Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fallskärm till modellflygplan?

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Fallskärm till modellflygplan?

    Någon som känner till en lösning till modellflyg, pris eller hemsida, där man har möjlighet att fälla ut en fallskärm i luften för en säker landning?
    Tanken är att man skall kunna utlösa fallskärmen om tex en vital del på flygmaskinen går sönder i luften. Får man radiostörningar så kan man ju hoppas att "ryckningarna" löser ut den också...

    http://spaceflightnow.com/news/n0211/22parachute/

  2. #2

    Standard

    jag vet att i vissa ultralätt så finns det en anordning som består av en tub som sitter på vingen och när man ska utlösa fallskärmen "knuffas" den ut av en mindre späng laddning eller något likande. Så i ditt fall kan du ju använda en liten tigerraket för att dra utt din skärm

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Vill nog betrakta den idéen som mera hypotetisk än användbar i verkligheten. Har aldrig hittills under ca: 35 års radioflygande upplevt att en sån anordning skulle ha kunnat klara en kärra som är ute på irrfärder..
    Möjligt det kan finnas nåt läge men i vart fall för mig så är det sällan nåt faller isär i luften - och i synnerhet högt uppe i luften.
    Nä, enklast är nog att dels lära sig flyga och landa ordentligt, dels ha bra ordning på både kärra och radioanläggning.
    Lycka till önskar
    Roger

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Njae Roger..Det finns en känd engelsk flygare som använder detta till sina kärror..
    Han har ett program på discovery science som heter modelmania där han har visat otyget.. Påstod att han räddat flera/många pengar på detta..
    Skärmen har legat i cockpit o utlöst/släppt kabinhuven när failsafe gått in.
    Verkade vettigt,han heter Roger nånting han med om inte minnet sviker mig helt o han har använt detta på stora kärror med..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom Mr Kanelbulle överbevisat mig tar jag givetvis tillbaka allt..
    Dock tror jag knappast JAG hade räddat nån av mina kärror som hittat på hyss..
    Ha det
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Njae Roger..Det finns en känd engelsk flygare som använder detta till sina kärror..
    Han har ett program på discovery science som heter modelmania där han har visat otyget.. Påstod att han räddat flera/många pengar på detta..
    Skärmen har legat i cockpit o utlöst/släppt kabinhuven när failsafe gått in.
    Verkade vettigt,han heter Roger nånting han med om inte minnet sviker mig helt o han har använt detta på stora kärror med..
    Yep,

    Grabben heter Roy Lever, har egen modellshop i England och använder skärmen i en 3-meters Vulcan med fyra pulsjet-motorer...

    Kolla runt här lite: http://www.megamodels.co.uk/

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  7. #7

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Roy Lever är tyvärr död! Såg i nåt av de senaste numren av RCM&E att hans samling av äldre modellmotorer skall gå på auktion.
    Discovery Science sänder Modelmania varje vecka, och avsnitten med R.L. går som repriser gång på gång på gång på...... Dock intressanta de första gångerna.
    God fortsättning!
    Anders J

  8. #8
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Tackar för hjälpen! Något att gå på ialla fall.

    Min tanke var att falsskärmen skall rädda ett större modellflygplan....Förstår inte varför alla antar att alla elkärror är små...Min är 2.15 i spännvidd...

Liknande ämnen

  1. Lucka för fallskärm och dylikt?
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 10:30
  2. Failsafe-fallskärm multicopter
    Av SteffeB i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:51
  3. Vattenraket med fallskärm. HJÄLP!
    Av orion1 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 20:09
  4. Eget fallskärm
    Av CalleINC i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 20:45
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •