Reklam

 
Sidan 7 av 13 FörstaFörsta ... 23456789101112 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #121
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Halloj Nalle.
    Long time no seen. Kul att höra från dej, har saknat dina inlägg och din tråd. Fått trösta mig genom att läsa KMP Hurricane trådar på RCU
    Jag vet hur det känns när man tappar orken och har svårt att hitta tråden igen.
    Men påt igen, du är så välkommen igen
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #122
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I dag kom ett trevligt paket från New York. Nick Ziroli Canopyn har äntligen landat. Det var för övrigt i särklas det mest seriösa och omsorgsfullaste packningen jag sett. Huven mäter 40 x 16 x 10cm med allt "gjutgods", kartongen var 60 x 30 x 25cm, fullknökad med vita frigolit kulor. Och i mitten låg huven.Inte en skråma på den inte. Som ett embryo i sin mors sköte.
    Bild kommer när jag klippt till den PDT_Armataz_02_16 och passat in den på P-47an.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #123
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har äntligen huv eländet börjat ta form, och det känns som om det kommer att bli bra
    Blev en del klippa leka lära för att få den att passa ordentligt, med tanke på att den är till en 1:6 skala modell och min kärra är skala 1:7




    Huven har inte riktigt 100% ig passform på bilderna, men när man klämmer åt den på sidorna och baktill på den så sitter den fin fint. Kommer att skruva den på plats, tyvärr så måste det ev även bli skruvar på överkanten av bakpartiet av huven, om det inte går att lösa med dubbelhäftande tape. Vi får se.

    Provade lite tafat även det här med Washing i kväll med blandat resultat. Blandade färgerna efter tycke, brunt, svart och grått till lämplig nyans av smutsighet. Spädde rikligt med vatten, har läst att vattenmängden ska vara ca 70%. Applicerade washen i panellinjerna på ett begränsat område, men jävlar vad fort det torkade. Gjorde direkt två generalfel. Appicerade wash på ett för stort område och glömde mej när jag fick halvpanik av att se hur fort det torkade och började då torka längs med panellinjerna. Resultat, ingen färg kvar i skarvarna men gott och väll runt om. Och det torkade snabbt. Det var bara att gå lös med lacknafta det och gnugga och tvätta för allt vad tygen håller.
    Det var också meningen att det skulle komma bilder på eländet men jag möttes av följande när jag skulle ladda upp till RCFF servern: "This category has reached the quota of pics. Now you cannot upload any more. Please contact the administrators for more information"
    Verkar som om det är fullt på servern? Ska ta och damma av min egen sida för bilder som jag har eller leta upp någon annan gratis sajt som erbjuder hemsideplatser. Om någon har något bra förlag så mottages det tacksamt.
    Kommer göra nytt försök med washen troligen i morgon. Funderar då på att röja på mitt skrivbord inne för att slippa springet in och ut i garaget.
    Ska nu kolla runt på det här med egen hemsida eller lagringsplats för bilder på nätet.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #124
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Det var också meningen att det skulle komma bilder på eländet men jag möttes av följande när jag skulle ladda upp till RCFF servern: "This category has reached the quota of pics. Now you cannot upload any more. Please contact the administrators for more information"
    Verkar som om det är fullt på servern? Ska ta och damma av min egen sida för bilder som jag har eller leta upp någon annan gratis sajt som erbjuder hemsideplatser. Om någon har något bra förlag så mottages det tacksamt.
    Tack för påpekandet Ompa!

    Det är inte ett dugg fullt på servern, men det var en inställning som var lite väl snålt ställd. Jag har ändrat det, så nu är det bara att ösa på med bilder igen...
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #125

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tjusigt jobbat med kabinhuven!!!

    Det skall bli spännande och se hur du får till "tvättandet" på kärran.


    Göran

  6. #126
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då kommer gårdagens bilder på försöket med washingen.

    Här har jag då applicerat washen, när jag såg den torka så fort tog jag blommsprutan med vatten i ett despera försök att få den fuktig ett tag till.


    Och här efter ett frenetiskt gnuggande med lacknafta.


    Som jag skrev i går hoppas jag på att få tid att prova washing i kväll igen, annars i morgon när frun jobbar natt

    Här är också en bild på dom målade kulsprutorna till vingen.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #127

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ja men det är väl en bra början i alla fall?!!

    Tror inte jag spädde så mycket som 70%, men det blev ju mer å gnugga av... Nu när du torkat av washen från den olivgröna färgen blir den så där härligt flammig. Om det skulle torka rikitgt ordentligt tog jag bort allt med lite T-Röd. Kom ihåg att torka tvärs panellinjerna, annars åker färgen av!!

    På't igen bara, det här ska bli kul att se!!

  8. #128
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hoppas få en stund över om några timmar, när barnen sover och frugan jobbar
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #129
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har jag provat mer med washing i kväll. Gjorde på ett anorlunda sätt i kväll. Applicerade washen och torkade sedan av den relativt omgående och gjorde fler upprepningar av detta. För när jag väntade för länge försvan färgen ur skarvarna men lämnade en rand efter yterkant på toppsen som jag använde för att lägga på washen. Tog längre tid men jag upplevde ett mer kontrollerad arbete under processen. Tycker absolut att jag inte nådde upp rill Christers resultat, fick en mer grå dassig nyans runt skaravarna framför den skitiga lite oljiga looken.
    På det hela är jag nöjd, men kommer att fortsätta att bygga upp washen yterligare i morgon kväll. Ska då spä i något mer svart i färgen.
    Märkte också att det är viktigt att inte ha allt för blöt trasa när man gör detta ops:
    Tyckte också att washen fäste bättre och gav ett mer distinkt intryck när den inte var allt för blaskig. Plöjde igenom Tom Pierce sida om bla washing och det beror tydligen på färgens egenskaper hur mycket den bör spädas. Men omkring 50 - 70% var ett bra riktmärke. På Tamiya färgen blev färgen för blaskig vid 70%, men kändes mycket bättre när man hadde 50/50 färg/vatten.
    Bilder finns men orkar inte med det i kväll. Hoppas kunna få upp det i morgon, annars får ni vänta tills washen är klar. Hopas ni inte kommer jämföra mej allt för mycket med Christer, han är dock mitt riktmärke men det kommer bli på mitt sätt då detta är första gången jag tetar detta konststycke
    Målsättningen så här första gången med vädring/washing är att få till något som åtmisntone påminner om ett använt flygplan och inte för mycket ska liknas en byggsats "Right out of the box" så att säga.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #130
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då kommer här en bildkavalkad på min washing. Ska åter påpeka att detta är första gången jag gjort detta. Andra kvällen gav betydligt mer resultat än första. Dock hadde jag bytt arbetsplats så ljuset i kombination med trötthet, klockan blev sent, spelade mej ett litet spratt.
    Tyckte först att det inte blev något resultat, men när jag sedan flyttade modellen till ett annat rum för torkning och nattförvaring så var resultatet mycket tydligt.
    Personligen är jag nöjd, visst, det blev lite mycket här och var men ändå effektfullt. Har sett bilder på olika flygplan direkt efter slutförda uppdrag, och en del såg mycket värre ut än min. Ska se om jag kan matta ut washen lite med stålull och T-Dojja, om jag känner att det kommer behövas vill säga.

    Washen appliceras denna gång på betydligt mindre områden, men fler ggr.



    Efter några försök och spätt ytterligare med svart färg.








    Det var främst på högra frampartiet det blev i överkant och en aning för mycket wash.
    I helgen kommer även vingen att få en omgång av washen för att sedan skugga panellinjerna med airbrushen och Tamiya "Smoke" färg.
    Kanske en aning mer "smuts" på bak kroppen under stabben, ser lite för ren ut i nu läget mot det andra
    (Osså den sabla antennen som fick sej en känga när jag vände skrovet upp och ner för att limmet skulle hamna rätt när jag limmad dit antennen. Det stör mej och den sitter om berget. Den SKA ju stå rakt upp :Hangman: )
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #131

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Det var främst på högra frampartiet det blev i överkant och en aning för mycket wash.

    Kanske en aning mer "smuts" på bak kroppen under stabben, ser lite för ren ut i nu läget mot det andra
    Nej men fy f-n Ompa! Det ser ju skit(!!)bra ut!! PDT_Armataz_02_43 Du ser, det var ju inget svårt det här, det gäller bara att våga. Direkt ser modellen mycket bättre ut.

    Håller med att det nog blev lite mycket på högersida, men det är ju bara att gneta på tills DU är nöjd. "Wash on, wash off"
    Och smutsa gärna bakpartiet, men tänk på att där var det oftast mindre skit än runt motor och framkroppen.

    Lite läsetips? Senaste numret av FlyPast (april) är ett speciellt "Republic P-47 Thunderbolt - In Focus", ca 20 sidor blandat Thunderbolt!!


    Keep up the good work!

  12. #132
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Christer. En beställning av FlyPast är oxå gjord. Tidningen dimper ner i brevlåda på Tidag
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #133
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Dagens prestation utöver tipspromenad med familjens två yngsta var att montera kulsprutorna i vingen samt även lägga på lite wash på vingens ovansida. Fick även dit ett sk piton rör (tror det heter så) ytterst på vänster vingen. I morgon kommer jag lägga lite wash även på undersidan. Börjar få klämm på det nu, och försökte matcha mängden på vingen med mängden wash på kroppen, verkar och känns ok om man inte låter alltför skrytsam 8)
    På undersidan kommer det bli betydligt mer sparsmt med washen så den inte kommer att bli alltför dominant mot det grå.
    Märkte också att den "bet" mycket hårdare i texturen i vingens beklädnad än kroppens släta yta, även det en liten lärdom, olika ytstruktur.
    Hursomhelst har jag nu kommit fram till att det inte är omöjligt att skapa dom effekter man ser andra göra, bara träning och lite "gutts" att våga. En kul grej som jag i fortsättningen kommer att tillämpa på mina warbirds.
    Hoppas kunna skugga vingens panellinjer i vecka samt brusha på lite sot från kulsprutorna.

    Och här kommer lite bilder...






    Nu kan det se aningen mycket ut här och där på vingarna men det är en del ränder kvar efter den fuktiga trasan som jag använde för att smeta ut washen med. Det går enkelt bort med en tvättsvamp med grönt på, Scotshbright. Funkade på kroppen och det gör det nog på vingen opckså. Det handlar helt enkelt om att tvätta av det överflödiga, för om man stryker med handen över ytan så blir det som grått pulver på huden, alltså det sitter inte fast.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #134

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det blir jäkligt snyggt det här, Ompa. Grattis!!

    Finns det någon chans att man får se skönheten på MFD (Södertälje MFK:s flygdag) i maj??

    Kanske kan bli lite allied forces-flygning tillsammans med min "right out of the box-Spitfire".. PDT_Armataz_02_03
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  15. #135
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher
    Det blir jäkligt snyggt det här, Ompa. Grattis!!

    Finns det någon chans att man får se skönheten på MFD (Södertälje MFK:s flygdag) i maj??

    Kanske kan bli lite allied forces-flygning tillsammans med min "right out of the box-Spitfire".. PDT_Armataz_02_03
    Jag ber att få tacka för smickret taygher
    Ang Södertälje Flygdag så har jag det som riktmärke för att få Thunderbolten klar. Hoppas och tror att tids schemat ska hålla. Det jag vet inte kommer vara klart är landställsbenen. Det får bli original pinnarna så får jag kompletera med Robart Robostruts senare. Om den överlever så länge vill säga
    Det är nämligen lite ebb i hobbykassan just nu efter investeringen i min FW 190 PDT_Armataz_02_40

    Skulle vara himmlens roligt att få träffa er andra Live så att säga. Är den inte klar kanske jag kommer ändå. Har ju även en Hangar9 F6F Hellcat (Right out of the box) som är startklar så när som på ljuddämparen och inpassning av kåpan, bara några timmar bort från start så att säga. Så den kan man ju alltid flyga i såfall.
    Vad jag förstog sen tidigare inlägg så låg träffen ganska tidigt i maj, med följden av en gräsmatta jämförbar med en leråker? Hoppas ni får till det med ett senare datum med större chans att det torkar upp mer. Men hur som haver, håll mig underrättad om tid och plats bara så ska jag försöka komma. Jag är sugen och kan redan förnimma bilden av en formationsflygning med några spittar och min P-47a
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #136
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nu har jag gått över både kropp och vinge, putsat och gnott för att få till det hela. Tyvärr blev det nog lite mycket på kroppens högersida trotts allt tvättande och gnuggande. Men det blev åtminstone mindre. Washat lite på vingens undersida samt bakpartiet på kroppen och undersida av stabben. Det blev effektfulla fartränder av sot, olja och avgaser. På det hela känner jag mej nöjd. Nu ska panellinjerna på vingen skuggas samt krutavgaser från kulsprutorna ska appliceras. Hoppas på att börja nu i veckan, morgondagen går dock bort pga arbete, men hoppas på några trevande försök på onsdag. Huven står också på tur för maskning och målning. Så det känns som om slut lackning med klarlack inte är allt för avlägset. Självklart ska lite "skav" läggas på utvalda ställen med silverpennan först.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #137

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Gott att höra att Du siktar på att besöka MFD, med eller utan Thunderbolten. Den snygga Hellcat:en kanske Du kan få med Dig i vilket fall?
    Jag skall uppgradera motorn i min Spitfire från Saito 125 till Saito 180 men är inte säker på att jag hinner få det klart innan maj månad. Den skall med till MFD hur som helst, den flyger helt OK med 125:an även om stigprestandan är lite begränsad. (Jag får väl flyga lågt och långsamt.. 8) )

    Håller med om att det skall bli riktigt kul att träffas "live"!!
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  18. #138

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Självklart ska lite "skav" läggas på utvalda ställen med silverpennan först.
    Varningens finger bara! Jag använde ju silverpenna på Spitfire #1 men den löstes upp något av klarlacken jag använde (Warbird Colours). Trots att den är vattenlöslig.... Kolla först med lacken du tänker använda, TopFlite?

  19. #139
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för varningen Christer.
    Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag igenom mitt färgsortiment av Humbroll färger. Det visade sig att jag både har silver och aluminium färg hemma. Blir nog aluminium färgen i stälet för silverpennan.
    Vad gälller klarlack, har funderat fram och tillbaka och är sugen på att testa warbird colours. Tror inte prisskillnaden blir så stor pga TopFlite i regel ligger rätt högt i pris för en burk, tror den kostar runt hundringen per burk och jag behöver då nog två burkar åtminstone. Warbirds colour kostar ca 165kr + frakt för 1 pint vilket borde räcka. Får se vad det blir.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #140

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Tack för varningen Christer.
    Efter att ha läst ditt inlägg så gick jag igenom mitt färgsortiment av Humbroll färger. Det visade sig att jag både har silver och aluminium färg hemma. Blir nog aluminium färgen i stälet för silverpennan.
    Vad gälller klarlack, har funderat fram och tillbaka och är sugen på att testa warbird colours. Tror inte prisskillnaden blir så stor pga TopFlite i regel ligger rätt högt i pris för en burk, tror den kostar runt hundringen per burk och jag behöver då nog två burkar åtminstone. Warbirds colour kostar ca 165kr + frakt för 1 pint vilket borde räcka. Får se vad det blir.
    Pass upp Ompa! Jag har provat TopFlites "matta" klarlack och den blir ganska blank enligt min mening. Christers i övrigt superba Spitfire blev även den något blank med Warbird Colors (min mening). Jag testade 2k klarlack för bilbruk och det blev kanon. Tricket är att hitta någon färgfirma som säljer på mindre kvantiteter annars blir det lätt lite dyrt. Man kan själv bestämma hur mycket sk. mattpasta de skall ha i färgen. Jag berättade vad jag skulle ha det till och som tur var höll killen i affären på med airbrush själv så han fattade vad jag ville ha direkt. Han rekommenderade mig dessutom att köpa klarlack avsedd för lastbilar då den var mycket billigare då de inte har samma krav på glans och lyster. Gjorde ju inte mig något då jag skulle ha den matt! Modellen jag pratar om är min corsair som jag tror att du har läst om här på forumet?

    Passar även på att tipsa om hemsidan för Griffon squads vintercup i Aircombat:

    http://gv07.griffon.mine.nu/gwc-08

    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •