Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flyga nu

  1. #1

    Standard Flyga nu

    Har varit och försökt flyga idag. Var nollgradigt ute. Kör på 80% etanol/25% ricinolja. Jag har ingen nitro i bränslet. Har en Irvine .46:a

    Det gick inge bra alls idag, så fort planet hade lyft så lade det av. Samma sak tre ggr. Gick bra på backen och när jag testade lyfta upp / vinkla det. Dock var det lite problem på mellanregistret även på backen.

    Behöver jag ha nitro i bränslet nu när graderna börjar sjunka, eller har ni några andra förslag på problemet är?

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    80% etanol? kör du etanol eller menar du metanol?

    sen 25% recin? då har du nog räknat fel nån stans 80+25 = 105%.

    Nåja oavsett om du har 20 eller 25% recin lät det väldigt mycket för att vara recin olja. Recinen blir ju trögflytande när det är kallt kanske har med det att göra.

    hur som haver tror jag enbart det har att göra med en inställningsfråga.

    Hur går motorn på fullgas? går den bra på backen även om du lutar planet rakt upp och något nedåt?

    Har du full tank? I sådana fall prova ställ in med 1/2-3/4 tank på backen eftersom motorn kan få för mycket brännsle när tanken är full/nästan full. Så ställer du in med full tank så kan motorn stanna när nivån i tanken bir mindre (kanske lagomt efter start).

    Prova byta stift?
    Stift är förbrukningsvara. Stift jag provat och som funkar bra är OS A3, A8 eller Enya #3. Dessa stift är enligt mig de ända man behöver i en 2-takt oavsett storlek och aplikation. Har kört sådana i bilar, båtar flyg och helikoptrar stora som små motorer.

    (de kanske itne är optimala för tävlings motorer det vet jag inget om)

    Lycka till
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Språkrättelser brukar sällan vara populära på forum, men eftersom ordet "recinolja" förekommer så ofta på olika svenska rc-forum vill jag ändå påpeka att det nog heter ricinolja

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    HAr du kollat så att klunken inte hamnat fram i tanken efter en "hård inbromsning"? Det brukar resultera i motorstopp när man just kommit upp från startbanan. Håll planet med nosen uppåt och skaka planet upp och ned hårt så ska klunken hamna rätt igen.
    /PG

  5. #5

    Standard

    Köp en dunk färdigblandad soppa på hobbybutiken så vet du att du har en blandning som modellmotorn fungerar med.
    Välj valfri sportblandning med 10-15% nitro.

    Montera fräsht stift i motorn, OS#8.

    Kolla att klunken i tanken inte hakat upp sig (du ska höra hur klunken slår mot väggarna när du skakar planet med tom tank...klonk-klonk-klonk)

    Kolla bränsleslangarna, har tex tryckmatningsslangen från ljuddämparen gått av kanske inte motorn orkar suga soppa när det är uppförsbacke.

    Starta motorn och håll upp planet vertikalt på fullgas och håll det där i 10-15 sekunder, det är ett test du alltd bör göra för att försäkra dig att motorn inte går för snålt. (För snål inställning på huvudnålen så dör motorn när den inte kan suga i sig soppa, öppna nålen något)


    Checklist
    ------------
    -Korrekt och fräsh soppa
    -Nytt glödstift
    -Klunken hänger fritt
    -Tryckmatning från ljuddämparen
    -Testkörning på fullgas med nosen rätt upp

  6. #6

    Standard

    har vart bortrest, hemma igen. tack för alla svar =)

    Det är 80% metanol och 20% ricinolja som jag kör med. "Motorbränsle MR8020".

    Klunken ligger rätt, det har jag kollat. Planet går lika bra när jag håller det uppåt.


    Ska inhandla ett nytt stift och kolla slangen till ljuddämparen. Angående bränsle så köpte jag en ny dunk innan sista gången (MR8020 dunken), har bara köpt färdigtblandat. Hur pass stor skillnad är det med nitro i blandningen? Är det värt att köpa en sådan istället? Hur länge klarar sig min MR8020 dunk, kan den stå till sommaren om jag köper en med nitro i?

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Du får väl slänga bränslet... Ricinoljan funkar så jävla dåligt när det är ens nära 0 C ute... Har köpt bara en dunk 80/20 och det var liksom bara s*it. Nu kör jag med 15% nitro och 15% synt.olja, funkar bra, även om det är -15 C...

Liknande ämnen

  1. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  2. Flyga var man vill?
    Av gufon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 19:06
  3. Kan jag Flyga?
    Av Conci i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:52
  4. VEM FÅR FLYGA VAD.
    Av flightlight i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •