Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: SuperTigre G2300

  1. #1

    Standard SuperTigre G2300

    hej alla..
    nu är det så att jag har en SuperTigre G2300 motor oc jag får inte den att gå riktigt, det jag undrar... vilken blandning av bränsle funkar bäst till den ?
    jag har hört så många olika versioner på de så jag undrar om nån har en sådan motor och vad ni kör med för bränsle.

    MVH // janne-a

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hej!

    Råkade själv ut för samma problem då jag köpte min Super Tigre G 2300 i somras. Den ville inte gå på tomgång överhuvudtaget.

    Började fundera på att fixa glödström till stiftet när man körde på låga varv, men det behövs inte!

    1. Kör på 0% nitro - utan nitro får du ner tomgången, kör några tankar med detta bränsle så blir motorn tät! Använder själv Byron med 0% nitro och 18% olja. 80% av oljan är syntet- och resterande 20% ricinolja. När jag prövade en blandning med metanol och 20% ricinolja (utan syntet) gick motorn ännu bättre. Ricinoljan tätar bättre än syntet, men det är kladdigare.

    2. Tomgångsnålen (den som sitter inne i "röret" där trottelarmen är fäst) var alldeles för rikt inställd från fabriken på min motor. Stängde 1/8 varv i gången enligt manualen och fick hålla på en lång stund. Tror att jag vred in skruven över ett varv innan jag fick tomgången bra. Om motorn går bra på tomgång en liten stund och sedan börjar "puttra" och gå sämre är det ett tecken på att den får för mycket soppa.

    3. Den rekommenderade propellern på 18x8 är för stor! Motorn varvar inte upp ordentligt. Byt till 16x8 så blir det mera klös i motorn.

    Lycka till
    Johan

Liknande ämnen

  1. SuperTigre 90 + Pittstyle muffler 61
    Av Ompa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:12
  2. Glödstift i SuperTigre G90?
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 07:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •