Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Setup och Plan till 3D?

  1. #1

    Standard Setup och Plan till 3D?

    Efter att jag har hovrat i Fms så skulle jag vilja pröva det på riktigt
    men jag har saknat både plan och kraft

    Vilket plan rec. ni? Shockflyer?
    och så behöver jag en bra setup med prestanda
    Ack? Motor? Reglage?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Ska du köra inomhus så sikta på en lätt setup
    Då är det oftast två celler som gäller.

    Jag tycker att ikarus kärrorna är bra, lätta att bygga och bra byggbeskrivning. Det man lär sig där har man nytta av sen när man bygger egna depronflax.

    Ska du köra utomhus kan nog en Blade från HAB vara bra, de har billiga priser på paket.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    110
    Klubb
    Mfk Albatross

    Standard

    Plan är inte så viktigt, beror mer på piloten, men rätt kärra underlättar helt klart.
    Precis som h_enke skriver så är någon ikarus shockis med lämplig motor runt 20g med och en 2s ack på sisodär 350-600mah blir kanon.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som vanligt slår jag ett slag för Blade - visserligen lite tyngre än t ex Ikarus Shockys men oerhört mycket stryktåligare - vilket inte är helt fel för inomhusflyget - speciellt om man är nybörjare i den grenen...
    Jag har en Blade som är ca: 1,5 år gammal och fortfarande är i god kondition - trots idogt inomhus- liksom utomhusflyg. En depronkärra hade definitivt inte varit flygbar längre - det kan jag garantera. Visst flyger Shockys bättre men en Blade flyger alltid - inte helt oväsentligt tycker jag. Och den flyger tillräckligt bra för de flesta. Behöver lite kraftigare drivlina än en 150 g Shocky men det kan man leva med.
    Jag börjar alltid inomhusflygsessionen med en sväng med Bladen - för att "mjuka upp" utan risk att kärran blir skrot...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard hitta rätt kärra

    många bra förslag blir det.
    hittar du inget du känner är riktigt rätt så kan du spana in Sukhoi 29an på min sida,
    den har hjälpt många att komma i gång med 3D,
    med rätt kärra går det lättare, är den dessutom hållbar o lättfygen, lär du dig snabbare, det kan jag lova.

    hörs Claes M
    www.meijer-models.se

  6. #6

    Standard

    Det blir en Shockis från Ikarus,edge eller extreme

    Har även :
    90W på 20g
    Lipo 11,1v 460mAh på 32g
    Servon på 18g
    Mottagare på 6g
    10A Esc på 15g
    --------
    91g
    Åsikter om vikten? Vad väger planet tomt?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Vad är det för motor du har valt?

    Är vikterna du har angivit uppgifter från tillverkarna eller har du vägt de själv?

    Det brukar nämligen dra av några gram när de anger vikter nämligen :P

    En sak till, har du tänkt att flyga inomhus? För om du bara har tänkt att flyga ute så är inte vikten lika viktig, eftersom att modellen inte behöver flyga lika långsamt då.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Pröva gärna Ikarus shockisar i Aerofly Professional Deluxe-simulatorn också (helt verklighetstroget faktiskt). FMS-ger inte den riktiga känslan för 3D-flyg.
    Det kan kännas surt att betala 200€ för en simulator - men för mig har det sparat mycket pengar (har inte totalkvaddat något av mina plan). Dessutom är det bra att lära sig nya manövrar i litet långsammare takt (på bättre simulatorer kan man sänka hastigheten när man övar).

    Hoppas du har tillgång till en bra hall i Borgå, du kan ju alltid köpa en metanolkärra också, Hangar 9 Twist 3D 40 bygger du ihop på ett par kvällar, den ryms färdigt monterad i bakluckan och hovrar bra med en tvåtakts 46:a, för obegränsad vertikalprestanda kanske något större motor.

  9. #9

    Standard

    Hallar finns det här i Borgå så det är inget problem

    H_enke vikterna på sakerna är från tillverkarens hemsida så de kan variera.Innohus kommer jag att flyga lika så utomhus.
    Motorn är från Bluebird och den heter BLM-4mm– KV 1,600.

    Länk till bluebird för mera data:
    http://www.blue-bird-model.com/USA/index2.htm

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    154
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Linköpingseskadern, Bigglesklubben, Malmens MFK

    Standard

    Okey, då får du nog räkna på några gram för att det ska stämma :P Men det rör sig nog inte om så mycket.

    Jag skulle ha byggt modellen så lätt som möjligt, det gör att modellen går att flyga långsammare vilket gör att hallen känns "större".
    Om du har möjlighet så testa att köra med 2cells någon gång om du märker skillnad, ibland gör man det, ibland inte! (för viktens skull)

    Varför väljer du en av de "äldre" shockisarna föresten?

  11. #11
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Casimir, du gjorde mig sugen på en inomhusmodell (3D)!

    Har hittills flugit ute, men med höstens väder (en snöfri, regning och blåsig december) så har mitt nya hydroplane inte fått mer än ett par flygningar och metanolplanen slumrar i sitt förråd. En fördel är att jag är lärare och har nyckel till en gymnastiksal som ligger 200 meter hemifrån. Började tänka på att jag kan åka dit alldeles gratis när salen inte är uthyrd (t.ex. hela jullovet).

    Har en extra 4-kanalig lättviktsmottagare (Hitec Feather)
    4 microservon
    och 2st 840 mAh 3-cellers LiPon

    Tänkte om jag kanske skulle komma litet billigare undan genom att använda dessa saker - eller är 2-cells Lipo att föredra då man flyger inomhus?

    Beställer helst mitt inomhusflyg från Finland, men tips från svenska sajter mottages också.

    Vad tror ni om följande flygplan? (tyvärr ingår en borstad motor, har redan ett passande fartreglage för den motorn, behöver bara en mindre 2-cells LiPo) vad tror ni om den medföljande 370 5:1 växlade motorn? Går det eller ska det vara borstlöst?
    http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...356&grpid=5006

    Tar gärna emot fler förslag på inomhus 3D flygplan +setup

  12. #12

    Standard

    Här har du ett gäng lätta goa kärror..
    Gjorda av hårdare inte fullt så lätt skotad depron...

    http://fullkontroll.se/advanced_sear...=donuts-models
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  13. #13
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Hade förberett mig på flygning och laddat mottagarack, glödack och startern och åkte ut till fältet på förmiddagen (det verkade lugnt och uppehållsväder). När jag kom till fältet blåste det hårt och regnade. Iofs, visste jag nästan att det inte skulle bli flygning redan igår på kvällen (klarar nog blåsten men inte regn i sändaren) blev förbannad och beställde GreatPlanes-modellen http://www.sabe.fi/hobby/index.php?p...356&grpid=5006

    Så nu får vädret vara hur det vill - nu blir det inomhusflyg :-)

  14. #14

    Standard

    Skillnaden på Great planes shockflyers är att de är lite tyngre och större.Så de kräver en lite större hall att flyga i.

    PÅ Smf hittar du många trådar om just Turmoil om du söker.
    Annars verkar de flesta vara nöjda med Gp flatout serie.

    Själv kommer jag att välja någon av dessa modeller från Ikarus:
    http://www.karkkainen.com/index.php?...11106&limit=30

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rättvik

    Standard

    När någon har köpt en profilmodell i vår klubb så kalkerar vi genast av den och bygger egna efter mallarna.
    Så när originalet är borta bygger vi nya för sådär 25 spänn (depron o lim).
    Efterb det är det mycket lätt att komma med egna justeringar på modellen.
    Jag som är sämst på inomhusflyg har gjort en egen modell som jag tycker bättre passar mig som nybörjare.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Snodde ihop en Mustang Sally från Östling - http://web.telia.com/~u22511224/index.htm - denna vecka och provflög inomhus i e m. Detta är nog den bästa "Shockyn" jag flugit - kan absolut rekommendera den ! Mycket lättflugen, inga hyss, snörräta rollar, kniveggslooping (ja, halv i vart fall), hovrar mycket stadigt.... Min väger flygklar 165 g inkl 2S460 men den vikten går nog att pruta 15-20 g genom att välja andra komponenter. Nu väntar jag bara på nästa inomhusflygning.
    Och det blir bombis en till - med lättare komponenter ..
    Kan inte annat än rekommendera denna ! Mycket lättbyggd - inga konstigheter ! Tror att ett lättbygge med en Axi 2203/46, 5 g servon, liten MZK Penta mottagare och t ex Jeti Advance 4 skulle kunna bli helt super !
    Och ni kan skippa landstället...det blir bara en aning hårdare landningar.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Igår beställde jag en shockflyer från Ikarus.
    Kommer säkert år 2007

    Sundqvist Johan har du fått din Turmoil redan? Provflugit?

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Provflög modellen i dag faktiskt. Och du hade så rätt angående vikten. Körde med den medföljande borstade originalmotorn och 3-cells 840 mAh LiPo. Lättare setup kan man ju ha för inomhusflygning :-) (Har tyvärr ingen bra hushållsvåg så jag vet inte vad åbäket väger). Gymnastiksalen i skolan där jag jobbar är en helt vanlig gymnastiksal.

    Körde först omkring på golvet, modellen svänger brant och bra tack vare sporrhjulet. Roderutslagen är enorma – enorma roderytor med 65 graders utslag på high rate. Ökade farten varje varv och gav litet höjdroder utan att modellen lättade. Fick gasa på ordentligt innan jag fick upp den i luften, och då var farten tyvärr mycket hög. Bara att dra höjd och sätta den i harriervinkel genast och svänga sig runt med sidrodret i harrierflygning. Fick ta ner den efter varje sväng för att pusta ut. Med den tunga setupen fjädrar kolfiberstängerna i landningsstället ganska mycket, och då frigången är ganska liten slog propellern i golvet vid alla sättningar som inte var perfekta mjuklandningar. Efter ett tag då jag börjat känna mig varm i kläderna landade jag i harriervinkel med för litet motorpådrag på slutet. Landningsstället fjädrade förstås så jag slog av en bit av ena propellerbladet och så lossnade limningen i ena höjdroderhalvan.

    Hödrodret ska jag fixa i kväll och så ska modellen få sin utomhuspremiär i morgon. Kommer knappast att flyga den inomhus mera (för tung), får köpa en Ikarus om jag ska börja med det. Men i morgon ska jag ta och pröva modellens specialitet när jag har obegränsat utrymme – Turmoilen lär klara snäva knife edge loopar tack vare dom extra grejorna på vingen.

    Här en bild när jag kom hem från inomhuspremiären (med halva höjdrodret borta)

    [/img]

  19. #19

    Standard Ska bli kul att läsa vad du tyckte!

    Skriv en rad om hur planet var, gärna efter första kraschen med.

    Har aldrig provat denna kärra utan är helt såld på Blade, trots utseendet, men är intresserad av hur dessa plan är!


    MVH EL-Macko

  20. #20

    Standard Ska bli kul att läsa vad du tyckte!

    Skriv en rad om hur planet var, gärna efter första kraschen med.

    Har aldrig provat denna kärra utan är helt såld på Blade, trots utseendet, men är intresserad av hur dessa plan är!


    MVH EL-Macko

Liknande ämnen

  1. 3D setup till GWS Formosa
    Av Sigun i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 10:12
  2. Plan till setup..
    Av chrisvås i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 21:16
  3. Hjälp med setup till äldre plan
    Av stefan i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 15:52
  4. Setup till Fantastic
    Av Mats i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •