Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: reversed y-kabel?

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard reversed y-kabel?

    Hur gör man en sån "reversed" y-kabel, eller kan man bara växla om några kablar i servokontakten..? kan inte vara omöjligt..? Provade att växla om den svarta o röda, inget vidare, det servot blev lite illa luktande, o kass... Tänkte fråga innan jag testar nåt annat... Det gör väl ingen skillnad, men de är microservon som jag pratar om.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan inte byta servoriktning genom att skifta kablarna. Du har 3 kablar på normala servon - en + (röd), en - (svart) samt en signal (ofta vit el orange).
    Som du redan konstaterat så mår servot helrisigt av att t ex skifta röd/svarta kablarna.
    Det finns elektroniska "riktningsbytare" (reverserare) att sätta mellan mottagare och servo. Det går också att ändra det inuti servot men jag avråder från detta om du inte är duktig på att löda elektronik - du måste skifta anslutningarna på återföringspotentiometern (de yttre) samt likaså skifta anslutningarna på servomotorn. Men normalt ändrar man idag riktningen på servona via sändaren - detta med att ändra i servot hörde 70-talet till.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Ska öppna ett servo o kolla lite, om jag fattar ingenting då köper jag en sån reverserare... Det här blir RIKTIGT intressant! Servon kommer till en lucka för landningstället, ett servo liksom måste reverseras.
    O det gör inget om du kan beskriva delarna mer exakt, eller kanske hittar jag de med detta info... Har några servon som är nästan kassa, ska kolla med de först...
    Tack ska du ha!

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Som sagt, för många, många, många år sedan innan computerradion kom till, vände man servon genom att skifta de två yttersta ledarna på potentiometern och servomotorns ledningar.

    Potentiometern är den runda grejen som sitter under "utgående" axel på servot. Där ska sitta tre sladdar. Låt den mittersta stanna kvar och växla de två yttre. Växla likadant de två ledarna på servomotorn.

    Lycka till!
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Tack, det där hjälpte mycket! Det lät ganska enkelt faktiskt, ska prova! Visst har jag ett computerradio men det hjälper väl inte alltid, på Gear & Door sequencer har bara ett uttag för luckorna, måste ha ett reverserad y-kabel eller få servot att snurra åt annat håll... Och tyvärr, det går inte att justera servorörelset heller, inte för luckor iallafall... Har ett "Jomar Products" sequencer. Om jag har fel så rätta till tack... Det finns fan inte mycket delar in i servot, öppnade ett precis! Ska börja "forskningen" o löda lite, skriver lite senare hur det blev...

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Ojdå... Jo, nu snurrar servot åt annat håll MEN...det blev nåt fel ändå, nu den jäveln hittar ingen gränsläge, eller hittar, men bara på andra hållet... Så luckan skulle öppna fint, men när man skulle drag igen luckan då kommer servot att fortsätta snurrandet för evighet...
    Men hittills nästan bra!
    Kan någonting ha gått sönder? Har ju ett kass servo som jag kan ta o låna reservdelar om behövs, den jäveln som jag provade bara växla om kablarna...
    Jag tyckte att det gick ju hur lätt som helst att fixa servot, nästan för lätt...

  7. #7
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kolla att inte den ena ledaren på potentiometern lossnat. Annars byt tillbaka och se om det fungerar - då kan det vara ett konstigt servo som inte går att vända. Men det verkar inte sannolikt. OM det går att stanna servot - och det är ett "vanligt" servo - genom att hitta "rätt" läge på sändarspaken är det garanterat en lös förbindelse...

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Jag tror jag vet vart felet är, var så trött när jag jobbade med servot att kunde inte tänka klart... Ska ta ett försök till... Vi hörs snart...

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Så där ja!!! Det var så jävla dumt av mig... Där ser man att det går inte att koncentrera sig när man är trött... Jag var så idiot att låssnade inte grejerna från potentiometern utan gjorde det från kretskortet, då är det inte precis samma påverkan... Men nu funkar servot reverserad o hur fint som helt!!!
    Det var väldigt intressant jobb, ändå hur lätt som helst, minst med detta mikro-servot.
    Fick lära mig något nytt, igen!!!
    Tusen tack för hjälpen!!!
    Om du är nån gång i närheten av Haparanda då får jag bjuda på kaffe eller nåt möjligt, eller provtur med flygplanet...
    Och tack en gång till...

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Kul att du lyckades !
    Det var nog som sagt på 70-talet som jag senast opererade servon i detta avseende.. Men du hade ju ett annat problem i botten och då förstår jag behovet.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Det kostar väl inte mycket att köpa en sån reverserare heller, men jag vill ju att lära mig nåt nytt hela tiden, speciellt att flyga, men att bygga också, och att hitta olika lösningar...
    Det här var som ett julklapp!!!
    Tack ska ni ha!!!

Liknande ämnen

  1. Ring på kabel
    Av Krålle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 19:31
  2. GoPro kabel för fpv
    Av cyberpete i forum FPV Kameror
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-02, 23:04
  3. Futaba 10C och sim-kabel
    Av drjoshua i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 11:38
  4. Flaperon med "reversed servo"
    Av Johan77 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 22:42
  5. dator kabel
    Av sandblom i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •