Hello folks!
Jag flög som yngling mycket på 70-talet. Har nyligen fått en nytändning...men sett att MYCKET förändrats (utvecklats) under min frånvaro. Jag har typ tusen frågor men begränsar mig till den fråga som intresserar mig mest, hovring! Detta är något helt nytt för mig. Hur fan kan man få ett plan att både hovra OCH sedan flyga normalt?? Vad är karaktäristiken bakom ett sånt flygplan? Vad har man gjort för att få dessa egenskaper? Jag frågar för att jag skall slippa tillbringa 40 timmar vid vågen...för jag gissar att en del har något med tyngdpunkten att göra?? Vidare, jag har köpt en simulator (AeroFly 'turbosupertjernobyl' + 80 extra plutoniumkapslar). Jag lyckas inget vidare med mina hovringsövningar bortsett från om jag flyger den stora Giles-maskinen. De små maskinerna viker sig direkt när jag försöker. Är det så på riktigt också (synonymt med att jag inte behärskar detta), eller går det att med lite övning hovra med dessa inomhusmaskiner också?? Jag har kollat lite på småvideos på nätet...faan, jag blir grön i ansiktet av mindervärdeskomplex när jag ser dessa hovringsövningar...in och ut genom dörrar och andra smala passager...jag som inte klarar mer än fem sekunder. Kan ni ge mig lite tips o hints?? Jag skall strax provflyga en depronkärra som heter Flatana tillsammans med fet borstlös i nosen. Vill hovra...