Reklam

 
Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #41
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ChristerL
    Instämmer med Nalle! Db9 kontakter får det kanske bli på mitt nästa projekt, eller....

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Ang plast eller stålskruvar så spelar det nog ingen roll vad man väljer.
    Tänk bara på: LÄNGDEN. Det vore tråkigt om du även koppierar Christers
    misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
    Längden har betydelse, tro mig! Det som var medskickat till min Spitfire var inte "M6-gänga" utan tumgänga. M8 låter over-kill... M6 stålskruvar skulle jag rekommendera. Tanken med plast/nylonskruvar är att de ska snyggt gå av vid en ev. krasch, men det har jag aldrig sett eller hört att det hänt. Bättre att vingen sitter fast när man flyger!! Och landa ordentligt!
    Angående skruvarna, igen, till vingmontaget så är det medskickat M-4 till vingen och inte M-6. M-6 skruvarna var något som älsta grabben hittat och trodde hörde till byggsatsen och la därför dessa på mitt bord.
    Dock känns det något i underkant med just M-4, funderar på att gå på M-6 stålskruvar trotts allt. Vad tror du Christrer om det?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #42
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Söndagens aktivitet var att montera vingen på kroppen. Och så här blev det efter en stunds mätande.
    Hålen i själva kroppen med islagsmuttrar på undersidan. M-6 borrat med 7.5mm borr. Och hålen i vingen, borrat med 6.5mm borr. Islagsmuttrarna är limmade med 6min epoxi.
    Härnäst ska buken eller "Belly pan" monteras på vingens undersida.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0493.JPG 
Visningar:	62 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	325   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0494.JPG 
Visningar:	70 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	326  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:49.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #43

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ser bra ut! PDT_Armataz_02_43 M6 blir alldeles perfekt!!

  4. #44
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Dags för lite uppdatering. Något som tog musten ur mig en aning var att jag och min kamrat gick igenom bygget över en kopp java för ca två veckor sedan, då jag plockade fram pilot figuren och ställde den brevid kroppen tyckte vi bägge att "Satan så stor han var" Och det är han. Trodde ju att denna Thunderbolt var som Christers Spitfire och Nalles Hurricane altså skala 1/6, men icke. Vi kollade upp flygplans data på nätet och räknade om, min Thunderbolt är skala 1/7. Därför är piloten sååå stor och sporrstället way out of scale. Suck PDT_Armataz_02_21

    Men icke gråta över spilld mjölk. Bara att inse fakta och kanske kolla igenom modelldata lite noggrannare nästa gång. Både pilot och sporrställ kan inte användas, men det blir ju fler modeller att bygga, får hitta något lämpligt som passar dessa prylar.
    Ang sporrställ tänker jag göra som på min fd P-51 från Top-Flite, åtminstone få ett som hamnar mer skala rätt än det medskickade. Kommer nog kräva att jag får ta upp någon form av lucka i bakkroppen, typ som på KMP Hurricane´s sporrställ. Får lura lite på det, men så här ser i alla fall stället ut.

    Lite otydligt kanske, och ja, det är Grant´s Whiskey i glaset.

    Dom senaste framstegen på Thunderbolten är att den sk "Bellypan" är monterad på vingen.

    Först monterat med tejp och har borrat pilothål. Sedan limmat och klart med hålen upptagna ordentligt. Är dock inte helt nöjd med passformen av bellypan mot vingen.
    Skulle vilja spackla ut kanterna något pga halvtaskig passform men detta medför omlackering av HELA modellen. Inte vad jag tänkt mig utan det hadde räckt att lacka om mittsektionen av vingens undersida. Men det är bekymmer att hitta färg med rätt nyans. Har gått igenom Humbroll´s sortiment men inte hittat riktigt rätt. Så därför måste jag nog i såfall lacka hela modellen.
    Tänkte även montera något form av rör genom buken och mot vingen diekt mot själva monteringshålet. För att underlätta montage av vingskruvarna. Därför sitter det plast skruvar med bred skalle som ska bli lite av en guide när jag väl hittat något bra ämne som passar.
    Här näst tänkte jag ge mig på stabben och få den på plats tillsammans med höjd och sido rodren.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0516.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	327   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0517.JPG 
Visningar:	73 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	328   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0519.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	329  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:50.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #45

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Trist med motgångarna Tomas. PDT_Armataz_02_21

    Tror inte det bara är KMP som gör sina modeller i olika skalor. Det verkar som de flesta gör dom i en viss storlek istället, kanske för att kunna leverera dom i samma typ av kartong? Det vore ju mycket trevligare om modellerna gjordes i samma skala, för att kunna jämföra förebildernas storlek i depån. En Thunderbolt är bra mycket större än en Spitfire i verkligheten!

    Du gör helt rätt som försöker få sporrhjulet på rätt plats. Kan du inte få det infällbart, så SER det i alla fall bra ut utfällt!! Knepigare med passformen på belly-pan...
    Till "rör" för vingbultarna brukar jag använda plastlocket till ZAP flaskor. Brukar passa vanliga M6 bultar. Sågas lätt till rätt längd/form och limmas in i vingen/belly-pan.

    Mmm... ditt inlägg påminner mig om att whiskyn hemma är slut, dax att bunkra!

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Äh, säg bara att det är en Texas-grabb som flyger! Dom är ju större än det mesta...

    Sen är det ju trevligt att det är flera än jag som tycker det är gott med lite dricka när man bygger modellflygplan!

    Mvh

    Taylorcraft
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  7. #47
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, det där med Ca flaskorna verkar ju helt ok, det måste jag kolla upp. Hadde annars tänkt någon form av papprör
    Angående Whiskey, det bör finnas i var mans hem. Såg att även min flaska är på upphällning (Urhällning) får nog ta en tur till grönskylten innan helgen
    Blir väll inga större intag till helgen då det är planerat att jobba, övertid på fredag kväll samt heldag på lördag. Blir lite extra pengar i kassan att slösa på modellflyg prylar PDT_Armataz_02_10
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #48
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Nu har jag gjort en liten rövare. I och med att skalan inte var vad jag räknat med och jag ändå vill ha en cockpit så ringde jag helt sonika min lokala Hobby nasare och beställde ett cockpit kit från TF (Top Flite) passande deras P-47 60size. Den ska vara någonstans i skala 1/7,5 - 1/8. Det jag vet om storleken är att det skiljer 20mm på totala kroppslängden mellan deras Thunderbolt och min från KMP.
    Beställde även en ny Canopy oxå den egentligen till TF P-47. Varför? Jo om man tittar på hur en original canopy till en P47 Razorback ser ut, så ser man klart och tydligt att det är stora avvikelser på den som levererats med KMP modellen. Självklart går den att använda, men den ser ju inte rätt ut. Väldigt störande faktiskt. Hoppas bara att TF´s canopy passar, så det blir en chansning det jag gör med den.
    Vad gäller cockpit kittet så går det säkert att trixa till passformen om det skulle vara så.
    En helkropps pilot i skala 1/7 WWII har jag dock inte hittat. Ska maila minicars om det finns några från TF. TF har tillverkat pilotfigurer tidigare men kan inte hitta några på deras hemsida längre.
    Fick mail i dag att prylarna har kommit. Ska försöka komma i väg på måndag (12/2) och hämta dom. Bilder på bägge canopy´s och ett uttalande om passform kommer så fort jag hunnit i väg och hämtat grejorna PDT_Armataz_02_29

    Ska fortsätta med stabbe montage samt höjd och sidroder i helgen, om tid finnes. Vill gärna göra höjdroder linkaget inbyggt i kroppen då jag tänkt att använda en "Elevator whith horn joiner" alltså en 3mm pianotråd bokad som ett utdraget U med ett fäste för stötstång. Kruxet är bara att komma åt att ansluta linkaget när stabben sitter i kroppen. Kanske kan använda den tilltänkta luckan som blir för sporrstället?
    Bilder kommer inom kort även å detta.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #49

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Angående Whiskey, det bör finnas i var mans hem. Såg att även min flaska är på upphällning (Urhällning) får nog ta en tur till grönskylten innan helgen
    Blev en flaska Macleod's Single Islay Malt på hemvägen igår. En klar favorit, rökigare kan det (man?) knappt bli!

  10. #50
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Den har jag inte smakat Christer, med tanke på det magra utbudet här i stan så får det nog bli en tur till Karlstad om man ska hitta lite roligare smaker.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #51
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jaha. Då har jag mätt och mätt. Men hur jag än mäter så går det inte :evil:
    Det jag surrar om är den tilltänkta Elevator jointen.
    Jo jag ska använda den men måste ta bort armen för stötstångsanslutningen. Det är för litet avstånd mellan bakkant på stabben och "bak väggen"? på stjärtfenan. Det går med andra ord inte att ge tillräkligt höjdroderutslag utan att linkaget tar i. Men i och med att jag använder elevator jointen så behöver jag åtminstone inte ha en stötstång på bägge sidor för att manövrera höjdrodret.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #52
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Här sitter jag nu och skulle uppdatera min byggtråd. Ordnat med bilder och trixat o fixat. Laddade sedan upp bilderna till min hemsida, men när jag ska gå in på mina undersidor finns dom inte kvar. Endast index sidan vissas. Alla andra sidor får man det härliga svaret Not Found. The requested URL /~u09201604/modell/modell.htm was not found on this server.
    Ändå finns allt där enligt mitt FTP program. Ska rota runt lite men vete fan om jag orkar... Näe. Suck. Orkar inte ta detta i kväll, får ringa Telias support i morgon kväll PDT_Armataz_02_21
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #53
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Huxflux så funkade min sida och här kommer ett nytt försök. Fast alla bilder som skulle med kom visst inte med av någon anledning :?
    Plus att jag blev utloggad först gången jag skulle posta detta meddelande :evil:
    Bara att börja om...


    Har förberett stabben och höjdrodren genom inmätning och borttagning av nödvändig klädsel samt passat in Elevator Joinern. I nu läget är armen till stötsången borta.


    Dremeln har fått jobba lite för att ge plats i skrovet åt Elevator Joinern.


    Tyvärr lite dålig bild på Top Flite´s cockpit kit. Blixten slår för hårt mot det vita. Bättre bilder kommer så snart delarna är utskurna/utklippta.

    Tanken är att montera stabben i morgon kväll. Skulle ha gjort det i helgen men jobbet, gud förbjude, samt en T-Rex 450S kom i mellan PDT_Armataz_02_11
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0531.JPG 
Visningar:	59 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	330   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0532.JPG 
Visningar:	46 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	331   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0533.JPG 
Visningar:	52 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	332   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0534.JPG 
Visningar:	46 
Storlek:	65,2 KB 
Id:	333  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:52.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #54
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då är stabben på plats.


    Detta moment är bland de kinkigare på ARF modeller tycker jag. Blir lätt kladdigt. Tycker det är något enklare på en "riktig" modell då man många gånger/ofta monterar stabben innan fenan och kroppens ovansida.
    Tycker aldrig att man kan mäta förmycket när man monterar stabben. Här vill jag inte att något går fel. Limmat med 30min Great Planes epoxy. Mätte kontinuerligt under härdtiden, samt att jag lirkade med elevatorjoinern så den inte skulle fastna av epoxy som alltid har en tendens att kladda en aning där det helst inte ska vara.
    Stabben sitter som den ska och joinern löper lätt.
    Kommer i nästa steg ge mig i kast med motormontaget följt av radio installation. Planerar för ev om lackering nästa helg. Kommande helg verkar gå i handbollens tecken, om nu inte sonens förkylning blir värre.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0540.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	334   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0541.JPG 
Visningar:	41 
Storlek:	63,9 KB 
Id:	335  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:53.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #55
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Stiligt Ompa.
    Det börjar nog bli dax för mig att masa mig ner i hobbyhörnan igen.
    Du har snart rusat förbi mig. PDT_Armataz_02_28 . Det är barn och fru
    fritt i helgen, så odesen finns att man kan bli sittande en stund eller två.
    /Nalle

  16. #56

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Ser bra ut Ompa!

    Gillar inte heller epoxi när stabben ska limmas. På Spitfiren använde jag tjock CA och väldigt smal spets på flaskan. Jag hade också fördelen att jag tagit upp hål för sporrhjulet, kom åt att pyttsa på lim från insidan också!

    Tråkigt att du inte fick elevator joinern att funka som tänkt, men en stötstång är bättre än två. Tycker jag iaf!

  17. #57
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Så här dagen efter stabbe montaget känner jag mig väldigt nöjd.
    Såg på din tråd Christer att Bokis tippsade dig om ca, men jag hadde bara tunn och medium ca hemma, ville då inte chansa.
    Men som sagt så blev resultatet bra och jag känner mig nöjd. Det lilla kladd som blev gick smidigt att ta bort med lite förtunning på en trasa och nu så syns ingenting PDT_Armataz_02_02
    I morgon tror jag inte att det hinns med att bygga något då det bär av mot Kil för P-95 handboll :Hangman:
    Idrott är tyvärr inte riktigt min grej, utförsåkning är ok men sen...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #58
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har motorn kommit på plats.


    Först så mättes motorn i på motorbockarna, 140mm från brandvägg till anliggningsytan för propellern på medbringaren.


    Monterat och klart på modellen.
    Motorn är en OS 120III Surpas med pump.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0545.JPG 
Visningar:	57 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	336   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0548.JPG 
Visningar:	54 
Storlek:	63,9 KB 
Id:	337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0546.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	64,7 KB 
Id:	338  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:54.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #59
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Hittade lite fräcka videos på Youtube, bla dessa: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Se6rq8vean8"]YouTube - P47 Thunderbolt Combat Footage[/ame]
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=1Gwv8r4k1KU"]YouTube - P-47 Fighters in action during WW2 in Europe.[/ame]
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=MNYgse-uvBg[/ame]

    Finns mycket bra där
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #60

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tomas,
    kan dessa filmer vara av intresse??

    How to Fly the P-47 Thunderbolt

Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •