Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vill tappa en cylinder...

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard Vill tappa en cylinder...

    Har nån haft problem med Saito 170R3? Min vill tappa en cylinder när man kör på tomgång... då rinner bränsle från avgasröret... Har försökt att justera förgasaren men har inte lyckats så bra... Ska sätta på fuel regulator och ombordglöd..? Då borde den gå iallafall... Får väl fortsätta justera förgasaren... Inte den lättaste motorn att hålla på med... Men den låter så fint i.a.f!!!

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Fuel-regulator? Vad är det? Det får du förklara.

    Troligen går motorn för rikt på tomgång och då släcks stiften av för mycket bränsle.
    Glödstiften hålls glödande genom en katalysation (en kemisk reaktion) mellan metanolen och legeringen i stiftens glödspiral. Det krävs en "metanoldimma" som kommer i kontakt med glödtråden för att hålla glöden igång. Om motorn får för mycket bränsle övergår "dimman" till droppar och släcker stiftet istället. Prova att minska blandingen på tomgång ytterligare. Ett bra tecken är att motorn ökar i varv när du börjar hitta rätt läge. Skruvar du in tomgångsnålen för mycket stannar motorn vid pådrag.
    Prova denna länk så får du lite tips.
    http://www.rcuniverse.se/artiklar.php#2

    En ombordglöd är ju ett bra sätt att hålla glöd i stiften, men tungt och omständligt. Prova också ett varmare stift om det andra inte hjälper.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Webra tillverkar också såna fuel regulator, som styr bränsleflödet o funkar som en bränslepump... Tryckregulator på svenska? Du vet säkert vad jag menar... Ironbay regulatorn är nog precis likadant som webras, o cline pump är nästan likadant, det är nog bara materialet som skiljer dom...
    Har redan köpt ett ombordglöd för 170R3, och det gör ingenting om det blir lite extra vikt, motorn sitter på en Rare-BEAR med spännvidd på 1600mm, så det finns lite extra på motorn, 170 motorn på en .60-.90 modell... Ska nog nångång sätta på en ombord starter också, när jag bara blir rikare...
    Planet är ju inget kul att flyga, men fin är den och den kommer att ha alla finesser som finns. Nu den saknar bara startern och infällbart sporrhjul, men de kommer...
    Du har säkert rätt, motorn går för rikt... Det är väl bara att fortsätta justera motorn, men det tar en stund, flygplanet är nu under arbetet, lite servo grejer...

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Edtersom jag flugit med stjärnmotorer ett tag så kanske jag kan komma med ett par råd..
    Ombordglöd ska du ha,bästa är GLOW3,smart o enkelt att använda,McDaniels går det med men är rena stenåldern i jmfr.
    INTE ANVÄNDA O KOMBINERA TVÅ OMBORDGLÖD! Det funkar inte...
    OS F stift underlättar o pålitliga kablar,använder själv gärna OS originalkablar..
    Olja...20%(saitos egna påhitt),det kan man släcka eldsvådor med..10 nitro, en 12-13 olja
    funkar lysande för mig.
    Tror själv att oljan är största boven i dramat..
    Om du tycker att regulator är nödvändig så OK,men jag tror inte att detta hjälper men det kan vara värt att pröva.
    170 :an jag har visade sig att ha en himskans massa pulver,ska du sätta den i en 90 kärra så andvänd gasen,min fick dra en 18x6 APC o sitter i en 2m Zero som gick som F-N!
    Lycka till!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Vad tror du, orkar 170R3 snurra en 3-bladig 16x8?
    Min ombordglöd visar vara McDaniels...
    Oljan borde inte vara problem, jag tror inte alltid påhittade saker från fabriker... Har 15% olja och 15% nitro, men Saito 82 kör jag med 20% nitro. Borde väl ändå minska oljan till 12-13%..?
    Jag fattar inte vad de tänker på fabrikerna, kan du tänka dig att sätta på en .60-.90 motor på en Rare-BEAR, den är ändå ganska tung jävel...
    Har sett en videoklipp om Rare-BEAR med en .90 motor och då orkade de inte filma hela accelerationen (banan tog väl slut flera gånger..? ),utan att fortsatt att filma när de hade fått "mopeden" upp i luften... Helt otroligt...
    Eller hur kul är att flyga med en U-Can-Do .46 om sätter på en .46 på riktigt?!? :?:
    Jag tycker att om man vill ha en kul flygmaskin, kollar man vad säger fabriken, oftast 2 alt. då väljer man den större (helst), och tar den gånger 2! :idea:

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    16x8 är i överkant på vad motorn vill ha men funkar lär det göra...
    jag skulle nog kunna tänka mig nån tum mindre i stigning men allt ska provas!
    Vad gäller McDaniels så funkar den bra men den jag har är hur stor som helst med trimpot för inställning,därav min avighet..Gillar oxå när O.G går ner på underhållsglöd då motorn går,drar mindre ström o bränner inte stiftet...
    Men min saito har jag M.C.D för det hängde med vid köpet o jag använder den...
    Är det TT:s bear du har? Jag skulle bli fundersam över en sak o det är att den är förhållandevis liten,med alltihopa i så får du ganska hög vingbelastning o det borgar för svåra lågfartsegenskaper men jag har inte själv provat den så där kan jag vara ute på Tour de France.. ops:
    Dock har jag flugit diverse flygetyg av warbirds sort som har blivit gräsliga när det har vägt i överkant..
    Kanske Amerikanska RCU har nåt läsvärt om detta?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Ja, den är en TT, tyvärr... Kanske du har läst om felet på stabben..? Menar det som folk säger att stabben är dåligt limmat, att det är bara klädseln som håller ihop skiten (det är ju flera som har krashat modellen, tappat stabben alltså...), då tog jag kniven och skär av en stor lucka, och det var som s*tan, det fanns INGET lim! Närmare 2mm spalt mellan delarna på värsta ställen! Nu finns det gott om epoxy där... :badgrin:
    Annars det är inga konstigheter att flyga bearen, men det vet jag inte om det blir nåt när det blir ett kilo till... Vi får se...

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Och en sak till: Om bränsletank sitter inte på samma linje som förgasaren utan mycket under, orkar motorn drag bränslet därifrån, utan pump eller fuel regulator? Annars kan jag flytta den uppåt, men då hamnar den lika mycket ovanför förgasarlinjen... Finns lite dåligt med plats precis på mitten... Kanske kunde ordna lite plats men vilket jävla jobb... :?

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hur ska du göra med avgassystemet?
    Det är viktigt att du tryckmatar den men original rörens nippel är inte speciellt bra,skapar dåligt tryck i tanken i.o.m nippelns placering..
    Annars så tror jag inte att placering under förgasaren ger dig några problem annat än vid start o använder du startmotor så spelar det inte så stor roll..Över däremot är ingen hit,blir fullt i motorn då...
    Appropå pump som drivs av vevhustryck,det kommer att funka taskigt,
    en av radialmotorns egenskaper är att du inte kan använda slik pump på en sådan...
    Och använd en 15x8 treblad till den,det blir nog ganska lagom utseendemässigt o så får du lite frigång också..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Avgasrören är dom s.k. flexrör, men det blev lite fel när jag beställde dom, det fanns inget rör med trycknippel men gjorde det själv... hoppas att den funkar... ops: Den är liksom 90 grader böjd alu-bränslerör som går in i avgasröret så att avgaserna går direkt i "tryckröret", det blåser inte bara förbi... Hoppas att du fattar vad jag menar... Försökte rita en bild, men vet inte hur man infogar bilden med... ops:
    Och 15x8 är nog inget dålig ide... Kan rekommendera något märke för 3-bladiga propeller..?

  11. #11
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ta en Master airscrew,inte värsta sortens verkningsgrad,men funkar bra
    o i din kärra lär det inte vara något problem med pulvret!
    Fördelen med den är att den ser ut som en propp,bra i pris o blir lagom i storlek..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    master airscrew ser ganska bra ut faktiskt... ska nog prova med 15x8 o 16x8. Tack för allt hjälp!

Liknande ämnen

  1. Vill ha!!!!!!!!!!!!!! OSRC
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-01-25, 09:01
  2. Modell till G-Mark .30 5 Cylinder Radial Engine
    Av DavidFlygare i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 23:53
  3. Vill ha tips på...El
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 23:17
  4. IL-300 Dia-Star 4-Cylinder 4-Stroke Inline Engine
    Av Jakob i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •