Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorstorlek? Epp-modell

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    stridsyxas avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Motorstorlek? Epp-modell

    Hej!

    Jag ska skaffa mig en EPP-modell att flyga i vinter och sitter hät och försöker plocka ihop de prylar jag behöver på HAB:s hemsida... nu har jag kommit till motorn, och dte jag undrar över är hur stor/stark den behöver vara. den ska vara till en (3D kärra typ zoom), styrkan anges ju ofta i dragkraft i gram eller kg. vilket förhållande mellan dragkraft och planets tyngd är lagom?, den ska vara kapabel till alla typer av manövrar, hur mkt dragkraft/viktförhållande kan man ha innan det blir för mycket?? :?:

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Behovet av dragkraft är ju inte minst beroende av hur duktig pilot du är själv.
    Har du stor vana med inomhusflyg och denna typ av maskiner så vill du säkert ha rejält med drag - även inomhus. Men är du lite mera ovan så är det i vart fall min åsikt att det faktiskt kan bli lite för mycket av det goda - framförallt inomhus där det i regel är rätt trångt. Men skall jag ge nån tumregel så är det för denna typ av flygning 1,5--2:1 - alltså väger kärran t ex 200 g flygklar så skall du 300--400 g statiskt drag. Men tänk samtidigt på att bygga så lätt som möjligt - det är det allra viktigaste vid inomhusflyget. Låg vikt = låg fart = enklare att flyga.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    stridsyxas avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    okej, jag har flugit vanligt flyg i många år men på inomhusflyg blir det premiär.
    En annan fråga är spänningen på accet. hittar ingenstans där det står hur många volt motorn klarar, kan man räkna ut det eller ska man köra på 11.1volt som verkar det vanligaste.(kan vara bra att veta när jag ska beställa acc-paket

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är lite enklare att råda dig om du berättar exakt vad du har - inkl servon, mottagare, motor, fartreglage, ackar m m så att man kan bedöma totalvikten (om du inte vägt den vill säga).
    Inomhus strävar man normalt efter så lätt som möjligt - vilket brukar innebära 2S-LiPo om möjligt. Det beror dock i allra högsta grad på hur tung kärran är. Med högre spänning (=3S) kommer strömförbrukningen att minska vid samma effektuttag - vilket ju kan vara bra för ackarna. Men berätta gärna om din setup så är det lättare att råda.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5
    stridsyxas avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    5
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    planet jag funderar på finns på HAB och heter "Zoom zoom ARF super aerobatic"

    vikt: ca 320g

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    ZoomZoom har jag mest sett som utomhuskärra...den är nog en aning för stor för inomhusflyg. Välj hellre Blade om du vill ha en hållbar EPP-kärra. Med lätt utrustning fungerar den förvånandsvärt bra inomhus - och den är hållbar också. Visst flyger t ex en Ikarus Yak bättre och den är dessutom mycket lättare men den är också skörare. Jag gillar Bladen som inomhus-buskärra.
    Kolla här - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2 - så kan du se lite hur jag byggde min. Du kan även kolla lite på min hemsida ang Bladen - http://www.mcregor.se/Blade.htm
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Motorstorlek till min Spitfire?
    Av Tiger-1 i forum Skalamodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 22:06
  2. Premiär ASW28 (med rätt motorstorlek...)
    Av HS-Racing i forum Segel och Hang
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 19:39
  3. Motorstorlek på Calmato
    Av Steffe i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 15:46
  4. Bränsle blandning och motorstorlek - en tillbakablick
    Av MagnusStrömqvist i forum Metanolmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 14:40
  5. Storlek på bränsleslang i förhållande till motorstorlek
    Av Borg i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •