Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilket lim?

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard Vilket lim?

    Tja Noobfrågorna haglar

    Vilka/vilket lim använder ni till att sätta ihop era plan med, alltså i balsa/plywood. Vanligt vitt trälim var det någon som sa, funkar det? Är det skillnad om man ska ha el eller soppa plan så inte limmet blir upplöst?

    Eller kanske hellre tips på lim man absolut INTE ska ha
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  2. #2

    Standard

    Jag bygger kit med trälim, använder CA sparsamt till specialare som gångjärn och att härda gängor med.
    Brandvägg, landningsställinfästning, limma ihop vinghalvor, stabbe/fena limmas med 30min epoxy.

    Ska du knacka ihop en ARF behöver du endast epoxy och lite tunn CA, men bygger du ett kit rekommenderar jag trälim.

    För att bränsleskydda oklädda ytor värmer du upp lite epoxy (som blir lättflytande i uppvärmt tillstånd) och penslar på med en liten pensel.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Sound Designer
    Klubb
    Vallentuna modellflygklubb

    Standard

    T5!

    CA till att "Härda gängor" Nu blev jag nyfiken!!

    Berätta mer!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    När man ska dra skruv i trä så fungerar det fenomenalt bra att först borra lämpligt hål, sen droppa någon droppe CA på hålet och efter det dra i skruven.
    En träskruv rakt ned i mjuk balsa sitter inte så bra, men dragen i CA-härdad balsa så sitter den bra

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Oj, glömde svara på huvudfrågan!

    Jag använder CA när jag bygger med trä. Både tunn, medium och tjockare sådan. Medium och tjock ger dig lite mer tid att rätta till saker, och man kan även fylla lite med dem genom att droppa på och sen ha på lite sågspån.
    Fördelarna med CA är att det torkar fort och är väldigt lätt.
    Det kan dock vara lite otrevligt att hållas med. Använd i ventilerat utrymme. Och sitt inte och stirra rakt ned i limfogen, för rätt som det är så pyser det till och sen får du giftig ånga rakt upp i synen. Mycket otrevligt och inte bra för hälsan.

    Vitlim är så pass billigt så att en stor tub bör finnas i var mans hem!
    Funkar finnemang som lim om man har lite tid på sig.
    Nästan behagligt att sitta o peta med, luktar också träslöjd.
    Det är starkare än man tror också. Ju tunnare lager ju snabbare torktid (och bättre fog?). Så ta inte tuben och mosa på bara. Utan lägg en klick vid sidan om och lägg sen på med tandpetare eller glasspinne.
    Vitlim är lite tyngre än CA, men inte alls lika giftigt och eländigt.
    Det är billigt, men har lång torktid.
    Och vitlim löses upp av bränsle.

    PU-lim är dyrare än vitlim men kan inhandlas på samma ställe.
    Har faktiskt aldrig använt enbart denna o limmat med. Se nedan.

    Ett litet limtips!
    Blanda vitlim med PU-lim, vispa runt lite grann, lägg på och låt torka.
    Det går bra att fylla med denna kombination då denna kombo sväller en hel del. Går att hejda med maskeringstejp.
    Och fogen blir stenhård!


    Sist men absolut inte minst EPOXY!
    Limmets lim. Fogarnas konung.
    Tvåkomponentslim.
    Både billigt o dyrt. Finns en rad sorter med olika lång härdningstid.
    Biltemas hurtig-epoxy (blåa tuber) tycker jag funkar riktigt bra. Har haft bättre lycka med denna än Clas Ohlsons. Biltemas fog blir hård medans jag som bäst får till en gummiaktig yta med Clas Ohlsons.
    Biltema säljer tyvärr inte sin epoxy i spruta dock... Så det blir en del sölande med korken.
    Hobbyhandlarna har den bästa epoxyn, men också den dyraste.
    Epoxy är tungt, riktigt tungt. Finns i flera otrevliga dofter, 5-minuters epoxyn har en tendens att lukta kattpiss medans en 14-timmars-variant jag hittade (lång härdingstid men starkt utav helsike) luktade mer åt gammal-jobbar-strumpa-hållet.
    Epoxy är giftigt utav bara satan. Allergiframkallande. Det borde vara stora döskallar på dessa tuber o flaskor (nu är det bara små ena..).
    Jag rekommenderar att du använder någon form av skyddshandskar när du sysslar med denna, självklart är jag inte så duktig själv. Brukar dock alltid komma på tanken när jag suttit o sölat och fått eländet på händerna.
    Epoxyn tål allt du kastar på den i bränsleform.


    Som du ser så har alla lim olika egenskaper. Jag kan inte rekommendera något lim utöver de andra.
    Du kommer upptäcka att det är bra att ha en av varje sort.
    Men om jag vart satt på en öde ö och bara fick ta med mig en limtub så skulle jag plocka med mig vitlimmet och FÖRSÖKA smuggla med mig en tub PU-lim också! ... Som tur är så är den tuben oftast mindre...
    Vitlimmet funkar på allt. Det gör även epoxyn, men denna är som sagt rätt tung.
    CA-limmet fräter rakt igenom cellplast!
    Det finns nu sk "foam safe" varianter av CA-lim. Men är du osäker på ditt CA-lim är av sådan sort så prova på en spillbit först

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    312
    Klubb
    MFK LOOPING GÄVLE

    Standard

    Phet nice med forum 8)

    Thanx, känner igen den där jobbstrumalukten från 6min epoxyn.........
    /Heda

    NYBÖRJARE
    Kyo Edge 540 inte så farlig som man tror...
    Raptor 30 noooobie !

  7. #7

    Standard

    Wåfflan, Om du tex monterar servon i tunn plywood eller i balsa så drar du först i skruven, sen skruvar du ut den och droppar en droppe tunn ca i hålet.
    Nu har du ett gängat hål som är förstärkt så du kan skruva i och ut skruven hur många ggr som helst utan att träet trasas sönder.

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kan varmt rekomendera Cascos ute trä lim, den varianten med röd kork. Detta lim är aningen starkare än det klassiska trälimmet från Casco. (Svarta korken) Använder det mycket, blir även hygglit hårt så det kan slipas.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Vilket lim?
    Av Timtimtim i forum Elmodeller
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-12-26, 23:56
  2. Vilket C på accarna?
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 12:56
  3. Vilket väder
    Av fredrikb i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 17:11
  4. Vilket gyro ska man ha?
    Av flygaren_93 i forum Helikopter
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 16:31
  5. Vilket plan
    Av Subaru i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •