Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Montering av Hacker Superzoom 4D

  1. #1

    Standard Montering av Hacker Superzoom 4D

    jaha. Varför skulle man vilja ge sig in i ett montage av en sån här skapelse då?

    Citat från RC groups:

    "I was stunned at how quickly I had this bird under control even
    though ive never flown 3D before! I even had it in a solid 3 minute
    prophang for a pack.This thing flies like on rails, its unbelievable."

    Joho Sånt har vi ju hört förr. Men nu är de så att jag dessutom är totalt såld på EPP.

    1: Enkelt att jobba med (Väldigt enkelt)
    2: Enkelt att laga (Väldigt enkelt)
    3: Luktar gott (Väldigt gott)

    Utgångsläge:



    - Setup:
    * Motor HET Typhoon micro 15/10
    * Reglage TowerPro BMC 30A
    * Servon. AM budget
    * Mottagare AM 4kan
    * Prop (att börja med) 10x4.7
    * Acc Varierande från 1ah-1,7ah Lipo
    * Monteringstid 4 kvällar. Snitt 3h=12h totalt
    (40% av tiden går väl åt att leta verktyg och annat smått och gott)

    Hacker är kvalitet och "alla grejjor ingår" policy.
    Har man motor, radio med tillbehör, acc så är det bara att sätta ihop.



    Första uppgiften blir att limma ihop vinghalvorna. Ritningen föreslår CA (i kanterna) till denna prekära uppgift.
    5 minuters epoxi för min del.



    Som förstyvning till vingar och kropp följer det med aluminiumstänger. Nu tycker kanske vän av ordning att man skall ha kolfiber. Jo. Jag också fast (det är alltid ett om, men, fast) efter att ha läst på en aning om EPP, kolfiber vs aluminumstänger så föll valet på de medföljande materialet.

    1: Mina kolfiberstänger jag hade hemma var inte långa nog.
    2: När man sätter planet i backen, utan att tanken var att göra det, i motsats till landning så lättar aluminiumstängerna från EPP'n utan att göra större skada. Kolfibern har bättre fäste och demolerar mera=går åt mer smältlim när man lagar.



    Sagt och gjort. Reinforcement in progress. Man skär en ca 3-4mm djup skåra i materialet med vass kniv, (kirurg helst). I med stången. Fungerade utmärkt att trycka ner med huvudet på en reguljär mejsel av mindre modell.



    När jag satte ihop min Reno Mustang http://www.rcgroups.com/forums/showt...t=reno+mustang
    lyckades jag "glömma" att sätta dit förstyvningen på ovansidan. I denna ritning så är dock detta steg med. (Jag satte dit överbliven stång i mustangen i kroppen=bra taktik)

    Först måste man ju mäta ut var man skall karva. En eksockel funkade bra. Har inte så långa stållinjaler..



    Same procedure as last...



    Dags för sidolisterna. Dessa satte jag dit med CA lim och borstade på med accelerator. En enkel procedur med de verktygen. Å andra sidan hörde jag ryktesvägen att acceleratorn var extremt cancerframkallande..
    Försökte hålla näsan i en annan riktning. Jag tog ca 10 cm i taget och ett lättflytande CA.



    Tvärtemot vad jag hade tänkt mig så skulle sidoförstäkningen av aluminium in i sidolisterna. Jag hade väl tänkt att sätta dom i själva kroppen.



    Om man nu tar en titt, efter att ha satt ditt sidolisterna, framifrån så ser det ju nästan ut som om att man skulle kunna få dit en motor!



    Och varför limmas det smältlim som gångjärn på höjdrodret?



    Hm. Jo. Det är helt enkelt manualen/ritninges fel! Fena och stabbe är gjort i depron. (Hur f*n kan man hitta på det när man gör allt annat i EPP?). Jag "råkade" i all iver,(manualen brukade föreslå antingen CA eller 5Min epoxy i de olika stegen men här var det tydligen ett svart hål) när jag skulle limma dit "superhinge" bestående av ngt glasfiber och sprutade på CA....Jo..Såg ut som om min kära fru stod och kokade potatis...På mitt höjdroder! Å hur hittade hon upp till modellhörnan?

    Det här var ju då tanken. Såg tipset i nån RC spalt. Ser ju ganska bra ut. Problemet var att limmet blev stenhårt när det torkat. Kanske finns mjukare lim? Det här var dock som sagt alldeles för tok för hårt. Jag redde ut det hela med packtejp.



    Packtejpen syns här lite grann vid montering av höjdroderkopplingen.



    Dags för att förbereda för sidorodret. Gillar verkligen ide'n med riktiga gångjärn.



    Och så får man sätta i gångjärnshänget i andra ändan, i själva rodret Gick smidigt då måtten var utsatta på ritningen. Var bara att ta linjalen och rita av.



    Och i med gångjärnet, Voila!



    Under tiden limmet torkar kan man ju fundera över motorinfästningen..



    och servo-val. Jag bestämde mig för, efter mycket funderande, använda AM's budget servon som skall dra 1.1kg. Mer passande kanske är de på bilden som drar 2.5kg. Varför gjorde jag detta valet?

    1: 2.5kg servorna passar mitt nästa projekt.
    2: BEC:en i fartreglaget pallar kanske inte med 2.5kg servon, dumt och chansa..



    På skevroderservot skall en förlängare sättas dit. Nu förslår ritningen helt sonika att man skall endast limma dit förlängaren med CA...Tyckte det var passande att dra dit ett par skruvar också.





    Skevroderservot på plats.



    Och nu börjar det faktiskt likna något.



    Roderhornen för skeven på plats.



    Motorn fastsatt i brandväggen med ett par skruv. Tror det räcker med två.



    Motorn färdig för limmning i kroppen. Manualen föreslår även här CA. Tog naturligtvis 5 minuters epoxi i stället.



    Nu vart det en hel del funderade. Det är 2 graders inbyggd sidriktning i motorfästet. Det manualen föreslår resulterar i att sidrikningen blir framifrån sett, åt vänster. Tyckte det verkade fel då jag hade för mig att
    det brukar vara åt andra hållet.

    Saken diskuterades i denna tråd:

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=109900

    Vilket resulterade att jag gjorde tvärt emot manaualen och högerriktade.





    Två graders högerriktning kan skymtas här.



    Elektroninken på väg att monteras.



    Höjd/sida färdigmonterat. Inga konstigheter. Ritningen hade mått utsatt.



    Färdigt för provflygning. Jag har inte satt dit landställsdelarna i EPP då jag funderar på att ev. göra skidor.



    /Håkan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Håkan,
    Fina bilder och trevligt skrivet - sånt vill vi se mera av !
    Även jag gillar EPP till denna typ av kärror - då vågar man testa gränserna lite mera. Sen kan man ta fram sin "fina" balsakärra och tuffa runt med då reflexerna sitter där dom skall..
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tjusigt!

    Men jag tycker absolut att du ska använda en prop-saver.
    Jag har sett många EPP plan gå i backen och allting utom nosen klarar sig.
    Motorerna är så starka att vridmomentet vrider sönder nosen om man inte hinner få ner motorvarvet, det problemet slipper man till stor del med en prop-saver.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Tjusigt!

    Men jag tycker absolut att du ska använda en prop-saver.
    Jag har sett många EPP plan gå i backen och allting utom nosen klarar sig.
    Motorerna är så starka att vridmomentet vrider sönder nosen om man inte hinner få ner motorvarvet, det problemet slipper man till stor del med en prop-saver.
    Förordar också propsaver! Men har inte hittat ngn som passar den axeln (5mm och gängad).

    /Håkan

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hmm.. Om jag inte är alldeles ute och cyklar så har väl Typhoon 15/10
    en 3,2 mm axel? Och din gängade 5 mm axel är en lös adapter?
    En sån här?



    I så fall skulle du ju kunna använda en prop saver för 3,2 mm axel.

    Hmm.. Jag har köpt sådana av Ove på Air Media men jag kan inte hitta den på hans webshop, maila och hör med honom för den är riktigt smart, bara att skruva på axeln och sen hålls proppen på plats av en o-ring.
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Stämmer in i hyllningskören bara:
    Trevlig läsning o mycket bra foton!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Standard

    Upptäckte när jag vaknade:

    1: Inget regn !
    2: Ingen blåst !
    (Vad f*n har hänt)

    Ut med halva hangaren inklusive SuperZoom:en för junfruflygning.
    Kan bara hålla med honom jag citerade i början av byggtråden.

    Video med det riktiga ljudet. (Inget påsmetat hårrockalster) Och sparsamma kommentarer av kameraman samt pilot. (Piloten hade skrattet i halsen under den roligaste upplevelsen på länge)

    [ame]http://media.putfile.com/Syper-Zoom-Maiden-Flight[/ame]

    Inte Hanke och Bokis kavlitet men ett hum om hur den flyger iaf.

    /Håkan

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Hmm.. Om jag inte är alldeles ute och cyklar så har väl Typhoon 15/10
    en 3,2 mm axel? Och din gängade 5 mm axel är en lös adapter?
    En sån här?



    I så fall skulle du ju kunna använda en prop saver för 3,2 mm axel.

    Hmm.. Jag har köpt sådana av Ove på Air Media men jag kan inte hitta den på hans webshop, maila och hör med honom för den är riktigt smart, bara att skruva på axeln och sen hålls proppen på plats av en o-ring.
    Tack för tipset! Satte på proppsaver 3.17mm. Hade liggandes hemma. Fast det var inte helt trivialt att få av adaptern. (Var så illa tvungen då proppen behövdes bytas)
    /Håkan

Liknande ämnen

  1. Hacker A30-12XL. Propelleradapter lossnar.
    Av Mattias S i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 23:27
  2. Hacker eller Axi
    Av Kai.Ø i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 06:21
  3. Montering av Goldwing MX-2
    Av K-dala Anders i forum Byggdagboken
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 00:09
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •