Reklam

 
Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 345678910111213 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #141
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för tipset Lowflyer. Ska verkligen ta och kolla upp det där, vad gäller klarlack för lastbilar så jobbar ju jag som grävmaskinist på en firma som även har lastbilar. Ska höra med en av våra mekaniker om han kan luska ut något bra. Jag vet ju iofs vart firman lackar sina fordon, så det är ju bara att kontakta dom.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #142
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då skulle det ha suttit fint med några bilder på skuggning av vingens panellinjer, men icke. Många bäckar små...
    Men det är på gång, har en tuff månad bakom mej, personliga skäl, vilket gjort att det inte gått i den takt jag tänkt mej, igen.
    Har småskruvat med Thunderbolten och monterat tank, lufttank, ombordglöd + div smått och gott.
    Nu när vädret är bättre så har jag också fixat till det i garaget så jag kan vara där och måla lite större grejor. Ja jisses hur hobbyrummet såg ut efter jag hadde målat om kropp och vinge PDT_Armataz_02_33


    En vy av radioplattan. Lufttanken på plats och ansluten till Jet Tronic´s M-Ventil. Ska bli intressant att se hur den kommer att fungera.


    Glasspinnar är bra till mycket. Limmade en hård balsa list i spantet och skruvade fast en glasspinne rakt över som lite extra stöd för tanken. I det grå skummgummit har jag lindat in mottagre acken. Under tanken i bildens nedre del skymtar också kablaget till ombordglöden. Klurar nu mest på vart jag ska gömma acken till IGSen. Toligtvis i utrymmet mella 1;a och 2;a spantet aldeles under soppa tanken.


    Skruvade fast en 3mm plywood skiva i bultarna till motorn, tog sedan två buntband och drog fast IGS ombordglödaren. Tanken slog mej iefterhand om man skulle klämmt in lite skumgummi eller dyl mellan plywooden och IGSen?

    Någon som vet vart man kan få tag på en lite mer skalalik kupolmutter med gängning för en OS 120 SurpasIII? Gängan är UNF 5/16-24.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #143
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då har det äntligen hänt. Skuggningen av vingens panellinjer är tillslut avklarad. Även sot från kulsprutorna lades på.
    På det hela är jag nöjd med tanke på att det är första gången jag gjorde skuggning av panellinjer. Det jag blev mindre nöjd med var sotet från kulsprutorna. När jag gjorde det så gick det till en början bra, sen började sprutan att trilskas så det blev som det blev. Har nu demonterat min airbrush och den ligger för stunden i ett rengörningsbad. En ny, "riktig" en, ligger högst på önskelistan när jag fyller 40 om några månader PDT_Armataz_02_03
    Färgen jag använde var Tamiya smoke för skuggningen och till sotning blandade jag smoke med svart Tamiya färg. Blev aningen blankt tyvärr. Ska prova att matta med 1500 & 2000 våtslip papper.
    Ska sedan bara aplicera Humbrol #56 Aluminium färg för att simulera diverse slitage. Sedan blir det dags för klarlackning. Väntar nu bara på at få min flexislang till ljuddämparen så ska det hela vara klart så när som på finjusteringen av radio installationen.
    Osså lite bilder...


    Maskering för att få främre skarven aningen mer distinkt.


    Ovansidan "Skuggad"


    Kutstänk på ovansidan


    Krutstänk på undersidan


    Luftning i trädgården, vy från vänster


    Mer luftnig i trädgården, vy från höger


    Och inverterat

    Piloten håller även den på att sakta men säkert att målas upp. Han är väll 70% - 80% klar, så lite till återstår men han borde blir operativ under kommande vecka.
    Synd bara att ekonomin i dagsläget inte medför att modellen kommer att utrustas med Robart Robostruts till premiärflygningen. Men så kan det va.
    Överlever kärran dom först starterna och modelen flyger som den ska så blir det till att införskaffa struttar per omgående. Sen om piloten får hjärnsläpp är en annan sak 8)
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #144

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Stiligt jobb du har gjort Tomas! PDT_Armataz_02_43



    Göran

  5. #145
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Jag ber att få tacka Sweeper. Hållt på länge med modellflyg och även byggt ett par jaktkärror förut, men aldrig gjort vädring eller dyl på dom förra. Byggt, klätt (med plastfilm) och flugit har det tidigare konceptet varit. Men detta ger betydligt mer tillbaka, och roligt är det med PDT_Armataz_02_22
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #146
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Stilligt säger även jag! Men det verkar ha varit en skjutglad pilot. Eller
    var det mycke Fi i luften? PDT_Armataz_02_23
    /Nalle

  7. #147
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Stilligt säger även jag! Men det verkar ha varit en skjutglad pilot. Eller
    var det mycke Fi i luften? PDT_Armataz_02_23
    Det är det som är mitt dilema med airbrushen. Plötsligt började den vräka ur sig färg och avtryckaren kändes anigen sladdrig. Det är en sk dubbel action spruta så ev kanske något i mekanismen som styr färgmängden möjligtvis havererat. Men vad kan man begära för 500kr på Clas Ohlson? Den är säkert 7 - 8år gammal eller så.
    Ska se om jag kan ge mej på krutstänket med slippapper och lite lösningsmedel i morgon efter jobbet. I dag blev det inte mycket gjort, har varit en sån där "konstig" dag i dag när inget har varit som det brukar :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #148

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Den ser helgrym ut, Ompa! Grattis!! PDT_Armataz_02_43

    Lite motorkörning/justering nu bara så är hon redo för premiärtur på torsdag eller? 8)

    Hur som helst hade det varit roligt att få se Din snygga P47:a på Södertälje MFK:s MFD i alla fall.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #149
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tyvärr så går det inte att komma loss på Torsdag, hur mycket jag än vill.
    Däremot hoppas jag på en sammankomst lite längre fram i vår som Christer varit inne på tidigare. Har heller ännu inte fått min Flexi slang till ljuddämparen ännu. Skulle få den tidigast i månadsskiftet april/maj. Tänkte klarlacka till helgen om det går som planerat.
    Men det är ju iofs inte torsdag ännu...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #150
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Jäsiken vad snygg den blir Ompa ! bara att gratuler till ett riktigt snyggt bygge . Hoppas de kan bli en filmsnutt på den när den är klar med.

    /Martin

  11. #151
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun
    Jäsiken vad snygg den blir Ompa ! bara att gratuler till ett riktigt snyggt bygge . Hoppas de kan bli en filmsnutt på den när den är klar med.

    /Martin
    Tack Sigun, jag tror jag rodnar ops:
    Filmsnutt får vi väll försöka ordna när det blir flygdags. Hoppas att det inte ska dröja allt för länge nu.
    Blev fast med lite data jobb i kväll, men i morgon ska jag ge mej på krutstänket på vingen med lite fint våtslippapper och matta ner det. Ska nog även göra radio setupen klar nu i veckan, så om det blir som jag vill hoppas jag att den är byggmässigt färdig någongång nästa vecka, ink klarlack. Antar att jag får vänta minst en vecka eller två ytterligare innan jag får min flexislang till ljuddämparen :?
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #152

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Grymt Ompa!! Visst är det kul med en ARF som ingen annan har??!!

    Ja kanske blev det lite mycket wash, men på bilderna utomhus ser den skitsnygg ut. Sen får vi se hur det blir med klarlacken på. Kommer se hur grym som helst ut i luften!!

    Om du får till airbrushen, och vågar, kan du ju prova att lägga lite askgrått närmast kanonrören. Lite som "Mästaren" gjorde på sin Spitfire #1:




    Hur som helst, ska bli kul att se den i luften!! PDT_Armataz_02_43

  13. #153

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Däremot hoppas jag på en sammankomst lite längre fram i vår som Christer varit inne på tidigare.
    Hoppas att det är Warbirdsträffen i Eskilstuna den 7/6 du syftar på, du är varmt välkommen! Blir spännande att se dina kärror. Det skall bli riktigt roligt med en träff med enbart Warbirds!

    Troligen kommer det att bli tvång på föranmälan för alla som inte är med i SMFF. Har med försäkringen att göra. Ni som läser detta och har tänkt att flyga på träffen kan väl skicka ett mail till míg på:
    p38 (snabela)
    glocalnet.net

    /Janne
    Live to fly, fly to live!

  14. #154
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Yes Lowflyer. Har inte pejlat med kalendern men det är väll den som jag har i baktanke.
    Får väll erkänna att jag är medlem i SMFF, klubben jag tillhör är av den "gammla" skolan
    www.karlstadsmfk.se
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #155
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, det där med lite askgrått närmast kanonrören var ju en bra ide' det tar kanske udden av det där väldigt svarta som blev. Ska göra en rajd i hobbyrummet i kväll när ungarna lagt sej. Sen är jag långledig from torsdag, femdagar framåt. Hoppas både på flygning samt få P-47an så färdig som möjligt, dvs klarlack och radio setup. Piloten ska oxå bli klar.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  16. #156
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Bara att konstatera att airbrushen har gjort sitt. Den fullkommligt spyr ur sig färg oavsett hur jag ställer in den. Försöker jag smyga med den spottar den som värsta kobran.
    Gjorde trotts detta ett försök att lägga lite askgrå färg i det svarta från kulsprutorn, precis som "mästaren" själv föreslog. Resultatet blev bättre, även om det inte är bra. Inte så bra som jag tänkt mej att det skulle bli från början iaf. Det grå tog udden av det där kolsvarta och det ser mer naturligt ut än förut.


    Man ser tydligt att sprutan stänker när man försöker "smyga" med avtryckaren


    Här syns det bättre än på förra bilden där ljuset refleteras mer på den gröna ytan.

    Kommer nog inte vänta på att fylla 40 och tro att man kan önska sej en airbrush då. Kommer nog slåtill på en inom en snar framtid.
    Har även en ny huv till min heli som jag tänkt lacka, men inte med denna spruta iaf.

    Nu ska jag lägga på lite slitage med Humbrol aluminium färg och klarlacka innan ledigheten är slut, hoppas jag.
    Ännu inget nytt om min flexi avgasslang.
    Piloten börjar oxå bli klar. Är bara ansiktet kvar att måla nu, samt några små detaljer såsom epoxy som ska imitera glas på flygarbrillorna.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #157
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ett tillägg.
    När man ser vingen i sin helhet på någon meters avstånd, så ser det inte helt galet ut iaf.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #158
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    om du vill ha en billig men ändå väldigt bra färgspruta så kan jag rekomendera biltemas färgspruta.
    För ca 400kr.
    Har själv haft en för ett tag sedan och den funkade mycket bra länge sedan tappade jag den i marken och böjde nålen.
    Köpte sedan en aztek spruta.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  19. #159
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tack för tipset Daniel. Troligtvis ska jag nog satsa på en bättre spruta än så. Hadde ett tag en Aztek 470 som jag dumt nog sålde till en föredetta klubbkompis som är en riktig fena på det här med Airbrush. Får se vad det blir så småningom, spanar runt på lite olika saiter etc.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  20. #160

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    78
    Jobb
    Civilingenjör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Bara att konstatera att airbrushen har gjort sitt. Den fullkommligt spyr ur sig färg oavsett hur jag ställer in den. Försöker jag smyga med den spottar den som värsta kobran.
    Jag fick samma fenomen när jag skulle lägga krutrök på Corsairen. Den gången berodde det på dåligt omskakad färg som satte igen sprutan. Först kom det inget alls, men rätt som det var spottade den ur sig massor och förstörde nästan hela vingen. Så höll det på en god stund, fick nästan psykbryt ett tag. Vet inte om svart är speciell men nog är det ett sammanträffande att vi fick problem med exakt samma moment? Se till att färgen inte är klumpig. Är den gammal, släng och köp ny!
    Du vet väl att det finns speciella rengöringsvätskor för Airbruschsprutor? Ruskigt bra fakriskt. Löste upp alla problem efter den svarta färgens fallerande.
    Själv lackade jag hela Corsairen med Biltemas 500 kronorsvariant, och jag måste säga att den funkar kanon med undantag av ovanstående som jag dock inte skyller på sprutan

    Idag var jag på MFD i Södertälje och fick träffa Taygher live. Trevlig prick det lilla jag hann prata! (hade två barn med) Kul även att träffa en hel hög med gamla bekanta. Var var DU Christer L? Jimpa har dina Tempestritningar i säkert förvar. Du kan säkert honom att släppa taget mot en smärre ersättning
    För övrigt hände följande: På grusvägen in till fältet kom jag på att jag hade satt sändaren på laddning (hemma i Eskilstuna). Gissa om den kom med? ops: Som tur var hade Andreas en radio med syntes som han generöst nog lånade ut så att jag fick spaka en stund. Heder åt sådana träffarrangörer!

    Over and Out!
    /Lowflyer
    Live to fly, fly to live!

Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •