Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Svårstartad Moki 210

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    65
    Jobb
    Smurf ;)
    Klubb
    Trosa RCK

    Standard Svårstartad Moki 210

    Hej,
    Jag är stolt ägare av en Moki 210 som jag kör med 17% aerosyntolja ett Moki orginal stift och en Menz 20x8 propeller. Går Helt enkelt kanon och trottlar riktigt bra. Men...

    Första starten av motorn vid varje flygtillfälle är det mycket svårstartad. Någon som vet vad det kan bero på?

    Lösningen är att "tokchoka" motorn så den är riktigt plaskvåt i likhet med en fyrtaktare (hmm..) och sedan starta den. Den tuffar då igång. Baklänges... efter en stunds baklänges snurrande drar man på gas och den dör. Sedan kan man starta framlänges som om inget hade hänt. På första eller andra flippen. Hade det varit som "vanligt" hade jag öppnat tomgångsratten lite grann. Men eftersom trottlingsegenskaperna är riktigt bra så tycker jag det verkar fel.

    Tillägas bör att motorn inte har körts så jättemycket. Kanske 3-4 timmar. Jag vet av erfararenhet att stora motorer behöver lång inkörning men då brukar dom inte vara så här svåra att starta. Detta är alltså min första Moki-motor, kan tilläggas.

    Alla goda råd tas emot tacksamt!
    Tomas

  2. #2
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    ..Tjeena Slumpen...

    Har liksom Du en Moki 2.10 som kan trilskas vid kallstart men har rått bot på detta som Du nämnde att man chokar motorn förhållandevis kraftigt. Efter chokningen så drar jag runt den x-antal snärtiga slag så att soppan fördelas i cyllen. Så på mä' glöden och dra runt den genom att hålla i proppen några gånger och därefter en snabb snärt mä' halva näven åå vips.....motorn muttrar så gött åå åt rätt håll te' råga på allt.

    Detta är min metod att få igång rovan, finns säkert lika många metoder som ägare till dessa pjäser.

    Mitt förslag är att Du testar Dig till en metod som passar resp. funkar för Dig åå din motor.

    ....................Lycka Till....
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

Liknande ämnen

  1. B25 med Moki 400
    Av bokis i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 13:38
  2. P 47 Moki 400
    Av warben i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 19:20
  3. Moki 180
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 10:41
  4. Svårstartad ASP 61 FS
    Av senmathal i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 00:54
  5. Moki 180
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •