Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Klädsel-skarvar

  1. #1
    stridsyxas avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Klädsel-skarvar

    Tänkte bara höra mig för vad ni använder för medel/lim när ni förseglar skarvar och ändar på era klädslar. funkar vanligt epoxy??

  2. #2

    Standard

    genomskinligt nagellack funkar bra.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Vid vanlig filmning på balsa brukar jag inte använda nånting. Däremot har jag använt mig av nånting som kallas "kantlack" från 3M då jag fäst mindre dekaler på filmen, fick tag i en burk med utgånget datum från jobbet; den luktar fruktansvärt och är ganska svår att applicera så det blir snyggt så kanske genomskinligt nagellack är att föredra.

  4. #4

    Standard

    Mac77, jag använder inte heller nånting, men det är bra för tex klistermärken, eller att 'limma' en flik som kanske fått soppa under och inte vill fästa.

  5. #5

    Standard

    Jag förordar trots den misstänkt ohälsosamma formulan, Top-flite Trim Solvent (använd utomhus) kasta alla tussar eller trasor utomhus och använd gummihandskar eller peanger. Använd det för att försegla nya eller gamla skarvar.

    Det finns handskar på Apoteket, typ "Travernol Undersökningshandskar" eller motsvarande.

    Medlet används även för att binda film på film d.v.s. utan att använda värme.

    Vid gamla skarvar måste man tvätta bort oljan först och det gör man med T-sprit.

    Annars kan man prova att försegla skarvarna med Solar-film Clear-Coat. (ventilation krävs).

    Stora kanonen som dock är svår att sköta, det är tunnflytande super-lim.

    Super-lim kräver extra god ventilation om man vill undvika att drabbas av överkänslighetsreaktioner i framtiden.

    Man kan någurlunda lätt tillverka en "gås-penna" av ett plaströr och rita över skarvarna med en sådan penna, under sidbelysning.

    "pennan" fylls på framifrån och verkar genom kapillärverkan. (fylls med tunnflytande super-lim)

    "pennan" kan såvitt jag vet endast försegla 15 cm åt gången.

    Ibland "geggar" sig pennan i nosen och måste badas i aceton eller nitrometan. Det gör inte så mycket för man kan lätt tillverka en ny eller bada den gamla i aceton eller nitrometan. Man kan inte lämna pennan med superlim i röret utan man bör töma den genom att suga den tom med hjälp av en bit hushållpapper eller liknande, eller så kasserar man den.

    Röret kan endast fyllas på igen om det är luftfyllt och inte fyllt med lösninsgmedel eller annan vätska.

    Bästa röret är ett gult Sullivan stötstångshölje med en ytterdiameter av cirkus 2 mm.

    Klantar man sig så fastnar man med prinskorvarna i flygplanet.

    Kladdar man så rengör man med Aceton (miljövänligt, närmast ofarligt) eller Nitrometan (mindre hälsosamt men effektivare)

    Att beskriva på ett idiotsäkert sätt hur man kan rita över klädselskarvar på polyesterfilm, med ett plaströr fyllt med tunt superlim, kan kanske inte låta sig göras, för det kräver ett visst mått av självträning.

    Jag avråder bestämt från att använda epoxy för att försegla klädselskarvar för epoxy tål inte solljus, det gulnar och blir fult.

    Vill man experimentera med särskilt avancerade och effektiva medel för att försegla klädselskarvar (om det är värt mödan), då kan man prova två-komponent polyurethan som är hulken i fråga om lacker. Tveksamt om det lönar sig dock, för den typen av lack är extra otrevlig och ohälsosam att handskas med.

    Den här lacken lämpar sig bäst för att under skyddade omständigheter, sprutmålas över ett extremt fint skalabygge som inte på några villkor kan tillåtas att skadas av en droppe bränsle.

    Det här är en beskrivning om hur man kan effektivt undvika lossnade klädselskarvar, eller effektivt reparera sådana, eller undvika skrynklade, kladddiga mjuka målningsarbeten på grund av bränsle eller avgaspåverkan, det anger inte nödvändigtvis den rätta eller mest avvägda metoden att undvika sådant för det handlar om tid och om hur höga krav man har.

    Man sprutlackerar inte en air-combat modell med matt två-komponent polyurethan för att den skall hålla ytfinishen i tio år.

    Bo Strömberg

  6. #6

    Standard

    dubbelpost raderad

Liknande ämnen

  1. Klädsel..
    Av chrisvås i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 12:38
  2. val av klädsel
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 19:38
  3. Klädsel på klädsel
    Av JerryD i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 11:31
  4. klädsel U-Can-Doo
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 22:59
  5. Klädsel
    Av Glawe i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 07:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •