Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Miss Hyperion Hydroplane

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Miss Hyperion Hydroplane

    Ville ha en rolig elmodell till vintern och beställde ett Hydroplane. Vet inte om ARF hör hemma här i byggdagboken, men det lär bli ett intressant projekt eftersom lådan kom med "Parts list" men utan "Assembly manual".

    Här har jag alltså ett 30-tal utskurna deprondelar, stötstänger, dekaler, trädelar (motorbock, servofästen etc.) utan en aning om hur jag ska få ihop det. Har mejlat firman där jag köpte planet och hoppas få en manual snart. Hittade ingen manual på nätet.

    Blir min första bekantskap med borstlös motor och reglage (flyger mest metanol och har några modeller med borstmotor).

    Fotograferade delarna och satte allt tillbaka i lådan, får vänta på instruktionerna...

    Vad använder man för lim till depron? Vill ju inte smälta sönder delarna det första jag gör.

    Ett 30-tal deprondelar, för svårt pussel för mig utan anvisningar


    Dekaler som förstärker


    Reglage, motor och ett par ackar


    Så här borde den se ut när den är färdig :-)

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Då kanske man får läsa sig igenom o se en dylik som verkligen flyger?
    Har sett ett försök med en flygbåt en gång o garv blev det men det smakade inte "mera".
    Intressant!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Som jag berättade innan så har jag haft lite funderingar på den här modellen, så när jag forskade på nätet hittade jag en bygganvisning som jag naturligtvis sög åt mig som en annan dammsugare... :-)

    Så, om du PM:ar mig din mailadress så skickar jag över den på stört.

    Vad det gäller lim till Depron så brukar jag använda Uhu-por, ett "snällt" kontaktlim eller Epoxy. Om det är brådis så finns det "foam friendly" CA lim och accelerator. Till att laga skador om det inte är brått använder jag ofta vitlim (trälim).
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Så, om du PM:ar mig din mailadress så skickar jag över den på stört.
    Tusen tack för bygganvisningen Mr J, Stefan Kula på www.fullkontroll.se var lika snabb. Han hade kontrollerat övriga lådor med modellen och där saknades också bygganvisningen. Fick snabbt en länk av honom också http://www.newheading.com/public/man...ion/misshydro/

    så nu är det bara att skaffa lämpligt lim och börja bygga :-)

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Varsågod!
    Det är ju inte illa att man är lika snabb som en kula, det är inte så ofta... :-)
    Jag har inte lusläst den, men vid en hastig titt verkar det vara samma anvisning?
    Jag ser fram mot fortsättningen på byggtråden!
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    "Easy build in an evening or two"... misstänker att det för min del blir ganska många kvällar. Hann bygga en timme ikväll. Det enda jag hann göra var att limma ihop "kroppshalvorna" och fästa dekalerna på dessa. Dekalerna håller också fast elevonrodrena och dessa ska man skära loss först då linkaget är färdigt detta för att de 4 elevonrodrena och de tre sidrodrena ska bli parallella. Nu vet jag i alla fall hur stor modellen blir.


  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Har jobbat med de främre pontonerna ikväll, ska försöka hinna med pontonerna efter "steget" då jag fått barnen i säng.


  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det tar sig!
    Glöm inte en filmsnutt om det går!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Filmsnutten kommer nog när det är dags att premiärflyga (eller premiärkrascha :roll: ), men du får ge dig till tåls Bokis, jag har tyvärr fullt i helgen och en jobbresa till Malta :-) nästa vecka. Modellen blir nog flygklar först mot slutet av november.

    Fick i alla fall de bakre pontonerna på plats ikväll


    Ytterfenorna kom på plats som bonus, och nu när jag skrivit dethär inlägget är nog limmet torrt så jag får ta bort tejpen och gå och lägga mig.

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hann bygga litet idag också, limmade ihop motorgondolen och här kollar jag hur den passar på kroppen. Prövar samtidigt passformen på mittfenan och den övre stabilisatorn.


    Fanns också två kolfiberstavar som stadgar upp kroppen undertill:


    Efter att jag limmat fast motorgondolen, mittfenan och övre stabilisatorn är det bara linkaget och elektroniken kvar.

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nu börjar jag bli sugen på o få se alstret i luften...ops:
    Den ser kul ut,hoppas att den flyger också!
    Om inte film ,så räcker det med en luftburen bild på den i atmosfären..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ville pröva motorn ikväll trots att jag inte ens börjat på roderlinkaget, lödde kontakterna och pluggade i alltsammans. Ingenting hände - servona brummade till litet när jag anslöt batteriet men inte ett ljud från fartreglaget och jag kunde inte ens styra servona på de andra kanalerna. Höll på och kollade kontakterna en lång stund men inget hjälpte.

    Till slut kom jag mig för att kolla inställningarna i sändaren, och där var felet. Sändaren var inställd på QPCM istället för PPM.

    Nytt försök och fartreglaget gav sina varningssignaler, motorn gick förstås fel väg så det var bara att byta två av sladdarna till motorn och därefter värma krympslangen vid motorkontakterna. Så har jag då äntligen fått pröva en borstlös motor - men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!
    Det verkar så, när jag kopplar in batteriet på min Slow stick hemma på gatan kommer alla grannarnas ungar i tron att det är Hemglassbilen... PDT_Armataz_02_29
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan
    men måste ett borstlöst fartreglage tjuta med så hög volym när man kopplar i batteriet? Man riskerar ju att väcka hela familjen!
    Det verkar så, när jag kopplar in batteriet på min Slow stick hemma på gatan kommer alla grannarnas ungar i tron att det är Hemglassbilen... PDT_Armataz_02_29
    Det är inte fartreglaget som låter utan motorn!!

    Isolera motorn från ditt motorfäste som verkar vara i metall med lite gummibussningar så kommer det låta mindre...testa hålla motorn löst i handen så kommer du inte höra det alls, kanke känna 'pipen' därimot.

    /fLa - som också trodde det var fartreglaget ibörjan
    T-Rex 450XL CDE
    Blaster DLG
    PCM 9X II

    Blir det flygväder kommande veckan? Kolla in vädret
    http://knasurf.silverskar.se

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Åja, nog piper mina fartreglage vid uppstarten.
    Beroende på hur reglaget monterats till kärran och kärrans konstruktion så kan det däremot låta mer eller mindre - mitt CC-10 i Aiton låter som en hel orkester om vi säger så..
    Tror inte motorn har den funktionen inbyggd..
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Jag tycker också det ska bli kul att se hur din Miss Hyperion flyger! Ett tips till, om du tänker flyga från gräs (eller kanske snö): förstärk undersidan på pontonerna ordentligt, för friktionen sliter snabbt ut det hårda men tunna ytterlagret. Ett lager epoxi går finfint (och hjälper nog till med balansen en del).

    Roger: Det är faktiskt motorn som låter! Fartreglaget använder motorlindningarna som en slags högtalarspole. Om du inte tror oss, prova att koppla ur motorn så blir det tyst. Kan förstås finnas undantag, men alla fartreglage jag testat fungerar på detta sätt. Ju mer resonans i motorinfästningen, desto högre låter det.

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fLa
    Citat Ursprungligen postat av Mr J

    Det verkar så, när jag kopplar in batteriet på min Slow stick hemma på gatan kommer alla grannarnas ungar i tron att det är Hemglassbilen... PDT_Armataz_02_29
    Det är inte fartreglaget som låter utan motorn!!

    Isolera motorn från ditt motorfäste som verkar vara i metall med lite gummibussningar så kommer det låta mindre...testa hålla motorn löst i handen så kommer du inte höra det alls, kanke känna 'pipen' därimot.

    /fLa - som också trodde det var fartreglaget ibörjan
    Hm... Du har nog missförstått mig fel... :-)
    Visst är borstlösa motorer fantastiska, men inte fan spelar dom trudelutter
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN
    Ett tips till, om du tänker flyga från gräs (eller kanske snö): förstärk undersidan på pontonerna ordentligt, för friktionen sliter snabbt ut det hårda men tunna ytterlagret. Ett lager epoxi går finfint (och hjälper nog till med balansen en del).
    Jag har nog tänkt på slitaget. Det kommer nog främst att vara snö eller is jag startar från till att börja med. Funderade på att förstärka med tejp (eller de stora vita dekalytor som blir över när man fixat modellen). Tejp borde ju ge bra glid och förhindra att den tunna ytan på depronet slits. Problemet är väl att få det att fästa tillräckligt bra.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja, oavsett om ljudet kommer från fartreglaget självt eller från motorn så genereras det i vart fall i fartreglaget. Och det var väl frågan - väsnas alla BL fartreglage...vilket dom alltså gör. I vart fall med en motor ansluten vilket väl är normalfallet.. Däremot så väsnas olika reglage olika mycket - vissa spelar långa trudelutter medan andra är mera diskreta - bara nåt enstaka pip.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Om du ska flyga på is så kommer tejp inte att räcka. Jag gjorde mitt första test på hårdfrusen snö förra vintern. Åkte runt på snön i 3-4 minuter, och hade då skrapat bort åtskilliga millimeter depron på pontonerna, frusen snö är extremt strävt! Därför lade jag på epoxi. I USA har de visst något som kalls "Rhino skin", som är någon typ av självhäftande karbonremsor, men det lär man knappast få tag på i Sverige...

Liknande ämnen

  1. Review av Hyperion Mustang 25e "Miss AMerica"
    Av affas i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 06:03
  2. hydroplane
    Av chulie i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 22:59
  3. Miss Hyperion Hydro (Hyperion)
    Av sundqvistjohan i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 21:50
  4. Miss Hyperion hydroplane
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 15:01
  5. Hydroplane
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •