Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Spexflight

  1. #1
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard Spexflight

    http://www.skaladagarna.se/Spexflight.htm

    Kanske dags att börja fundera?

    Jakob
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard Att flyga på Barkarby

    Hej
    Kollade länken och upptäckte att vilkor för att flyga på Barkis är medlemsskap i SMFF
    kolla in §2.1 och 2.2
    http://www.srfk.com/docs/sakerhetsregler2007SRFK.pdf
    Mvh heliuffe

  3. #3
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Ja det stämmer säkert eftersom RCFF inte fanns när reglerna skrevs. Vi har ju bara funnits i 3 månader och det tar ofta lite tid innan nyheter sprider sig. Att man har med krav på medlemskap i SMFF är en försäkringsfråga och förhoppningsvis kommer detta att ändras till att också gälla RCFF medlemmar.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej
    Nja Jakob
    Det var nog inte riktigt sant.
    Reglerna är daterade i slutet av 2006 så nog var ni på G.
    Observera att jag inte gnäller på er, men det finns regler på många fält runt om i detta land som gör det hela ganska invecklat idag.
    Om man vill flyga på ett fält så skall man ta reda på vad som gäller vid det aktuella fältet.

    jämför gärna med fullskalans PPR. och jag tror inte att någon fullskalaflygare skulle komma på tanken att strunta i något så viktigt.

    Det kan faktiskt gälla en klubbs framtida användande av ett fält.
    Det är inte lätt idag att få tag på ett fält där man inte stör grannar och miljö.
    Vi har i dalarna nyss blivit av med ett utmärkt vinterfält p.g. a sällsynta fåglar.(inte ett skämt utan fullt allvar).

    Så vänligen tänk på detta när ni gästar fält runt om i landet.

    Mvh Heliuffe

  5. #5
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard Re: Att flyga på Barkarby

    Citat Ursprungligen postat av Heliuffe
    Hej
    Kollade länken och upptäckte att vilkor för att flyga på Barkis är medlemsskap i SMFF
    kolla in §2.1 och 2.2
    http://www.srfk.com/docs/sakerhetsregler2007SRFK.pdf
    Mvh heliuffe

    Jag flög på Barkis förra året. Då vart inte jag medlem i SMFF! Det var ingen som sa något. Och Jag tänke inte på det, då jag hade en egen försäkring.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  6. #6
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Detta ämne har vi diskuterat mycket och vi tror inte att det kommer bli något problem. Många klubbar har redan sagt att de kommer att ändra i sina lokala regler och även tillåta RCFF medlemmar att flyga. Det är bra att du läser reglerna.

    :up:
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #7

    Standard

    hehe utan att bråka så kommer barkis att få ett problem, läser man §1.2 så måste man inneha certifikat för den typ av modell du avser flyga med. Sedan kan man under §2.1 och §2.2 läsa att gäst flygare skall vara med i SMFF eller motsv utlänsk organisation samt inneha certifikat motsv det man skall flyga.

    Jag tolkar detta som att 1, inga får flyga eftersom SMFF slopat rc certifikaten. 2, det låter mer som man pratar om PPL cert än rc cert. Denna klubb ligger på barkaby fpl och när jag läser reglerna låter de mer som om man pratar om PPL flygning?

    Det känns som de säkerhets ansvariga tar sig själva på för stort ansvar samt att man inte helt är informerad om läget i resten av sverige... Det är hursom bra att ha dessa regler!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    tonics avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    904
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke
    hehe utan att bråka så kommer barkis att få ett problem, läser man §1.2 så måste man inneha certifikat för den typ av modell du avser flyga med. Sedan kan man under §2.1 och §2.2 läsa att gäst flygare skall vara med i SMFF eller motsv utlänsk organisation samt inneha certifikat motsv det man skall flyga.

    Jag tolkar detta som att 1, inga får flyga eftersom SMFF slopat rc certifikaten. 2, det låter mer som man pratar om PPL cert än rc cert. Denna klubb ligger på barkaby fpl och när jag läser reglerna låter de mer som om man pratar om PPL flygning?

    Det känns som de säkerhets ansvariga tar sig själva på för stort ansvar samt att man inte helt är informerad om läget i resten av sverige... Det är hursom bra att ha dessa regler!!
    Word!

    Oftast så har de inte tänkt igenom regelverket innan de sättr upp det ops:
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Sorry

    Trodde jag diskuterade med vuxna mäniskor
    lägger ner detaa nu

    Heliuffe

  10. #10

    Standard

    Det är precis vad du gör "Heliuffe", det är synd bara att så fort man skjuter hål på ballongerna med bra mot argument surar ni ihop å kryper tillbaka, jag ville inte få dig sur och arg jag för bara en konversation med motargument till det du skrev, det är måste väl ändå vara OK att motargumentera eller dementera felaktigheter? Det är ju en av de stora nackdelarna att månfa tror vad de hört, eller inte ens själva läst stadgar å protokoll då är det ju omöjligt att bilda sig en uppfattning om vad det handlar om?

    Jag vill inte skjuta ditt säkerhetstänk i botten, säkerheten kring våra fält är enormt viktiga för vår fortsatta existens. Men att jämnföra med PPL flyget hela tiden är inte en lösning, jag tror inte alla modellflygare i sverige vill ha med LFV osv att göra! Ju mer vi kan sköta oss själv ju bättre och billigare är det.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    hej igen
    Nej drhanke jag surar inte och jag drar mig inte tillbaka.
    Men, att läsa regler "som fan läser bibeln" och göra sig lustig över folk som lägger ner fritid på att få ett fält att fungera det anser jag inte är särskilt vuxet.

    Regler är till för att följas ,på många fält i sverige t.ex. barkarby ,borlänge och sundbro i uppsala kan det vara förenat med livsfara för fullskalaflygarna om man inte känner till dessa regler.

    Det jag menar och också skrev var att det på de flesta fält i dag krävs en del av de som vistas där.bland annat cert, jag vet att SMFF har lagt dem i träda ,men många klubbar inkl vår egen kräver uppflygning med motsvarande kunskap för att få spaka själv på fältet.
    Och på många ställen gäller även att man skall vara medlem i SMFF.
    Vilket gör att det blir en konflikt då jag inte vet om besökaren har en försäkring som gäller vid en olycka.
    Jag vill inte komma i det läget att jag på fältet måste begära att gästflygare har med sig försäkringsbesked för att få flyga på t.ex vårt fält.

    Heliuffe

  12. #12

    Standard

    Hej Killar!

    Jag heter Georg Blom och är ordförande i SRFK. Bra diskussion detta och det ni säger får mig att inse att vi i SRFK troligen måste tänka till och ta ställning till detta.

    Säkerhetsreglerna kan tyckas vara nya, men vi har bara gjort några mindre uppdateringar. Det mesta härstammar från ett par år tillbaka och vi har uppenbarligen inte hängt med riktigt i "rc cert" frågan. Vi kräver dock fortfarande "rc-cert" i väntan på att SMFF bestämmer sig för hur det ska se ut. Att någon flugit där utan "rc cert" beror nog mer på att alla kanske inte rigoröst kollar gästflygare.

    Har RCFF något program för "rc cert"?

    Däremot tror jag att vår Skaladagsgeneral kan svara frågan om vad som gäller specifikt för Skaladagarna. Ni når honom på skalageneral@srfk.com.

    Hälsar
    Georg Blom
    Ordförande SRFK
    www.srfk.com

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Välkommen hit George!
    Tack för att du tog dig tid o svara,hoppas utfallet av funderingarna blir trevliga för oss alla!
    Men faktum är:RC-cert är väck,vad ska ni göra om den som ska flyga inte har RC-cert o numera ,inte kan ta det?
    Jag har RC-cert men att använda detta för att påvisa att men är lämplig flygare är jag tveksam till,därom få de lärde gärna tvista om,jag har en åsikt om detta men den tror jag att jag håller för mig själv he,he..

    O Heliuffe,jag har ett fält o kräver inget cert. för att du ska få flyga eller nån annan för den delen..
    Sunt förnuft o en försäkring A´la SMFF eller "våran" så är jag nöjd..
    Och:ja,du diskuterar med vuxna människor som :

    1.Har ledsnat på byråkratiskt tjafs o vill flyga o ha kul med ett fullgott
    skydd om olyckan är framme( o det har våra betalande medlemmar)

    2. Ståtar med sitt namn bakom signaturen..Jag har väldigt svårt att ta en anonym på allvar men detta är min personliga åsikt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    45
    Jobb
    Fordonstekniker
    Klubb
    Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Hej igen
    Ledsen om inte mitt namn syns, det trodde jag det gjorde
    Jag heter Ulf Höglin, bor i Säter och är alldeles för gammal
    har sysslat med modellflyg i snart 30 år började när jag var 13.
    har aldrig försökt vara anonym .
    (min mailadress har funnits hela tiden och eftersom jag har en teliamail så är jag inte anonym)
    Vad gäller certen så fortsätter vi med proven som tidigare i vår klubb för att få flyga själv.

    Heliuffe

  15. #15

    Standard

    se där, titta vilken bra konversation vi fick till! Ibland måste man shocka lite för att få fart på en bra diskussion...

    Att flygfält har säkerhetsregler ser jag mer som en självklarhet, tillika att de som flyger har en försäkring!

    Vad jag mer konkret menar och vill är att man mer tänker i rc flyg banor när man sätter upp sina fältregler, likså att man tar fram reglerna så de lätt kan tolkas av piloten samt kan anses av piloten och gäster som relevanta och utformade kring sunt förnuft. Vad jag själv anser är att många fokuserar kring piloten och vad han får eller inte får göra, men inga regler vad jag har läst skriver vad besökande får eller inte får göra! Många gånger som jag flygit på fältet å rätt som de är springer 2-4 ungar omkring, eller hundar mm. Jag anser att i fälregler skall även icke piloter eller pilot som ej flyger även skall ha några enkla regler?

    Sen tror jag att de flesta klubbar kommer godkänna RCFF medlem att flyga på sina fält, jag skulle finna det väldigt konstigt om en gäst pilot medlem i RCFF inte skulle få flyga? Huvudsaken måste ju vara att man har en relevant försäkring?

    RC-cert eller motsv tror jag är en process som måste diskuteras fram! Lite som bokis säger att ta ett cert är egentligen bara ett bevis på att man en gång kunde flyga, hur många tar inte körkort idag men imorn åker på fortkörningsböter? Vad jag menar är att man borde dela upp det i två steg, man gör ett prov på säkerheten säg 30 frågor, sen flyger man upp för en kontrollant och erhåller därmed ett utbildningsbevis. Jag tycker att har man kunskap och förståelse för säker flygning så löser sig flygbiten per automatik? Vad tycker ni??

    Oj mycket babblande! Skriv gärna lite om vad ni tycker!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Standard

    Hej alla!

    Styrelsen i SRFK har diskuterat detta internt och med Skalageneralen och just nu gäller att man ska vara medlem i SMFF eller motsvarande utländsk organisation för att flyga på Barkis. Detta gäller även för Skaladagarna.

    När det gäller rc-cert så gäller det fortfarande även om det inte går att ta längre. De som tagit SMFF rc-cert kan fortfarande visa upp det och de som inte tagit det kan inte flyga på Barkis.

    Jag personligen är inte oäven till att ändra på detta i framtiden (man måste anpassa sig till verkligheten), men just nu är det detta som gäller.

    Hälsar
    Georg

  17. #17
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Hej!

    Det var ju tråkigt att höra då får gänget som jag tänkt åka med skrinlägga planerna på Barkaby i år. :cry:
    Hoppas att det ändras snart!
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  18. #18

    Standard

    Georg, hur löser ni problemet med nya medlemmar som vill lära sig flyga hos er men inte har möjlighet att ta ett cert längre? De får ju inte flyga efter att de fått sin nybörjarutbildning? Som jag ser det är detta ett moment 22 för er just nu. Det måste bli svårt att värva nya medlemmar med en sådan regel....
    Mvh
    Peter Ekelund

  19. #19

    Standard

    Tjena Ekis!

    Känner igen din vackra nuna från rcheli.se!

    Jo, du har helt rätt i detta. Dock förlitar vi oss på att SMFF snart kommer ut med nya direktiv för rc-licens som jag tror det ska heta istället för rc-cert. Vi hoppas att detta kommer på plats innan sommaren.

    Gör det inte det så kommer vi under tiden fram till dess ha samma krav som rc-cert hade tidigare och utfärda ett "interims-cert" för att flyga på Barkis. Kalla det ett "SRFK klubb-cert" om du vill tills förbundet tagit fram det nya reglementet. Det gör det möjligt för nya medlemmar att flyga upp som vanligt. Vi har det redan sedan tidigare så medlemmar som just tagit cert kunnat flyga direkt efter uppflygning medan de väntar på att det riktiga certet skickats från SMFF.

    Jag är inte säker på att jag förstått om RCFF har ett eget cert eller inte. Finns det?

    Hälsar
    Georg

  20. #20

    Standard

    Jadu george, men flyger ju såklart lite planka också! Inte bara helikopter. Nej RCFF har inte tagit fram några sådana riktlinjer ännu. Det har diskuterats flitigt fram o tillbaks om dess vara eller icke vara.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •