Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: BL motor problem

  1. #1

    Standard BL motor problem

    Detta gäller :
    HiModel 830KV Outrunner Brushless Motors Type CF2822, läs mer på:
    http://www.himodel.com/electric/HiMo...ype_CF2822.php

    Denna motor har jag kört i en depron kärra vid ganska många tillfällen, och det har funkat bra, setup enligt butikens rek mm. En dag så hände följande. Motorn var plötlsligt enormt trött, (normalt utv den ca 80 watt med den setup jag kört med), så trött att den på sin höjd hade klarat att lyfta en 30gr kärra, jag mixtrade lite med radio osv, och tänkte att trotteln kanske inte gav fullt utslag eller dyl, men inget hjälpte. Plötlisgt fungerade inte reglaget mer, kaputt, jag fick dock ett nytt reglage av butiken (ja, reglaget var trasigt, kollade med det på en annan motor, och ja, accen är som den skall osv, allt är som det skall), provade nya reglaget idag, lika trött motor, så jag antar att motorn gått sönder på ett eller annat sätt.
    Är det någon som har en teori om vad som kan ha hänt ? Sannolikheten att detta nya reglage skulle ha samma fel som det förra redan hade fått får nog anses som obefintlig ;-)

    Reglaget som jag använt är även det ett budget/kina 12 amp reglage:
    http://www.himodel.com/electric/HiMo...sional-12E.php


    Men som sagt, grejorna har funkat kalasfint fram tills detta hände ?

    Man kan säga att motorn/trotteln beter sig lite som att det bara finns ett läge, VÄLDIGT svagt pådrag ...

    Igentligen är det inga större problem, en ny likadan motor kostar ca 199:- +frakt, men det hade varit trevligt att veta vad som kan vara fel och varför ?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    360
    Jobb
    Skiftarbetare, HMAB i Sveg
    Klubb
    E-startermaffian & BJ's Modellflygklubb

    Standard

    Ajdå...

    Hörs ut till att du sitter med en motor som antigen är kortslutat nånstans, eller har avbrott i en av lindningarna. Men för 200 spänn tror jag inte det är lönt att plocka fram verktygen för att forsöka laga den. Kan kosta mer att få tag på t.ex. tråd för att linda om den - även om det skulle gå...

    Å andra sidan, har du rätt tråd och vill pilla lite, borde det gå att fixa den? (kom bara ihåg att en evt. garanti försvinner som dagg för solen när du öppnar motorn!)

    Mvh
    Taylorcraft
    ___________________________________
    Given enough power even a brick will fly.
    But the lighter the brick, the better it flies!

  3. #3

    Standard

    Ok

    Ja, det låter rimligt, då får jag helt enkelt acceptera denna lilla motor som död. Och vara glad att det inte var en motor i typ 600 kr klassen, hehe

    Tack !

Liknande ämnen

  1. Multiwii problem. Kan ej starta motor.
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 21:12
  2. Problem med motor eller fartreglage!
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 10:21
  3. Go Pro problem
    Av Ulfman i forum FPV Kameror
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 21:07
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 14:29
  5. t-rex problem
    Av Claes i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •