Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lipo's CutOff ?

  1. #1

    Standard Lipo's CutOff ?

    Hej alla,
    Har försökt fått svar på detta med CutOff spänningen på fartreglage i flygplan.
    Jag har en balans laddare som laddar alla lipo-batterier till 4.20 V per cell, och det är ju okay MEN...
    CutOff gränsen i fartreglagen... varför kunna ha ett antal olika värden om alla gäller Lipo ???,
    själv använder jag några fartreglage som tillika den vanliga kollen även har inbyggd balans koll d.v.s
    varje cell kollas upp i fartreglaget, problemet är bara att man kan välja mellan 2.5/2.75/3.0 v/cell.
    Har inte alla "moderna" lipoceller samma gränsnivå vad gäller lågspänning ?

    //Janne

  2. #2

    Standard

    Det beror nog på att du använder lipo i så många olika tillämpningar, tex flyger du elheli där du gör manövrar som kortvarigt är väldigt tunga så kan ett nyladdat acc sjunka kort under 3volt/cell och då slår det ju av, då kan det vara bra att kunna välja ett lägre värde tex.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Väljer du 3 V/cell som cutoff så är det ofta så att reglaget slår av lite i onödan - många celler orkar inte hålla 3V under t ex 10-15C-belastning.
    Jag brukar välja 2,5--2,75 V/cell som cutoff-spänning. Det jag sett är att man inte skall gå under 2,5 V/cell belastat resp 3,0 V/cell obelastat.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Hej igen,
    Jättetack för era svar, frågetecknet jag hade har blivit ett utropstecken istället

    //Janne

Liknande ämnen

  1. Ta bort voltage cutoff på en speedcontroller
    Av PeterL i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 08:02
  2. LiPo i RC Bil.......
    Av Diesel i forum Bilar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 13:09
  3. Lipo och C?
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:01
  4. Gws Edf 50 och 11.1v Lipo?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 15:03
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •