Reklam

 
Sidan 7 av 9 FörstaFörsta ... 23456789 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 172

Ämne: KMP Hawker Hurricane MK IIa

  1. #121

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    De e ju ett alldeles fantastiskt jobb ni lägger ner på era kärror. Fy (ursäkta uttrycket) fan va snyggt det blir. Man är ju inte lite avis heller.

  2. #122
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Saito original, hmm. Då passar den kanske inte till en OS 120 III Surpas då? Funderade annars på Dubro med gummi uppning
    Tycker dom verkar rejäla när jag kikat på dom i katalogen PDT_Armataz_02_27
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #123

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag vågar inte svara på om de passar en OS, men mest troligt är nog att de inte passar varandra. :?

    Jag har en Dubro gummiupphängd motorbock på min Bücker Jungman med en OS 70 Surpass. Och det fungerar bra. Det är, som du säger, en rejäl motorbock. Men jag har lite problem med att bultarna, som håller fast den mot motorspantet, vibrerar loss efter en 8-10 flygningar. Men det går att lösa med lite loctite skulle jag tro.


    Göran

  4. #124
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då får det nog bli en sådan.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #125

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Din P47a kommer ju att bli värsta lyxkärran! PDT_Armataz_02_11

    Men det ansågs fullskala kärran också vara. Så du har redan börjat göra den riktigt skalenlig! PDT_Armataz_02_43


    Göran

  6. #126
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag hoppas att jag får till det, lyxkärr, mmm låter flott. Har inte kommit i gång med själva bygget ännu, men har handlat på mig lite smått & gott under dom 4månader det tog att få hem kärran. I kväll är det julfest, med allt vad det innebär. En hoper grävmaskinister,lastbilschafförer och en massa dricka artyman: Hoppas att kunna börja lägga upp en tråd inom några dagar, men i kväll blir det i alla fall inget bygge, kanske morgon kväll PDT_Armataz_02_40 om det inte är :vom:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #127
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Det är inte strejk i hobbyhörnan! Det är bara lite julpysel, håller på och
    fixar till Hurricanen till klubbens årliga Julfika. dvs. strycker linnet på
    vingarna fria från rynkor(Himmlar vad det har skrynklat till sig PDT_Armataz_02_28 ),
    Målar små tomtar och pepakaksgubbar på kroppen. Nej visst ja det var
    julkorten som hade tomtar och sånt.
    Har vässat lite på panelen denna vecka också: Spakar, sladar,
    förvaringslåda, vred till nödluckan och en blyertspenna som går att
    skriva med. PDT_Armataz_02_29
    Håller dessutom på att trilskas med att göra Manualen: Flying Controls i
    scala 1/6. Jobbigt att räkna ut så utskriften kommer rätt då man kör
    baksidan av arket genom skrivarn.

    Ja Ja Göran. Det kommer bilder senare. Läge för gruppbild i lokalen kanske?? B 25, Spitt och Hurricane sida vid sida på mini Z banan.
    /Nalle

  8. #128

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jo, det skulle vara skoj med en gruppbild på våra kärror på körbordet! PDT_Armataz_02_43


    Göran

  9. #129
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 153
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Läge för gruppbild i lokalen kanske?? B 25, Spitt och Hurricane sida vid sida på mini Z banan.
    Tror Spitfiren får stanna hemma ikväll. Håller på att spackla och slipa runt kanonerna.... och hinner inte tömma ur bilen heller. :cry:
    Men packat är redan DVD-spelaren, några filmer och en stycken luftburk!! Vi ses ikväll!

  10. #130
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Vi får väl klippa in ett kort på din spitt i efter hand då.
    Ses ikväll.
    /Nalle

  11. #131
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Ompa skrev:
    Saito original, hmm. Då passar den kanske inte till en OS 120 III Surpas då? Funderade annars på Dubro med gummi uppning
    Tycker dom verkar rejäla när jag kikat på dom i katalogen
    Hej Tomas.

    Jag kollade upp hålmönstret för OS och Saito-motorerna och det är klar att det ska skilja, vad annars?

    Det skiljer 1mm både i läng och bredd.

    Här är måtten för OS http://www.osengines.com/engines/dimension-metric.html

    och måtten för Saito http://saito-engines.info/specifications.html
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  12. #132
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE
    Ompa skrev:
    Saito original, hmm. Då passar den kanske inte till en OS 120 III Surpas då? Funderade annars på Dubro med gummi uppning
    Tycker dom verkar rejäla när jag kikat på dom i katalogen
    Hej Tomas.

    Jag kollade upp hålmönstret för OS och Saito-motorerna och det är klar att det ska skilja, vad annars?

    Det skiljer 1mm både i läng och bredd.

    Här är måtten för OS http://www.osengines.com/engines/dimension-metric.html


    och måten för Saito http://saito-engines.info/specifications.html
    //TomasE
    Hej Tomas.
    Det lutar nog i allafall åt ett DuBro motorfäste, någon gång efter jul ops:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #133
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Ja ha. Då var det dax för en liten läges rapport. Föregående vecka var
    rätt lugn på byggande. Målet då var att fixa till det sista på panelerna och
    provmontera dom så att hurricanen och D.Moore kunde visas upp på
    klubben Lucia fika. En som också var där och visade upp sig var Görans B-25.
    Och för er som inte smygit iväg och kollat in byggtrådarna som
    Göran alias Sweeper har under sina inlägg, kommer här en bild på skönheten:

    Snabbfakta: B-25J Mitchell, Ritning av Nick Ziroli, Byggs efter orginalet
    Brifefing Time och har en spännvid på ca 2.55m PDT_Armataz_02_43


    Höger sidopanel, nästan klar saknas lite småsaker samt dekaler om
    nödöppning av dörren. Här ser man linjalen samt även en fungerande
    blyertspenna. Nu får paneler och inredning ligga och vila sig till den
    slutgiltiga monteringen ska äga rum.


    Pga av att jag flyttar fram radioplattan så långt det går, för att ge plats åt
    D.Moores ben, gör jag ett hål i brandväggen och stoppar in tanken den
    vägen. Bygger man in tanken, kan man ge sig på att det blir fel på den
    och man får riva halva planet.


    Ny brandvägg under konstruktion. 6mm plyfa.


    Motor inpassning. Jag hade Christers instalation i "Spitt tråden"
    som vägledning. Den rekomenderas varm. Enkelt och smärtfritt.


    Efter lite röj med dremmeln så tittade topparna ut. Saito motor fästet
    var "lite" långt så jag fick flytta tillbaka motorn 8mm och göra nya hål för
    att den inte skulle sticka ut för mycke. Men slutresultatet ser ut att bli bra.


    Påbörjad montering av servon. Långa kablar blir det. Dom ska lödas in i
    DB9 kontakter som kommer att sitta mellan kropp och vinge. Stagen
    mellan servon och Flaps,skev blir kolfiber. Tyckte helt enkelt att orginal
    stängerna såg lite "B" ut och att det vart stiligt då Herr Landberg monterade
    det på sin Spitt. Japp. Ibland får man vara härmapa!! PDT_Armataz_02_29

    Och nu lär det inte bli så mycket byggt före Jul då det ska städas och
    fejas. Men jag vill i alla fall önska er alla en RIKTIGT GOD JUL
    och hoppas att ni får bra och nyttiga RC prylar i paketen.
    /Nalle

  14. #134
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Nalle, vad ska man säga??? Är fortfarande såååå impad av dina paneler.
    Din tanke med DB 9 kontaker mellan vinge och kropp har jag redan annamat faktiskt. Det gjorde jag på ett tidigt stadium. Tror allt att det blir bra med en enda kontakt mellan vingens servon och mottagaren. Gör man bara rätt när man löder i hop kablarna så kan man ju inte koppla fel när man är på fältet.
    Dock en fråga. Hur gick det med cd´n? Har du inte skickat så är det inte brottom med det. Bara nyfiken PDT_Armataz_02_15
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #135
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Db 9 Kontakt ide'n har jag faktiskt ärligt och utan lov stulit från Sweeper. PDT_Armataz_02_11

    Jag kan väl säga/erkänna att den kom till baka igår. Man ska läsa
    ortnamn och inte bara tro man kommer ihåg dom. Du bor inte Karlshamn
    det är vad posten säger (Adressaten okänt) och lika så adressen jag fick
    av dig om man läser den vill säga. Konstigt att dom inte gick på
    postnummret. Men den åker iväg idag igen.

    En fråga som slog mig igår PDT_Armataz_02_16:
    Nu när jag håller på och monterar servon i vingarna undrar jag följande:
    Skevrodren åker ju åt olika håll. När ett åker upp och då åker det andra
    ner. Det är jag på det klara med; Men hur får man två servon som är
    y-kopplade att gå åt olika håll? Eller är svaret så enkelt att jag bara
    monterar det ena servot spegelvänt i vingen? Det är enklare med servo
    installationen i en 1/5 Touring Bil. Det är bara 3 servon. Här blir det
    8 servon som ska leka tillsammans. (kanske 9 om nu huven ska bli öppningsbar)
    /Nalle

  16. #136

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag får väl visa att jag fortfarande lever och har hälsan!

    Och önska er alla en God Jul!

    Nalle, det ser ju verkligen bra ut. Jag får nog komma över och inspektera igen.


    När det gäller de där DB9 kontakterna så har jag i ärlighetens namn snott idén i min tur från en engelsk herre. Och tipset jag fick av honom var att efter att lödning av elkablarna till stiften har utförts OCH kontrollerats, så förankrar man dem med epoxy uppblandat med microfiber som man smetar in mellan lödpunkterna. Detta för att säkerställa så att stiften inte kan vibrera. Jag har även satt dit krympslang över respektive stift/elkabel. Det var lite pillejobb, men det fungerar suveränt på min stora Norseman.


    Göran

  17. #137
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 153
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Snyggt Härmapa! Men det är ju det som är meningen med dessa byggtrådar, att vi ska lära av varandra. Jag kommer sno lite cockpitidéer av dig så det jämnar ut sig.

    Vad är det för VIDRIG glasburk du har på byggbordet??? FY F-N, hemma ställer vi såna ute, folk som använder sånt få stå ute och frysa. :badgrin:

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    En fråga som slog mig igår PDT_Armataz_02_16:
    Nu när jag håller på och monterar servon i vingarna undrar jag följande:
    Skevrodren åker ju åt olika håll. När ett åker upp och då åker det andra
    ner. Det är jag på det klara med; Men hur får man två servon som är
    y-kopplade att gå åt olika håll? Eller är svaret så enkelt att jag bara
    monterar det ena servot spegelvänt i vingen?
    Helt rätt Nalle. Om servona till skevrodren pekar "åt olika håll", tex mot vingspetsarna, får du rätt utslag med en vanlig Y-kabel. MEN tänk på att servona till flapsen ska sitta åt samma håll. Här får du kolla servoluckorna, jag fick göra ett nytt hål i den ena i Spitfiren. Tydligen ett välkänt "problem" på KMPs modeller enl. Maistro Bokis.

    God Jul å Gott Nytt År!

  18. #138
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hej och tack Nalle.
    Det damp ner något mycket intressant i postlådan i dag. Har som hastigast ögnat i genom dvd´n och hittat mycket smått och gott, mums.
    Hoppas kunna sätta mig i lugn och ro och studera materialet för just min modell lite närmare i kväll. Ska även bygga lite. Kommer med lite uppdateringar på hjulbrunnarna på min modell ikväll. Satt i går kväll och pulade lite.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #139
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Nytt år och nya tag!
    Då mellandagarna ägnats åt att bygga matrum i huset har det inte blivit så
    mycket gjort på hurricanen som man velat. Men nu är jag igång igen. PDT_Armataz_02_30

    Idag var det dax för ett besök i Sweepers bygglokal. Där fick jag chansen
    att prova på att jobba med glasfiber och epoxi. Jag trodde helt klart att
    detta var bland det svåraste man kunde göra, men ack vad jag bedrog
    mig. Fast oftast så brukar det gå bra om man har en lugn lärare och det
    hadde jag. Tack Sweeper för dina goda råd och för att jag fick vara i din
    lokal. PDT_Armataz_02_43

    Det här är vad jag gjorde:Luckor till vingens översida för att kunna
    montera servo och lufttuber till landnings stället.


    Jag började med att klä in vingen i gladpack som skydd. Här var det
    viktigt att den plast som låg på ytan där glasfibern skulle läggas ut var slät.
    Alla väck som lämnas kvar kommer att synas på dom blivande luckorna.


    Sen var det dags att bestämma vad för tjocklekar det skulle vara på
    mattorna som skulle apliceras med epoxit. Jag ( Eller rättare sagt: Sweeper)
    beslutade: 3 lager med 163 grams och ett slutlager på 50gram.
    Klippte ut dom något större än den tilltänkta ytan för luckorna.


    Sen var det dags att få sig en inblick i vad det var som behövdes för att
    kunna blanda denna häxbrygd.Detta är vad som andvändes:
    En våg, ett antal mått för att hälla upp epoxi och härdare i på vågen,
    blandningspinnar,Epoxi, Härdare spatel för att dra ut blandningen på glasmattan
    och HANDSKAR . Dom är mycket viktiga då detta är alergiframkallande
    saker om man har för mycket kontakt med vätskorna samt att det är
    skönt att inte bli kletig om fingrana...


    Och så här vart slutresultatet! Nu är det bara att vänta på att det ska
    härda färdigt, vilket tar ca 24 timmar.
    /Nalle

  20. #140

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    3 814
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är alltid trevligt med trevligt besök i lokalen! Så du är välkommen tillbaka!

    Och jag måste ju säga att Nalle är väldigt läraktig. Fick bara ta om det 5 gånger innan han förstod att man inte skall dricka det man blandar ihop när man har med epoxi att göra. Han pratade något om att göra avgjutningara av halsmandlarna..... PDT_Armataz_02_08

    Nej allvarligt talat. Det ser väldigt bra ut. Och när åkte därifrån så hade härdningsprocessen börjat ta fart. Och det kommer att bli ett bra ämne för en lucka! PDT_Armataz_02_43


    Göran

Liknande ämnen

  1. E-flite Hawker Hurricane till bra pris
    Av Hartmann i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 17:23
  2. Renovering av Hawker Hurricane desert rat
    Av matbos i forum Byggdagboken
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 20:23
  3. CG på en Hawker Hurricane 1.26m spv...
    Av AndreasXX i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 20:59
  4. KMP Hawker Hurricane
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 22:52
  5. KMP Hawker Hurricane
    Av B-25 i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •