Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Billig setup?

  1. #1

    Standard Billig setup?

    Jag är medveten om att elektroniken är en till ganska stor del engångskostnad, men finns det ett billigt sätt att få sig en användbar setup + sändare? Jag är arbetslös å har en kärv ekonomi men e oändligt sugen på ett eget depron-projekt, tre-kanalers. Hur ja än söker själv så hamna ja rejält över 1k för en enkel setup, men kanske kan nån annan bättre än mig. Ja vet inte riktigt va ja ska söka efter...

  2. #2
    colssons avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Köpa begagnat?
    / Christian Olsson

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det kunde vara kul att läsa vad du själv hittat.

    Jag hittar inte heller något vettigt under 1000 om du inte har sändare.
    Kanske ett silverlit från BR?

    Den billigaste sändaren jag känner till är GWS 4-kanal för 750:-
    (Om man inte räknar de som inte är kompatibla med annat).
    En rätt så billig motorsetup hittar du på planemania.dk 500:- för batteri motor och 2 servon.
    Sedan tillkommer mottagare, depron, lim, kontakter, laddare ......
    Du kommer möjligen undan med 1500:- totalt om du beställer vissa delar direkt från Asien. /PG

  4. #4

    Standard

    Tex ha Fullkontroll.se följande 5ch sändare för bara 695kr, då medföljer också kristaller. På bilden visas två servon också men texten säger inget så ja räkna inte me nått då... http://fullkontroll.se/product_info....oducts_id=2542

    Va de sen dra iväg på e småelektroniken egentligen... En mottagare kostar 300kr å uppåt verka de som, även skitsakerna. ett fartreglage kan fås tag i för ca 200kr å uppåt av JETI-modell. Men motor e ett ständigt frågetecken, för att få lätt vikt å bra dragkraft verka antingen växlade högvarvsmotorer eller bortslösa krävas å vilketsom kostar de skjortan då.

    Lim, laddare å depron ha ja redan liggande. Fast helst se ja att ja kör lipo å då måste ja ha ny laddare tyvärr. Fast de e inget ja räkna me i priset, ja vill bara ha ett plan byggt :?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Att köpa nytt i Sverige verkar knappast möjligt - då skulle det vara nån enkel komplettmodell från ccLee eller liknande på nån rea. Vill du köpa "lösvikt" så finns knappast så enkla grejor att köpa - dessutom skulle jag inte rekommendera alltför enkel/gammalmodig utrustning.
    Enda chansen att hitta billig elektronik är nog att du vänder blickarna mot Asien. Där hittar du t ex www.unitedhobbies.com - där kan du hitta en liten borstlös rova, reglage, 2 st småservon samt en 3S620-acke (LiPo) för som lägst ca: 55 $ inkl frakt. För ytterligare nån dollar kan du få några kontakter samt propp-saver. Men jag har ingen aning hur väl grejorna fungerar tillsammans. För ytterligare några dollar till kan du säkert få lite bättre grejor men billigare än 55 $ torde du knappast lyckas med. Sen behöver du en enkel LiPo-laddare - kanske den Graupner som www.airmedia.se säljer för 195 kr (exkl frakt).
    Slutligen en sändare och mottagare. Här är nog det bästa tipset att leta efter nåt begagnat. Skall du ha nått nytt så har bl a www.mft.se en Lexor-sändare med mottagare för 695 kr - antagligen samma som du sett hos Full Kontroll. Men totalt inkl frakt så blir det ändå svårt att klara sig under ca: 1500 kr.
    Nä, det blir nog närmast omöjligt att hitta nåt nytt under 1000-lappen. Men har du tur kan du ju hitta nåt begagnat...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Det kostar att vara med brukar det heta och man får vad man betalar för, ibland kan det vara bättre att låta bli att köpa alls än att lägga en billig penning på något som visar sig vara mer eller mindre värdelöst..

    Det är sällan man ångrar att man la ner lite extra pengar för att få bra grejor, desto vanligare att man ångrar att man snålade...

    Jag tycker personligen inte att man skall stirra sig blind på en så låg prislapp som möjligt utan vad jag får för mina pengar...

    Men har man skralt i kassan så skulle jag leta något begagnat, det finns många i den här hobbyn som fort lessnar på sina grejor och vill ha nytt, således har de en hel del liggandes som ofta går att få köpa för en billig pennig Kika i annonserna och kanske tom annonsera själv i Köpes.

    Lycka till!

  7. #7

    Standard

    De se inte bättre ut näe :cry: Chansen skulle väl va att man köpte nån del nu å nån del senare då ekonomin kommit i varv. Men risken finns väl då att tekniken gått framåt eller på annat sätt ändrats å ens saker inte längre e så vidare bra? Tex att man köpt ett fartreglage som inte kan hantera dom motorer som säljs då man väl kan köpa. Ja e bara så jävla pilla-sugen å vill bygga nått :badgrin: Nån som föresten vet om Norge ha skiljda regler mot oss gällande modellflyg å frekvenser? För chansen e stor att ja bo där innan ja fått ihop en kärra...

Liknande ämnen

  1. Billig 5.8 GHz Rx/Tx
    Av Johan Burman i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 21:04
  2. Billig GeeBee R2?
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 19:18
  3. Bra billig kamera?
    Av lixxer i forum FPV Kameror
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 20:08
  4. BRa och billig simulator?
    Av Baggbomartin i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •