Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Frågor om elektrisk mini-heli

  1. #1

    Standard Frågor om elektrisk mini-heli

    Jag köpte för länge sen en Walkera Dragonfly 4, redan här efter en halv mening suckar många erfarna vet jag Men jag gjorde det, å i dagsläge ha ja inte råd att byta upp mig till en T-rex eller liknande som ja borde köpt redan då. Ung å dum kanske? Vem vet... Men nu e iaf saken den att ja efter många om å men faktiskt börjat kunna hålla den lite i luften, dock måste den fått en smäll för mycke eller så va den e måndagsexemplar. För gyrot verka totalt ur funktion, 3 av 5 gånger så börja den hoppa å skutta å rycker åt alla tänkbara håll på alla kanaler. Kort sagt omöjlig att hovra, därmed också att lära sig på. Frågan nu e om de finns bättre delar att sätta in i den så den faktiskt gå att använda? Eller ska ja göra som min kompis föreslog, slakta skiten å använda motorn som drinkvisp Tacksam för svar, ja ha fråga i stort sett överallt tidigare å inte ens butiker å försäljare ha vela svara mig...

  2. #2

    Standard

    Gyrot påverkar bara stjärtservot, så rycker den åt alla håll så är det nått annat fel, störningar eller kaputt elektronik, kanske trasig kristall mm

  3. #3

    Standard

    Stjärtmotorn ha sina frispel den också, hur man än försöker så dra alltid nosen iväg åt nått håll. Ställer ja den på ett konstant motorvarv utan att den lättar så hör man tydligt hur stjärtmotorn rycker å helin roterar lite. Men över huvudtaget. Hela helin ha fått fnatt. Vissa gånger ha ja nästan otroligt stabilt kunnat lätta den å (nästan) landa den fint, andra gånger lättar den inte ens från golvet utan att börja vobbla KRAFTIGT :? De e så synd å skam för nu ha ja ju äntligen börja komma igång me den. Första året stog den på hyllan pga ett trasigt servo som ingen kunde hjälpa mig med...

  4. #4

    Standard

    På min polares walkera #4 så bytte vi till hårdare fjädrar till spakarna i sändaren och HS-55 servon och det funkade.

    Felet med att den drog lite åt alla håll och inte ville så stilla vid hovring visade sig vara att spakarna inte gick tillbaka riktigt till mitten utan stannade någon halv millimeter för tidigt och att servona inte gick tillbaka till mittläget ordentligt och var väldigt "ryckiga och surriga"

  5. #5

    Standard

    Men egentligen, borde inte en sån sak kunna gå att ställa med trimmen? Om man hör att servon surrar för att dom inte gått helt tillbaks, att man då ställer trimmen tills dom blir lugn. För det har jag testat, men det verkar inte bero på det. Det är förstå då jag börjar använda den som den flippar ur :x Stillastående på marken gör den som mest nått ljud för att jag rör sändaren i närheten av nån elkabel eller så, men när jag tar upp den så blir den galen, stjärtrotorn ger små bursts så den vrider sig okontrollerbart medurs. Ibland råkar den in i helt omotiverat vobblande också. 4 av 5 takeoffs blir sådär, så att lära sig landa mjukt är inte det lättaste, eller att hovra :?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Servon går inte "helt tillbaka" - dom skall stanna där du vill att dom skall stanna. Trimmern har du inte för att få servona att tystna utan för att ställa roder eller motsvarande så att kärran/helin går "rakt" eller hur man nu vill trimma..
    Hursomhelst - om inte spakarna i sändaren centrerar så kan du få väldigt öförutsett beteende. Därmed inte sagt att detta är orsaken till dina problem men man måste börja i nån ände för att försöka hitta felet. Eftersom det tydligen förekommit Walkera-sändare med dessa problem så kan du ju börja med samma åtgärd som man gjorde i Varberg - alltså hårdare fjädrar. Sen kanske det kan behöva bytas servon och gyro också men börja med den enklast åtgärden först.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag har dosan här å faktiskt, på vänster spak känner jag ett litet litet glapp på just den axeln. Men utan att vara expert, jag har svårt att förstå varför ett så litet glapp skulle orsaka ett så stort problem :? För det är ju inte lite den burstar, den slår full gas på stjärtmotorn i nån hundradels sekund. Jag läste nått om nån som upplevt störningar från servona, DET kan jag däremot tänka mig. Men att byta servon känns för stort för mig, å för dyrt att börja skruva :cry:

Liknande ämnen

  1. Ingen bra heli?
    Av teamleader i forum Helikopter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 08:56
  2. premiär tur med min heli
    Av fennstam i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 18:17
  3. Ny heli?
    Av Hartin i forum Helikopter
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 12:52
  4. OS heli förgasar frågor
    Av Marcus72 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 21:05
  5. Ny Heli
    Av Ompa i forum Helikopter
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •