Reklam

 
Sidan 4 av 13 FörstaFörsta 123456789 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #61
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har laddat ner filerna. Återkommer när jag tittat på dom. Ska instalera Real player först
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #62
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Har inte hänt mycket den senaste tiden, tryvärr. Tiden räcker inte till allt som ska ordnas plus jobbet. Har även fått farsgubben inlaggd på sjukhus så det har gått lite extra resurser runt detta, men han kommer nog hem till helgen så jag hoppas att ordningen blir återställd.
    Helt klart har inte dygnet tillräckligt många timmar. Men håll ut snart är jag på´t igen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #63
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Håller som bäst på med att montera motorkåpan då vissa negativa upptäckter gör sig påminda, återigen. :cry:
    Motorspantet sitter med ex antal graders vinkel åt höger, det är ok, har varit med om samma sak tidigare på Top Flite modeller. Dock har TF varit nogrannare med gjutningen av motorkåpor i detta avseende. Dom har samma avvikelse mätt i centimeter om man utgår från en viss punkt eller ex spant. Tyvärr har inte KMP fått till det på denna P-47. Min tanke att det blivit så tror jag beror på att dom ev tillverkar kåpan för hand. Den har inte riktigt formen till 100, men det rätar till sig bara man trär på kåpan på kroppen.
    Det medför i första skedet en massa mätning, och som det verkar så måste jag välja vart den felaktiga vinkeln kommer att synas. Antingen blir det rakt framifrån, alltså man ser att motorn sitter med en viss vinkel mot höger. Alt 2 blir att man ser det sett från ovan på modellen med följden att det även syns från sidan, speciellt från vänster sida. Detta är troligen intre tänkbart att jag väljer.
    Bilder kommer så fort kåpan monterats.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #64
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det dags för lite uppdateringar. Bygget har fortskridit så smått sen sisst, men det har varit dåligt med uppdateringar.
    Håller även på att få en CAP 580 klar, skulle vilja flyga den till påskhelgen, samt en helikopter som jag oxså vill få fart på. Och självklart det vanliga nu när det är vår och man har villa...


    Då är så motorkåpan på plats. Kommer att mixtra lite med motorfästet för att se om jag kan centrera motorn mer i kåpan. Men detta är det problem jag beskrev tidigare.


    Markerat vart luckan ska tas upp för att montera ett mer skalalikt sporrhjul.


    Öppnat och klart för montering.


    Sporrhjulet monterat. Fick tillverka en brygga av 3mm björkplywood som limmades med GP 30min epoxy.

    Monterat, nästan klart.
    Återstår att koppla linkaget som kommer hänga i hop med sidorodret. Samt limma tillbaka luckan, spackla och till sisst lacka.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0561.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	339   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0562.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	340   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0563.JPG 
Visningar:	64 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	341   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0564.JPG 
Visningar:	96 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	342   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0579.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	343  

    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:57.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #65

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tomas,
    bättre med små uppdateringar än inga alls. Har inte gjort något på Spitfiren på typ 2 veckor nu... Är nu på min 2nd Tour i Paris, men j-vlar när jag kommer hem då ska det tokbyggas!! (Har jag sagt det förut??)

    För visst ska vi flyga våra kärror i sommar??!! PDT_Armataz_02_44

  6. #66
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Tomas,
    bättre med små uppdateringar än inga alls. Har inte gjort något på Spitfiren på typ 2 veckor nu... Är nu på min 2nd Tour i Paris, men j-vlar när jag kommer hem då ska det tokbyggas!! (Har jag sagt det förut??)

    För visst ska vi flyga våra kärror i sommar??!! PDT_Armataz_02_44
    Självklart ska dom flygas, det är väll inga panelhönor vi bygger, eller hur? PDT_Armataz_02_02
    Själv så håller jag på just nu med sidoroderlinkaget. Beräknar att det blir klart under veckan. Vill lacka så fort som möjligt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #67
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Märker att tiden går för fort nu när det våras. Barnen tar mer och mer tid, dom små tvillingarna kör livet ur en på dagarna så när kvällen kommer och den stora grabben skjutsats än hit än dit så är man skapligt slut och vill mest sitta ner framför dumburken en stund innan man själv ska slå igen de blå för några få timmars sömn. :? Revelj var morgon 05:00
    Givetvis påverkar detta framskridandet av bygget. Hadde ju stora planer som jag nu fått banta ner. Kommer att skippa bygget av cockpit i nu läget, detta för att få en chans att få kärran klar till klubbens uppvisningshelg i sommar. Vill satsa mer på det yttre såsom panellinjer och lite vädring i första hand. Sen får man se vad det blir av mot hösten & vintern. Kanske också ett nytt projekt????????
    Sporrhjulet är nu kopplat till erfodeligt linkage och luckan är åter dit limmad. Spackling kommer att ske inom kort för sedan slipning och omlackering. Även bilder kommer inom kort, har inte fått fräs på FTP programmet sedan jag instalerat Windows Vista på datorn, men håll ut, dom kommer somsagt inom kort PDT_Armataz_02_22
    Nån som vet var man kan köpa en canopy till P47 Razorback skala 1/7 samt en WWII US airforce pilot, byst modell, även den i skala 1/7? Mycket tacksam för tips på detta.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #68

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Märker att tiden går för fort nu när det våras. Barnen tar mer och mer tid, dom små tvillingarna kör livet ur en på dagarna så när kvällen kommer och den stora grabben skjutsats än hit än dit så är man skapligt slut och vill mest sitta ner framför dumburken en stund innan man själv ska slå igen de blå för några få timmars sömn. :? Revelj var morgon 05:00
    Känner igen det där... Även om mitt hushåll innehåller äldre barn samt en 4-åring (på söndag) som är hur snäll som helst och somnar runt 19.30. Ibland minns man tillbaka till ungkarlstiden när man kunde bygga hela nätter utan problem. **Suck**, det var tider det! PDT_Armataz_02_06


    Byst vet jag att Söders har: http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/...700&pid=JP0017. Tyvärr ingen bild på hemsidan, men kan rekommenderas då jag använt dom själv. Extremt lätta i latex!

    Huv, skulle en från Top-Flites P-47D passa? (CANPY029 CLEAR CANOPY) Och Brian Taylor har väl en P-47D runt 190 cm spännvidd? Är lite osäker på storlekarna jämfört med din.....

  9. #69
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Märker att tiden går för fort nu när det våras. Barnen tar mer och mer tid, dom små tvillingarna kör livet ur en på dagarna så när kvällen kommer och den stora grabben skjutsats än hit än dit så är man skapligt slut och vill mest sitta ner framför dumburken en stund innan man själv ska slå igen de blå för några få timmars sömn. :? Revelj var morgon 05:00
    Känner igen det där... Även om mitt hushåll innehåller äldre barn samt en 4-åring (på söndag) som är hur snäll som helst och somnar runt 19.30. Ibland minns man tillbaka till ungkarlstiden när man kunde bygga hela nätter utan problem. **Suck**, det var tider det! PDT_Armataz_02_06


    Byst vet jag att Söders har: http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/...700&pid=JP0017. Tyvärr ingen bild på hemsidan, men kan rekommenderas då jag använt dom själv. Extremt lätta i latex!

    Huv, skulle en från Top-Flites P-47D passa? (CANPY029 CLEAR CANOPY) Och Brian Taylor har väl en P-47D runt 190 cm spännvidd? Är lite osäker på storlekarna jämfört med din.....
    Hej Christer.
    Har just beställt en byst figur från Söders. Blir perfekt den. Kom på det själv faktiskt att dom säljer JP´s latex figurer.
    Huven däremot... Har en Top Flite som jag köpte av min lokala hobbyhandlare, men den är förliten. Top Flites P47á är nämligen i skala 1/8 så den passar tyvärr inte. Ska kolla upp BT och se om man kan få lite mått uppgifter på den huven. Man tackar så länge för tipset.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #70
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det äntligen dax att publicera lite bilder. Har tagit lite tid beroende på bla ny instalation av Windows Vista, mycket övertid samt en rasad hårddisk och ny ominstallation av Windows, puh PDT_Armataz_02_10
    Då ska vi se...
    Linkaget monterat med stabilisering av stötstångsröret.
    Utgången för stötstång sidoroder.

    Då var det dags att återställa monterings luckan. Först en ram av 0,4mm ply som jag sedan limmade luckan på/emot med epoxi. Spaklade och är även nu slipat. Bild kommer.

    Håller nu på att montera sidorodret och höjdrodren och vill få det klart i det närmaste så jag kan kasta mig på den återkommande omlackeringen.
    Hoppas på snabbare uppdateringar men jobb och familj kräver ju dock sitt PDT_Armataz_02_04
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0582.JPG 
Visningar:	76 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	344   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0583.JPG 
Visningar:	50 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	345   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0586.JPG 
Visningar:	86 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	346   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0588.JPG 
Visningar:	57 
Storlek:	58,5 KB 
Id:	347   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0587.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	348  

    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 17:02.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #71
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då så, äntligen kommer lite uppdateringar. Bilderna har legat länge på hårddisk och kamera, allt fanns där utom tiden


    Här har då spacklet slipats, spacklats och slipats igen. Lade också på ett lager primer för att kontrollera slipningen. I verkligheten ser det bra ut.


    Börjat med anslutning av stötstänger. Dock skedde en liten missär när jag skulle passa in stötstången till sidorodret. Döm om min förvåning när den small av. Kruxet är att denna del sitter i hop med styrningen till sporrhjulet :evil:


    Tur att denna donna är rund och go om buken. Fick precis plats att lirka in armen och med fingerspetsarna nå linken som stötstången är skruvad i. Gjorde några yterligare försök med pianotråd men det blev inte bra. Fick tipset av en kompis att prova med en Sulivan böjlig stötstång. Och det blev perfekt. Den är även preparerad med en för mig okänt hård ståltråd som jag hittat på jobbet. (Tips jag läst i ett gammalt nummer av M.A.N för några årsedan)
    Bild från den påbörjade radioinstallationen. Det ni ser under trottelservot tillvänster i bild är en M-Ventil från JetTronics. Den ersätter den medföljande luftventilen OCH ett servo för landstället.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0622[1].jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	61,3 KB 
Id:	349   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0627[1].jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	350   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0630[1].jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	351   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0631[1].jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	352   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0634[1].jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	61,4 KB 
Id:	353  

    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 17:07.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #72

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ahh! Skönt med framsteg, även om de kanske känns små ibland. Vad är det för rött spackel du använt? Lättslipat?

    Du ser ut att ha ett lika stort hobbyrum som mig, börjar bli liiiite trångt. Fick ta ett överflödigt rullbord på jobbet förra veckan, perfekt med lite extra bordsyta. Behövs den inte är det bara att skjuta in den under en hylla!

  13. #73
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Ahh! Skönt med framsteg, även om de kanske känns små ibland. Vad är det för rött spackel du använt? Lättslipat?

    Du ser ut att ha ett lika stort hobbyrum som mig, börjar bli liiiite trångt. Fick ta ett överflödigt rullbord på jobbet förra veckan, perfekt med lite extra bordsyta. Behövs den inte är det bara att skjuta in den under en hylla!
    Spacklet jag använde är Hagmans Stålplast "Optimal Fin". Det blir väldigt hårt och om man använder måttliga mängder blir det inte heller hårdslipat. Gjorde dock misstaget på min grävmaskin när jag skulle spackla ut en skada med detta spackel och la då för tjockt. Det var tungslipat det. Detta spackel ska visst bara användas tunt och som avslutande lager vid diverse lack/spackel arbeten på diverse karosser etc.
    Det röda är faktiskt vanlig grundfärg/primer (K-Auto) från OK/Q8. Sprayade på ett lager bara för att se resultatet av slipjobbet på spacklet. Ska våtslipa detta område. Nu är det inte så mycket att göra med modellen utvändigt förens jag målat om den. Kommer nog bli inom de närmsta två veckorna. Det är ambitionen i allafall 8) Ska också beställa en ny huv, se länk i tidigare inlägg. Funderar dock på att lägga i 0,4-0,6mm plywood i försänkningen runt cockpit där den medföljande huven ska sitta, och spackla så klart. Detta måste ju självklart också göras innan ommålningen.

    Bakom TopFlite huven syns det tydligt försänkningarna jag nämnde. Vet inte hur det är på KMP´s Spitfire & Hurricane? På original maskinerna var det iallafall inga försänkningar. Där gick ju huven utanpå kroppen.
    Tanken är att få kroppen helt slät, precis som på originalet. Antar att den huv jag funderar på att beställa ändå inte passar i försänkningen. Fan vet varför den överhuvudtaget är gjord? Eller om man vänder på det, hur kunde dom göra så fel med den medföljande huven? Nåväl, problem är till för att lösas men jag betvivlar att modellen blir helt flygklar till klubbträffen i Augusti som var lite av riktmärket. Efter omlackering så ska ju dekaler på, panellinjer på vingen mätas ut och ritas dit, lite mer detaljer på kroppen samt försöka sig på lite vädring. Sånt tar ju en del tid. Och där i mellan så vill man ju flyga lite också PDT_Armataz_02_11
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0591.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	62,6 KB 
Id:	354  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 17:08.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #74
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Angående hobbyrummet. Det ÄR trångt, mycket trångt :cry:
    Har allvarliga planer på att flytta den vänstra väggen ca 2.5m. Vi har ju ändå inte bilen i garaget utan använder det mest som förråd. Platsen behövs ju, för ibland är det mer än modellflyg som tillverkas och förvaras där. En granne jag har använder hela sitt garage som en enda stor snickeri verkstad, lyllos han
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #75
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var det dags för några små updates. Har ännu INTE lackat, men hela kroppen, vinge och motorkåpa ÄR nu slipat med 800 papper samt scotchbrite :?: svamp och ska endast tvättas innan sprutmålning. Väntar nämlingen på transperant maskerings film som varit omnämt i andra trådar. Det är beställt men vete f*n när det dyker upp. Nåväl, den som lever får se ska slå en signal imorgon och se om det snart är på G.


    Här hadde jag tänkt dragit ut mottagar antennen. På original kärran finns här en liknande öppning för någon form av vire antenn som dom kunde dra ut och fästa bak på kroppen/fenan.


    Har också gjort om strömbrytaren. Hittade denna strömbrytargenomförning med ladduttag tillverkad av GP hos min lokala hobbyhandlare. Smidigt att få med ladduttaget utan demontera vingen. En rejäl sak faktiskt. Monterade den nu så även den får sig en dush av färgsprutan och förhoppningsvis smälter in lite mer :?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0767[1].jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	355   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0765[1].jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	356   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0766[1].jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	357  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 17:09.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #76

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt att P47-bygget går framåt! Ser fram emot att se resultatet efter lackeringen. Efter lack är det ju bara nedförsbacke eller hur?!

    Fick min Spitfire skyddslackad med matt lustrekote i helgen. En av klubbkompisarna är lackerare och gjorde ett mycket bra jobb! Nu är det inte mycket kvar innan premiärturen. Tillverkade landställsluckor av 0,6mm duralaluminium på midsommarafton (det gäller att uttnyttja tiden maximalt..) och de blev mycket bra. (Över förväntan)

    Hoppas på att få min propellerbricka idag så att jag på allvar kan balansera kärran. Sedan blir det en sista motorkörning ikväll utan motorkåpa för finjustering (servostyrd högfartsnål) och om vädret är med oss beräknas premiärlyftet på torsdag. Ser fram emot detta med viss skräckblandad förtjusning. Mina knän kommer nog att klappra lika mycket som Bokis gjorde förra året.. 8)
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  17. #77

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    och om vädret är med oss beräknas premiärlyftet på torsdag.
    Hehehe, då kanske jag hinner före!!!

  18. #78
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Härligt att P47-bygget går framåt! Ser fram emot att se resultatet efter lackeringen. Efter lack är det ju bara nedförsbacke eller hur?!

    Fick min Spitfire skyddslackad med matt lustrekote i helgen. En av klubbkompisarna är lackerare och gjorde ett mycket bra jobb! Nu är det inte mycket kvar innan premiärturen. Tillverkade landställsluckor av 0,6mm duralaluminium på midsommarafton (det gäller att uttnyttja tiden maximalt..) och de blev mycket bra. (Över förväntan)
    Hoppas på att få min propellerbricka idag så att jag på allvar kan balansera kärran. Sedan blir det en sista motorkörning ikväll utan motorkåpa för finjustering (servostyrd högfartsnål) och om vädret är med oss beräknas premiärlyftet på torsdag. Ser fram emot detta med viss skräckblandad förtjusning. Mina knän kommer nog att klappra lika mycket som Bokis gjorde förra året.. 8)
    Håller tummarna för provflygningen på Torsdag. Förväntar mej en mycket detaljerad beskrivning om hur det gick :tonqe:
    Christer, när tänker din spit lämna marken? (Med tanke på ditt inlägg) Längtar att få se... :yawinkle: Ölen ligger ännu i kylen

    Lusterkote??? Det blev alltså bra, det tål ju såklart att tänkas på, att lägga på efter att dekaler och panellinjerna kommit på plats.
    Om jag inte missminner mig så säljs väll Lustercote på sprayburk? Har för mig att jag lackat en motorkåpa till en Cub med TopFlites' cubgula färg som jag fick av en klubb kompis för X antal årsedan. Blev bra och bränslebeständigt.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #79

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag fick ju min propellerbricka igår och kunde för första gången balansera modellen på allvar. Det behövs ytterligare ca. 400g bly i nosen.. :roll:
    Stannade till hos däckhandlaren imorse och fick med mig en liten låda bly..

    Motorkörningen igår blev inte av på grund av det mest ihållande regn vi sett på länge i norra Småland.. Siktar på att klara av det ikväll istället.
    (Mycket skall hända ikväll, känns det som.)

    Om det är flygväder imorgon skall den vara klar för start, det har jag gett mig den på! 8)

    Angående Lustrekote, ja det är en enkomponentslack på vanlig sprayburk. Verkade enkel att applicera med många tunna skikt. (Allt ser enkelt ut i händerna på en yrkesman iofs..) Modellen kanske är aaaningen blankare nu men det är högst marginellt.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  20. #80
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Insåg för några veckor sedan att det inte skulle vara så optimalt att lacka om kärran med min airbrusch. Gjorde ett lite större yt-jobb med airbruschen till en pryl på jobbet, och det blev väll så där. I fredags köpte jag en ny sk "Tuch up" spruta med överliggande kopp på 2dl och munstycket var på 0.8mm. Gjorde om jobbet med denna spruta till jobbet med ett otroligt mycket bättre resultat. Nu ska bara f-n få lite tid över så att det går att göra om hobbyrummet till lack verkstad så P47an nångång ska få lite ny färg på sig. Bryr mig inte om att försöka gissa mig till när det kan tänkas bli, för då hamnar man väll på jobb i Långtbortistan eller så :?
    Säger som Wesse, en dag i taget. Men omlackad innan jul ska den väll bli
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •