Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Livslängd lipo-ackar

  1. #1

    Standard Livslängd lipo-ackar

    Mina gamla ackar har laddats ca 40 ggr var och känns betydligt tröttare än min nyaste ackar,dom är balancerade.Är det normalt efter 40 laddningar? Vid normalt bruk,hur många laddningar klarar ackarna av?

  2. #2

    Standard

    tjaa.. att få lipo accar att hålla är som att äta munkar utan att slicka sig om munnen!!

    nåra regler..
    Ladda aldrig ur mer änn till 80% har du nått autocutoff är det förmodligen redan försent.
    alltså kör med klocka en kortare stund tex, beräknat drygt halva flygtiden, ladda igen och se hur mycket du fick i, då vet du ungefär var du skall bryta, detta är det viktigaste!!!

    Ladda aldrig varma accar, ladda aldrig med högre ström änn rekommenderat och har du tid, sänk strömmen till halva det, tex hemma.

    belasta aldrig mer änn rekommenderat och maxbelastning bara under korta stunder, kör med kända märken, billigt är oftast sämre=kassta bort rätt fort.

    lipo blir bättre å bättre men kräver omsorg för att hålla i längden

    150-200 cykler bör alla klara med varsam behandling.
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan det vara så att dom börjar att ha gjort sitt men det kan också vara så att dina nya ackar är mycket bättre än dom gamla nånsin varit...
    Nya 20C-ackar (kontinuerligt) klarar av att hålla spänningen mycket bättre än gamla ackar - detta kan innebära så mycket som en 50 %-ig höjning av inmatade effekten under i övrigt identiska förhållanden - och det utan att dina gamla är utslitna. Mitt råd är alltid att mäta setup:en när man skaffar nya ackar - annars kan motor, fartreglage och/eller acke ta skada.
    Sen beror det ju på hur hårt du belastat dina gamla ackar. Att hela tiden ligga på maxuttag - både i belastning och i kapacitet - sliter hårt på ackarna. Ett typfall är inomhusflyg där man vill ha så lätt setup som möjligt men även vill ha hyfsad flygtid. Detta innebär ofta att man drar ur all tillgänglig kapacitet samt att man ofta ligger på kanske 20-30C i belastning. Ingen bra miljö för våra små ackar...
    Jag har hört av en tillverkare att man t ex skall undvika att dra ur mera än ca: 60 % av max kapacitet för att livslängden skall bli så bra som möjligt.
    Beträffande antalet cykler så har jag också sett i andra diskussioner att det ofta ligger runt 50--100. Tyvärr loggar jag inte mina flygningar och ackar vilket man nog borde göra...
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tack för snabba svar. Har inte möjlighet att se hur mycket jag får in utan har flygit ca 10 min och landat. Kör med 3-celler och dom brukar då efter flygning ligga på 11,5v. Har räknat med att marginalen varit okdå eller? Sedan om man inte ska köra ur mer än til 60%,kan man räkna ut hur många volt det motsvara?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Christer,
    Detta med 60 % är vad jag hört - men riktigt så lever man ju inte alltid själv..
    Det enda rätta är nog att ladda med en laddare där du ser hur mycket du pyttsar i - tror det kan vara svårt att kolla via spänningen i obelastat tillstånd.
    Sen är det helt rätt som Ludde skriver att man skall låta ackarna svalna efter användningen innan man påbörjar laddningen - och givetvis att hålla sig inom specarna. Att ladda med lägre ström än 1C är säkert också nyttigt.
    Men jag återkommer till mitt första och allra bästa råd - mät strömförbrukning och spänning under belastning när du byter till en ny acke - det kan vara mycket högre inmatad effekt än du anar...fråga en som testat.. Att mäta är A och O inom elflyget - att gissa är tyvärr inget alternativ.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Hej igen

    Okey då vet jag att det är en laddare som visar hur många mAh man laddat i man ska ha. Är snart jul så man får skriva upp det på önskelistan till tomten Får se om han får plats i släden för det är redan klart att han kommer med en Multiplex AcroMaster
    En sak till som jag undrar över, har läst att cellen genast tar skada om det går under 2.8v, är det även vid belastning om man kortvarigt understiger eller är det bara långvarigt och obelastat?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Ja, inte vet jag vad den absoluta sanningen är men jag brukar undvika att gå under 3,0 V obelastat och ca: 2,5 V belastat. Sen har jag kamrater vars ackar sjunkit betydligt under dessa värden men fortfarande tycks fungera helt OK...
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Nu har jag hunnit ladda mina gamla ackar 4 ggr vardera i rumstemp sedan jag började tråden och dom blev bara bättre och bättre för varige gång. Inte är dom som de nyaste ackarna, men helt ok nu tycker jag. Dom blev laddade ute på stråket i bagaget och blev kanske kalla. Ackarna vilade ca 15min i innerfickan efter flygning före laddning. Som kallast kanske det blev 5 grader plus i bagaget. Kan detta varit orsaken? Att flyga på vintern går ju bra när man haft dom i innerfickan och laddat hemma i värmen men att ladda ute verkar inget vidare. Kanske man ska pröva att isolera dom med friggo? Tacksam för tips och tankar.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Christer,
    Ja, helt klart är att LiPo tappar kapacitet när dom blir kalla.
    Håll dom hyggligt varma fram till flygningen, sen brukar ju motorn se till att dom håller sig i hyfsad temperatur. Men du bör nog undvika att ha LiPo i "draget" utanför kroppen när du flyger på vintern. Tunn friggo/depron kan ju vara ett alternativ - eller något av de flexibla packmaterial man brukar få runt diverse prylar.
    Lycka till - det går bra att flyga med LiPo på vintern bara man tänker sig för.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

  11. #11

    Standard

    Tack för era svar, där såg man tydligt att värme är det rätta för att få ut kraft ur ackarna. För att ladda,är det samma sak där? Påverkas förmågan att ta upp laddning lika mycket av förvärmning? Har nämligen tänkt att ha med ett bilbatteri till lipoladdaren på skoterkälken i vinter och ladda ute. Vad tror ni om att man efter flygning låter acken vila i innerfickan ca 15min, då borde acken väl ligga på ca 20-30 plusgrader, sedan ladda den på kälken men i tätslutande friggolåda, tror ni det kan funka?

    Mvh

    Christer J

Liknande ämnen

  1. Törs man köpa skit billiga lipo ackar?
    Av bogieboy i forum Batterier och Laddare
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 15:56
  2. Livslängd
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 10:13
  3. Livslängd på RC modeller?
    Av kasoe i forum Allmänt om flyg
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 21:36
  4. Lipo ackar!
    Av Tommy i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 11:21
  5. Fundering kring lipo ackar...
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •