Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Styrelsen och mlsttning med det nya frbundet RCFF

tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslvs MFK

Standard Styrelsen och mlsttning med det nya frbundet RCFF

Styrelsen i Svenska RC-Flygfrbundet

Ordfrande:
    Ove Nielsen
    Sekreterare:
    Ville Liukku
    Kassrer:
    Jakob Rydinger
    Tomas Nilsson
    Toni Cederholm
    Suppleanter:
    Mats Johnsson
    Mats Erlandsson

Dessutom ingr 30st talesmn spridda ver hela landet.

Mlsttning & Vision fr RCFF

Svenska RC-Flygfrbundet r en ideell frening som har till syfte att frmja utbredningen av modellhobby som rekreation, trning, tvling och uppvisning i Sverige.

Detta skall ske genom att:

Ge ungdomar en utvecklande och intressant hobby

Arbeta fr hg skerhet vid utvande av modellflyg

Sprida kunskap om modellflyg i alla dess former

Skydda och bevaka modellflygarnas intressen nu och
    framtiden

Ha korta beslutsvgar genom en okomplicerad
    struktur och genomskinlighet

Genom modern teknik strva efter att hlla
    frbundets kostnader s lga som mjligt

Frbundet skall vara demokratiskt med full
    insyn fr medlemmarna

Varje medlem har en rst

Bist medlemmar och klubbar med information och std

Strva efter att gra modellflyget synligt i press, media
    och samhlle

Mer information kommer inom kort!

MVH /Styrelsen RCFF
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 394
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Bra!
    Nu brjar det hnda saker.
    Bertta mer om frskringen!

/Michael

Standard

Hej!

Vi fr diskussioner med flera frskringsbolag fr att finna den optimala
    frskringslsningen fr alla modellflygare i Sverige oavsett om man r klubbansluten eller ej.
    Vi kommer att terge frskringsvillkoren i sin helhet s snart vi beslutat vilket frskringsbolag vi kommer att vlja.
    Styrelsen fr RCFF sammantrder p nytt den 12/11, drefter kommer information att lggas ut p hemsidan.

Mvh
    Mats Erlandsson

Standard

Inte fr att vara petig men..

Hur har ni tnkt att en styrelse med Ordfrande, 3st Kassrer, 2st Suppleanter men inga ordinarie Ledamter ska fungera d?

En styrelse ska vl nd se ut som..

1 Orfrande
    1 Vice ordfrande ( ej ndvndigt)
    1 Kassr
    X ledamter
    X Suppleanter fr ledamterna

Samt att funktionerna valberedning och revisorer skall finnas.

Ni kanske har valt en annorlunda form av frbundsstyrelse eller ?

Det frsta man gr i vrigt r att tillstta en Interimstyrelse som startar upp frbundet/freningen och som sitter till kommande rsmte, dr vljs sedan den ordinarie styrelsen som skall hlla skeppet i styr.

OBS!
    Detta r INGEN kritik, jag r sjlv FR RCFF, om nu nn gnllspik tror ngot annat :-)

Sedan finns ju alltid mjligheten att jag har fel... ;-)

Larsa

Standard

Det har diskuterats direktdemokrati hr p RCFFs fora.

D br man ha ett stiftelsemte (gr bra att ha som en omrstning) med tv frgor och sista svarsdag
    1. Vill vi bilda ett RCFF? o Ja o Nej
    2. Frslag p styrelsemedlemmar Ruta med fri text.
    --------
    |_____|

Nr det gtt sista svarsdag och majoriteten av avgivna svar r Ja s kan man lgga ut en ny omrstning med frslag till styrelsemedlemmar
    Ordfrande
    Sekreterare
    Kassr
    Ledamter (eller skall det vara ambassadrer?)

D blir det bra direktdemokrati.

Vnligen
    Spirit

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r ju s att det mste finnas ett embryo innan man kan kalla det en existens. Vi har nu bildat en Interimstyrelse med uppgift att starta "Svenska RC-Flygfrbundet" (RCFF). Det r ju svrt att tillstta en styrelse i ett frbund eller frening som inte existerar. Den mste ju ha bildats frst.

Angende bildandet av RCFF anser vi att det har med all nskvrd tydlighet framgtt att det ska bildas ett "Njesflygarfrbund" genom de omrstningar som funnits bde hr och p SMF's sida.

Jag vet inte hur du Spirit tnkt dig att det skulle g till att man utser en styrelse INNAN man bildat ett frbund som styrelsen ska vara verksam fr?
    Vi tycker nog att frgan om bildandet av det nya frbundet "hngt" ute lnge nog i cybervrlden och alla har blivit uppmanade att hra av sig om de r intresserade att ing i det nya frbundet. S snack har vergtt till handling.

Den interimstyrelse som nu r verksam har till uppgift att forma iden och mlsttningen fr frbundet fram till det frsta ordinarie rsmtet 2007. Frst D vljs den ordinarie styrelsen fr det nya frbundet.

Vid rsmtet 2007 ska den ordinarie styrelsen vljas och d har varje medlem i Svenska RC-flygfrbundet rtt att rsta.

Vi r som sagt en liten grupp som har satt ihop denna Interimstyrelse och dr beslutat att bilda Svenska RC-flygfrbundet. Nu skall protokollet fr det frsta styrelsemtet lmnas till Skatteverket tillsammans med stadgarna fr att f ett organisationsnummer. Ett PG- och BG-konto ska ppnas och d r frbundet igng.

F.n bestr styrelsen av tta personer. Dr ingr suppleanter, valberedning och revisorer helt enligt freningslagen. Att det blev tre kassrer beror p praktiska orsaker. Dels fr att frdela arbetsbelastningen, dels fr att f ett smidigare system.

Vi hoppas att det snabbt fylls p med ytterligare "talesmn" eller sprkrr i styrelsen. r DU intresserad av att ing som talesman / ambassadr eller sprkrr i styrelsen r du vlkommen att hra av dig.

Vr sekreterare hller som bst p att renskriva protokollet fr det frsta styrelsemte. Det publiceras nr det r klart.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Hej Ove!

Jag begriper inte vad du skriver.

"Jag vet inte hur du Spirit tnkt dig att det skulle g till att man utser en styrelse INNAN man bildat ett frbund som styrelsen ska vara verksam fr? "

Vad jag skrev var att man frst mste ha ett mte dr man beslutar att bilda freningen, gr bra p ntet. Att man sedan samtidigt ber att f frslag p styrelsemedlemmar underlttar och pskyndar processen.

Nsta steg r att tillstta en interimsstyrelse till dess man har ett nytt medlemsmte, gr bra p ntet, dr man dels antar stadgar och dels vljer en styrelse.

Som det nu r s har en grupp mnniskor utsett sig sjlva till en styrelse INNAN man bildat ett frbund som styrelsen ska vara verksam fr!

Det hr med direktdemokrati r inte s ltt som vissa har frespeglat. ven direktdemokrati mste planeras och det har inom RCFF hittills visat att det inte fungerar utan det har vl nrmast blivit en diktatur av ngra inom RCFF, det var vl inte meningen, men det har blivit det i alla fall.

Vnligen
    Bjrn

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 025
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Bjrn, vi kanske inte har initierat det nya frbundet enligt ditt stt att starta frbundet p. Jag anser att frgan legat ute lnge nog. Inga frslag - vare sig frn dig eller ngon annan - har inkommit att vi ska rsta fram vilka personer som ska starta det nya frbundet.

Hela upplgget och idn med det nya frbundet har vi som nu arbetar i interimstyrelsen tagit fram. Iderna har ocks varit tillgngliga p ntet, bde p RCuniverse.se, SMF och SMFF's hemsida i mnader. Det har legat ute omrstningsknappar p OM det skulle bildas ett alternativ till SMFF. Bda forumen (RCU och SMF) med ett tydligt JA till att bilda det nya frbundet. Jag och de andra i den nya interimstyrelsen sa att nu r det dags. Vem skulle vi ha tillfrgat om att vi satte igng arbetet? Tycker du vi skulle ha backat klockan och vntat ytterligare en, eller tv, mnader tills vi fick fram nya namn som skulle stta sig och fundera ut hur det nya frbundet skulle se ut?

Men jag frstr hur du tnker. Du hade nog nskat att det drjde ett bra tag innan RCFF startades. Vi tnker annorlunda. Vi tycker det r viktigt att f igng RCFF s fort som mjlight s att vi kan erbjuda ett alternativ till SMFF INNAN medlemsskapet i SMFF ska frnyas.

Nu har vi satt bollen i rullning - tycker du inte om vad vi stadkommit till rsmtet 2007 kan du pverka styrelsen genom din rst. Vill du ha en ny styrelse fr du rsta i demokratisk ordning frutsatt att du r medlem i RCFF. Medlemskap i RCFF r helt frivillig. Ingen kan tvinga dig att bli medlem genom kollektivanslutning etc.

Vi kommer fortlpande informera om vad vi beslutar i styrelsen och protokollen kommer att vara tillgngliga fr medlemmarna. Bara det r ett enormt lyft mot hur SMFF behandlar sina medlemmar - eller hur?
    Vill du kalla detta diktatur eller inte r upp till dig.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Spirit ,nr jag lser ditt inlgg s funderar jag om inte ordet "diktatur"
    r lite vl magstarkt...
    Eftersom jag var en av de som var med p mtet o lyssnade p de frslag som kom ang bildandet s r nog frnuft ett mycket bttre stt
    att beskriva det hela..
    Tanken r ju att f igng en organisation med en interrimsstyrelse
    s fort som mjligt,inte att bilda en diktatur?
    Lite grann r det vl:vad kom frst,hnan eller gget?
    Fr min del r det i alla fall:
    Hatten av fr de som driver detta o stller upp o jobbar fr RCF!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Hej Ove!

Du skriver:
    "Men jag frstr hur du tnker. Du hade nog nskat att det drjde ett bra tag innan RCFF startades. "

Jag skulle uppskatta om du inte pdyvlade mig dina egna tankar. Jag har inte nskat att det drjde ett bra tag innan RCFF startades. Jag har dremot varit frvnad ver att det tog s lng tid och s mycket rundsnack innan ngot hnde. Jag tror ocks att en del av vad jag skrivit har varit tillrckligt provokativt fr att bidraga till att utlsa den aktivitet som nu har kommit igng.

Men det r 54 stycken av 80 som enligt omrstning hr p RCU/RCFF har rstat fr att bilda RCFF (http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1172). SRI (i salig minnelse) fick ihop 1200 medlemmar i brjan p 80-talet. Utan internet.

Vnligen
    Bjrn
    F.d. Chefredaktr fr Flygledaren (SRIs medlemsblad) 1981-2
    Anmld som medlem i RCFF sedan igr

Standard

Det bidde en dublett
    Beklagar!

Vnligen
    Bjrn
    F.d. Chefredaktr fr Flygledaren (SRIs medlemsblad) 1981-2
    Anmld som medlem i RCFF sedan igr

tobbes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktr
    Klubb
    Falkenbergs MFK

Standard

Bjrn
    Innebr detta att du anslutit dig till, som du sger, "de fega och latas" skara??

/Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    Oh German! I thought there was something wrong with you.

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatr p waterjet maskin.
    Klubb
    Fredls

Standard

Bjrn, trivs man inte med ledningen i freningen som har tillsatt sig sjlva s behver man ju inte g med..
    Svrare r det ju inte! & eftersom det r en frening dr medlemmarna ska bestmma s r det ju bara att vlja nytt styre allt eftersom. (om man nu inte trivs med styrelsen dvs)
    / Christian Olsson

Standard

Tobbe och Colsson

Jag r fortfarande medlem i SMFF, och jag har inte klivit av RCFF heller. Ergo r jag vare sig feg eller lat och ven RCFF gr vl att ndra p om det behvs. Eftersom RCFF inte har stabiliserats nnu s r det bara att vnta och se hur RCFF utvecklas.

Men jag tycker det r intressant att den som hoppar frn UO hobbyflyg glatt tar p sig (den troligtvis mer arbetskrvande) rollen som sekreterare i RCFF. Var finns strsta pverkanspotentialen?

Vnligen
    Bjrn

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jag tror du Bjrn,har helt missat pongen med detta frbund,
    d.v.s enkelheten med mlen,upplgget o att det det hela ska bli verskdligt fr oss medlemmar..
    Inga AU,inga hemligheter utan en frening som tar tillvara mina fritidsflygeri intressen utan att gra det fr komplicerat..
    O i frgrunden av detta ligger att f till en vettig frskring som gller ven inomhus o frhoppningsvis att RCF kommer att kunna erbjuda
    en ge o ta mentalitet som idag inte existerar i SMF....
    O varfr hela tiden spela ut oss kontra SMFF?
    Jag har ingen nskan att g in o ndra hos dem nr jag hr har ett koncept som r skrddarsytt fr mig som hobbyflygare..
    Var o en blir vl salig p sin fason eller?
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    MFK

Standard

Jag frstr inte vad det du r ute efter Spirit. Vill du p ngot stt "ogiltilgfrklara" bildandet av RCFF? Vill du sjlv vara med p ett hrn? Kom med frslag och inte pekpinnar. Jag har fullt frtroende fr de som nu dragit igng den hr processen och hoppas vi blir en hrlig skara med modellflygare som gr med och d ven fr mjlighet att pverka RCFF ssom vi vill ha det.

/Marcus Olsson

colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatr p waterjet maskin.
    Klubb
    Fredls

Standard

Citat Ursprungligen postat av mac77
    Jag frstr inte vad det du r ute efter Spirit. Vill du p ngot stt "ogiltilgfrklara" bildandet av RCFF? Vill du sjlv vara med p ett hrn? Kom med frslag och inte pekpinnar. Jag har fullt frtroende fr de som nu dragit igng den hr processen och hoppas vi blir en hrlig skara med modellflygare som gr med och d ven fr mjlighet att pverka RCFF ssom vi vill ha det.

/Marcus Olsson
    Hller med dig.
    / Christian Olsson

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    137
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Hej

Vill ge min eloge t er som bildat RCFF!
    ntligen ett frbund, som naturligtvis "har en krokig vg" framfr sig, men som har som ambition att vara enkelt och som tar vara p modellflyget och dess utvare.
    Jag kan frst att det kommer att finnas byrkrater och andra mnniskor som inte kommer att trivas med med den enkelhet och prestigelshet som prglar RCFF. Men man mste ju inte vara med om man inte trivs med denna ambition

Heder t er som tagit initiativet!

Stig

peiters avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    349
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

Standard