Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

mne: Styrelsen och mlsttning med det nya frbundet RCFF

tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslvs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av colsson
    Bjrn, trivs man inte med ledningen i freningen som har tillsatt sig sjlva s behver man ju inte g med..
    Svrare r det ju inte! & eftersom det r en frening dr medlemmarna ska bestmma s r det ju bara att vlja nytt styre allt eftersom. (om man nu inte trivs med styrelsen dvs)
    Taget ur min mun :supz:
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Bjrn, jag tar tilbaka mitt phopp om din nskan att det skulle drja med bildandet av RCFF och ber om urskt fr det.

Det var dumt och frhastat. Men jag blev lika konfys som de vriga som skrivit p denna trd.

Hur som helst r du lika hjrtligt vlkommen som medlem i RCFF som alla andra. Vi ska alla tillsammans frska gra frbundet till det vi vill ha ut av det. Men det blir ju med ndvndighet s att en liten styrelse hela tiden fr hlla rat till marken och fnga upp nskeml och ider frn medlemmarna och sedan frska frverkliga dem. Den dag vi misslyckas med det blir vi helt enkelt inte omvalda. Det sker i demokratisk ordning - kanske redan p rsmtet frsta halvan av 2007.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Hej!

En viktig frga som det nya frbundet snarast mste ta tag i r det krav som mnga modellflygklubbar har att man mste vara SMFF-medlem fr att f flyga p deras flt (oftast motiverat av frskringsskl).
    Detta medfr att mnga potentiella medlemmar i RCFF mste vara med i bgge frbunden vilket kan verka hmmande p medlemsantalet.

S fort frskringsfrgan r klar (och grna innan s att frgan hinner tas upp p klubbarnas rsmten) br man drfr tillskriva landets klubbar med en frfrgan om att tillta medlemmar i RCFF att flyga frn klubbarnas flt p samma villkor som SMFF-medlemmar.

/Michael

tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslvs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael
    Hej!

En viktig frga som det nya frbundet snarast mste ta tag i r det krav som mnga modellflygklubbar har att man mste vara SMFF-medlem fr att f flyga p deras flt (oftast motiverat av frskringsskl).
    Detta medfr att mnga potentiella medlemmar i RCFF mste vara med i bgge frbunden vilket kan verka hmmande p medlemsantalet.

S fort frskringsfrgan r klar (och grna innan s att frgan hinner tas upp p klubbarnas rsmten) br man drfr tillskriva landets klubbar med en frfrgan om att tillta medlemmar i RCFF att flyga frn klubbarnas flt p samma villkor som SMFF-medlemmar.

/Michael
    Tack Michael!

Detta ska vi utfra, fortast mjligt.

EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    327
    Jobb
    Underhllstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

Standard

Om jag mailar ver en lista med adresser till medlemmar i vran klubb kan ni d se till att skicka ut information om att ni "finns".

Skulle ven vilja ha svar p den hr frgan: (Inte i brevldan utan hr i forumet)
    Citat frn Glider:
    Ove! Har du rknat med Klubbregistreringsavgiften till FSF om ni lyckas g med dr? SMFF prjsar 100.000:-/r

Mvh. Johan
    Det r inte troligt att min klubb byter frbund nsta r men visar ni att ni r att rkna med s kanske vi vervger det till rsmtet 2008. Men i vilket fall som helst s vill jag att frgan kommer upp redan p nsta rsmte.

PS, varfr har ni inte gjort nn "egen" hemsida utan snyltar p RCU istllet?

/MVH Eric Palmborg, sekreterare MFK Oskarshamnseskadern
    Mste man blya i nosen s har man en fr liten motor.

tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslvs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av BeFaster

PS, varfr har ni inte gjort nn "egen" hemsida utan snyltar p RCU istllet?

/MVH Eric Palmborg, sekreterare MFK Oskarshamnseskadern
    Vi vill inte ha flertalet olika forum. Utan en plattform som r ltt att administrera!

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Idn med RCU - numera RCFF's hemsida - r ENKELT, FRITT och LEVANDE. Drfr r det ett nje fr oss som startade Rcuniverse.se att lta hemsidan verg till att bli det nya frbundets hemsida. Det kommer inte att bli ngon strre skillnad mot hur den hittills sett ut. Det som tillkommit r medlemssidor som endast registrerade - och betalande - medlemmar kommer t.

Personerna bakom RCU r samma personer som tagit initiativet till det nya frbundet. Och som Toni uttrycker det - vi behver inte ytterligare ett forum.

Angende Glider's 100.000 kr i registreringsavgift till FSF. Nu r det ju s att Svenska RC-Flygfrbundet - RCFF - INTE satsar p tvlingsverksamhet. Vi satsar p vra medlemmar s att de fr ut s mycket Nje och Rekreation som mjligt med hjlp av sitt frbund och fr sina medlemsavgifter. OM flertalet medlemmar skulle tycka att vi ska sttta RCFF-piloter som tvlar - r det mer kostnadseffektivt att i s fall ge direkta bidrag till piloten i frga. D kan han - eller hon - lsa sin tvlingslicens antingen direkt frn CIAM fr Internationella tvlingar eller via SMFF fr nationella tvlingar.

SMFF har 6000 medlemmar som INTE tvlar - jag r vertygad om att mnga av dessa modellflygare saknar ett frbund som tar DERAS parti.

En annan sak r att RCFF's grundid str i rak motsats till SMFF's. Hur ofta talas det inte om att medlemmarna ska sttta SMFF fr att frbundet ska verleva. Aldrig har det sagts att man kanske skulle tnka tvrtom. Att SMFF skulle sttta sina MEDLEMMAR s att de fr den service de betalar fr.

Svenska RC-Flygfrbundet skall gra precis motsatsen till SMFF - vi ska arbeta fr att terfra s mycket av medlemsavgifterna som mjligt till medlemmarna. Och framfr allt - endast ha en medlemsavgift som str i proportion till vad frbundet ger tillbaka till sina medlemmar. Fr en hundring per medlem och r kan vi ge ideellt arbete, bra frskringar, information och std till enskilda medlemmar samt de klubbar de tillhr. Vi kan hjlpa enskilda modellflygare och klubbar att vxa sig starka.

Det r ocks viktigt att bibehlla en enkel och effektiv struktur i RCFF. Det r alldeles fr ltt att halka in i ett mnster med stora kommitter, utskott, resor till ondiga mten och till slut ett fokus som ligger milsvitt frn den ursprungliga tanken med frbundet. Viktigt r helt enkelt att flja med tiden och vara lyhrd fr sina medlemmar.

Mnga tycker ven att det hade varit bttre att frska ndra SMFF inifrn. Vad jag minns s fanns det ett "Njesflygarfrbund" som fr mnga r sedan till slut slogs ihop med SMFF - och dog. Inte ens d gick det att rubba den cementerade strukturen i SMFF. En "Njes"-representant som representerade 90 procent av medlemmarna stog sig sltt mot tio andra tvlingssugna styrelseledamter. Drfr fungerar inte SMFF som ett heltckande frbund.

Fr att avliva myten om det "hrda" arbete SMFF pstr sig ha lagt ner p fler frekvenser och att bevaka Luftfartslagarna: Det finns inga registrerade handlingar hos vare sig PTS eller Luftfartsstyrelsen gllande SMFF eller modellflygrenden de senaste ren! Luftfartsstyrelsen visste inte ens vilken myndighet det skulle vara som handhar Modellflygsrenden gentemot luftfartslagen. Det var enligt det svar jag fick definitivt INTE Luftfartsstyrelsen.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Ove Skrev:
    Fr att avliva myten om det "hrda" arbete SMFF pstr sig ha lagt ner p fler frekvenser och att bevaka Luftfartslagarna: Det finns inga registrerade handlingar hos vare sig PTS eller Luftfartsstyrelsen gllande SMFF eller modellflygrenden de senaste ren! Luftfartsstyrelsen visste inte ens vilken myndighet det skulle vara som handhar Modellflygsrenden gentemot luftfartslagen. Det var enligt det svar jag fick definitivt INTE Luftfartsstyrelsen.

Det Ove skriver r rena lgner!

SMFF har under mnga r frt dialog med PTS via formella skriverlser, e-mail och telefonsamtal.
    Jag har kopior p 10 formella skrivelser, fem frn SMFF till PTS och fem frn PTS till SMFF som r utvxlade de sista ren. 8 av dom torde terfinnas under PTS diarienummer 05-249, 05-8959/11 och 06-6665. De tv andra har jag inte diarienummer p.

I samband med dessa och andra renden har utvxlats ett antal e-mail som inte r diariefrda samt ett strre antal telefonsamtal.

Resultatet hittills r att det svenska 35 MHz-bandet har utkats till att omfatta EU-bandet, vilket gav 5 nya frekvenser. PTS har vidare p begran av SMFF allokerat ytterligare 5 frekvenser ovanfr EU-bandet fr modellflyg, dessa r dock nnu ej tillstndsbefriade men efter begran frn SMFF r det p gng.

I samband med frekvensutkningarna har SMFF dessutom frhandlat med Frsvarsmakten, detta resulterade i att Frsvarsmakten nu ej anvnder modellflygfrekvenserna fr fixfrekvenssndare som ger svra strningar. Efter prov gjorda av SMFF och Frsvarsmakten gemensamt konstaterades att frekvenshoppande sndare ej str RC-mottagare. Frekvenshoppande sndare anvnder drfr fortfarande 35 MHz-bandet.

Nr det gller luftfartens myndigheter vet jag att SMFF har haft mnga kontakter fr att skerstlla att modellflygets nskeml tillgodoses, men e-mail, mten och telefonsamtal brukar inte diariefras. SMFFs kontaktman kan bttre redogra fr dessa kontakter.

Ingemar Ljung
    Frekvensansvarig SMFF

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Du kan inte grna sga att Ove har ljugit,det han har redogjort fr r det han har ftt veta utav resp. myndighet..
    Och r det inte s att vra tilldelade frekvenser fljer eu-direktiv?
    S ljuga tycker jag r ett ganska hrt ord,om det redogjordes ngonstans inom SMFF vad som har gjorts s kanske det skulle vara enklare fr oss att se vad som hnder men det verkar ju inte hnda p SMFF:s hemsida eller?
    Det intressanta r att det enda som framkallar ngon form av respons frn frbundet r den hr typen av inlgg o det r ju alltid ngot...
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Tack Ove!

Jag accepterar med gldje din urskt!

Bokis!

Du skriver:
    "Spirit ,nr jag lser ditt inlgg s funderar jag om inte ordet "diktatur"
    r lite vl magstarkt... "

Ja, vi har tv alternativ, det ena r demokrati (av grekiskans Deimos=folk och Kratein= styre). r RCFF bildat p ett demokratiskt stt?

r det inte bildat p ett demokratiskt stt s blir det kvar, som jag skrev "utan det har vl nrmast blivit en diktatur av ngra inom RCFF".

Som du ser s pstr jag inte att det r en diktatur, utan att det liknar en diktatur, och det r ngot annat. Den som knner sig trffad fr grna gra det, jag gr det inte.

Ha det bra och glm inte att flyga ocks!
    Det finns ett ord som r bra att anvnda varje dag:
    Lustoptimering! Med andra ord, gr allt du tycker r roligt, s lnge du inte skadar ngon annan inklusive dig sjlv. Pippi Lngstrump r expert. Det skulle aldrig falla henne in att knskura kksgolvet. Och hon laddar sockerdrickstrdet.

Vnligen
    Bjrn
    Stallinnertaksbyggare denna vecka

Standard

Det hade rckt med att lsa SMFFs hemsida. Information om vad SMFF har gjort finns p nya hemsidan i verksamhetsberttelsen frn senaste rsmtet. Det mesta har ocks publicerats i Modellflygnytt.

Tyvrr har inte all den frekvensinformation som fanns p den gamla hemsidan blivit uppdaterad och verfrd nnu.

EU-direktiv, EU-harmonisering, EU-koordinering och EU-notificering r skilda begrepp som anvnds i frekvensplaneringsarbetet. Frekvensplanerna skiljer sig ganska mycket frn land till land inom EU, t ex anvnder fransmnnen 35 MHz-bandet fr landmobil trafik. En del av vrt 35MHz-band r harmoniserat, de hgsta 5 frekvenserna kommer att notificeras nr PTS arbetat frdigt med uppdatering av relevanta bestmmelser.

Ingemar Ljung
    Frekvensansvarig SMFF

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 214
    Klubb
    MFK Genlanda

Standard

Citat"
    SMFF har under mnga r frt dialog med PTS via formella skriverlser, e-mail och telefonsamtal.
    Jag har kopior p 10 formella skrivelser, fem frn SMFF till PTS och fem frn PTS till SMFF som r utvxlade de sista ren. 8 av dom torde terfinnas under PTS diarienummer 05-249, 05-8959/11 och 06-6665. De tv andra har jag inte diarienummer p. "

Kan man bli annat n stum av beundran fr den aktivitet som
    redovisas....hela fem skrivelser frn SMFF till PTS de sista ren.

Frstr att en sdan febril verksamhet behver mycket pengar,
    det r ju naturligtvis bde ljligt och infantilt att inbilla sig
    att ett nytt frbund skulle kunna klara att gra liknande
    epokgrande insatser fr RC-flyget fr en lgre peng!
    (OBS IRONI).
    MVH Kent Gunnarsson

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Tja,det r vl bara att inse att man fr lgga ner det hr med internet
    o g ut flyga istllet,har fr mig att enl. de upphjda o bttre vetande p
    det officiella frbundet har sagt att det finns bttre saker att gra n att sitta framfr datorn...

O ang. anvndningen av ord som diktatur o liknande s tycker jag att man ska vara frsiktig med att anvnda dessa,oavsett vad den exakta
    enl. svenska ordlistan betydelsen r s anvnder du det ordet p helt fel stt,jag frknippar det ordet med ngot vldigt obehagligt...
    Och att jmfra detta med slikt tycker jag inte r srskilt trevligt..

Jag antar att du Spirit, inte lser ngot i de vriga forumdelarna,fr annars s tror jag inte att ppekandet om att vi ska ut o flyga o ha kul istllet skulle ha kommit..

Men som jag konstaterade tidigare s brukar De Upphjda I Den
    Perfekta Demokratin g ut o hugga p olika forum nr de anses ha trampats p trna,att svara p frgor p deras eget plank r inget
    som Herrarna har tid med...
    Vilket jag tycker r synd d mnga frgetecken kunde ha rtats ut..
    Heder t Mange S: ,han gjorde det under sin tid i alla fall!
    Idag s hnder det inte...
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Liknande mnen

1. RCFF - Frgor till Styrelsen
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2006-12-05, 13:10

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar