Reklam

 
Sidan 9 av 13 FörstaFörsta ... 45678910111213 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #161
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Bara att konstatera att airbrushen har gjort sitt. Den fullkommligt spyr ur sig färg oavsett hur jag ställer in den. Försöker jag smyga med den spottar den som värsta kobran.
    Jag fick samma fenomen när jag skulle lägga krutrök på Corsairen. Den gången berodde det på dåligt omskakad färg som satte igen sprutan. Först kom det inget alls, men rätt som det var spottade den ur sig massor och förstörde nästan hela vingen. Så höll det på en god stund, fick nästan psykbryt ett tag. Vet inte om svart är speciell men nog är det ett sammanträffande att vi fick problem med exakt samma moment? Se till att färgen inte är klumpig. Är den gammal, släng och köp ny!
    Du vet väl att det finns speciella rengöringsvätskor för Airbruschsprutor?
    Over and Out!
    /Lowflyer
    Jo det är en gammal spruta. Köpte på Clas Ohlsson för ca 8år sedan. Har väll åkt i backen några gånger, gjort en del mindre lackeringsarbeten på moppe tankar, modell båt skrov, några tafata försök på mönster målnig på div heli huvar etc. Så jag kommer inte lägga ner något värst mer på denna. Bara att inse fakta, tiden har sin gång.
    Ang rengöringsvätska. Den enda speciella jag känner till är Faskolor "Fascleaner" som jag brukar använda när jag just kört med dessa färger på heli huvar etc. Vet ej om den funkar med färg som är thinner basserad. Fler förslag välkomnas.
    Vad det blir för spruta här näst vet jag inte. Skulle vara kul att prova en riktigt bra typ H&S Infinity eller dyl. Men det är så jäkla mycket pengar och jag tror inte jag kan utnyttja en proffsspruta på rätt sätt :?
    Vi får se vad det bliver...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #162

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta. Var var DU Christer L? Jimpa har dina Tempestritningar i säkert förvar. Du kan säkert honom att släppa taget mot en smärre ersättning
    Flåt... Klarade mig igenom 1 maj med Ipren och andra dunderkurer. Har hållt mig frisk hela vintern och så får man värsta j-vla förkylningen just dagen innan MFD. Bad luck! Ser fram mot Warbird-träffen istället!!


    Btw, själv använde jag en singel-action Aztek till #1!

  3. #163
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Satt i går kväll och surfade runt och kollade på ämnet Airbrush. Vilken jungel, med priser från några hundra till massa tusenlappar.
    Å vilka maffiga jobb dom som kan hantera ett sådant verktyg kan utföra, helt enastående. Det finns att lära om man säger så
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #164

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lowflyer
    Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta.
    Det var kul att träffas, Lowflyer. Din Corsair ser mycket bra ut med imponerande vädring, ser fram emot att få se den flyga så småningom. Synd att varken Christer, Ompa eller Sweeper kunde komma.

    Det var lite turbulent luft kring fältet så det blev bara en start med Spitfiren. Efter den vingliga och onödigt spännande landningen tog jag ett snabbt beslut att det fick vara bra så.. PDT_Armataz_02_17

    Hoppas på att det blåser lite mindre den 7/6 och att allt löser sig med frågorna kring medlemsskap & försäkringar.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  5. #165
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ser fram emot den 7 juni
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #166
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I helgen, vid sidan av en del flygnig, så har lite slitage i form av Aluminium färg aplicerats på utvalda ställen. Hoppas på första omgånegen av klarlack under eftermiddag/kvällen i dag.
    I övrigt har helgen genomsyrats av en trasig bil som ska besiktigas i dag 11,40 PDT_Armataz_02_14
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #167
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ååååå neeeej.
    Tiden var på min sida. Inget att spara på dags att börja klarlacka. Har precis kommit in efter att lagt det första lagrert på vingens ovansida.
    Men vad händer???
    Skuggningen ser ut som om den har försvunnit, panellinjerna som är ritade med permanent OH penna flyter ut på vissa ställen, och vid vänster skevroder måste någon främmande vätska lyckats hamna på vingen, för där reste sig färgen och hela skiten på en fläck som knappt en femkrona.
    Jag tänker inte slipa ner vingen och börja om. Jag kommer göra färdigt och resultatet får bli som det blir.
    Mest bedrövande är att panellinjerna har flutit ut, det ser riktigt "B" ut.
    Summan av kardemumman bir att i fortsättningen ALDRIG under några omständigheter använda OH pennan till att rita panellinjer med. Kommer på efterföljande projekt att maskera där panellinjerna blir istället och då få en markering i färglagret i stället. Kommer heller aldrig att blanda olika färgfabrikat något mer heller. Antingen Tamiya eller Humbrol
    Känner mej urbotat korkad och dum. Men det är bara att lära av misstagen.
    Flyger kärran bra så kommer jag nog göra om hela vingen i höst. :Hangman:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #168

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    F-ck f-ck f-ck......

    Du använde Lustrecoat? Tror Colsson här på Forumet använde det över panellinjer utan problem. Använde ju själv WarbirdColours vattenbaserade lack, det var endast sliverpennan som löstes upp något.... Inga problem med Humbrol eller Tamiya.

    Vad ska man säga? Experterna säger ju alltid att man ska testa först hur färgerna och lacker funkar ihop, innan man lägger på dom på modellen.... (De riktiga experterna förordar 2K-billack.....) Tja, man lär sig alltid nåt... PDT_Armataz_02_06

  9. #169
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Det lustiga är nu när jag lagt ett lager på undersidan, där hände ingenting med panellinjerna. Det är inte alla linjer utan på några (2 eller 3) som det flutit ut. Nu när klarlacken torkat så har skuggningen kommit tillbaka, dock svagare.
    På undersidan ser det klockrent ut. PDT_Armataz_02_10

    Bilder kommer i kväll eller i morgon.
    Just nu har jag en bil som krånglar och äter upp plånboken från insidan, så jag måste jobba vidare med den i dag, men den gick igenom besiktningen iaf
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #170
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tillbaks till missären.Lagom till att jag svalt det som blivit med vingen kom nästa chock. När jag lade andra lagret på vingens undersida reste sig färgen efter den sk Bellypanen.

    Svalde några ggr, satte mej i bilen och åkte till Mekonomen igen.
    Hemma igen och lite bilmek.
    Dags att börja med kroppen. Den blir nog bättre. Där har jag ju inte gjort något med ytan sedan jag washade den.
    Undersidan utan några som helst problem, förutom en rinning vid fenan som jag senare våtslipade bort.
    Fick torka en stund. Säga vad man vill om Lustercote, det torkar attans så snabbt. Men jag kommer aldrig i helvete någonsin mer att använda det.
    Så var det dags för andra ovansidan...


    En bild säger mer än tusen ord.

    Jag vete faan vad som hänt ärligt talat. Jag har ju tvättat kropp och vinge tidigare med lacknafta och t-röd utan problem. Och när jag lackade om kropp & vinge spädde jag färgen med thinner baserad förtunning och använde Humbrol färger. :cry:
    Har hållit på att kletat en hel del med färg och lacker tidigare, inte just i sådana här samanhang, men aldrig varit med om maken. Normalt sett borde hela ytan resa sig och inte bara vissa områden.
    Nu är jag helt rådlös till vad jag ska göra. Vingen får nog vara, men detta upp på nosen känns mer än skit PDT_Armataz_02_06
    Så här blev iaf vingen



    Och personligen så kände jag mej tidigare så himmla nöjd med kärran, nu är känslan mer att ställa upp den på garage infarten och hoppa på eländet :toimonster:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #171
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Glömde ju att posta några stil bilder från helgen då jag satt och mös för mej själv och bara väntade på att få lägga klarlacken...





    Och så några detalj bilder


    Anslutningarna på kroppens vänstersida. Bakifrån så har vi strömbrytaren med ladduttag, luft påfyllningen, extern glödanslutning och ca 1/3 del in från vänster i bild, strax ovan vingsadeln finns en liten bockad pianotråd för manövreringa an ombordglöden av/på. Av då man startar med den yttre glödanslutningen samt om man behöver snappsa/chocka motorn.


    Interiören, längst fram hitom tanken sitter, just nu, acken till ombordglöden. Till vänster om den ser ni strömbrytaren som styr av/på av just ombordglöden. Den svarta kontakten vid trottelservot som är till höger i bild, är laddkontakten för ombordglödens ack.

    Var ute och tittade på kroppen igen, suck. Blir nog till att slipa åtminstone det området framför huven för det har blivit lite större :evil:
    På sidan vid 88an vet jag inte hur jag ska göra just nu.
    Nästa modell blir helt klart lackad med Warbird Colors rakt av.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #172

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tråkigt Ompa, mycket tråkigt!

    Jag använde Lustrecote på min Spitfire utan några som helst problem med att det reste sig någonstans. Nu fick jag hjälp av en lackerare i klubben att lägga på den (eftersom jag är helkass när det gäller att hantera sprayburkar) men jag tror inte att det hängde på det.

    Jag har ju inte vädrat min modell alls utan klarlackade direkt på originalfärgen för att få behålla dekalerna. Tur för mig att den färg som KMP använder tydligen är kompatibel med Lustrecoten..

    Hoppas Du får ordning på det hela så att Du kan känna Dig så där härligt nöjd med Din fina modell igen.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  13. #173
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Slipade bort området på nosen och lade på spackel innan kvällen var slut.
    Pratade med Kenneth på ÖMH om detta och han sa att Lustercote Klarlacken är ganska så vass mot dom flesta färgerna.
    Ja ja, man lär sig säger sommliga. Men det känns inte kul när man sitter där själv.
    Ska slipa i morgon och se hur det blir. En annan tråkig grej är ju också att min airbrush lagt av, men jag får väll ta och låna en när det ska läggas på lite ny färg här i veckan.
    Har också mailat Warbird Colors distrubutör i England under kvällen om att jag vill köpa en Pint med deras primer Satin Clear. Vågar inte lägga på Lustercote igen. Det på sidan vid 88 gnuggade jag lite försiktigt på, och faktiskt så fick jag ner bubblorna till viss del. Ska jag börja slipa och göra om där så kan jag lika gärna slipa och lacka om hela kroppen, men det är ju mer eller mindre som att börja om från början. Ska ta mej en funderare på det och göra en beräkning av tids åtgången.
    Om ni där ute har tips och förslag på hur ni skulle gjort i denna situation, tveka inte utan hör av er. Just nu är jag mottaglig för allt.
    Blir väll någon till ett par veckors jobb att göra om allt och det känns inte optimalt i nuläget. Jag är kluven.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #174

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Sitter här och väntar på lustercote till min CMP P-47:a.
    Har ochså använt Humbrolfärg till hjulbrunnar och lite annat.
    Är det kört för min del också tro?
    Har själv inte lagt ner lika mycket kärlek som du har på din, i stort sett bara plockat ur lådan och monterat.
    Törs man chansa på lustercoten eller skall jag hoppa över det?

    Om det är någon tröst i eländet, så flyger min CMP helt fantastiskt.
    Bra fart när man trottlar fullt samt att den går att landa i promenadfart med klaff nere.
    Flyger den med Saito 120.
    Tror nog att din KMP flyger minst lika fint.
    Hoppas att det löser sig för dig.

    /Lasse

  15. #175
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Fick mail i dag från Phil från www.fighteraces.co.uk i England som säljer Warbird Colors. Ska skicka mina uppgifter för betalning under kvällen. Levereras omgående har jag fått till svar så jag kanske har lacken någongång nästa vecka.
    Det tips jag fått angående Lustercote var att späda färgen ordentligt med thinner basserad förtunning eller rent thinner.
    Själv så kommer jag inte våga chansa mer utan kommer köra med WBC. Får bli n svidande lärdom tills det är dags att köra igång med FW190an.
    Lade på lite spackel i går men har inte orkat slipa något i dag. Satsar på slipning med nya krafter i morgon
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #176
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Och här är vi nu...

    I kväll tog jag paus från mina Warirds förutom en beställning av klarlack.
    Pular nu T-Rex i stället i väntan på Dr House PDT_Armataz_02_22
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #177

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag har haft problem med Lustrecotes klarlack och Humbrols färger. Jag fick en hel del rejäla lyft i Humbrol färgen när jag la på klarlacken. Så det slutade med att jag slipade bort allt och började om från början. Och när jag la på klarlacken så la jag ett riktigt tunnt, tunnt, tunnt lager som fick torka ordentligt. Och sedan blev det ett till tunnt, tunnt lager....och så här gjorde jag 4 ggr innan jag la på ett lite tjockare lager. Och det fungerade. Men om det berodde på att jag la väldigt tunna lager som fick torka mellan varven eller om det berodde på att jag såg verkligen till att underarbetet var bra utfört, det vågar jag inte svara på. ops:



    Göran

  18. #178
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Önskar att jag hadde orken att börja om, men just nu så känner jag att den inte finns. Skilnad hadde varit om det var betydligt större ytor, då hadde jag inte haft något val.
    Men ny lack är precis beställd och jag hoppas den kommer i nästa vecka. Då får jag några dagar på mej att slipa och måla om.
    Får hem en annan airbrush i morgon som jag lånat av en arbetskamrat.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #179
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Jag är impad av ditt tålamod!
    Själv hade jag expoderat och inte velat se åt planet något mer.
    Jag har kanske något kort stubin. PDT_Armataz_02_40
    Du får dröma om lågsniffar och framtida byggkvällar på Draken medans du renoverar ytan.
    Keep up the god work Ompa!
    /Nalle

  20. #180
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack Nalle. Bidde inget slipande i dag heller...
    Glömde att vi hadde avtackning av en arbetskamrat som gick i pansion i dag.
    Men ny friska tag i morgon, då jobbar frugan kvällen oxå
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •