Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Nybörjare o undrar om denna kärra verkar ok?

  1. #21
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Min brorsa köpte Arising Star (Seagull) som första plan. Lätt, välflygande och vingen fastsatt med gummiband (den borde lossna vid ev. krasch). Han är mycket nöjd med sitt plan.

    Arising Star är mycket billig, och när du kan din trainer är det bara att flytta över servon, motor och mottagare till följande modell. (Tyvärr brukar man bli så fäst vid sina plan att man skaffar ny motor och elektronik för att kunna fortsätta med sin gamla modell :-)

    Lådformade flygplan är inte att förakta, en skalamodell med rund kropp är svårare att reparera - gör misstagen med en billig modell som är lätt att reparera så är det roligare att fortsätta...

  2. #22

    Standard

    Jag flyger en trainer som heter sky raider mach1 från world models. Jag har en os61 i den fast det är en 40 model men det fungerar kanon man får gasa med omtanke, och planet flyger jätte fint och är mycket fårlåtande om gör någon miss. Det kostde ca 895kr så det är inte hela värden om det blir mark känning.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    85
    Jobb
    Smörjare
    Klubb
    KRFS -Karlskrona Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    Man kan tycka att en trainer är rätt så tråkig med sin lådkonstruktion och sitt allmänna utseende. Men faktum är att iallafall jag fortfarande tycker det är riktigt roligt att ta med min gamla trainer till fältet och flyga med den
    Kan bara instämma!!!

    Det är faktiskt skitkul att ta fram Calmaton (som numera inte är så snygg) och flyga ett par vändor, framförallt så är den perfekt på vintern utrustad med skidor......hur kul som helst

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ett litet tips - välj en trainer utan utskurna "fönster" under vingen - kroppen skall alltså vara helplankad där. Fönster-kärrorna är mycket skörare vid markkontakt.. Och gummibandsfastsättning av vingen är det "snällaste" och enklaste - klart att rekommendera på förstakärran.
    Skall du ha ARF eller kan du tänka dig att bygga en byggsats ? Inte helt fel att bygga själv - man lär sig då hur det ser ut under skalet och därmed kommer man också att förstå hur man skall laga när den tiden kommer.
    Sen verkar det som du vill ha en metanolkärra - men det finns ju trots allt många enkla elkärror också som fungerar utmärkt som förstkärra. Men välj det du känner för - jag skall inte påverka det valet.
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard hej

    Ska kolla på en thunder tiger trainer 40 mkII! Vad tror ni om den?
    Vilken sändare rekommenderar ni?
    Har kollat på JR PCM 9xII Samt Futaba Super FF9
    Vilken ska jag välja!? Fördelar o nackdelar?

  6. #26

    Standard

    Jag tror de flesta högvingade trainers i 40storlek är ganska likvärdiga.
    Jag har en SIG LT40 som jag tycker är kanon, andra har Calmato's som de gillar etc...

    Ang. radion så välj JR/Futaba utifrån vad du personligen gillar, den du har service på lokalt och framförallt vad dina klubbkamrater använder, då är det lätt att få hjälp av någon mer erfaren.
    Båda radiorna är top-notch.
    (Jag har Futaba FF9 och den är väldigt enkel att programera, men kunde likväl ha blivit JR... Smaksak)


    Således är en trainerkombo jag har mycket possitiv erfarenhet av den här:
    SIG LT40
    Magnum .52 fyrtakt
    Futaba FF9

  7. #27

    Standard Hej!

    Hej allihop!
    Nu har det skett! Va inte riktigt meningen men det bara blev så!
    Köpte en killes prylar sióm inte hade tid längre!
    Bla
    JR PCM 9 radio
    JR 9 kanalers pcm mottagare
    Påse med servon
    En Hornet 2 heli komplett med borstlös, servo , mottagare, fartreglage
    En Extra 300 Graupner
    En Graupner Laser 200 med En ny thunder tiger 90 motor
    En Riktig laddare för div batterier
    Massa lipoaccar
    Komplett fältlåda med starter o Glödpanel samt bränslepump m,m
    Så nu är jag fast!!
    Men behöver ju fortfarande en trainer att börja med! Har inte bestämt mej ännu! Kollar på Calmaton samt Thundertigers Trainer MKII vad tycker ni? Calmaton komplett med motor kostar ju 1900:- en TT trainer MK II kostar 1800:- utan motor , hade tänkt ev en fyrtaktare os till denna av lämplig storlek vilken jag kan ha nytta av senare i andra modeller!
    Ja sikken djungel! Vad tycker ni????

  8. #28
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Om du kunde köpa alla de prylarna utan att rådfråga nån så kan du säkert köpa en vettig trainer alldeles själv också. Du har ju fått våra råd ang trainer.
    / Christian Olsson

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Det kan aldrig nämnas för få gånger: CALMATO! (alt. Calmato Sports)

    Lätt att laga, modifiera och perfekt att sätta skidor på inför vintern (som redan är här!)...

    Jag har fortfarande kvar min och den får fortfarande följa med till fältet ibland.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Båda planen är säkert likvärdiga.
    En trainer är en trainer och både Kyosho och Thunder Tiger är gamla i gemet så det känns som att dom borde kunna det där nu

  11. #31

    Standard

    Fyrtaktare som passar den här typen av trainer är .52-.56 storlek.
    Jag har flugit min LT40 trainer med en OS.52 och nu sitter det en Magnum .52 i den... Helt perfekt motorstorlek!
    Man flyger 30minuter+ på 2.5dl soppa.

    Jag rekommenderar OS.52, Magnum.52 eller (har ingen själv) Saito .56.

    Dessa fyrtaktare kan du sedan montera i en lågvingad sportmodell i 40 storlek. Typ Sig Somethin' extra. Great planes super sportster, Kyosho calmato sports (Tror Bokis har en Calmato Sports med OS.52?)

    Nu när du ändå är uppe med plånboken kanske du ska slå till på en Kyosho Calmato trainer och en OS.52'a ?!? ....
    (Propeller till .52 fyrtakt som funkar bra är APC 12X6 och glödstiftet "OS-F")

  12. #32

    Standard Hej!

    Hej alla trevliga modellflygare
    Nu har jag handlat en calmato 40 trainer! med 40 motor!
    Sitter här o kollar den dåliga engelska byggbekrivningen o tänkte att det är ju säkert fler än jag som har byggt ihop en sån här!
    Så nu har jag lite frågor!
    1. Hur skall vingen limmas ihop o med vad? Tips!
    2. Likaså stabben , ska den limmas?
    3. Vart placera mottagare o ack för tyngdpunktens skull?
    4 Övriga tips, fick med en 10/6 propp extra skall jag använda den istället?
    5. nått mer jag bör tänka på!?

    Tack sålänge! Tobbe

  13. #33

    Standard

    1. epoxy
    2. epoxy (eller skruvas som jag tror Kyosho kör med)
    3. placeras när du har planet monterat med motor och servon...använd acken att balansera planet på angiven tyngdpunkt. Placera med kardborre från Biltema (säkra med limmad glasspinne)
    4. 10x6 funkar säkert bra, börja med den
    5. Fly low, take risks

  14. #34

    Standard

    2. behöver jag även limma stabben? isåfall skall jag skära bort klädslen så det blir trärent imellan ?

  15. #35

    Standard

    Jag har ingen Calmato själv, men är det meningen att man ska bulta fast stabben så kör på det. Följ manualen... "Var noga med loctite på gängorna där du har metall/metall)


    Annars när man limmar stabbe och fena så tar man först bort klädseln, limmar med 30minuters epoxy och använder en vinkelhake för att få fenan 90grader rakt upp.
    Stabben mäter man in genom att ha lika avstånd på höger och vänster sida från stabbens hörn till vingspetsen.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    Jag har för mig att stötstängerna gick väldigt trögt när jag satte ihop min Calmato. jag drog ett par gånger med en fin smärjelduk på stötstången och sen gick det mycket lättare. Se till att det går relativt lätt att röra rodren genom att dra stötstängerna för hand innan du kopplar dom i servoarmen, annars drar servona mycket mer ström och accen trar slut fortare.

    Ett annat tips är att måla "motorutrymmet" med någon förg som tål soppa, själv brukar jag använda en båtfärg som heter International typ 2-3 lager.

    Lycka till!

  17. #37

    Standard

    Man kan också spraya lite teflonspray i stötstångsröret så blir det bra glid...
    Sen som Wåfflan säger bör man bränsleskydda träytorna i motorutrymmet, annars tränger soppastänk in i trät och löser upp limmfogar etc...
    Du kan antingen måla med nån bra lack eller ännu enklare:
    Blanda 30min epoxy i en plastmugg, sänk ned plastmuggen i en annan mugg/kopp med hett vatten i.
    När epoxyn värms upp blir den lättflytande och kan enkelt penslas.
    Epoxyn härdar sen till en tunn och genomskinlig yta som är stenhård och bränsletålig.


    ps. Jag tror mig har läst att folk har problem med bränsletanken på Calmaton. För att vara säker kan du köpa en bra tank på hobbybutiken.
    6-8 oz Dubro eller GreatPlanes tank.
    (Gör lite efterforskning om jag har rätt )

  18. #38
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Läste en recension av Hangar 9 P-51 Mustang PTS i novembernumret av "Radio Contro Model Flyer" (tråden handlade ju ursprungligen om denna modell) och recensionen var övervägande positiv. Kärran kan tydligen flygas som en trainer med sina hjälpmedel (extra genomskinlig rak framkant som förstorar vingen och eliminerar "tip stall", fixerade flaps och luftbromsar).

    Ett par utdrag ur artikeln: ..."to see if she'd stall at all, we took it well up, chopped the throttle and then applied full up elevator. This resulted in the model bobbing slightly, but refusing to stall, making it possible to fly circuits whilst holding in full up elevator and steering with the ailerons - most weird, but it goes to show how well the stabilisation system works"

    "Hangar 9 understand what attracts new fliers... is not a high wing trainer, but a scale model of the fighter variety. The strength of this model is that none of the training aids are permanent"

    ..."now beginners really can have their cace and eat it!"

    Testpiloten Tony Draper ger dessa utlåtanden - men Rotaxpower du har knappast köpt din Calmato i onödan, man kan ha mycket glädje av BÅDE en Calmato och en Mustang :-)

  19. #39

    Standard

    hehehe! Ska jag vara riktigt ärlig har jag faktiskt nästan bestämt mej för att köpa en som kommer till sverige nästa vecka o lägga på hyllan! Men hade tänkt stoppa i en OS 52 fyrtakt i stället då! Kan ju va bra att ha efter en sisådär 40- 50 pass med calmaton o man har tröttnat lite

Liknande ämnen

  1. I bland undrar man?
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 15:19
  2. vilken kärra för nybörjare
    Av othic08 i forum Metanolmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 00:26
  3. Undrar om motor?
    Av bogieboy i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 17:46
  4. DL-50 som verkar gett upp... HJÄLP!!!
    Av Magoozi i forum Bensinmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 20:25
  5. För den som undrar!
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •