Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Depron, vingprofil

  1. #1

    Standard Depron, vingprofil

    Hej på er, jag har inte hållit på med detta speciellt länge, så kanske ni har några bra tips/förslag osv.

    Jag har en hemmabyggd depron modell (bygger på foamyfactory's 3Dx, men med en del mods). Jag har byggt den med 6mm depron, och har en helt platt vingprofil, som de flesta sådana här modeller verkar ha, när man har en platt vingprofil så blir den lite hoppig osv utomhus i högre farter (inomhus, där man helt naturligt måste flyga långsammare så är det inte alls några sådana tendenser, fast å andra sidan så är det inte så lätt att flyga den jättelångsamt heller då den är ganska tung i jämförelse med många "köpemodeller" med elektronik för 2500:- ;-) ), och jag undrar vad jag enkelt skulle kunna göra för att iallafall minska på denna hoppighet, då min förhoppning är att kunna flyga lite mer åt aerobatik, dvs flyga lite "renare" med modellen än att endast flyga 3D med den. Det jag funderar på är att iallafall slipa ner den främre kanten på vingen så att den iallafall inte är helt platt skuren, utan lite mer spetsig alt rundad, låter det som ett sätt som kommer att minska hoppigheten, eller måste jag helt enkelt bygga om vingen med en mer riktig vingprofil, för att uppnå det jag är ute efter ? Hur bör man göra då om man gärna vill bygga en sådan vinge i depron och inte vill att modellen skall bli för tung ?

    Gärna ett exempel i form av en bild på hur mkt man bör slipa/"vässa" vingframsidan om det nu är det som är bäst att göra

    lite data om min modell, om det kan vara till någon vägledning:
    vingbredd : ca 88cm (modellen skall igentligen vara ca 94 cm, men blev lite nedskalad då jag skrev ut ritningen jag utgick ifrån)
    Har även lagt till kroppssidor mm på modellen, och lite annat för att minska på stjärtpartiets "twist" tendeser
    Bortslös motor, 12amp fartreg, 3cells, vill minnas att detta ger ca 80W, helt ok drag faktiskt, har tom flugit med den i en del vind ;-)
    Vikt : mellan 270-285 gr (beroende på ifall jag anv landningsställ eller ej)

    På det hela taget väldigt nöjd med den, men pricken över "i" hade ju varit om den inte blev så hoppig när man "drar på" ...

  2. #2

    Standard

    Jag har byggt en kärra med vikta 3mm depronvinge.
    Kolla på http://www.aeroplaza.nl/ för "ritningar"

    Den flög inte men det berodde mera på spakföring än vingen.
    Ligger här ihoplimmad o väntar på att få tillbaka grunket i sig igen.
    Dessa vart tranplanterade till annan friggohög som flyger fortfarande.

    Göran

  3. #3

    Standard

    Jag har byggt några olika depronplan med "riktig" vingprofil som flyger riktigt bra. Den som ligger närmast till hands för din motor är nog en Extra 300 men den är rätt hysterisk att flyga och det var kanske inte det du ville ha. Med mindre roderytor/utslag kan jag tänka mig att den funkar för finflygning. Vingen är busenkel att vika ihop. Byggtråd finns här:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...entMainTopic=2

    Vill du ha en aerobatik-kärra i depron rekommenderar jag den här:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11
    Men då är jag rädd att din motor inte orkar hela vägen... Vingen är byggd på samma sätt som i Extran.

    Lycka till!
    /Tommy

  4. #4

    Standard Tack !

    Tack för era svar !

    Jag är nu halvvägs igenom ett bygge av "Raven" på http://www.aeroplaza.nl/. Lite krångligare än de två tidigare depronkärrorna jag byggt, men med lite tur blir det en satans läcker liten modell ;-).

    Vilken modell byggde du, vilken setup hade du i den, och vad vägde den flygklar ? (troligen köper jag en ny setup för denna modellen, "HiModel 1534KV borstlös Motor med 18A reglage" ifrån HAB för endast 439:-, och ev kör den på 2 celler, bör ge tillräckligt med drag för denna lilla modell ;-) )

  5. #5

    Standard

    Jo jag byggde Raven oxo. Ser finfin ut. Jag hade en byggsats CD-motor i min. Vikten kommer jag inte ihåg. en 170-220 gr sådär.
    Motorn på insidan av motorspant. Batteri ovanpå vingen längst fram. Skevservo mitt ivingen på ovansidan "i cockpit". Höjd-sida i rumpan på piloten. ;-)
    Lycka till.
    Göran

  6. #6

    Standard

    Ok, jag har precis köpt mig en liten GWS bortslös motor (helt nya motorer skulle jag tro att de är och ruggigt billiga, 199:- i hobbybutik i göteborg, har dock ej testat än den än, men jag vill minnas att den skall ge ca 70-80watt med 2 celler LiPo och 8040 propeller, vikt ca 27gram), det jag väntar på nu är att mina beställda servon skall dyka upp på posten, och så tänkte jag vara lite "duktig" och måla modellen så att den ser fin ut.

    Har du flugit din än ? Hur flög den ? Har du provat den i vind eller endast helt vindstilla ?
    Motorn du använde, vad heter den, vad anv du för acc och propeller ?
    (kul att veta hur snabb osv modellen då blev).
    Saken är ju den att modellen ju är väldigt liten och det känns som att det kan bli ett problem om den är alltför snabb när den är så liten :roll:

Liknande ämnen

  1. Bra halvsymmetrisk vingprofil ??
    Av Thomas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 21:42
  2. Vingprofil till en pylonracer?
    Av Kaptenklister i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 20:41
  3. depron
    Av LAMEandre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 23:41
  4. Vingprofil på Kyosho trainer 40
    Av jre i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 18:34
  5. Vingprofil
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 10:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •