra olika föreningar. Så ställ upp för dig själv och förbundet och anmäl omedelbart ditt stora intresse till styrelsen, du får troligtvis precis det jobb du vill ha!

    Vänligen
    Björn Hammarskjöld
    Ordf i OSMK
    Ordf i Vika byaråd
    Sekreterare i Dalarnas Flyghistoriska Sällskap
    Ordf i Falu FBU-förening.

  6. #6

    Standard

    Jag är icke-förbundsansluten parkflygare och det här passar mig som handen i handsken, finns troligen fler av samma typ som tänker liknande. Jag slantar lätt upp avgiften!

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Björn,
    Skulle SMFF-avgiften sänkas till 100 kr? .....nej tänkte väl det....

    Då föll ditt argument.

    Är det absolut nödvändigt att vara ansluten till RF? Vad jag ser betalar vi 100.000 kr/år till RF och Nada tillbaka (fritidsflygarna). RCFF skulle inte behöva vara anslutet till andra idrottsförbund - vi ska inte slå några världsrekord. OM det senare skulle visa sig ha positiva fördelar kan saken övervägas förstås.

    Nej Jakob, ditt förslag är mycket bra och konstruktivt. Det behöver inte vara så komplicerat. Stadgarna kan utformas enkelt och rakt. Huvudsysfte att organisera och utveckla landets RC-flygare och klubbar - kort och gott. Styrelsen kan bestå av ett antal språkrör som fördelar sysslorna inom gruppen. Fullständig öppenhet gentemot medlemmarna är en självklarhet. Dvs, korta och koncisa vägar.

    Björn, på tal om solidaritet - Var är solidariteten inom SMFF's för de mer än 6000 fritidsflygande medlemmar?

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Ställningstagande

    Intressant att följa debatten i de olika forumen!

    Jag har i alla fall tagit följande ställning:

    -Jag har inget intresse av "tävlingsförbundet" SMFF, då jag tillhör den grå massan, d.v.s. är en glad söndagsflygare och inte tävlar. Under mina drygt 30 år som medlem i SMFF har jag inte fått ett öre tillbaka! :down:

    -Jag har bättre villkor i min hemförsäkring än i SMFF:s andrahandsförsäkring (SMFF:s försäkring gäller endast om den försäkrade INTE har någon hemförsäkring!). Min hemförsäkring innehåller, förutom ansvarsdelen, även täckning för skador på flygetyget (lösöre)!

    -Jag har personligen inga problem med Luftfartsmyndigheterna. Klubbens fält ligger utanför storflygets reglerade områden. Möjligen kan grannen bli störd, men denna diskussion ligger på lokal nivå.

    -Jag ser mer än gärna att jag (läs:klubben) får något tillbaka av den inbetalade medlemsavgiften, alltså såsom Ove, Jakob m.fl föreslår för det nya förbundet.
    :up:
    M a o:
    Nästa medlemsavgift kommer att gå till nya RC-FlygFörbundet, eller vad det nu kommer att heta...


    Thomas Berggren
    MRFS
    www.mrfs.se

  9. #9

    Standard

    Hej Ove!

    Vill bara göra dig och andra uppmärksamma på att det faktiskt finns en del ”hobby/fritidsflyggare” som någon enstaka gång tävlar i någon FAI eller nationell klass, alltså ”hobbytävlande” Som det ser ut i dagsläget så är man tvungen att ha tävlingslicens för att få deltaga, och för att få en sådan är man tvungen att vara med i SMFF och en ansluten klubb! Detta skulle betyda den som vill ha möjligheten/valfriheten att kunna tävla måste fortsätta vara med i SMFF samt SMFF ansluten klubb! Det stora bekymret blir när någon klubb väljer att gå ur SMFF och det råkar finnas någon medlem som vill tävla, denna person måste alltså byta klubb alt vara med i 2 klubbar/förbund vilket känns aningen onödigt eller….?

    Eller är syftet med ”RCFF” att ”rensa ut” såna som ”syndar” någon gång med att tävla?

    Mvh. Johan som är ”Fritidsflygare” till 90% men vill behålla möjligheten att kunna tävla!

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag kollade i SMFFs senaste verksamhetsberättelse - det var 127 st FAI-licenser utfärdade av vilka en hel del säkert är friflyg resp linflyg-licenser.
    Sen vill jag bara citera lite från vår Klubbs sekreterare som också är aktiv inom båtområdet. Där finns Svenska Båtunionen som de flesta Klubbar tydligen är anslutna till. Dom har också en tidning och där skrivs enligt honom inte något om tävlingsverksamhet. Den seglare som vill tävla ansluter sig parallellt till Svenska Seglarförbundet. Så visst finns det andra "fritidsområden" som har delat på tävlingsdelen och den vanliga "söndagsdelen".
    Sen om det är en bra lösning eller inte för oss modellflygare är ju en annan sak. Det är inte helt lätt att hitta de funktionärer som vill och kan vara med och skapa ett helt nytt förbund... Jag håller delvis med Björn H att om inga vill jobba för hobbyflyget i det befintliga Förbundet - vem vill då vara med och dra lasset med att bilda en helt ny organisation ?
    Hälsningar
    Roger

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det handlar inte om att synda,då har du missuppfattat det hela..
    Det handlar mer om vad man idag får tillbaka för sitt medlemskap i praktiken så är det nada ( minus MFN) för större delen av SMFF:s medlemmar o det finns en känsla hos mig i alla fall att vi (den gråa massan,he,he)bara är intressant för våra penningbidrag till SMFF, i övrigt så ska vi sitta tillbaka o se glada ut o vara nöjda med hur det sköts idag!

    Och Ville L. har ställt din fråga på SMFF:s forum så vi får väl se om någon svarar..
    Jag är i alla fall av den åsikten att de som idag vill tävla ska bära kostnaderna själva för detta som en del av den tävlande gruppen,inte att detta ska subventioneras av alla som är med i SMFF..
    De som inte tävlar kanske också vill ha tillbaka något för sitt bidrag
    eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Äntligen!
    Stöder absolut ett nytt Förbund enl AM`s riktlinjer.
    Mvh Kent Gunnarsson
    Ordf MFK Genlanda

  13. #13
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag ser inte annat alternativ än ett nytt förbund som AM(Ove) har beskrivit.

    Det viktigaste tycker jag är att:

    1. Ha en försäkring för medlemmarna om det sker en olycka.
    2. Öppna kort och inget fuffens med vart pengarna ska användas till
    3. Demokrati. Där var medlem har en röst.
    4. Inga krångliga regler där oftast byråkratin tar överhand.
    5. Förbundet ska växa med tiden och att förbundet lägger större vikt på klubbarna.


    Man behöver inte överarbeta de hela med ett förbund som typ SMFF. Enkelt och tydligt. Oftast är det svårt, om inte svårare att sköta ett förbund, så enkelt som möjligt. Men jag vet att det finns massor av entusiaster bland oss ”söndagsflygare” som har bra synpunkter ang hur de vill att vissa saker bör vara. De kan bidra med mycket till det nya förbundet.

    Jag vill till nästa år med heder och stolthet berätta för vår klubb att jag har lämnat SMFF, att jag har blivit medlem i ”RCFF” (det nya förbundet) och vill betala en klubbavgift till klubben men inte till SMFF. För då kommer det gynna vår klubb mera.

    Jag är absolut för ett nytt förbund. Ove, Bokis, Jakob mm som skrivit för ett nytt förbund har de idéer och åsikter som jag vill stödja.

    Räkna mig som en medlem i det nya förbundet!
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  14. #14
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Håller fullständigt med dej Ove.

    Att betala ytterligare en medlemsavgift -07 till SMFF känns lite grann som konstgjord andning till ett förbund som för oss hobbyflygare redan är hjärndött. Då är det bättre att lägga pengarna på nåt nytt och friskt och som tar tillvara på hobbyflygarnas intresse. Sen kan ni snacka solidaritet tills det rinner honung ur näsan på er, vi hobbyflygare känner oss totalt förbigångna av er på SMFF.

    Vilken punkt ni från styrelsen än tar upp så har Ove rätt, ett förbund skall ta hand om allas intresse OCH det skall fungera. Sen är pengarna en annan fråga, många klubbar har dålig ekonomi och att då betala merparten av medlemsavgiften till SMFF KÄNNS. Och det känns ordentligt. Klubben som jag är medlem i har de senaste 20 åren betalt över en halv miljon till SMFF, och vad har vi här då, vi gräsrötter ifrån Malmö? Jo, en dålig, halvmöglig klubbstuga, en hyfsat fungerande gräsklippare och några tusen på banken. In allles.

    Så ett nytt förbund som tar hand om våra intressen direkt och som bara kostar en tredjedel är ju väldigt lockande men sen ska man inte vara blåögd och tro att det blir en dans på rosor direkt, där är många hinder på vägen men det går att nå, viljan finns ju helt tydligt.

    Så ni i styrelsen, som tydligen inte hör vad det pratas om här nere i Skåne, sluta kasta paj på Ove, hans ideer är rätt både i tid och i anda. Mitt tips är att inom 1-2 år så har vi ett nytt förbund, i alla fall här i Skåne, och antingen är Ove eller Mats erlandsson Ordförande.

    Enkel matematik, varför betala mer för en sämre tjänst när man kan få det billigare och bättre?

    Inse fakta eller gå under, SMFF kommer inte att bli dom första eller sista.

    Schack matt.

    Peter nilsson
    MRFS

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag ser inget hinder för att man kan tävla så ögonen blöder inom RCFF. Du missar förvisso chansen att bli en "Stor Grabb" om du inte löser FAI tävlingslicens, men så vitt jag kan se finns det inga hinder för att man arrangerar egna tävlingar inom klubbarna och RCFF. Varför inte "Lundacupen", "Helsingborgsbucklan", "Bokis BarnFlyerpris", etc, etc?

    Vill man tävla i FAI-klasserna och få resultaten registrerade internationellt finns det bättre organisationer än RCFF. SMFF till exempel.

    Vad jag förstår måste din KLUBB inte vara SMFF-ansluten för att du ska kunna tävla. Du kan bli direktmedlem i SMFF och därmed få tillgång till sportlicenserna. (Skulle det visa sig inte vara möjligt har ju SMFF ÄNNU mindre existensberättigande).

    RCFF kan iofs också anslutas till RF och FAI. Det är bara att ansöka om det, men då har man ju kanske missat det primära syfte med ett RCFF - att ge fritidsflygarna en bra plattform och förbund som arbetar för just FRITIDSFLYGARNA. Av SMFF's 6500 medlemmar är det endast 127 licenser uttagna! Dessa 127 licenser kostar tydligen de 100.000 kr som SMFF betalar in till RF årligen!

    Med RCFF kommer klubbarna att ha betydligt mer pengar att röra sig med - då kan man ju sponsra sina tävlande direktanslutna SMFF-medlemmar på lokal nivå.

    Det tråkiga är möjligen att SMFF får rätta mun efter matsäck. Men det förhållandet gäller ju all föreningsverksamhet. Tiden står inte stilla - och behoven ändras fortlöpande. Den förändringen har SMFF enligt min åsikt inte klarat av.

    Det finns mycket mer kostnadseffektiva sätt att ge medlemmarna valuta för sina pengar än den koloss som SMFF utgör.

    Jag tror inte heller att vi behöver oroa oss över att inte hitta ett tiotal motiverade personer till en RCFF-styrelse. Då RCFF blir en mycket enkel och rak organisation behövs inte sofistikerade möten, resor och engagemang. Förbundsmöte exempelvis den första måndagen i varje månad sker på SKYPE. Språkrören och medlemmar kan chatta fram vad som skall göras. Direkt publicering av protokollet efter mötet på RCFF's hemsida. Den hemsidan kan vara utformad exempelvis som RCuniverse.se med vissa "medlems"-tillägg.

    Hur startar vi;
    - Vi ska starta en förening - finns färdiga mallar
    - Öppna ett PG och ett BG som skyddas enligt föreningsprinciper.
    - Ta fram enkla och tydliga stadgar - finns bra mallar att hämta
    - Ta fram en bra försäkring - finns färdiga paket redan idag
    - Ha en kontaktjurist som kan jobba på timbasis
    - Planera ett stort årligt veckoslutsmeeting med Workshops, föredrag, fest och glam och inte minst att avhålla RCFF's årsmöte.

    All information tillgänglig H24 på nätet.

    Så det behöver inte vara så krångligt - vi fritidsflygare har få men enkla behov, och det är medlemmarna som formar förbundet.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Standard

    Meningen med mötet i Kristianstad var att framföra synpunkter och idéer med målsättning att på sikt uppnå en gemensam förändring mot ett effektivare modellflygförbund.

    Personligen anser jag att det i likhet med affärsdrivande företag är styrelsens uppgift att i demokratisk ordning driva, främja, och utveckla medlemmarnas intressen oavsett om det gäller den lokala klubben eller det centrala förbundet.
    SMFF har under en följd av år förlorat medlemmar och klubbar, vilket kompenserats med höjda avgifter. (Vem tror att Ica Maxi höjer priserna om kunderna sviker?)
    Varför har inget gjorts för att försöka vända utvecklingen?

    Nu säger någon, klaga inte, lämna in motioner och kom till årsmötet för att uppnå förändring
    Vad gör du själv för SMFF? o.s.v. o.s.v.

    En sak är säker, det är inte SMFF som genomför medlemsrekryteringen, det är vi ”trivselflygare” som genom våra klubbar skapar trivsel, engagemang, utbildning och gemenskap, det är också i den lokala klubben som vi lägger den mesta energin.
    Vad tillför SMFF i dessa aspekter som motsvarar 330 kr i medlemsavgift?

    Borde inte SMFF´s styrelse lyssnat mer på vad vi medlemmar/kunder vill ”köpa” av SMFF?

    Det fanns 206 klubbar i Sverige med 7627 medlemmar den 31/12 2005
    94 av dessa klubbar hade mindre än 25 medlemmar
    67 klubbar hade 26 – 50 medlemmar
    22 klubbar hade 51 – 75 medlemmar
    12 klubbar hade 76-100 medlemmar
    11 klubbar hade mer än 100 medlemmar

    98 av dessa klubbar svarar för ca 2500 medlemmar och hade inte någon tävlande medlem under 2005, SMFF avgiften för dessa medlemmar motsvarar 825.000 kr.

    En företagsledare skulle genast tänka på ekonomin, går företaget ihop om man tappar 2500 kunder. Undrar just om någon i SMFF´s styrelse funderar på samma sätt?

    För att skapa utveckling och samtidigt locka nya medlemmar krävs bra klubbar med väl fungerande skolflygverksamhet, och välskötta modellflygfält.
    För detta krävs väl fungerande gräsklippare, en välskött och trevlig klubbstuga, gärna med el och värme, varmt/kallt vatten och riktiga toaletter.
    Dessa facilitet ökar möjligheterna till social gemenskap och ökat engagemang för klubben.
    Bygglokal och flygtider i idrottshallar under vinterhalvåret ökar ytterligare möjligheter till utveckling.
    Men har alla klubbar ekonomi och resurser till detta?

    Vi modellflygare är beroende av tillgängligheten till bra modellflygfält, mindre klubbar har ofta samma fasta kostnader som den större klubben, men då färre medlemmar delar på kostnaderna blir det tungt att ”ro runt” ekonomin. 330 kr extra i klubbkassan per medlem kan göra skillnaden.

    Det har i många år funnits möjligheter att genomföra dessa förändringar i SMFF men regelverk och byråkrati har skapat en ”skyddad verkstad” .

    Allt fler väcker röster för ett nytt förbund som tar tillvara hobbyflygarnas intresse vilket samtidigt skulle skapa nya förutsättningar för många klubbar att skapa tillväxt.

    Vill vi förändra SMFF skall motioner vara inlämnade senast den 7 februari, ett nytt förbund kan vi starta när som helst.

    Oves förslag är mycket bra och främjar vår hobby, varför svåra till det?

    Mats Erlandsson

    www.ripamfk.com

  17. #17
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag hade fått sitta och tänka länge för att få till ett så bra inlägg som ditt Mats. Lysande! Jag tror inte man kan sammanfatta situationen mycket bättre.

    Den statistik Mats tagit fram visar med all önskvärd tydlighet hur SMFF faktiskt "mörkat" hur allvarlig situationen inom SMFF egentligen har varit - och är. Det är ju en djup kris. Vårt förbund (SMFF) motiverar höga avgifter och en stor organisation med argumentet att främja de tävlande modellflygarna i landet och försöka värva fler tävlande modellflygare. När det sedan visar sig vara 127 personer som löst tävlingslicens är det ju egentligen frågan om rent bedrägeri. När Mats jämför SMFF med ett företag är han ju väldigt nära sanningen. Ett företag som inte längre har några produkter som kunderna har nytta av bör ju avveckla sig själv.

    Ska man vara krass kan man fundera över vilken skada SMFF under åren egentligen gjort modellflyget vägt mot vilken nytta de gjort. Samma dag man började flyga med radiostyrda flygplan (på 60-talet) började SMFF halka efter och tappa fokus på verksamheten. Man höll envist fast vid att "man skulle lära sig flyga" från grunden med Handlunsar, balsalister, sidenpapper och Colodium. Det var väl egentligen först när de de styrande slutade pga ålderdom som det kom in RC-flygare i SMFF-styrelsen. Man MÅSTE inte börja med en Handluns om man vill flyga ett RC-plan. Det har man inte förstått i SMFF's styrelse.

    Ska vi gå vidare med RCFF (arbetsnamn) är det kanske dags att efterlysa personer som kan tänka sig bli språkrör. Jag tror inte vi behöver så många personer, men vi bör följa föreningsprinciperna med ett udda antal språkrör - 3, 5,7,9 eller 11. Kom med förslag. Är DU intresserad av att ingå så hör av dig till mig. Vi tar fram ett ramverk för RCFF's verksamhet och jobbar mot att förverkliga det.
    Jag kommer spontant på följande funktioner:
    - Webbadministratör - RCFF's hemsida och ryggrad (elektroniskt kansli)
    - Gärna någon juridiskt kunnig person (Förbundsjuristen)
    - Person/er som vill ta på sig att förhandla fram försäkringarna
    - Person/er som vill registrera förbundet och skriva stadgar
    - Person/er som planerar Årsmötet
    - Person/er som vill bevaka Frekvenstilldelning och Luftfartslagarna.

    Detta är en start - förslag från medlemmarna kommer säkert att lägga till ytterligare uppgifter som ska lösas.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18

    Standard

    Hmm… Vill man ha en saklig debatt så är det nog ganska viktigt att ”rätt” fakta och att vara ”realistisk” om saker o ting kommer fram!

    Om vi börjar med dom ”127 licenserna”? så är det nog så att det är dom internationella FAI som SMFF menar. Om någon hade tagit sig tid att forska i ämnet så finns dessa uppgifter här: http://www.modellflygforbund.se/t3.aspx?p=344481 Här är det totala antalet, både nationella och internationella ca 230 st för RC-grenarna. Sen tillkommer dom övriga ej RC-klasserna så det finns nog faktiskt fler tävlande än många av er tror.

    Det har ofta nämnts att dom som tävlar ska ”bära sina egna kostnader” Majoriteten av dom/vi som tävlar på ”skoj” gör faktiskt det också! I nationella klasser står alltid den tävlande för kostnaderna typ Licens, startavgifter mm. Och arrangören står för priser. När det gäller SM –tävlingar står SMFF för Blanketter till dom 3 första!

    När det gäller internationella större FAI tävlingar typ VM så står SMFF för startavgifterna som brukar vara riktigt höga, antagligen så höga att ingen deltagare från Sverige skulle deltaga om dom fick betala detta själv! Vilket skulle betyda att det aldrig skulle bli några landslag från Sverige. Det är ändå så att vissa VM blir utan deltagare från Sverige pga att dom tävlande inte har råd att resa dit – Nej SMFF betalar inte resorna!

    När det gäller fördelningen av pengar i förbundet tävlande vs sport så går detta älta fram o tillbaka hur mycket som helst. Och visst är tävlingskontot högt kan tyckas! Men ska Sverige sluta skicka deltagare till VM-tävlingar? Är ju faktisk så att dom som tävlar internationellt för Sverige är vårt ansikte utåt, eller är det ”parkflygaren” som är det?

    Självklart ska alla former/grenar inom modellflyget ”få sitt” men samtidigt tycker jag nog att vi alla kan hjälpas åt med att bidraga till att vi kan ha landslag inom modellflyget!

    Verkar finnas lite dubbelmoral bland en del modellflygare, det går bra att kolla på annan sport i soffan med en Öl och heja på dom olika landslagen! Hur tror ni dom landslagen finansieras? Drar dom sina egna kostnader? Svar nej! Det är dom olika förbunden och dess medlemmar, precis som SMFF! Men all annan sport är tydligen OK, men inte modellflyg?

    Personligen har jag inte så ont av att lägga en slant så vi kan ha landslag inom modellflyget! Och avgiften till SMFF är ju faktiskt en skitsumma om man jämför med hur mycket vi lägger ner på vår hobby och allt annat här i samhället! Lägger man sen till ”klubbavgift” blir det ändå oftast inga större summor eller.. Jag har barn som spelar fotboll mm och där är alla avgifter högre än vad jag själv betalar i medlemsavgifter! Klubbar nämner att dom får X antal kr mer i kassan om dom lämnar SMFF. Visst är det så, men det går också höja avgiften lite också eller… Samma här – Livsfarligt att lägga några extra kronor på något som inte flyger!

    Sen har vi ”vad får vi för pengarna?” Många anser att vi inte får någonting och MFN och försäkringen bara kostar några fjuttiga kr per medlem! Skit samma vad det kostar per medlem utan se till vad ”värdet” är! Vad kostar en prenumeration av en facktidning och en försäkringspremie per år om man pröjsar själv? Säkert mycket mer än fn 330 kr! Visst kan man ha synpunkter på MFN och försäkringen, men samtidigt betalar vi inte så mycket för det heller! Det går jätte bra att köpa någon RC-pryl utan att bry sig om vad tillverkningskostnaden är och ända vara nöjd! Heller hur!

    Nejdå, jag är ingen fanatisk SMFF:are på något sätt utan tycker det är generellt viktigt att man ändå jämför det som diskuteras här med fakta, sunt förnuft och även lägger till andra åsikter/synpunkter vi har när det gäller annat än modellflyg, varför särbehandla modellflyget/SMFF?

    Mvh. Johan

  19. #19
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hej Johan,
    Om det är 127 eller 230 är skandalen lika stor tycker jag. Du tycker att det är helt OK att över 6000 medlemmar ska betala för sina tävlande klubbkamrater och inte få tillbaka ens 1 PROCENT av sin medlemsavgift!?!

    Sedan är frågan - är en fritidsflygare en idrottsman? Detta är ju avgörande eftersom SMFF hela tiden fokuserar på att SMFF är ett IDROTTSFÖRBUND!

    Jag har usel kondition och jag räknar inte med att jag idrottar när jag flyger mina modellplan. ...möjligtvis när jag klipper gräset med en handdriven motorgräsklippare på fältet...

    Om du inte bryr dig om pengarna kan det väl inte vara ett problem att vara medlem både i RCFF och SMFF eller bara SMFF?

    Men jag tycker det är oacceptabelt att över 6000 medlemmar av totalt 6500 känner att de inte får något för sina pengar.
    Inte ens du hade väl köpt mjölk i en butik där den kostar 100 kr/lit? Fritidsflygarna hade lika gärna kunnat vara medlemmar i Sveriges Handikappförbund. "Värdet" av att vara med i SMFF kan helt enkelt inte längre motiveras - eftersom det i princip inte är något.

    Vem är då Sveriges "ansikte" utåt? Jag vill hävda att det är alla FRITIDSFLYGARE som åker Sverige och Europa runt på Meetings där de flyger umgås och snackar. Dessa entusiaster gör många gånger större nytta än de tävlande som bara har blick för sin egen modell och prestation! De träffar dessutom bara sina "artsfränder" på tävlingsevenemangen - och det är ju redan klarlagt att det är en bråkdel av medlemmarna.

    Men den tanken har antagligen inte slagit dig - man tänker ju normalt att idrottshjältarna är landets ansikte utåt och sportens stöttepelare. Jag håller inte med. Att Carolina Klüft är en friidrottare i världsklass är mest roligt för henne och HON kan möjligen locka fler att börja friidrotta. Men modellflyg.... kom igen! När läste man senast en artikel på sportsidorna om att vi har en Svensk världsmästare i modellflyg? Man kan möjligen få beundran från andra tävlingsdeltagare men inte mer.

    Är det sedan rätt att Sveriges tusentals fritidsflygare ska skicka landslag och tävlande land och rike runt? I RCFF's organisation skulle klubbarna få en flerdubbelt bättre ekonomi som hade medgett lokalt stöd till sina tävlande piloter - mycket effektivare än via SMFF.

    Jag är övertygad om att modellflygare föds i hobbyaffären, i postorderkatalogen, i parken där han ser en kille flyga en Parkflyer - eller ännu vanligare - man följer med en kompis ut till hans modellflygfält.

    Så enligt mitt synsätt är det snarare Parkflygaren som värvar nya medlemmar än de tävlande och "landslaget". Det är ju faktiskt vi fritidsflygare som syns mest ute i samhället.

    Låt alla tävlande idrottsmän stötta sina egna och ge bidrag till ett landslag. Så kan vi fritidsflygare som inte betraktar vår verksamhet som en idrott stötta varandra och skräddarsy vår organisation.

    Det är lockande att kunna bli invald i SMFF's styrelse - men det som talar emot är:
    - Medlemsavgiften för fritidsflygarna skulle aldrig kunna sänkas till 100 kr/år
    - Man kan aldrig uppnå en så kostnadseffektiv organisation lika snabbt som en nystart skulle erbjuda
    - Det är kort och gott alldeles för många "pyramider" att riva inom SMFF.

    Det har inte funnits något alternativ till SMFF därför har behovet hittills inte klart definerats.
    Ett nytt RC-flygarförbund får bevisa sitt existensberättigande - kanske går det bra - annars självdör det. Precis vad som gäller för SMFF.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  20. #20
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag ställer mig bakom Oves resonemang till 100%. Att försöka reformera SMFF skulle garanterat bara skapa stora konflikter mellan tävlingsflygare och fritidsflygare vilket ingendera av grenarna skulle vinna något på. En ny organisation för oss som flyger för nöjets skull, med en blygsam medlemsavgift, skulle troligen få många av de som idag flyger utan att vara medlemmar i SMFF att ansluta sig. Tävlingsflygarna kvarstår inom SMFF och bär sin egen kostnad. Frivillighet är A och O idag. Tvångsanslutning till ett förbund för att få vara medlem i en klubb hör forntiden till.

    Tycker Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

Liknande ämnen

  1. Hur skapar man en omröstning??????
    Av kajakmannen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 15:59
  2. Skapa en prenumeration på ett ämne
    Av DrHanke i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:40
  3. Tävling: Omröstning
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 23:33
  4. Hur skapa snygga texter till skalamodeller?
    Av Rc-flygare i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:06
  5. Vad surfar du med? Omröstning.
    Av Poteta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •