Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?

    Jaaahopp... Min gamla keps smakar inte gott ska ni veta...

    Jag har byggt 1st kit (kit = byggsats, aka "stickor o strån") under min treåriga modellflygskarriär. Det var en Lavochkin 7 som skickades efter ifrån Warbirds Replica (verkar vara nere för stunden, kanske en väldbehövlig uppdatering på gång?? yay i så fall!) i england.
    Man kan vara fräck och säga att dom gör enklare byggsatser, vingarna har cellplastkärna och kommer färdigplankade, och en del saker som turtledecks är också cellplastkonstruktion. Dom är snabbyggda.

    Då det var mitt första kit så vart jag skräckslagen av den minimalistiska byggbeskrivningen. Som tur var så fanns det ett par byggtrådar på nätet, dom var till stor hjälp (läste nu att byggbeskrivningen har blivit uppdaterad, nu med bilder och bättre text).
    Jag slet som ett djur under en hel vinter för att få ihop detta kit. Lärde mig väl en del på vägen. Många misstag gjordes.
    Trotts runt 500 grams övervikt så flyger den riktigt bra!

    Jag sa, efter att ha städat och dammsugit upp en väldans masssa balsadamm, att det här med att bygga, det är då ingenting för mig (något om min keps också..)!!

    MEN nu börjar det bli kallt ute, och det blåser, vädret säger att det är en massa regn och rusk på väg in. Och det börjar klia lite i fingrarna.
    Snubblade runt på forum och hamnade på RCScalebuilder
    Läst igenom massa byggtrådar och nu snurrar det så där i huvudet igen... Ack o ve.

    Till min fråga nu. Är det någon här som har erfarenhet av att bygga efter Brian Taylors ritningar??
    Dessa verkar användas i skalatävlingar. Innebär det mycket komplicerade läsningar som inte jag som en vanlig dödlig kan förstå??

    Eller ska jag sikta på ett enklare kit för att lära mig mer om byggteknik först?

    ... Hjälp... Jag har fantombalsadamm i näsan... ops:

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Zeno,nu blir jag nyfiken... Är det nåt särskilt du vil bygga?
    Eftersom du är inne på denna typ så kan du kolla på DB sport&scale
    trevliga saker där med... Å sen så är det så att skulle det bli nåt så är en tråd ett måste+Bildr,det här är nåt jag skulle kunna tänka mig göra
    oxå!
    [/url]
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Det började med att jag letade efter en Stuka.
    Men jag är faktiskt lite öppen för förslag.
    Brian Taylors Kingfisher har jag tittat en del på nu.
    Har av någon konstig anledning fastnat lite för plan med fasta ställ

    Något plan med ww2-tema ska det vara iallafall.

    Har du något kit på gång Bokis??

    Ah ja just DB sport&scale hade jag glömt bort! Tackar för den!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har inte byggt efter Brian Taylors ritningar, men dock efter Dennis Bryant´s. Har en byggtråd just på RC Scalebuilder under Other Designers.

    http://www.rcscalebuilder.com/forum/...?TID=2559&PN=1

    Jag nämner Bryant i samband med Taylor pga av de är relativt lika i sina tillvägagångssätt.
    Jag har dock en hel del av Taylors ritningar och måste säga att de är bra att arbeta efter. Och väljer du att bygga Kingfishern så har du gjort ett mycket bra val vad det gäller svårighetsgraden på ditt bygge eftersom jag tolkar det som att din erfarenhet av ritningsbyggen inte är så stor.
    Kingfishern anses vara en väldigt bra instegsmodell i skalavärlden.
    Jag har faktiskt Taylors Kingfisher ritning så jag kan titta lite närmare på den om du vill och tala om vad jag anser om den.

    Mvh
    Göran

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Helt korrekt uppfattat Göran!
    Helschysst bygge!

    Plocka gärna fram ritningen på Kingfishern och titta närmare på den och kom med kommentarer.
    Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte stött på Kingfishern alls förräns jag läste denna artikel http://www.modelairplanenews.com/onl...s/gs_scale.asp

    Såg nu dock att Pitch Skala Hobby i Danmark inte hade laserskurna delar till den
    Finns det någon annan som skär till och säljer "i närheten"?

    En annan fråga. När man köper ritningarna. Får man någon slags byggbeskrivning på köpet eller är det noteringarna på ritningarna man har och gå efter bara?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Hmmm, såg nu att Kingfishern inte hade flaps. Det var lite av grejen att få till en maskin med flaps och ett schysst skalabygge.
    Hmma... kanske går att bygga in på egen hand?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Helt korrekt uppfattat Göran!
    Helschysst bygge!

    Plocka gärna fram ritningen på Kingfishern och titta närmare på den och kom med kommentarer.
    Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte stött på Kingfishern alls förräns jag läste denna artikel http://www.modelairplanenews.com/onl...s/gs_scale.asp

    Såg nu dock att Pitch Skala Hobby i Danmark inte hade laserskurna delar till den
    Finns det någon annan som skär till och säljer "i närheten"?

    En annan fråga. När man köper ritningarna. Får man någon slags byggbeskrivning på köpet eller är det noteringarna på ritningarna man har och gå efter bara?
    Jag tackar!

    Jag känner inte till någon annan som håller på med laserskurna delar till sådana här projekt. Jag tillhör de där galningarna som kapar till allt själv och hoppas att det blir bra.

    När det gäller Bryants och Taylors ritningar så får man bara med de bygginstruktioner som finns på ritningarna. Men om man detaljstuderar dem noga under en eller ett par kvällar så får man ganska snabbt en uppfattning om hur man går till väga för att få ett lättarbetat bygge. Och skulle man köra fast någon gång så finns det alltid något forum att ställa en fråga i. Och svar får man för det mesta inom 24 timmar.
    Men texten skriven av en vän till mig i denna användbara länk kan vara användbar för alla som funderar på att bygga efter ritning:

    http://www.rcscalebuilder.com/Tutori...om%20Plans.htm

    Jag håller på att titta på ritningen just nu så jag återkommer med kommentarer om den lite senare.

    mvh
    Göran

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Brian Taylors ritningar är bland det bästa som finns i fråga om skalariktighet.
    Jag har aldrig hört något annat än gott om flygengenskaperna på Brians konstruktioner.

    Jag har ritning, kåpa och huvar till Kingfishern liggande i avvaktan på att andra projekt ska slutföras.

    Det ser ut att vara en riktigt trevlig modell med utmärkta möjligheter till detaljering. Att denna "Warbird" har fasta ställ är ju inte direkt någon nackdel. Det förenklar bygget och håller vikten nere. En Saito 56 eller liknande borde passa flygplanet perfekt. Att komplettera flygplanet med klaffar borde vara ganska enkelt eftersom de är av enkel modell. Vill man riktigt utforska lågfartsmöjligheterna bygger man den med skalenliga skevroder som delvis följer med flapsutslagen ("drooping ailerons") och spoilers för kontroll i rollplanet vid låga farter. Funktionen var sålunda:

    Klaff uppe: Skevutslag 32 grader upp resp. 20 grader ner
    Full klaff (40 grader): Bägge skevrodren fälls ner 29 grader samtidigt som skevfunktionen minskar till 0 grader. Kontroll i rollplanet sker istället med två spoilers placerade strax framför skevrodren.

    Det finns många trevliga färgscheman från 30-talet att välja på.

    Låt inte avsaknaden av laserskurna delar hindra dig. Eftersom ritningarna inte är CAD:ade så kan laserskurna delar ibland ändå behöva efterjusteras. Då kan man lika gärna skära ut dem för hand direkt. Det är ju inte fråga om så värst många komplicerade delar.

    /Michael

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Låter trevligt!

    Fast det här med att skära ut delar känns knepigt ärligt talat.
    Jag tillhör ju Nintendo-generationen så tålamod är inget jag har gott om tyvärr
    Så skära ut delar är kanske lite att utmana ödet lite, iallafall för mig just nu.
    Kanske får ta det stegvis och inhandla ett Top Flite-kit eller liknande för att få lite mer kött på benen och vana i modellknivsskärandet.
    Skysharks Dauntless är ju en förbaskat frän modell. Har mailat dom och frågat vad frakten till Sverige blir på ett short kit.

  10. #10

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag byggde en Hawker Tempest Mk. V från Brian Taylors ritningar för så där 15 år sen. Hade väl byggt en hel del innan dess, både från byggsats och ritning. Kommer inte ihåg att det var några större problem att få ihop modellen:

    - Inte mycket till beskrivning på ritningarna, en enkel "3D-skiss" hur kroppen byggs ihop som en lådkropp med flak och lister. Sen monteras "kvartsspant" och allt plankas.
    - Stabbe och fena byggs plant i "halvor", ger garanterat raka grejor trots symmetriska profiler.
    - Vingens spryglar var utritade med stöd på undersidan. Vingen byggs upp på plant bord, plankas på översidan, stöden skärs bort och undersidan plankas. Inte ens jag kunde bygga vingen skev!

    Bob Holman i USA ( http://www.bhplans.com/ ) skär satser till Brian Taylors modeller. Vill man inte beställa direkt kan man även få tag på dom via Unitracts i England ( http://www.unitracts.co.uk/scale_plans.html ). De tar £85 för Kingfishern, men som det står på sidan "Each set contains virtually all the shaped balsa and plywood parts required on the plan and are made from quality selected materials". Plankningsmaterial ingår nog inte.

    Men att skära till delarna själv är inte svårt. Jag brukar ta vanliga papperskopior på alla delar, lägger kopians text mot balsa/plywood och värmer sen med strykjärn. Vips så har du delens form på trät!
    OBS! Kolla att kopiatorn verkligen ger 100%-iga kopior, vissa förstorar 1-2%. Prova att ställa i kopiatorn på 98-99% då.




    Artikeln på MANs hemsida du länkade till gick som artikelserie i RC Scale International, 3-4 nummer tror jag det var. Mycket mer ingående. Om du vill kan jag kopiera och skicka dom till dig. PMa mig din adress!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Mycket finurligt!

    Fick svar ifrån Skyshark att frakten hamnar omkring $65 för ett short kit.

    Du har pm Christer

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Ja du Jocke,

    Efter att ha tittat över ritningen så kan jag inte annat än hålla med Michael om att det verkar vara en trevlig modell och Christer om att det inte är så svårt att kapa till delarna själv.

    Ritningen innehåller precis som Christers berättar inte mycket om hur du skall sätta ihop modellen. Men som jag sa tidigare, tar man sig tid att studera ritningen så klarnar det mesta ganska snabbt.

    Mvh
    Göran

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Det låter förträffligt.
    Har läst byggtrådar och annat så ögonen knastrar nu... Information Overload råder nu.

    Ska invänta och lusläsa artikelserien innan jag bestämmer mig.

    Var i kontakt med Bob Holman via mail idag. Och det verkar som att Brian Taylor ska trappa ned lite på tillverkningen.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Precis samma fenomen upplevde jag första gångerna jag loggade in på RCSB.

    Vad det gäller Taylor så har jag också hört det. Han vill ägna sig åt att bygga modeller framöver och inte bygga modeller och skapa försäljningsbara ritningar.

    Göran

  15. #15

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Ska invänta och lusläsa artikelserien innan jag bestämmer mig.
    Hittade tidningarna ikväll, tre nummer med totalt 19 sidor! Kopierar och skickar imorgon.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tack igen Christer!
    Fick artikeln i inkastet igår, har lusläst artiklarna nu. MYCKET trevlig läsning.
    Synd att tidningen inte verkar finnas kvar

  17. #17

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Varsågod!

    Tyvärr lades tidningen ner helt plötsligt för ett par år sen. Enligt uppgift på RCSBs forum visste inte ens redaktören för tidning vad som var i görningen. Inte ett knyst om vad som skulle hända i det sista numret.
    Orsaken ska ha varit att det såldes för få nummer....

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Finns det någon liknande tidningar med byggartiklar o skalagrejer?

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är ont om skalaflygtidningar nuförtiden.
    Den enda på engelska som jag känner till är brittiska Flying Scale Models.
    Du hittar deras hemsida här: http://www.modelactivitypress.com/fs-monthly.htm.

    En nackdel med tidningen i mitt tyckle är att de är alltför inriktade på flygetyg från WW1, men det väger lätt med tanke på det inte finns några alternativ. Skönt att läsa en tidning som inte är fylld med ARF:er.

    Tidigare fanns det flera bra skalatidningar, bl.a.
    Scale (Ty.)
    Maquette Volante Avions (Fr.)
    RC Scale Aircraft International (UK)
    RC Scale Aircraft Quarterly (UK) (i mitt tycke oöverträffad)

    /Michael

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Okej. Ja tidningarna får ju hård konkurens med det där intärnätt, men det är säkert bara en fluga som försvinner inom kort

    Vet att Dave Platt har släppt en drös instruktions-dvds, men jag tyckte faktiskt att dom var lite dyra...
    Vet att jag lite gammalmodigt letade efter "byggböcker" på det lokala stadsbiblioteket men där fanns bara "Så flyger du RC-flyg" inte alls att förakta iofs, ,en inte riktigt vad jag letade efter

Liknande ämnen

  1. Någon som har erfarenhet av Dragonlink?
    Av Tokaz i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 17:27
  2. Har någon erfarenhet av denna
    Av puggen i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 11:55
  3. El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback
    Av carl henriksson i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:19
  4. Brian Taylor ritningar & tillbehör!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:15
  5. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •