Reklam

 
Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 278910111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #221

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Glömde att önska dej & alla andra en riktigt glad midsommar. Ät & drick gott, och må framförallt bra.
    /Lelle

  2. #222
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Lelle för stödet. Kan inte mer än att hålla med.
    Kom precis hem från fältet. Har kört tre tankar genom P47an, fast på marken. Vår herre ville inte hålla igen på blåsten, vindmätaren visade 9m/sek. Lite häftigt för en premiär. I morgon har dom lovat regn, men det kom visst redan i kväll.
    "Big Stud" har i allafall fått motorn inkörd (någorlunda iaf) och har taxat fram och tillbaka på fältet. Med motorkåpan på så såg den riktigt härlig ut. Var otroligt sugen på att ta upp den, men när vinden tat tag i modellen och lyfter ena vingspetsen tyckte jag nog det var bäst att låta den få fortsätta taxa på marken.
    M-ventilen till stället funkar utomordentligt bra, och den rekomenderar jag varmt till er andra med luft/fjäder ställ.
    Motorn går som en klocka och det funkar otroligt bra med ombordglöden.
    Tyvärr så blev det som sagt va inget luft dop. Men jag hoppas på bättre väder på söndag. Vi har flygförbud på fältet Fredag & Lördag. Ni vet sill och snapps, små grodorna etc etc...
    Glad midsommar på er, och var försiktiga med sillen. Eller va det spriten?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #223
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Wink

    Sitter här på jobbet och begrundar vädret. Soligt, inte ett moln på himlen ock luften är helt stilla, inte en enda sekundmeter blåser det. Hemma står Big Stud och och väntar på premiären med laddarna anslutna till ackarna.
    Hoppas hoppas att vädret håller i sej.
    Videokameran står också på laddning, hoppas att jag bara hittar en fotogaf till eftermiddagen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #224

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag sitter också på kontoret och försöker blidka vädergudarna så de ser till att solen håller sig framme och de elaka vindarna håller sig borta hela dagen i Kristinehamn med omnejd..

    Med lite flyt kanske man kan läsa om premiären imorgon då, härligt!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #225

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Jag sitter också på kontoret och försöker blidka vädergudarna så de ser till att solen håller sig framme och de elaka vindarna håller sig borta hela dagen i Kristinehamn med omnejd..

    Med lite flyt kanske man kan läsa om premiären imorgon då, härligt!
    Och framförallt få se den på film.
    Det ser väl ut som om vinden mojnat rejält sedan i går, så även jag önskar dig lycka till med premiären i kväll.
    Har med spänning följt ditt bygge och hoppats på flygrapport en längre tid nu.
    Tror nog att den kommer att gå som på räls din P-47:a, njut av flygningen i kväll.

    /lasse

  6. #226
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Håll i er, nu blir det mycket text

    Sorry Lasse, det bidde ingen film. Jorå kameran var med men, harkel, inte bateriet
    Sitter nu och läppjar på en Grants Whiskey, och nej det är INTE för att döva mina sorger tvärtom.

    The madien flight har precis i kväll genomförts och med bravur.
    Ett axplock om hur dagen sett ut.
    04:55. Klockan ringer, 5,4grader varmt ute, solsken inte en vindpust och knall blå himmel. Kortbyxor på, koka kaffe, göra mackor...
    Nähej, inte en vanlig arbetsdags skilldring

    Alltså i princip vindstilla till omkring lunch, då började det röra på sig, men absolut inte fara på taket.

    Kl 15 var abstinensen ett faktum. Parkerade grävmaskinen, smörjde, tackade för mej och åkte hem. Skynda att packa bilen, för mörka moln börar dyka upp vid horizonten.

    På vägen till fältet har vinden tilltagit något, men ändå helt ok flygväder.
    Framme vid fältet var redan senior gruppen på plats plus några tidiga semester firare. Fullfart på fältet alltså. Gulp. Det var ju därför jag smet tidigare för att få vara själv vid premiären.

    Packar ur bilen och släpar ut allt till depån. Blir överöst av frågor under tiden som vingen monteras och sedvanlig "pre flight check" utförs.
    Nu var stunden kommen. Luft i stället och soppa i tanken. Dom övriga nio på fältet bänkade sig på terassen och inväntade vad som komma skall.

    Motorn sparkade i gång direkt, inget knussel, taxar ut på banan. Ställer mej bakom modellen och varvar upp motorn, justerar nålen några hack och den går som en klocka.

    Knäna skakar som marackas, men det var det ingen som märkte.
    Ger gas och "Big Stud" axelererar iväg och tar fart. Liksom originalet är det ingen kanonkula, utan hon tar fart sucsesivt och lättar.
    P-47an stiger till väders i svag stigning för att inte tappa fart och jag fäller in stället. Hon är stadig som en klippa. Tar upp den till ca tjugo meter och vänder till baka över fältet. På trekvartsgas går hon som ett strykjärn genom luften. Inte ett enda klick på någon av trimrarna. När jag släpper spakarna såg går det spikrakt fram. Vänder vid den norra flyggränsen och gör en tryckare över fältet på ca tre meters höjd. Fick gåshud.

    Tar åter upp den på höjd och drar av gasen. Ingen otäck klippning när farten tar slut, utan viker lite försiktigt över ena vingspetsen och vänder nosen neråt. Gasar på och hämtar upp med lite dyk. Inget märkvärdigt alls. Njuter till 110% under ca 15min flygning när det sen blir dags för landning. Fäller klaffarna och hon steg säkert två meter på ett kick, drar av gasen och svänger in på finalen. Kommer in lite för högt och får för mycket dykfart så den flyter ut aldeles för långt, gasar på och med klaffarna nere stiger den snabbt till väders igen. Gör nytt landningsvarv, och kommer in lite lägre, fortfarande lika stadig, och får en perfekt sättnig på fältet. När klubbkamraterna applåderade rodnade jag

    För att fira en lyckad premiär, och med det att jag skyndade mej ut till fältet och inte fick med mej eget fika, blev jag bjuden på härligt kok kaffe och Marie kex. Mums

    Vinden tilltar ytterligare, men vi är påt igen. Upp en andra gång, men denna gång tycker jag inte att motorn svarar så bra som den gjorde tidigare, den gick fint men jag fick inte riktigt det varvet jag önskade ur den på lågsniffarna. Ska byta propp och gå ner en tum till en 15 x 8.
    Men hur som helst så var den andra flygningen om än mer njutnings full. Då visste jag ju att ekipaget fungerade.

    Så summa sumarum, en kollosalt lyckad premiärtur som var värt småstrulet som tillkommit under byggets gång.

    Lovar att filma nästa flygning med den. Om inte så tvingar jag med mej Andreas, äldsta sonen, så får han sköta videokameran

    Just nu är jag förbaskat nöjd
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #227

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard



    Jag får gratulera!!!!!!!!!!! Bra jobbat Tomas!!!!

    Har knäna slutat skaka och har krampen i ansiktet efter allt lagt sig?


    Göran

  8. #228

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Ja får stämma in i hyllningskören jag med.
    Grattis till en lyckad premiär.
    Väntar på filmsnutten.

    /Lasse

  9. #229

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Härligt Ompa! Äntligen fick du ta upp den. Är ganska avis på att jag inte var där och fick se premiären. Dina skallrande ben har väl avstannat nu. Vet att du är en skicklig pilot så jag hade inte förväntat mej något annat.
    Än en gång; Grattis till en lyckad premiär, och nu vill vi se film också!
    /Lelle

  10. #230

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Här har Du en till som instämmer i hyllningskören!!
    Härligt att läsa om en så mysig premiärtur, att knäna skakar lite precis innan hör ju liksom till..

    Jag tror det blir väldigt bra med en 15x8-snurra, ger lite mer fart när man har en 120 fyrtakt i nosen. Appropå motor, fick 180:an på plats i Spitten igår kväll, endast lite finlir kvar som jag skall fixa efter jobbet idag. Blir troligen "nypremiär" med mer pulver (börjar med APC 17x8) och kullagrade hjul på minimeetinget i Tingsryd på lördag.

    Väntar nu med spänning på nästa rulle från Ompa Action Pictures!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #231
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ber att få tacka alla ödmjukast.
    Jo knäna har slutat skaka men har haft ett löjligt flin på läpparna i stortsett hela dagen
    Som jag skrev i går så tänker jag om inte annat tvinga med stora grabben till fältet för att agera filmfotograf. Nu kommer han inte till mej förens på måndag den 30/6 så det blir väll ingen film förens mitten av nästa vecka, så håll ut grabbar
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #232
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Buy the way. Bestält en ny propp i dag, en Graupner 15x8 på inrådan av skala veteranerna i klubben. Beställde från HAB via webben, hoppas den kommer senast måndag/tisdag.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #233

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Supergrattis!! Welll done!!!! :-)

  14. #234
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    På lördag är det planerat med nästa flygning, och förhoppningsvis lite filminspelning. Min "kameraman" är just nu på rymmen (antar att det är flickor som drar) plus att det är ganska så blåsigt i dag :-(
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #235
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Himmla kul läsning Ompa!
    Skönt att hon flög fint efter allt strul du haft under bygget (och innan då du fick vänta på henne) Hoppas att ni får många fina timmar ihop.
    Jag firar med en "stulen" Bowmore ur svärfars skåp!
    /Nalle

  16. #236
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Nalle. Som sagt hoppas jag på en liten filmsnutt till helgen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #237
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har blivit tvungen att redigera tråden, sid 1-4. Gäller bilderna som jag rtidigare haft på en egen mycket enkel hemsida. Nu gör jag om den och jag behöver utrymmet så...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #238
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Dåså mina vänner som följt tråden, samt ni andra. Under privata filmer, bilder och annan media finns nu en film på P47an där den faktiskt flyger, och det är jag som spakar.
    Ähh, här har ni
    [ame="http://www.viddler.com/explore/Ompa/videos/4/"]Viddler.com -KMP P47 Thunderbolt - Uploaded by Ompa@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/e7126ca4/@@AMEPARAM@@e7126ca4/[/ame]
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #239

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Den ser ju helt klart väldigt snygg ut i luften! Tjusigt spakat med för den delen.


    Göran

  20. #240
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Åh, man bugar och bockar
    Tillägas ska att det var relativt blåsigt idag, och vinden vände än hit än dit och skapade väldiga termik blåsor. Därav den hastiga första starten samt den något "sladdiga" andra landningen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •