Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Styrelsen och målsättning med det nya förbundet RCFF

  1. #1
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard Styrelsen och målsättning med det nya förbundet RCFF

    Styrelsen i Svenska RC-Flygförbundet


    Ordförande:
    Ove Nielsen
    Sekreterare:
    Ville Liukku
    Kassörer:
    Jakob Rydinger
    Tomas Nilsson
    Toni Cederholm
    Suppleanter:
    Mats Johnsson
    Mats Erlandsson

    Dessutom ingår 30st talesmän spridda över hela landet.


    Målsättning & Vision för RCFF

    Svenska RC-Flygförbundet är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning, tävling och uppvisning i Sverige.

    Detta skall ske genom att:

    • Ge ungdomar en utvecklande och intressant hobby

    • Arbeta för hög säkerhet vid utövande av modellflyg

    • Sprida kunskap om modellflyg i alla dess former

    • Skydda och bevaka modellflygarnas intressen nu och
    framtiden

    • Ha korta beslutsvägar genom en okomplicerad
    struktur och genomskinlighet

    • Genom modern teknik sträva efter att hålla
    förbundets kostnader så låga som möjligt

    • Förbundet skall vara demokratiskt med full
    insyn för medlemmarna

    • Varje medlem har en röst

    • Bistå medlemmar och klubbar med information och stöd

    • Sträva efter att göra modellflyget synligt i press, media
    och samhälle

    Mer information kommer inom kort!

    MVH /Styrelsen RCFF
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Bra!
    Nu börjar det hända saker.
    Berätta mer om försäkringen!

    /Michael

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Vi för diskussioner med flera försäkringsbolag för att finna den optimala
    försäkringslösningen för alla modellflygare i Sverige oavsett om man är klubbansluten eller ej.
    Vi kommer att återge försäkringsvillkoren i sin helhet så snart vi beslutat vilket försäkringsbolag vi kommer att välja.
    Styrelsen för RCFF sammanträder på nytt den 12/11, därefter kommer information att läggas ut på hemsidan.

    Mvh
    Mats Erlandsson

  4. #4

    Standard

    Inte för att vara petig men..

    Hur har ni tänkt att en styrelse med Ordförande, 3st Kassörer, 2st Suppleanter men inga ordinarie Ledamöter ska fungera då?

    En styrelse ska väl ändå se ut som..

    1 Orförande
    1 Vice ordförande ( ej nödvändigt)
    1 Kassör
    X ledamöter
    X Suppleanter för ledamöterna

    Samt att funktionerna valberedning och revisorer skall finnas.

    Ni kanske har valt en annorlunda form av förbundsstyrelse eller ?

    Det första man gör i övrigt är att tillsätta en Interimstyrelse som startar upp förbundet/föreningen och som sitter till kommande årsmöte, där väljs sedan den ordinarie styrelsen som skall hålla skeppet i styr.

    OBS!
    Detta är INGEN kritik, jag är själv FÖR RCFF, om nu nån gnällspik tror något annat :-)

    Sedan finns ju alltid möjligheten att jag har fel... ;-)

    Larsa

  5. #5

    Standard

    Det har diskuterats direktdemokrati här på RCFFs fora.

    Då bör man ha ett stiftelsemöte (går bra att ha som en omröstning) med två frågor och sista svarsdag
    1. Vill vi bilda ett RCFF? o Ja o Nej
    2. Förslag på styrelsemedlemmar Ruta med fri text.
    --------
    |_____|

    När det gått sista svarsdag och majoriteten av avgivna svar är Ja så kan man lägga ut en ny omröstning med förslag till styrelsemedlemmar
    Ordförande
    Sekreterare
    Kassör
    Ledamöter (eller skall det vara ambassadörer?)

    Då blir det bra direktdemokrati.

    Vänligen
    Spirit

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är ju så att det måste finnas ett embryo innan man kan kalla det en existens. Vi har nu bildat en Interimstyrelse med uppgift att starta "Svenska RC-Flygförbundet" (RCFF). Det är ju svårt att tillsätta en styrelse i ett förbund eller förening som inte existerar. Den måste ju ha bildats först.

    Angående bildandet av RCFF anser vi att det har med all önskvärd tydlighet framgått att det ska bildas ett "Nöjesflygarförbund" genom de omröstningar som funnits både här och på SMF's sida.

    Jag vet inte hur du Spirit tänkt dig att det skulle gå till att man utser en styrelse INNAN man bildat ett förbund som styrelsen ska vara verksam för?
    Vi tycker nog att frågan om bildandet av det nya förbundet "hängt" ute länge nog i cybervärlden och alla har blivit uppmanade att höra av sig om de är intresserade att ingå i det nya förbundet. Så snack har övergått till handling.

    Den interimstyrelse som nu är verksam har till uppgift att forma idéen och målsättningen för förbundet fram till det första ordinarie årsmötet 2007. Först DÅ väljs den ordinarie styrelsen för det nya förbundet.

    Vid årsmötet 2007 ska den ordinarie styrelsen väljas och då har varje medlem i Svenska RC-flygförbundet rätt att rösta.

    Vi är som sagt en liten grupp som har satt ihop denna Interimstyrelse och där beslutat att bilda Svenska RC-flygförbundet. Nu skall protokollet för det första styrelsemötet lämnas till Skatteverket tillsammans med stadgarna för att få ett organisationsnummer. Ett PG- och BG-konto ska öppnas och då är förbundet igång.

    F.n består styrelsen av åtta personer. Där ingår suppleanter, valberedning och revisorer helt enligt föreningslagen. Att det blev tre kassörer beror på praktiska orsaker. Dels för att fördela arbetsbelastningen, dels för att få ett smidigare system.

    Vi hoppas att det snabbt fylls på med ytterligare "talesmän" eller språkrör i styrelsen. Är DU intresserad av att ingå som talesman / ambassadör eller språkrör i styrelsen är du välkommen att höra av dig.

    Vår sekreterare håller som bäst på att renskriva protokollet för det första styrelsemöte. Det publiceras när det är klart.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Hej Ove!

    Jag begriper inte vad du skriver.

    "Jag vet inte hur du Spirit tänkt dig att det skulle gå till att man utser en styrelse INNAN man bildat ett förbund som styrelsen ska vara verksam för? "

    Vad jag skrev var att man först måste ha ett möte där man beslutar att bilda föreningen, går bra på nätet. Att man sedan samtidigt ber att få förslag på styrelsemedlemmar underlättar och påskyndar processen.

    Nästa steg är att tillsätta en interimsstyrelse till dess man har ett nytt medlemsmöte, går bra på nätet, där man dels antar stadgar och dels väljer en styrelse.

    Som det nu är så har en grupp människor utsett sig själva till en styrelse INNAN man bildat ett förbund som styrelsen ska vara verksam för!

    Det här med direktdemokrati är inte så lätt som vissa har förespeglat. Även direktdemokrati måste planeras och det har inom RCFF hittills visat att det inte fungerar utan det har väl närmast blivit en diktatur av några inom RCFF, det var väl inte meningen, men det har blivit det i alla fall.

    Vänligen
    Björn


  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Björn, vi kanske inte har initierat det nya förbundet enligt ditt sätt att starta förbundet på. Jag anser att frågan legat ute länge nog. Inga förslag - vare sig från dig eller någon annan - har inkommit att vi ska rösta fram vilka personer som ska starta det nya förbundet.

    Hela upplägget och idén med det nya förbundet har vi som nu arbetar i interimstyrelsen tagit fram. Idéerna har också varit tillgängliga på nätet, både på RCuniverse.se, SMF och SMFF's hemsida i månader. Det har legat ute omröstningsknappar på OM det skulle bildas ett alternativ till SMFF. Båda forumen (RCU och SMF) med ett tydligt JA till att bilda det nya förbundet. Jag och de andra i den nya interimstyrelsen sa att nu är det dags. Vem skulle vi ha tillfrågat om att vi satte igång arbetet? Tycker du vi skulle ha backat klockan och väntat ytterligare en, eller två, månader tills vi fick fram nya namn som skulle sätta sig och fundera ut hur det nya förbundet skulle se ut?

    Men jag förstår hur du tänker. Du hade nog önskat att det dröjde ett bra tag innan RCFF startades. Vi tänker annorlunda. Vi tycker det är viktigt att få igång RCFF så fort som möjlight så att vi kan erbjuda ett alternativ till SMFF INNAN medlemsskapet i SMFF ska förnyas.

    Nu har vi satt bollen i rullning - tycker du inte om vad vi åstadkommit till årsmötet 2007 kan du påverka styrelsen genom din röst. Vill du ha en ny styrelse får du rösta i demokratisk ordning förutsatt att du är medlem i RCFF. Medlemskap i RCFF är helt frivillig. Ingen kan tvinga dig att bli medlem genom kollektivanslutning etc.

    Vi kommer fortlöpande informera om vad vi beslutar i styrelsen och protokollen kommer att vara tillgängliga för medlemmarna. Bara det är ett enormt lyft mot hur SMFF behandlar sina medlemmar - eller hur?
    Vill du kalla detta diktatur eller inte är upp till dig.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Spirit ,när jag läser ditt inlägg så funderar jag om inte ordet "diktatur"
    är lite väl magstarkt...
    Eftersom jag var en av de som var med på mötet o lyssnade på de förslag som kom ang bildandet så är nog förnuft ett mycket bättre sätt
    att beskriva det hela..
    Tanken är ju att få igång en organisation med en interrimsstyrelse
    så fort som möjligt,inte att bilda en diktatur?
    Lite grann är det väl:vad kom först,hönan eller ägget?
    För min del är det i alla fall:
    Hatten av för de som driver detta o ställer upp o jobbar för RCF!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Hej Ove!

    Du skriver:
    "Men jag förstår hur du tänker. Du hade nog önskat att det dröjde ett bra tag innan RCFF startades. "

    Jag skulle uppskatta om du inte pådyvlade mig dina egna tankar. Jag har inte önskat att det dröjde ett bra tag innan RCFF startades. Jag har däremot varit förvånad över att det tog så lång tid och så mycket rundsnack innan något hände. Jag tror också att en del av vad jag skrivit har varit tillräckligt provokativt för att bidraga till att utlösa den aktivitet som nu har kommit igång.

    Men det är 54 stycken av 80 som enligt omröstning här på RCU/RCFF har röstat för att bilda RCFF (http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1172). SRI (i salig åminnelse) fick ihop 1200 medlemmar i början på 80-talet. Utan internet.

    Vänligen
    Björn
    F.d. Chefredaktör för Flygledaren (SRIs medlemsblad) 1981-2
    Anmäld som medlem i RCFF sedan igår

  11. #11

    Standard

    Det bidde en dublett
    Beklagar!

    Vänligen
    Björn
    F.d. Chefredaktör för Flygledaren (SRIs medlemsblad) 1981-2
    Anmäld som medlem i RCFF sedan igår

  12. #12

  13. #13
    tobbes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Raketkonstruktör
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Björn
    Innebär detta att du anslutit dig till, som du säger, "de fega och latas" skara??

    /Tobbe
    If It's Not Scottish, It's Crap!
    “Oh German! I thought there was something wrong with you.”

  14. #14
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Björn, trivs man inte med ledningen i föreningen som har tillsatt sig själva så behöver man ju inte gå med..
    Svårare är det ju inte! & eftersom det är en förening där medlemmarna ska bestämma så är det ju bara att välja nytt styre allt eftersom. (om man nu inte trivs med styrelsen dvs)
    / Christian Olsson

  15. #15

    Standard

    Tobbe och Colsson

    Jag är fortfarande medlem i SMFF, och jag har inte klivit av RCFF heller. Ergo är jag vare sig feg eller lat och även RCFF går väl att ändra på om det behövs. Eftersom RCFF inte har stabiliserats ännu så är det bara att vänta och se hur RCFF utvecklas.

    Men jag tycker det är intressant att den som hoppar från UO hobbyflyg glatt tar på sig (den troligtvis mer arbetskrävande) rollen som sekreterare i RCFF. Var finns största påverkanspotentialen?

    Vänligen
    Björn

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror du Björn,har helt missat poängen med detta förbund,
    d.v.s enkelheten med målen,upplägget o att det det hela ska bli överskådligt för oss medlemmar..
    Inga AU,inga hemligheter utan en förening som tar tillvara mina fritidsflygeri intressen utan att göra det för komplicerat..
    O i förgrunden av detta ligger att få till en vettig försäkring som gäller även inomhus o förhoppningsvis att RCF kommer att kunna erbjuda
    en ge o ta mentalitet som idag inte existerar i SMF....
    O varför hela tiden spela ut oss kontra SMFF?
    Jag har ingen önskan att gå in o ändra hos dem när jag här har ett koncept som är skräddarsytt för mig som hobbyflygare..
    Var o en blir väl salig på sin fason eller?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    516
    Jobb
    Officer/Flygtekniker JAS 39
    Klubb
    ÖMFK

    Standard

    Jag förstår inte vad det du är ute efter Spirit. Vill du på något sätt "ogiltilgförklara" bildandet av RCFF? Vill du själv vara med på ett hörn? Kom med förslag och inte pekpinnar. Jag har fullt förtroende för de som nu dragit igång den här processen och hoppas vi blir en härlig skara med modellflygare som går med och då även får möjlighet att påverka RCFF såsom vi vill ha det.

    /Marcus Olsson

  18. #18
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mac77
    Jag förstår inte vad det du är ute efter Spirit. Vill du på något sätt "ogiltilgförklara" bildandet av RCFF? Vill du själv vara med på ett hörn? Kom med förslag och inte pekpinnar. Jag har fullt förtroende för de som nu dragit igång den här processen och hoppas vi blir en härlig skara med modellflygare som går med och då även får möjlighet att påverka RCFF såsom vi vill ha det.

    /Marcus Olsson
    Håller med dig.
    / Christian Olsson

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    145
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej

    Vill ge min eloge åt er som bildat RCFF!
    Äntligen ett förbund, som naturligtvis "har en krokig väg" framför sig, men som har som ambition att vara enkelt och som tar vara på modellflyget och dess utövare.
    Jag kan förstå att det kommer att finnas byråkrater och andra människor som inte kommer att trivas med med den enkelhet och prestigelöshet som präglar RCFF. Men man måste ju inte vara med om man inte trivs med denna ambition

    Heder åt er som tagit initiativet!

    Stig

  20. #20
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Räkna med mig, anmälde mig igår
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

Liknande ämnen

  1. RCFF - Frågor till Styrelsen
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •