Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

mne: Behver hjlp med instllning av OS MAX motor

  1. #1

    Standard Behver hjlp med instllning av OS MAX motor

    Hej!

    JAg har frskt att stlla in min os max motor hela dagen som sitter p en Inferno 10..

    Men det gr inte, nr den r kalla s gr den ganska bra, men den r nd inte s pigg som den borde vara. Nr den dremot bli varm blir den nnu vrre, den gr knappt framt nr man gasar fullt, det har lixom inget axx, efter ett tag s lgger den ven av ibland.

    Om man hller bilen i luften och gasar s mrks det inget, d varvar den ur som den skall och r pigg.

    jag har prvat att skruva p alla skruvar p frgasaren utan resultat..

    r det ngonm som har tips p hur jag kan lsa detta?

    Det r inte kolven som r slut, fr den har gtt max 1,5 timme.

  2. #2

    Standard

    Eftersom den gr ganska bra kall med smre varm s lter det som den skulle kunna g fr rikt, hur varm blir motorn? Ryker det bra?

    Vad kr du fr soppa?

    Prova stlla in huvudnlen s pass rikt att den inte vill varva ur nr du gasar fullt med bilen i luften, sen nlar du in lite i taget tills du hittar dr den precis vill varva ur bra, justera sen lgfartsnlen s den svarar ok ifrn tomgng och att den inte stannar p tomgng. Sen fr du testa mer nr du kr, vill den inte varva ur riktigt nr den r varm p fullgas s nla in lite till tills den vill det, men nlar du in fr mycket s kan den g het och g snder.

    1,5h rcker gott och vl till att kra slut p en motor om man har stllt in motorn fel och d fr snlt, fr fett s gr den bara illa, ingen fara fr motorn.

    Kolla ven s det inte r ttt i ntt filter eller lcker ngonstans, att skruvarna i motorn inte lossat, allra helst i toppen r inte ovanligt.

    Lycka till

  3. #3
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen p F7
    Klubb
    Slttlanda MFK

    Standard

    1: Som kenna sa kolla alla filter och slangar. Rekomentera r att ven byta till ett nytt stift, OSA3 fungerar bra.

    2: Starta motorn och stll bilen s att hjulen snurrar fritt. Gasa fullt och hll fullt hela tiden. Skruva ut nlen tills motorn inte varvar fullt och den ryker mycket. Skruva nu in nlen tills du hr att motorn varvar riktigt mycket, skruva ut nlen igen tills du hr att motorn brjar tappa varv och brjar ryka lite.

    Nu r huvudnlen hyfsat bra.

    3: Slpp gasen och lt motorn g p tomgng, vad hnder om du gr ett snabbt gaspdrag?
    brjar motorn blddra och g dligt (ev stanna) - skruva in lgfartsnlen.
    axelererar motorn lagomt snabbt r det lagomt.
    Axelererar motorn snabbt och tvrdr - skruva ut lgfartsnlen.

    Detta r ngra tummregler som fungerar bra.

    Sen r det naturligtvis lite finlir fr att f den att g perfekt som just du vill att den ska g.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sndare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

Liknande mnen

  1. Hjlp med instllning/reperation av esky belt cp2 i jnkping
    Av Andreas Svensk i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2014-01-12, 22:28
  2. Behver hjlp/tips med val av motor, esc och prop
    Av adolfss0n i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlgg: 2013-06-17, 19:53
  3. Behver hjlp/rd...
    Av Patrik J i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2009-09-22, 15:14
  4. Ny FPV:are som behver hjlp
    Av Elia i forum FPV Allmnt
    Svar: 33
    Senaste inlgg: 2009-08-22, 12:44
  5. hjlp skes fr instllning
    Av sani i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2007-11-14, 11:47

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •