Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Byggtråd: Brian Taylor's Vought OS2U Kingfisher

  1. #21
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Kul att se det driver på. Ang plankning med hela flak så har jag själv gjort det på en Top Flite P-51, där rekomenderade Top Flite att man skulle planka lika mycket i taget på varje sida, alltså inte göra hela ena sidan klar. Förvisso var detta vingen och endast vissa delar av kroppen. Då minimerade man risken för skevheter. Och jag märkte inget konstigt med den. Den gick dock hädan för några år sedan, dock inte genom flygning utan genom flyttning, suck
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #22

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det är inga problem med att helplanka en kropp. Var bara noga med att välja balsa flak med ungefär samma styvhet på båda sidorna av kroppen annars finns det risk för att det blir som den gula böjen.

    Du kan även "mjuka" upp balsan med ammoniakbaserat fönsterputsmedel. Spruta på hela flakbiten på den sida som skall vara utåt. Vänta någon minut eller två. Limma dit den på plats med trälim på spanten och CA lim i skarven mellan flaken. Det ger dig även en möjlighet att kunna justera de där tiondels millimetrarna så att flaken ligger exakt kant i kant. Du kan även lägga en droppe på kanten av flaken mot spanten. När du är nöjd med hur det ser ut kan du använda en varmluftspistol och försiktigt värma bort fukten ur flaket.

    Jag gjorde så på B-25an. Det fungerar mycket bra.


    Göran

  3. #23
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    En mycket trevligt skriven byggtråd du skapar Zeno. Keep up the good work.

    Beteckningen B-25 som Göran skrev betyder: Banankrop i 25 ْْ vinkel.
    /Nalle

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jo, jag tänkte ge mig på lite 3-D flygning med den så det är väl lika bra att se till så att den svänger snabbt! PDT_Armataz_02_11

    Göran

  5. #25

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno
    .... Vilket leder mig till en fråga....
    Enligt byggartikeln så plankar man bäst genom att skära till 2,5mm balsan i 10mm breda remsor och sedan lägga dit en i taget.
    Tycker det borde gå bra mycket snabbare om man tar hela flak och trycker dit på en gång? Blir mindre lim också.
    Jag går nog med i klubben som förordar hela flak, om möjligt. Men ibland kan det vara svårt vid kurvig kroppar och t.ex. över och undersida. Eller om man bygger mindre modeller.
    Model Airplane News har en artikel hur man gör, enklare än det ser ut! Använd slipbart vitlim så blir det gôrsnyggt efter slipning!

    Strip-Plank like a Pro

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Försökte med "strip planking" igår. Men slet loss det idag... Det vart inget bra.
    Kör med hela flak.

    Någon som har ett exempel på "ammoniakbaserat fönsterputsmedel"?
    Står inget på min. Och inte den på Biltema heller.
    Får ta en tripp förbi ICA o läsa lite på fönsterputsen där kanske

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jif Universal Glas & Fönster är det som jag har använt.

    Göran

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Så där ja, nu har man satt i sig en jäkla massa krubb och choklad!!
    Har haft kameran utlånad så det har inte blivit något uppdaterande av tråden på ett tag.
    En byggtråd kräver både bilder och text


    Har hunnit med en del julpysslande.
    Efter många glas julmust så knäckte jag med fingrarna och satte igång med landingsstället.
    Frågade ut Bygg-gurun Göran/Sweeper om pianotrådsbockningens hemligheter. Fick visa svar och vågade ge mig på att värma o bocka 4mm-stället.
    Det bockades enligt ritning tillsammans med de smalare (2mm) delarna och hårdlöddes sedan ihop. Använde flussmedel, silverlod och mässingstråd ifrån Clas Ohlsons. Great Planes säljer ett lödkit innehållande flussmedel och silverlod. Tror att detta egentligen är bättre än CO's grejer. Vad jag har läst iallafall så verkar det vara enklare att ha o göra med.
    Men jag har en CO butik lokalt och hade ändå vägarna förbi

    Jag gjorde ett par lödtest först.
    Rengjorde först pianotråden (2mm) med fint sandpapper, gjorde några vinklar och satte sen fast anordningen i skruvstädet. Penslade på flussmedel.
    Tog sedan en gasbrännare alá Biltema och började värma på. Flussmedlet började puttra o flyta ut. Puttade sedan på med lite silverlod och det vart som små kulor bara som for runt.
    Antar att det vart för varmt. Försökte flera gånger men fick ingen fason på det hela.
    Plockade fram en lödkolv modell större. Gjorde rent igen, på med flussmedel och sen lägga emot kolven. Flussmedlet flyter ut och börjar puttra. Applicerade lite silverlod och nu flöt det ut som det skulle! yay!
    Gjorde en likadan annordning fast snurrade här runt mässingstråd där fogen skulle vara.
    Sedan var det dags för stresstest! Tog tag i konstverket med två tänger och började bända. Den första (utan mässingstråd) gick att bända av, även om det krävdes en del.
    Men den andra satt som gjutet! Fick aldrig isär dom. Ett gott tecken!

    Gjorde detta test på två typer av stänger jag hade. Dels pianotråd köpt hos hobbyhandlaren och dels på en gängad stång. Vet inte om gängade stänger normalt är gjorda av pianotråd? Dessa var det då rakt inte iallafall. Dom går att bocka som kroken på en galge.
    Men dom senare var mycket lättare att löda!
    Pianotråden slipade jag varje gång och fick ändå svart sörja (olja antar jag) i silverlodsfogen.
    Hade här ingen kamera, men om det är intressant kan jag göra om testet och slänga upp bilder senare.

    Sen var det dags att klä landingsstället, det visade sig vara ett riktigt terapiarbete!
    Gick ändå rätt så smidigt tack vare Dremel-Look-a-like och litet fräsverktyg.

    Här är slutresultatet efter en vända spackel. Lite mer putsning kommer nog ske.





  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Har plankat kroppen nu också.

    Försökte mig först på sk "strip-planking", dvs att man skär remsor om någon cenitumeter breda och klistrar dit.







    Men det var lite för knixigt för mig. Det vart inte bra i bakre änden (!)

    Så jag bestämde mig för att riva bort och göra om.
    Vart mer nöjd med att köra hela flak (eller bredare remsor om man så vill ops: )






    Var nog lite för ivrig när jag hackade/sågade/slipade till urskärningen för vingen (vingsadeln?) så jag vart tvungen att lägga spackelremsor för att få en finare passning där.


  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Ovansidan av kroppen har också blivit klädd och fått sig en rejäl... avhyvling.
    Så nu känns det inte längre som att man bygger en snipa utan nu börjar det se ut som ett flygplan!








    Här tog jag en liten bild på mekanikannordningen till sidoroder och sporrhjul.
    Ingen raketforskning direkt. Men det krävdes en hel del testade och pillrande innan det vart riktigt rätt (iofs inte visat sig helt rätt än då inte sidorodret sitter på plats!) PDT_Armataz_02_40




    Väntar fortfarande på motorkåpa och canopys.... Hade varit bra att ha dom nu och passa in.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Det ser verkligen bra ut!! PDT_Armataz_02_43

    Du gör ju ett toppenjobb trots all choklad och alla köttbullar! PDT_Armataz_02_11 Så fortsätt i samma stil så kommer du att få ett väldigt snyggt slutresultat.


    Göran

  12. #32
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Måste verkligen hålla med mr Sweeper, ser väldigt bra ut det här :wave:
    Fortsätter att hålla koll på denna magnifika byggtråd.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Hurra!

    Idag kom motorkåpa och huvarna på posten!



    Det fanns "klipplinjer" på huvarna så man slipper klippa på fri hand, tur det annars kan det sluta med väldigt små huvar
    Motorkåpan är gedigen. Det är den mest bastanta kåpan jag har stött på.
    Den är hård som sten, buktar sig inte om man klämmer på den. Ska mäta senare om en ASP 61 4-takt går in i den rackaren (fotnot: ASP 52 och 61 har exakt samma mått, så det är lika bra att satsa på lite mera pulver och ta 61'an).


    Sen har jag "glasat" för första gången. Det var en rätt spännande upplevelse.



    Jag använde ögonmåttet när jag blandade, man rekommenderar att använda en våg med 0,1 grams noggrannhet på, men det äger jag ingen.
    Nu var det så pass lite jag mixade iordning, skulle ju bara glasa stabben.
    Blir nog värre om man ska blanda till vingen.
    Nu körde jag rakt upp o ned i en plastmugg. Finns det sådana som inte är koniska och med platt botten?

  14. #34
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    hur går det med bygget händer det något??? skulle vara roligt att se hur den ser ut nu för tiden.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Ja jösses, det var ett tag sen man uppdaterade denna tråd.
    Har hållt på och klätt med glasfiber och epoxy. Vart inte riktigt nöjd med undersidan på vingen.
    Skulle ha klätt landingsställena med balsa EFTER jag klätt den kupande delen (underbelly?) på vingen med glasfiber...
    Så jag satt och klurade på om jag skulle rycka bort och göra om. Men har nu beslutit mig för att ta det som en *ahem* erfarenhet istället

    Håller på och fräshar upp en annan kärra och testar det här med panellinjer o grejer på den innan jag lägger det på Kingfishern.

    Men jag ska knäppa lite bilder när jag slipat klart och lagt på primer. Jag lovar

  16. #36
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Skynda långsamt Jocke, det är min melodi
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #37

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    En liten uppmuntran.








    Göran

  18. #38
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Vackert, inte ett öga är torrt PDT_Armataz_02_43
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #39

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    I ärlighetens namn så skall jag säga att det är inte jag som har byggt denna skönhet. Det är Erik på Söders som skall ha berömmet! Han sålde den till en kompis till mig som undrade om jag ville ha den under förutsättning att jag färdigställer den inom en rimlig framtid. Och vad skall man svara på det?

    Jag har dock lämnat över ansvaret till kompisen angående vilket färgschema planet skall ha.

    Göran

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Mycket mycket stiligt.

    Argh. Tid tid tid. Får många projekt igång också.
    Men den SKA upp i sommar så klar måste den ju bli snart??
    Nu tror ju jag sommaren kommer sent, precis som vintern. Så lite tid finns... lite lite.

Liknande ämnen

  1. Simons Byggtråd
    Av simonarvestrand i forum Allmänt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 20:19
  2. El konvertering / Brian Taylor P -47 D Razorback
    Av carl henriksson i forum Skalamodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 16:19
  3. Brian Taylor ritningar & tillbehör!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:15
  4. Byggtråd 2 : Sig Wonder
    Av Glawe i forum Byggdagboken
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 21:24
  5. Någon med erfarenhet av Brian Taylor kits?
    Av zeno i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •