Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Saker frndras...jag r frvirrad!

Standard Saker frndras...jag r frvirrad!

Hello folks!
    Jag flg som yngling mycket p 70-talet. Har nyligen ftt en nytndning...men sett att MYCKET frndrats (utvecklats) under min frnvaro. Jag har typ tusen frgor men begrnsar mig till den frga som intresserar mig mest, hovring! Detta r ngot helt nytt fr mig. Hur fan kan man f ett plan att bde hovra OCH sedan flyga normalt?? Vad r karaktristiken bakom ett snt flygplan? Vad har man gjort fr att f dessa egenskaper? Jag frgar fr att jag skall slippa tillbringa 40 timmar vid vgen...fr jag gissar att en del har ngot med tyngdpunkten att gra?? Vidare, jag har kpt en simulator (AeroFly 'turbosupertjernobyl' + 80 extra plutoniumkapslar). Jag lyckas inget vidare med mina hovringsvningar bortsett frn om jag flyger den stora Giles-maskinen. De sm maskinerna viker sig direkt nr jag frsker. r det s p riktigt ocks (synonymt med att jag inte behrskar detta), eller gr det att med lite vning hovra med dessa inomhusmaskiner ocks?? Jag har kollat lite p smvideos p ntet...faan, jag blir grn i ansiktet av mindervrdeskomplex nr jag ser dessa hovringsvningar...in och ut genom drrar och andra smala passager...jag som inte klarar mer n fem sekunder. Kan ni ge mig lite tips o hints?? Jag skall strax provflyga en depronkrra som heter Flatana tillsammans med fet borstls i nosen. Vill hovra...

Standard

Hej!

Det r enorma roderytor i kombination med ett lmpligt motoreffekt-viktfrhllande som gr att dessa plan kan hovra. Som du sjlv gissar r tyngdpunkten ocks ofta lite lngre bak n vad du kanske r van vid. Angende "tips o hints": trning och ter trning r det som gller. Pltsligt sitter det dr, ven om det knns omjligt i brjan.

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Hej

En duglig 3D krra och trning.

Det underlttar om tyngdpunkten r lite bakt men inte fr mycket fr d blir det svrt att flyga andra manvrar.

Great planes U-Can-Do 3D r en bra krra att lra sig hovring med.

Och en film!
    ftp://rcheli:guest@80.244.87.39/Film..._Tuochdown.wmv
    //Tobbe

Standard

Skall man prova p det p bilden ovan rekommenderar jag nog EPP:

http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1428

Ltt att laga! (Och luktar gott)

/Hkan

Standard

Citat Ursprungligen postat av hakank
    ...skall man prova p det p bilden ovan rekommenderar jag nog EPP.
    EPP??? Frvirrad...igen!! :roll:

Standard

EPP = Extruderad Poly Propylen

r enkelt beskrivet ett tligare plastmaterial n t.ex frigolit (EPS=Extruderad Poly Styren). Gr bl.a att limma med vanligt CA-lim vilket inte gr med frigolit eller depron.

Video som visar hur tliga EPP-modeller kan vara

Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

Standard

Jag (p bilden) gillar att hovra med balsa! Klotz kl-200 och nitro luktar dessutom underbart gott!
    //Tobbe

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Simulator, simulator, simulator... Hovring och vriga 3D trick lr man sig bst i simulator. Stll ner simulationshastigheten i Aerofly Professsional Deluxe till 30%, balansera planet med hjd och sidroder nr du hovrar s ska du se att det lyckas till slut. Rom byggdets inte p en dag...

Standard

Hovra som Tobbe och lukta p nitro kan ju ta ett tag innan man lr sig:-)
    (tjufsniffade hromdan)
    Och EPP r inte alls frvirrande. Titta p denna lnk s hnger du nog med:
    http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=1428
    /Hkan

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    167
    Jobb
    Konsthantverkare
    Klubb
    mfkfenix Rttvik

Standard

Citat Ursprungligen postat av QatHome

Jag har en blade 200gram och den har jag limmat efter var tredje start i hallen vr.
    Ja, den hller bttre n depron men behver limmas, fr att inte tala om jaord som ska grvas ur motorn.

Standard

Citat Ursprungligen postat av OlleP
    Citat Ursprungligen postat av QatHome

Jag har en blade 200gram och den har jag limmat efter var tredje start i hallen vr.
    Ja, den hller bttre n depron men behver limmas, fr att inte tala om jaord som ska grvas ur motorn.
    Efter att ha flygit en innomhuskrra utomhus idag s kan jag bara gratulera att du klarar av att flyga i en hall. Nr jag stog dr med inomhuskrran i luften, ute s reflekterade jag ver tanken att st i en hall och spaka. Skulle nog inte funkat fr mig nnu. (Ligger i hrdtrning)
    /Hkan

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 083
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Citat Ursprungligen postat av hakank
    Efter att ha flygit en innomhuskrra utomhus idag s kan jag bara gratulera att du klarar av att flyga i en hall. Nr jag stog dr med inomhuskrran i luften, ute s reflekterade jag ver tanken att st i en hall och spaka. Skulle nog inte funkat fr mig nnu. (Ligger i hrdtrning)
    /Hkan
    Det dr r en trskel man mste komma ver, frsta gngen jag provade s tnkte jag att det r vl inget konstigt, jag kan ju flyga...
    Men efter att ha planterat den stackars modellen i ribbstolar, tak och basketkorgar s brjade jag omvrdera det dr :-)

Det tar helt enkelt ett tag innan det sitter i ryggmrgen var alla grnser r. Och det mrks ven idag, efter en hel massa innomhusflygande. Varje gng man kommer till en ny hall s tar det en stund innan man har flugit in sig s att man vet instinktivt var allting r.

Och jag har sett flera andra piloter som jag vet r bra flygare gra bort sig fullstndigt vid frsta innomhusflygningen.

S, det r nt helt annat n att flyga ute. men skam den som ger sig :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande mnen

1. bt saker
    Av SirEnfors i forum Btar
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2009-07-20, 16:03
  2. Sm saker
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-10-25, 10:15
  3. Ett liv med flygande saker
    Av wesse i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media