Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?

  1. #1

    Standard Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?

    Hej!

    Som sagt, grön som man är o ändå sneglar på en lågvingad trainer!
    Ibland kanske man är lite dum men det är därför jag ställer denna fråga!
    Regeln säger ju att det "måste" vara en högvingad trainer som första modell! Så jag undrar om någon av er har erfarenhet av denna modell eller har några synpunkter!
    Att tillägga så har jag flugit ett par pass på klubbens trainer och hoppas att få göra det ett tag till!
    Vidare har modellen verkat få bara bra kritik ifrån RC,univerce.com s användare!

    Länk

    http://www.rcuniverse.com/magazine/a...e_id=692#intro

    MVH Tobbe

  2. #2

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Allt funkar men det är beroende på dina förkunskaper...
    En trainer behöver inte vara högvingad i simulatorernas tidevarv,
    Calmaton är perfekt för den som har nötit på simmen men det är ju min personliga åsikt..
    Så var ligger du i kunskapsskalan? Det är det som är avgörande,
    har du flugit en "vanlig" trainer?
    För som absolut första modell så kan det bli liiite knivigt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Standard

    Hej igen

    Ja, har flöget en högvingad trainer på klubben ett par ggr och det verkar man ju kunna reda ut, har dock inte kommit längre än så då jag inte har lärt mej att landa o starta ännu! Så vad tror du? Enligt fakta ska ju denna P51 a ha framkantslats, flaps o airbrakes för att få ner hastigheten samt ha en ganska snäll snurra som tar ner farten!

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Om du har möjlighet o fortsätta flyga trainer på klubben och känner att starter o landningar funkar bra,så kan det funka MEN min åsikt är att
    den inte är lämpad direkt,utan förkunskaper...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kan inte annat än hålla med vännen Bokis !
    Det brukar inte så gå bra att ta genvägar och hoppa över steg i utbildningen...
    M a o - flyg in dej ordentligt på en Trainer som förutom att antagligen vara lite enklare att flyga också med stor sannolikhet är robustare samt - när olyckan är framme - enklare att reparera. Och olyckan kommer att vara framme...
    Tror inte heller att man som nybörjare har simultanförmågan att hantera Flaps, luftbromar m m. Det brukar vara nog så svårt att klara grundrodren samt trotteln...den sistnämnda blir ofta lite bortglömd när man är nybörjare.
    Många har försökt starta med "häftigare" kärror men det är få förunnat att lyckas, tyvärr.
    Lycka till - du är på väg in i en mycket intressant och utvecklande hobby !
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard hej

    Hej igen!
    Tacksam för snabba svar!
    Måste ändå undra lite varför de då säger att detta skall vara en trainer för nybörjare! Har läst att det är nybörjare som aldrig flugit förr har rett ut denna modell! Har ni läst om den? Det är ju ingen "vanlig" P51 a utan med en annan utveklad vinge o så kallade naca drops på vingframkanterna för att få en bättre vingprofil samt bättre lågfartegenskaper! Vidare är det Fasta flaps som är meningen att de ska vara nere hela tiden och kan förstås utveklas med ett servo när man blivit mer duktig! Luftbromsen är också fast och går att plocka bort när det känns lämpligt! Alltså! detta är ju ingen vanlig modell som klipper när man flyger långsamt heller och flyger alltså lika långsamt som en högvingad trainer i testerna som är gjorda! Kanske är så ny här i Sverige att ingen hunnit testa den ännu! Dessutom är den billig och det finns lösa reservdelar att köpa när man krashar, för det räknar jag med!
    Avser dessutom att få flyga ett antal pass med högvingad trainer innan jag flyger denna modell o har blivit lovad hjälp med dubbelkomando i början! Tror ni fortfarande jag ska köpa en högvingad trainer för att sedan köpa denna modell efter några timmars flygning?

  8. #8
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Du verkar ju ha övertalat dig själv iallafall.
    Jag lärde mig flyga på Stick .40, köpte sen en högvingad Calmato & när jag tröttnat på den blev den en CAP.

    Kan du flyga en högvingad skevrodertrainer utan problem så kan du säkert köpa Mustangen och flyga den om den nu är så lätt att flyga som du säger. Jag är iallafall glad att jag flög mig trött på min Calmato trainer innan jag köpte CAPen.

    Flyg dig trött på klubbens trainer och lär dig starta & landa med den & köp sedan Mustangen om det känns rätt.
    / Christian Olsson

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Får stämma in i kören här.
    Som absolut första plan finns inget bättre än en trainer. Hangar 9 får säga vad dom vill om sin PTS Mustang, den är fortfarande lågvingad och "hänger" därför inte lika snällt som en trainer gör, hur lätt den än må vara.

    Man kan tycka att en trainer är rätt så tråkig med sin lådkonstruktion och sitt allmänna utseende. Men faktum är att iallafall jag fortfarande tycker det är riktigt roligt att ta med min gamla trainer till fältet och flyga med den

    MEN det är 2006, många får spakvana genom att spendera evigheter framför flygsimulatorer och rc-simulatorer framför skärmarna hemma.
    Så har du skolflygit med trainer i klubben och känner att du kan styra runt den utan problem så börja testa med start o landingar, när du fått fason på det så tror jag nog att du klarar av den där maskinen. Även om jag rekommenderar dubbelkommando första turerna. För det är vid start o landing som lågvingat kan visa sina elakare sidor

  10. #10

    Standard hej

    Tack för snabba svar! måste säga att ni verkligen är duktiga och att detta forum verkligen är lyckat!
    För att stämma av lite då, Vilken trainer rekommenderar ni? Har tittat lite på Thunder Tigers trainers! Både 40 och 60 n samt den nya trainer 40 mkII som ser lite roligare ut! Finns det någon erfarenhet av dessa maskiner? Kvalite , Flygmässigt osv? Finns det någon annan ni rekommenderar? Vill gärna kunna stoppa i egen radioutrustning samt en OS 46 eller liknande!? Vill ju inte ha den där lådtrainern ni snackat om

  11. #11
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Kyoshos Calmato är en riktig höjdare!
    Smäll dit ett par hjulkåpor så blir den snygg också! På vintern kan du sätta skidor på den om du vill.
    / Christian Olsson

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Kyoshos Calmato är en riktig höjdare!
    Smäll dit ett par hjulkåpor så blir den snygg också! På vintern kan du sätta skidor på den om du vill.
    ...och jag vill minnas att många haft problem med läckande tank... Är det åtgärdat eller skall man fortfarande byta tanken (och slippa fylla kärran med soppa) ? Kan ju vara bra att veta för en nybörjare.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Själv började jag med en Kyosho Trainer 40, föregångaren till nuvarande Calmato Trainern. Den flyger hur bra som helst!
    Enda nackdelen med den är när man får för sig att bygga om till sporrställ, då stöter man på lite patrull.
    Designen på höjdroder o fena på Thunder Tigers trainer Mk2 verkar däremot vara lätt att bygga om ifrån nosställ till sporrställ PDT_Armataz_02_43

    Glöm inte bort att det faktiskt finns en begagnatmarknad också.

  14. #14
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Själv började jag med en Kyosho Trainer 40, föregångaren till nuvarande Calmato Trainern. Den flyger hur bra som helst!
    Enda nackdelen med den är när man får för sig att bygga om till sporrställ, då stöter man på lite patrull.
    Designen på höjdroder o fena på Thunder Tigers trainer Mk2 verkar däremot vara lätt att bygga om ifrån nosställ till sporrställ PDT_Armataz_02_43

    Glöm inte bort att det faktiskt finns en begagnatmarknad också.
    Var det inte Calmato Sport som hade läckande tank? Min tank var tät iallafall men det kan ju vara bra att klämma lite på den innan man monterar den samt måla tankutrymmet med bränsletålig lack eller utspädd epoxy.
    / Christian Olsson

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    rotaxpower: Jag är precis som du kan man säga , helt grön på allt som har med flyg att göra. Dock har jag spenderat många många långa timmar i G3 simulatorn vilket har givit mig grunderna ganska bra. Jag har en Cessan 1620mm skevroder modell som jag flyger eller rättare sagt , har flugit 2 gånger. Första gången hade jag hjälp av en kunnig inom flyg som ställde in den i luften till mig. Starten funkar kanon , inga som helst problem men att ro ner fanskapet igen är desto svårare iaf om den ska komma ner hel .
    Dock har jag lyckats få ner den båda gångerna än så länge men jag känner mig långt ifrån säker på att välja en lågvingad modell oavsett vad andra säger. Jag har många önskemål om framtida flyg men så länge jag inte känner mig helt säker samt har full kontroll på landningarna ( vilket jag tycker är svårast) så blir det inget nytt flyg heller.

    Jag började den svåra vägen utan hjälp med en piper J3 cub 950mm spv som jag flugit mkt och som del av det reparerat mycket oxå.

    Med det jag vet idag så hade jag skitit i Piper´n och valt Cessnan jag har nu istället som ingångsmodell samt fått hjälp från början med flygningen.

  16. #16

    Standard hej

    Har för mej att calmato 40n bara går att köpa som ready set, som sagt vill jag kunna stoppa i en bättre motor från början som jag kan flytta över i nästa modell i så fall! Likaså en bättre utgångsradio där jag kikar på Graupners MX16 som kommer men engelsk meny i dagarna och har 8 kanaler! Har dessutom hört att calmaton har dålig klädsel och jobbigt med reservdelar! Har ni inga andra förslag? Har tänkt mej en os 46 rova och en snäll snurra i nosen till att börja med! Samt då Graupner MX16 eller JR!
    Ingen som flyger med Thunder Tigers Trainers? Eller ngt annt bra förslag!
    Gör ju inget om spännvidden är lite längre heller eller?

  17. #17
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Här är kärran.. http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/...60&pid=0111215

    Reserdelarna som du behöver är lim och balsaträ.
    Behandlar du modellen med normalt förstånd så får du nog inga större problem med klädseln. Jag fick lägga en droppe CA lim här och där, det var allt. Man kan ju tänka på att inte torka av modellen "in i skarven" på klädseln tex..
    Jag flög den med en .46:a och det gick väldigt bra.
    / Christian Olsson

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Bra tankegång att skaffa en radio och motor att växa med!

    Calmaton finns att köpa löst också, några webbutiker har bara readyset listat konstigt nog. Men den finns nog om man frågar specifikt efter den.

    Billigast är den dock ifrån utlandet, t.e.x härifrån, där även radion du siktar på är billigare: http://www.modellhobby-shop.de

    Gällande klädseln så tror jag inte det är några större problem, bara man sköter den.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Oj, en annan sak jag bara vill nämna.
    Kan låta lite tråkigt och Bror Duktigt, men man ska inte tro att ett plan, bara för att det är högvingat, flyger som en trainer. Så är icke fallet.
    Plan med skalaförebilder som Cessna, Piper Cub och Super Decathlon är inte alls lika snälla som din trainer, beroende på hur nära skalamässigt dom är byggda så klart.
    Super Decathlon är ju ett konstflygsplan t.e.x. Och vingen på Piper Cub'en är väl i princip spikrak, så är man inte van att justera med sidoroder så blir det ingen trevlig åktur

  20. #20

    Standard hej

    Om jag nu inte vill ha calmaton då? Finns det inga andra ni rekomenderar?

Liknande ämnen

  1. I bland undrar man?
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 15:19
  2. vilken kärra för nybörjare
    Av othic08 i forum Metanolmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 00:26
  3. Undrar om motor?
    Av bogieboy i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 17:46
  4. DL-50 som verkar gett upp... HJÄLP!!!
    Av Magoozi i forum Bensinmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 20:25
  5. För den som undrar!
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •